Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

2 April 2013 Med Z800 avslöjar Kawasaki sina hemligheter i mellanviktsklassen

Som trendsättare och klassledare i den dynamiska ”nakna” mellanviktsklassen har Kawasaki haft stora framgångar med sin Z750 ”Ztreetfighter”-modell som sålt i över 125.000 ex i Europa.
Att lansera nya Z800 på en starkt konkurrensutsatt marknad har inneburit att Kawasaki satsat tungt på teknik och styling, för att skapa en modell som ska ge Kawasaki fortsatt klassdominans.

Som svar på det stora intresse som media och allmänhet visat – har Kawasakis designers och tekniker klivit fram i rampljuset för att lägga till en ny, spännande dimension till Z800-historien. De har helt enkelt varit angelägna om att förklara vad själva kärnan av Z-konceptet innebär, och hur 40 års Z-dynasti inspirerat till skapandet av en ny, banbrytande hojmodell, som förväntas bli marknadsledare i mellanviktsklassen.

Genom att jobba efter den traditionella japanska team work-modellen, men samtidigt fokusera på att lyfta fram enskilda talangfulla tekniker och designers har Z800-projektet gett Z-konceptet en ordentlig knuff framåt, utan att något väsentligt Kawasaki-DNA gått förlorat. Chefsdesigner, Keishi Fukumoto, förklarar:
"Med Z750 som utgångspunkt, ville vi ta ett steg åt sidan för att se vad Z egentligen betyder för Kawasaki. Som en av de mest populära motorcyklarna i Europa - en hoj som många andra tillverkare har försökt att efterlikna – förtjänade Z750 en värdig efterträdare.

Med fokus på Europa, tog vi fram värdeord på flera europeiska språk, som vi kände beskrev attributen för Z-familjen och började vårt tänkande därifrån.

De två huvudvärdeorden blev, design och aggressivitet. Orden hjälpte oss att skapa bilden av modellen som helhet, dess själ och personlighet; det vill säga Z800:s hela existensberättigande.

Som projektledare med ansvar för utveckling av motorer, var Hideheko Yamamoto angelägen att integrera designfilosofin i motorns och chassits prestanda.
"Z750 hade redan rykte om sig att vara en lättkörd hoj, som var enkel att hantera både i stadstrafik och på långa slingrande landsvägar. Våra kunder berättade att prestanda och acceleration är bland de allra viktigaste egenskaperna. Så med ökad motorstorlek och kortare utväxling i slutväxeln, förbättrade vi accelerationen i låg- och mellanregistret hos Z800.

Genom att öka borrningen snarare än slaglängden hos motorn fick vi ut mer ”Z-kraft” och känsla, vilket totalt sett gav Z800 den karaktär vi sökte.

När det gäller chassit koncentrerade vi oss på förarergonomin och att hitta rätt inställning av fjädringen. Även om Z800 har extrem design, vi ville ha en naturlig körställning så att föraren kunde njuta av varje åktur.

Ett exempel är att vi smalnade av området omedelbart bakom bränsletanken så att förarens knän kom närmare varandra, vilket gav perfekt respons, förarfeedback och manövrerbarhet. "

För chefsdesigner, Keishi Fukumoto och Kawasakis designavdelning, var den smala mellersta delen av mc:n mycket viktig - särskilt området kring tanken – därför att mittdelen framhäver Z-modellernas karaktäristiska, framåtlutande körställning. Tillsammans med strålkastarna och framkåporna skapas en helhetsbild, som gör att de andra designdetaljerna faller på plats av sig själva, menar Fukumoto.

"Totalt gjordes mer än 300 designskisser med många ändringar och justeringar... Jag frågade mig själv "är det tillräckligt bra?" Vi kan inte bara förlita oss på våra egna åsikter, så vi bad även många av vår anställda att bidra med åsikter, vilket bidrog till det genomarbetade slutresultatet.

Huvuddelen av Z800-köparna är i 30-årsåldern och har ett tränat öga för motorcykeldesign – våra kundundersökningar visade att de ville kunna använda en Z800 till både daglig körning och helgutflykter.

Därför tog vi även hänsyn till pendeltrafikanten och försökte hålla designelementen så enkla som möjligt, vilket inte var något större problem eftersom det handlar om en ”naken” motorcykel. Alla ytor och material måste harmonisera – som t ex underramen på sidan av motorn som integrerats med motorn, även om den är gjord av ett annat material ".

Naturligtvis tog vi hänsyn till det betydande ”Z-arvet” - och en mycket framgångsrik företrädare i form av Z750. Vi visste att uppfattningen om den nya maskinen skulle bli avgörande för hur framgångsrik den skulle bli, berättar Fukumoto.

"Naturligtvis tittar vi på trender, men samtidigt vi vill inte att Z800 bara ska bli en kortsiktig framgång. Designen ska vara en utveckling av Z-konceptet - inte en revolution.

Som efterträdare till en motorcykel som Z750 har Z800 en mycket stor kostym att fylla ut. Design och konstruktion måste ha verklig substans och integritet, och inte bara verka cool och trendig.

När designen var fastställd och modellerna i mindre skala var färdiga, började den senaste motorcykeln i Z-familjen ta form och de verkliga testerna kunde börja, berättar Hideheko Yamamoto.

"Ett tydligt mål var att leverera ännu bättre väghållning och stabilitet än Z750. Fjädringens prestanda under körning har förbättrats, likaså förarkomforten. Det första testet visade också att både motor- och chassiprestanda var mycket goda, vilket var uppmuntrande.

Eftersom dessa viktiga mål var så snabbt uppnådda tillbringade vi större delen av tiden med att fokusera på komfort och körkänsla. Hela teamet är nöjda med vad vi har åstadkommit. "

Som talesmän för ett entusiastiskt och målinriktat team av designers och tekniker, är det självklart att både Fukumoto och Yamamoto delar passionen att skapa nya, innovativa motorcyklar.

Deras önskan att spegla Kawasakis kulturarv och Z-familjens anda har influerat dem i utformningen av Z800. Vi hoppas att Kawasaki-fansen nu kommer att vara lika ivriga att se frukterna av deras arbete i form av nästa generations motorcyklar från Kawasaki.