Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

8 Juli 2013 Kawasaki kompletterar 2014 års KX modeller med en imponerande ny KX85

Efter det senaste tillkännagivandet av 2014 års KX250F och KX450F maskiner, presenterar nu Kawasaki nu de övriga modellerna i sitt motocrosssortiment för den kommande säsongen.
Med de fortsatta mästerskapsframgångarna för Ryan Villopoto i AMA Supercross serien - och imponerande segrar och placeringar på podium på världsscenen i MX1 och MX2 – är intresset för de limegröna åkarna intensivt.

Som den första i klassen med fabriksutvecklad launch control är den nya KX250F inställd på att ta MX2 klassen till en ny nivå under det kommande året. KX250F nu också utrustad med dubbel bränsleinsprutning och den uppdaterade SFF gaffeln.

För KX450F är launch control också en viktig funktion som har skapat många hole-shots för Villipoto och andra. Den har samma "plug-and-play" tre alternativa inställningar som KX250F och det ger 450cc maskinen kunderna en chans att finjustera ECU och se många timmars åk-information via Fi kalibreringskitet som är ett tillval.

För juniorförarna - tillsammans med den grafiskt uppdaterade instegsmaskinen KX65, är den stora nyheten under 2014 är en radikalt uppdaterad KX85, med några betydande uppgraderingar till den kommande säsongen.

KX85 finns med både små och stora hjul. Den idealiska tvåtaktsmaskinen har en otrolig 20% ökning av den maximala hästkrafter, en banbrytande styling uppgradering och justerbar ergonomisk förarmiljö som standard för 2014. Med sex möjliga styrpositioner och två alternativa höjder för styret för både KX85-låg och KX85hög. Den nya ungdomscrossen är nu lämpad för ett mycket bredare spektrum av storlek på förare.

Bland andra förändringar, kanske den mest uppenbara är en komplett styling uppdatering som skapar en motocross som har en direkt koppling med Kawasakis stora motocrosscyklar och, naturligtvis, som Ryan Villopoto, AMA Supercross mästare och tidigare KX85 förare själv och en av stjärnorna i ett nya KX PR-video.

Ändringar av den vattenkylda motorn i KX85-låg och hög – ny kolv med en kolvring - minskar friktionen och släpper fram mer effekt och ger mer vrid som i sin tur ger bättre varvtider, större hole-shot möjlighet och, naturligtvis, möjlighet till flera racesegrar. Och med uppgraderingar av specifikationen och justerbarhet av fjädringspaketet, har den nya KX85 utseendet och prestanda som Team Gröna fans kommer att älska.

På tal om nyheterna, Race Planning Manager för Kawasaki Motors Europe, Steve Guttridge, betonade både arvet från motocross sortimentet och strukturerat arbetssätt som skapar en Kawasaki KX "Ladder of Opportunity".

"I år är det 40 år sedan de första KX maskinerna och vad bättre sätt att fira det än med en av våra starkaste erbjudanden någonsin. Vårt vuxen sortiment betraktas med rätta som ett riktmärke i världen av professionell och amatör motocross. Nu, med tillägg av den fundamentalt uppgraderade KX85-låg och KX85-hög, plus den ståndaktiga "första steg" KX65, kan förare välja att starta och utvecklas under hela sin racekarriär på limegröna maskiner och dra nytta av Kawasakis enastående racing teknik, värdefull prestanda fördel och Team Green race-vinnande arv "

Klicka här för att upptäcka den nya KX85-I och KX85-II


Klicka här för att titta på den nya KX dokumentär.