Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

6 September 2013 Nya 2014 års Z1000SX presenteras med många uppgraderingar och tillval

Den är redan en av de mest åtråvärda Sport Touring maskinerna som finns tillgängliga på marknaden, inför 2014 har Z100SX blivit ännu mer raffinerad med betydande uppgraderingar som ger Z1000SX än ännu mera sportig personlighet, praktisk touch och ingenjörsteknik som ligger i framkant.
Nya Z1000SX är lika mycket riktad till före detta supersportåkare som till de som letar efter en touringmaskin med genuina all-round egenskaper. Den mest iögonfallande nyheten är de perfekt integrerade färgmatchande packväsksystemet (tillval), där varje 28l packväska rymmer en integralhjälm. Med packväskorna monterade är bredden på motorcykeln endast 92 cm.

Ett nytt infästningssystem för packväskorna garanterar att maskinen är snygg både med väskorna monterade på motorcykeln som avtagna. En annan fördel är det praktiska ”en-nyckel” systemet där samma nyckel används till både tändningen och packväskorna.
Resultatet blir att packväskorna sitter mycket närmare motorcykelns centrumlinje och med packväskorna avplockade säkerställer det snygga infästningssystemet att inga fästdetaljer sticker ut som stör utseendet.

Den nya Z1000SX har fått många tekniska förbättringar, såsom Kawasakis lovordade antispinningsystem KTRC (Kawasaki TRaction Control). Det har tre lägen att välja mellan, allt från sportig körning till situationer med dåligt grepp, det har nu också kompletterats med två valbara energisparlägen.

Kawasakis berömda ingenjörskompetens har utvecklat motorn och gjort en mängd ändringar som fokuserar på mer respons och omedelbar kraftöverföring.

När det gäller chassit har Z1000SX fått uppdateringar både i fronten och bakdelen med reviderade inställningar för den 41 mm framgaffeln och för bromeffekten, en radiellt monterad huvudcylinder med nya TOKICO monoblock bromsok – detta tar bromssystemet till verkliga Supersport nivåer.

Den bakre stötdämparen har nu en utvändig justering för fjädringshårdheten. Den möjliggör för föraren att finjustera stötdämparen med en enkel manövrering.

Mera körglädje utlovas för det kommande där det förbättrade insugsljudet bidrar mycket.

Mr Yasushi Kawakami, VD för Kawasaki Motors Europe, kommenterade detta nästa steg för den populära Z1000SX – ”Med ett så brett användningsområde har Z1000SX redan vunnit många fans från både supersport och touring bakgrunder. Med så många nya funktioner för den kommande säsongen är vi säkra på att den kommer att behålla sin position i sport/touring marknaden”: