Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

4 Oktober 2016 Kawasaki fortsätter sin “resa” på Intermot 2016

Redan en bit på vägen mot att introducera inte mindre än tolv nya modeller de kommande säsongerna lanserar Kawasaki fyra viktiga tillägg till modellprogrammet på Intermot i Köln, Tyskland, den 4 Oktober. 
Lanserade av hedrande gäst, Mr Kenji Tomida, President of the Motorcycle and Engine Company på Kawasaki Heavy Industries, reflekterar varje maskin Kawasaki’s uttalande strategi, att möta kraven från krävande europeiska kunderna och möter kraven på en komplex och ständigt föränderlig marknad.

Som förstärkning av denna filosofi hade nya Ninja 650 sin europeiska debut och, för första gången, kunde media och publik bevittna den nya fackverksramen, tvåcylindriga vätskekylda motorn juaterad för kraft i låg- och mellanregistret med distinkt Ninja stil. Som ett snyggt och praktiskt svar på de behov som finns hos en växande europeisk publik av nya motorcyklister och de som byter från maskin med antingen större eller mindre motor, erbjuder Ninja 650 både sportprestanda och pendringsbekvämlighet.

Vidare till högre kubik i högprestandaklassen lanserade företaget en tredje maskin i sin högt aktade serie av kompressormatade motorcyklar, Ninja H2 Carbon samt uppdateringar för vägfokuserade Ninja H2 och bantillåtna Ninja H2R.

Carbon versionen, som är limiterad till 120 enheter världen över, har övre framkåpa i kolfiber, ny lack och – liksom sina stallkompisar H2 och H2R för 2017 – en IMU enhet som mäter sex grader av attityd av maskinen samt flertalet elektroniska förarhjälpmedel så som Kawasaki’s innovativa kurvhanteringssystem. I tillägg har de tre motorcyklarna i kategorin indikator för nedläggningsvinkel i kurvor som visas även under körning.

I 1000-kubik supersportkategorin, visades en ny racefokuserad maskin för första gången. Ninja ZX-10RR kommer endast finns i 500 enheter över hela Europa och har specifika egenskaper anpassade för racingpaddocks och podiumsuccéer. Med ett modifierat cylinderhuvud redo för racing, en ny vevhuskonstruktion gjord mer hållbar för racing och valtbart racingkits tillbehör som möjliggör justering av gaffelposition och stötdämpsinfästning, förutspås ZX-10RR att säljas till många Superstock och Superbike team.

I tillägg speciellt designade Marchesini smidda lättvikts aluminiumfälgar och imponerande Brembo M50 bromsok och bromspaket, plus både upp- och nedväxlingsmöjlighet på den elektroniska quick shiftern kommer ZX-10RR attrahera kräsna ”måste-ha” vägförare såväl som racingförare som letar efter det lilla extra.