Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

6 Oktober 2021 Kawasaki presenterar en ny företagsidentitetssymbol – River Mark

Kawasaki Heavy Industries (KHI) är ett företag med över 120 år på nacken som omfattar tillverkningsföretag med inriktning på hav, land, luft och till och med rymden. Efter tillkännagivandet av att ett nytt företag inom Kawasaki-koncernen skapats för att enbart fokusera på tillverkning av motorcyklar och fristående motorer, lanserar KHI nu en ny företagsidentitet som återspeglar både arvsaspekten hos detta globala företag och som symboliserar optimism inför framtiden.


Kawasaki Heavy Industries (KHI) är ett företag med över 120 år på nacken som omfattar tillverkningsföretag med inriktning på hav, land, luft och till och med rymden. Efter tillkännagivandet av att ett nytt företag inom Kawasaki-koncernen skapats för att enbart fokusera på tillverkning av motorcyklar och fristående motorer, lanserar KHI nu en ny företagsidentitet som återspeglar både arvsaspekten hos detta globala företag och som symboliserar optimism inför framtiden.

Rivermark - som är en stiliserad representation av det japanska tecknet som betyder flod (eller "River") - dök upp för första gången på 1870-talet och syntes då på flaggorna på fartyg som ägdes av Kawasaki Tsukiji Shipyard, föregångaren till Kawasaki Heavy Industries. Företaget bildades av Shōzō Kawasaki 1878 och koncentrerade sig först på fartygsbygge för att uppfylla Japans önskan att exportera varor och att önationen skulle ta plats på den internationella handelsarenan. Med ett gott rykte för marin innovation och konstruktionskvalitet expanderade det ambitiösa företaget snart till anläggningsarbeten, rullande lager och tillverkning av ångmaskiner, för att slutligen skapa sitt första flygplan.

Vid viktiga punkter under det dryga seklets utveckling av detta enorma företag med global räckvidd och rykte, har River Mark använts, och dess tillämpning har begränsats till Kawasakis viktigaste produkter för sin tid. Under den moderna eran kom River Mark återigen i fokus när det dök upp på kåporna på de unika Kawasaki-motorcyklarna Ninja H2 och Ninja H2R som drivs av deras egenutvecklade och tillverkade kompressormotorer som presenterades 2015.
Nu, den 6 oktober 2021, har Kawasaki förklarat att tiden är kommen för att anta det berömda River Mark som sin företagsidentitetssymbol och att denna enkla men effektiva runda logotyp ska bli den viktigaste identifieringssymbolen för de kombinerade insatserna från de många företagen och deras olika produkter i både kommersiella miljöer och offentliga konsumentmiljöer.

Masaya Tsuruno, verkställande direktör för Kawasaki Motors Europe, kommenterade lanseringen av den nya logotypen:
"Världen har förändrats oerhört mycket under Kawasakis drygt hundraåriga historia. När vi nu lanserar vår nya företagsidentitet med River Mark i centrum tar vi nästa djärva steg inom teknik och ingenjörskonst för att förbättra livet för otaliga människor runt om i världen genom att fokusera på hållbarhet och ny grön teknik. Vissa saker förändras, men andra förblir konstanta, t.ex. vårt engagemang för att vara bäst inom våra valda områden; River Mark är en passande symbol för detta engagemang."