Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

7 Oktober 2021 Nytt företag inom Kawasaki

Vid en presskonferens i Tokyo den 6 oktober höll Hiroshi Ito, VD för det nybildade Kawasaki Motors Ltd., ett tal som inte bara handlade om detaljerna kring det nya företaget utan också om många andra viktiga uppdateringar.


I den del av presskonferensen som handlade om företagets policy förklarade Ito varför det nya företaget, Kawasaki Motors, Ltd., bildades. Det nya företaget som kommer att fokusera på tillverkning av tvåhjuliga motorfordon, fyrhjuliga terrängfordon och vattenskotrar, har skapats för att ge större flexibilitet, snabbhet och självständighet i beslutsfattandet. Kawasaki är säkra på att företaget genom denna omorganisation kommer öka sin förmåga att snabbt reagera på marknadstrender och inte bara komma med nya produkter utan också utnyttja ny teknik.
Några exempel på nya produkter som kan komma att presenteras i framtiden är; en tvåhjulig elbil, en hybridmotorcykel som kombinerar bensin- och eldrift och en motor som bygger på Ninja H2 och som drivs med vätgas.

En av de centrala pelarna i den nya strategin för Kawasaki Motors, Ltd. är att fokusera på hållbar tillväxt för att på så sätt öka företagets styrka och varumärkets värde till en beräknad nettoomsättning på 1 biljon yen år 2030. En del av förändringen kommer också att omfatta en ny visuell identitet, inklusive det globala antagandet av River Mark, en symbol som är synonym med Kawasaki och dess produkter sedan företaget grundades på 1870-talet, tillsammans med det fortsatta användandet av deras slogan; Let the Good Times Roll - en annan väletablerad fras som är känd av kunder över hela världen.

Kawasaki Motors, Ltd. kommer att fokusera uteslutande på motorcyklar, fyrhjuliga terrängfordon, vattenskotrar och motorer och sträva efter koldioxidneutralitet genom att kombinera all den kunskap och det arv som samlats under årtionden av produktion och viljan att möta nya utmaningar med nya former av drivkraft.

Företagets nya mål är att introducera tio el- eller hybridmotorcyklar fram till 2025 och man presenterade också planer på att utveckla fem nya fyrhjuliga terrängfordon med alternativa bränslen inom samma tidsram. Det nya företaget handlar inte bara om själva produkten, utan också om utvecklingen av kompletterande teknik som artificiell intelligens, integrering av radarteknik och kundorienterade programvaror som till exempel Kawasakis ”Rideology-app” som ansluter kundens smartphone till fordonet via Bluetooth.

För att uppnå detta kommer man investera i produktplanering och produktdesign, samtidigt som användningen av digital simuleringsteknik skyndas på. Målet är att de nya produkterna ska växa fram under de kommande åren och att Kawasaki Motors, Ltd. kommer vara en av de viktigaste aktörerna inom detta specialområde.
 
 
Kawasaki Motors, Ltd. planerar att lansera i genomsnitt 16 nya tvåhjuliga modeller per år fram till 2025 med fokus på områden med stabil efterfrågan på produkter och satsa på marknadsföringsaktiviteter som främjar tradition och innovation. När det gäller el- och hybridfordon är planen lika ambitiös där man vill presentera 10 nya modeller fram till 2025. Det nyetablerade Kawasaki Motors, Ltd. kommer att sträva efter ett säkert, fjärranslutet samhälle som förändrar människors och varors rörlighet samtidigt som det tillhandahåller lösningar för en mer hållbar värld.