Historia

KAWASAKI HEAVY INDUSTRIES, LTD.

Kawasaki är ett multinationellt företag med mer än femtio innehav (tillverkningsanläggningar, distributionscenter och marknadsförings- och försäljningshuvudkontor) i de flesta större städer runt om i världen. Affärsintressen inkluderar miljökontroll och energianläggningsteknik, maskiner och robotteknik, skeppsbyggnad och marinteknik, kraftverksteknik och stålkonstruktioner, rullande materiel, flyg- och rymdindustrin och naturligtvis ATV, motorcyklar, Side x Side-fordon och vattenskotrar. Som alla företag började Kawasaki med en dröm och växte till det stora företag det är idag.

ÅR 1878 FICK SHOZO KAWASAKI,

Grundaren öppnade ett varv för att bygga oceangående stålfartyg. År 1896 inkorporerades Kawasaki Dockyard och Kojiro Matsukata utsågs till företagets första president. Tillverkningen av lokomotiv, godsvagnar, passagerarvagnar och brobalkar började 1906 vid det nyöppnade Hyogo Works, och året därpå började produktionen av marina ångturbiner på varvet.

 

 

 

 

UNDER 1918

Flygplansavdelningen etablerades vid Hyogo Works bara 15 år efter bröderna Wrights jungfruflygning. Avdelningen började tillverka flygplan i en tid då flygplan, som bara kunde vara i luften i några timmar, fortfarande var gjorda av tyg och trä. Strax därefter byggdes en fabrik för att tillverka flygplan, och Japans första flygplan tillverkade av metall färdigställdes vid denna fabrik.

 

 

ÅRET DÄRPÅ

såg början på många förändringar när Marine Freight Department delades upp för att bilda Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K-Line). År 1928 delades Hyogo Works av för att bli Kawasaki Rolling Stock Manufacturing Co., Ltd. Flygplansavdelningen blev Kawasaki Aircraft Co., Ltd. 1937, och 1950 blev ståltillverkningsavdelningen Kawasaki Steel Corporation. Avdelningarna för rullande materiel, flygplan, sjöfrakt och ståltillverkning blev egna företag och lade en fast grund inom sina respektive områden.

 

 

 

ÅR 1961

den första motorcykeln av märket Kawasaki tillverkades av Kawasaki Aircraft Co., Ltd. År 1969 slogs Kawasaki Dockyard, Kawasaki Rolling Stock Manufacturing och Kawasaki Aircraft samman till ett gigantiskt företag, Kawasaki Heavy Industries, Ltd., för att bättre kunna konkurrera på den framväxande och mycket konkurrensutsatta globala marknaden.

I dag

Kawasaki Heavy Industries, Ltd. (KHI) är engagerat i att bygga transportsystem för det 21:a århundradet, och på så sätt utnyttjar de den rikedom av tekniskt kunnande som det har samlat på sig under de senaste 120 åren. Varvsdivisionen har varit världsledande när det gäller att producera allt större, allt snabbare och allt mer automatiserade fartyg. Man strävar ständigt efter att hitta sätt att öka fartygstillverkningen och navigationseffektiviteten samtidigt som man sparar energi. Hittills har sökandet resulterat i utvecklingen av LNG-tankfartyg, höghastighetsfartyg och annan framtidsorienterad marin teknik.

Genom att tillämpa flygprinciper är en Jetfoil som rusar över vattnet i fantastiska 45 knop ett projekt som har blivit verklighet. Kawasaki ledde Japans varvskonsortium som bildats för att bygga Techno-Superliner. Detta spännande nya fartyg är planerat att bära en nyttolast på cirka 1 000 ton och färdas i en marschfart på 50 knop.

Kawasaki levererar rullande materiel till det världsberömda snabbtåget Shinkansen och andra tåg. Kawasakis expertis sträcker sig långt bortom bara utveckling och tillverkning av rullande materiel. Som systemintegratör konstruerar Kawasaki kompletta järnvägstransportsystem, från tågdriftskontroll till inspektion och reparation av rullande materiel.

 

 

INOM FLYGSEKTORN,

Kawasaki bedriver ett brett spektrum av aktiviteter som tillverkare av både flygplanskroppar och motorer. För närvarande tillverkar företaget multifunktionshelikoptern BK117 som utvecklats gemensamt av Kawasaki och Messserschmitt-Bölkow-Blohm i Tyskland (för närvarande Airbus) och delar av de senaste passagerarflygplanen, Boeing 777- och 787-serierna. Kawasaki är också en viktig aktör i projektet för att utveckla Supersonic Transport (SST), ett plan som kommer att färdas på höjder av 60 000 till 90 000 fot med en hastighet av Mach 2,5 och kommer att ta från 200 till 300 passagerare. Kawasakis höghastighetstransportteknik sträcker sig också bortom jordens atmosfär i den nya strävan att utnyttja rymden och dess resurser.

KAWASAKIS VÄG- OCH VATTENBYGGNAD

Och byggmaskiner bidrar till att skapa nya städer med sina broar och höghus. Framgången för Eurotunnel, det storskaliga projektet som förbinder England med Frankrike, beror till stor del på de två tunnelborrmaskinerna som tillverkades av Kawasaki. Företaget byggde också sköldmaskinerna - världens största, med en diameter på mer än 46 fot - för byggandet av Trans-Tokyo Bay Highway.

Kawasaki

gör sitt yttersta för att uppfylla sitt ansvar gentemot planeten genom att vara miljömedveten. EU gör allt som står i dess makt för att utveckla miljövänliga växter, teknik för att skydda jorden, nya energikällor som bidrar till att säkerställa en stabil försörjning av resurser och energi samt teknik för energibesparing och återvinning.

Combined Cycle Power Plant (CCPP) använder till exempel lågförorenande naturgas för att driva turbinerna som genererar kraft, medan avgasvärme används för att generera ytterligare el. Kawasakis resursåtervinningssystem använder värme från stadens avfallsförbränningsanläggningar för att driva kylare och värmare och för att värma vatten. Den samlar också in återanvändbara resurser från olika typer av avfall.

Andra tekniker, inklusive vattenrening, rökgasavsvavling och denitreringsanläggningar, har också visat sig vara mycket effektiva för att skydda miljön och spara energi. Kawasaki övervakar alltid framtida teknik och är väl positionerat för att gå in i den era av fusionsenergi som kommer att följa.

 

 

 

KAWASAKIS NAMN

representerar ett teknologiskt företag vars verksamhet sträcker sig från storskaliga, internationella projekt till föremål som används i det dagliga livet och för rekreation. Och vid varje steg ägnar Kawasaki största möjliga uppmärksamhet åt mänskligheten och miljön. De senaste 120 åren av innovation har gjort det möjligt för Kawasaki att etablera en fast grund som ett ledande tekniskt företag. Nu är företaget fullt förberett för att välkomna det nya århundradet och ser fram emot att spela en ledande roll i mänsklighetens utveckling och till ytterligare ett århundrade av innovation.