Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

20 Oktober 2021 2022 Ninja ZX-10R and ZX-10RR: Från A till Ö

Genom det nya aerodynamiska paketet som skapar maximalt 17 % mer downforce på denna tekniska masterpiece, som är den fyrcylindriga, vattenkylda 998cc ZX-10R-motorn, levererar 2022 års Ninja ZX-10R och ZX-10RR ett lexikon av prestandateknik från A till Ö.

Den väg- och banbaserade Ninja ZX-10R och den mer tävlingsinriktade Ninja ZX-10RR kompletterar varandra väl och även om det finns vissa anmärkningsvärda skillnader mellan de två hojarna, är majoriteten av den klassledande tekniken gemensam för dem båda, vilket ger enastående prestanda och tekniska egenskaper.
Gemensamt för båda är också är full LED-belysning och en aerodynamik som inkluderar integrerade ”winglets” för extra downforce i kombination med en hög vindruta samt möjligheten att justera fotpinnarna och styrets position. Allt för att ge minimalt vindmotstånd vid banhastigheter. Med stora TFT-displayer och smartphone-anslutning via Kawasakis nyligen uppdaterade Rideology-app måste man helt enkelt uppleva den tekniska karaktären hos dessa motorcyklar för att uppskatta den fullt ut.

När det gäller elektroniska hjälpmedel för föraren är KIBS integrerade bromsar standard, liksom quickshift funktion upp/ner , startkontroll, kurvstyrningsfunktion och en toppmodern Bosch IMU som ger en enastående traktionskontroll tillsammans med valbara förarlägen och motorbromsstyrning. Det finns till och med elektronisk farthållare och möjlighet till uppvärmda handtag i styret, vilket gör dessa generösa supersporthojar extra fulländade.
Bromsarna på båda modellerna framtill är av M50-monoblocksok som verkar på ø330 mm stora bromsskivor, och båda motorcyklarna är utrustade med ett horisontellt bakre fjädringssystem som är nästan identiskt med det som sitter på de hojar som används av Kawasaki Racing Team i WorldSBK.

På tal om racing så utstrålar Ninja ZX-10RR prestanda med imponerande detaljer som alla ingår som standard. Dessa inkluderar lätta Marchesini-fälgar och Pankl-komponenter som täcker vevstakar, kolvar och kolvbultar. RR-specifika kamaxel-profiler finns med, liksom speciella inlopps- och avgasventilfjädrar som lämpar sig för ihållig användning vid höga varvtal, vilket gör att RR-modellen kan varva 400 varv per minut högre än standard ZX-10R. Lägg till ett enkelsäte och Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och du har en motorcykel som är redo att vinna race.

Båda modellerna stoltserar med Kawasaki River Mark-emblemet och färgalternativen för 2022 är Metallic Diablo Black/Metallic Matte Graphenesteel Gray eller Lime Green/Ebony/Pearl Blizzard White för Ninja ZX-10R och Racing Lime Green för Ninja ZX-10RR.