Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

6 Februari 2023 2023 Ninja ZX-10R och ZX-10RR fokuserar på sin ”street appeal” och framgång på tävlingsbanan

Kawasaki tar sig an säsongen 2023 med full gas genom att presentera en nyuppdaterad Ninja ZX-10R och en radikal teknisk förändring av den tävlings- och titelvinnande Ninja ZX-10RR från WorldSBK.

För Ninja ZX-10R-modellen som är så älskad av både gatuförare och entusiaster på banor finns många av de senaste uppdateringarna kvar med en imponerande maxeffekt på 149,3 kW {203PS} som ökas till 156,8 kW {213PS} med hjälp av Kawasakis världsberömda Ram Air.
När det gäller aerodynamik och WorldSBK-teknologi behåller ZX-10R sina integrerade winglets för ökad downforce och kurvprecision medan den luftkylda oljekylare som Kawasaki Racing Team utvecklat också finns kvar.

En rad elektroniska förarhjälpmedel - tack vare integreringen av en IMU från Bosch - täcker alla aspekter av maskinkontrollen, inklusive kurvtagning, S-KTRC (sport traction control), startkontroll, integrerad bromsning plus motorbromskontroll och valbara effektlägen samt en snabbväxel upp-ner och en elektronisk farthållare. Förare kan också koppla sin smartphone till TFT-displayen med hjälp av Kawasakis egen Rideology-app. 

Ninja ZX-10RR har varit i fokus för tävlingsförare och tävlingsteam sedan den introducerades och den stora nyheten för 2023 är VAI-systemet (Variable Air Intake). VAI-systemet är monterat inuti luftboxen och använder en uppsättning rörliga insugningstrattar för att ändra insugningstrattarnas höjd.  När VAI-trattarna är upphöjda passerar inloppsluften förbi systemet för optimal prestanda vid höga varvtal; när de är sänkta passerar inloppsluften genom de högre inloppstrattarna för ökad prestanda vid låga och mellersta varvtalen.

Som standard har den nya ZX-10RR trattarna inställda i ett statiskt övre läge och för många förare kommer detta att vara allt de behöver. För tävlande i nationella och internationella mästerskap kommer VAI-systemet dock att vara ytterligare ett välkommet tillägg till Ninja ZX-10RR-specifikationen som också omfattar Pankl-precisionsmotordelar, en högre varvtalsgräns än standard-Ninja ZX-10R och unika Marchesini-fälgar.
För att aktivera VAI-funktionen behöver tävlingskunder vissa delar till tävlingskit, inklusive en race-kit ECU, kablage och subkontroller.  VAI aktiveras inte som standard och är inte tillgänglig för dem som vill äga och använda en Ninja ZX-10RR på allmänna vägar.

Både Ninja ZX-10R och ZX-10RR ser fram emot 2023 med optimism, väghojen med sin legendariska personlighet och skärpa, medan ZX-10RR i händerna på KRT och andra skickliga förare försöker göra racingtoppen till sin egen igen.