Inpage Navigation Section: Överblick
År 2024 markerar 100-årsjubileet av grundandet av Meguro, ett av Japans äldsta motorcykelmärken. Nu lanserar Kawasaki Meguro S1 i 250cc-klassen – en luftkyld retroklassiker som bär med sig 100 års arv och förtroende. Den ikoniska designen, direkt inspirerad av 1964 års Kawasaki 250 Meguro SG, kombineras med en behaglig körupplevelse som bjuder på ett skönt rytmiskt ljud vid låga varvtal och en livlig karaktär vid höga varvtal – vilket gör den till en värdig arvtagare till en av Meguros sista landsvägsmodeller. Samtidigt gör det lätta chassit och den låga sadelhöjden Meguro S1 till en perfekt ingång för alla som älskar märket och vill kliva in i Meguros värld.
Färg
61900,00
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Meguro S1:s utseende är direkt hämtat från den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG. Ett snabbt ögonkast på dess svarta och kromade bränsletank gör kopplingen tydlig. Meguro S1 för vidare den stolta traditionen från de gamla Meguro-modellerna, vars stil varit tidlös i 100 år och fortfarande är det idag.
Meguro S1:s utseende är direkt hämtat från den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG. Ett snabbt ögonkast på dess svarta och kromade bränsletank gör kopplingen tydlig. Meguro S1 för vidare den stolta traditionen från de gamla Meguro-modellerna, vars stil varit tidlös i 100 år och fortfarande är det idag.
Meguro S1 är inspirerad av körupplevelsen från tidigare Meguro-modeller, med en körställning, avgasljud och körupplevelse som känns igen av alla som älskar klassiska motorcyklar. Den är en utmärkt ingång till Meguro-världen för alla som uppskattar märket.
Meguro S1 är inspirerad av körupplevelsen från tidigare Meguro-modeller, med en körställning, avgasljud och körupplevelse som känns igen av alla som älskar klassiska motorcyklar. Den är en utmärkt ingång till Meguro-världen för alla som uppskattar märket.
Meguro S1:s kvalitet syns tydligt i maskinens detaljer, med högklassiga inslag över hela modellen. Från sadeln till ljusen och avgassystemet visar den noggranna omsorgen att Meguro är en retro sportmaskin i toppklass.
Meguro S1:s kvalitet syns tydligt i maskinens detaljer, med högklassiga inslag över hela modellen. Från sadeln till ljusen och avgassystemet visar den noggranna omsorgen att Meguro är en retro sportmaskin i toppklass.
Ekade hjul med 18 tum fram och 17 tum bak ger Meguro S1 ett stilfullt och distingerat utseende som bidrar till smidig hantering och en känsla av en stor motorcykel.
Ekade hjul med 18 tum fram och 17 tum bak ger Meguro S1 ett stilfullt och distingerat utseende som bidrar till smidig hantering och en känsla av en stor motorcykel.
Chassit är smalt och har kompakta proportioner som möjliggör smidig och enkel hantering. Det är dessutom utformat för att vara lätt (143 kg) med en låg sadelhöjd på 740 mm, vilket gör Meguro-arvet tillgängligt för fler förare än någonsin tidigare.
Chassit är smalt och har kompakta proportioner som möjliggör smidig och enkel hantering. Det är dessutom utformat för att vara lätt (143 kg) med en låg sadelhöjd på 740 mm, vilket gör Meguro-arvet tillgängligt för fler förare än någonsin tidigare.
Bränsletanken har en tårformsdesign som bidrar till maskinens Meguro-inspirerade utseende och pryds av ett nyutformat 3D-emblem som fångar blicken och identifierar modellen som en Meguro.
Bränsletanken har en tårformsdesign som bidrar till maskinens Meguro-inspirerade utseende och pryds av ett nyutformat 3D-emblem som fångar blicken och identifierar modellen som en Meguro.
Runda instrument i retrostil med inbyggd LCD-display har en specialfärg och typsnitt på urtavlan som liknar äldre Meguro-modeller, tillsammans med den ikoniska röda “Meguro”-loggan i katakana tryckt längst ner.
Runda instrument i retrostil med inbyggd LCD-display har en specialfärg och typsnitt på urtavlan som liknar äldre Meguro-modeller, tillsammans med den ikoniska röda “Meguro”-loggan i katakana tryckt längst ner.
Svart lackering på hela chassit kombineras med kromdetaljer för att ge modellen en karakteristisk Meguro-look som starkt påminner om tidigare Meguro-modeller.
Svart lackering på hela chassit kombineras med kromdetaljer för att ge modellen en karakteristisk Meguro-look som starkt påminner om tidigare Meguro-modeller.
Det eleganta, klassiska Meguro-utseendet förstärks av den ursprungliga strålkastarhöljet, baklyktor i retrostil och stora blinkers.
Det eleganta, klassiska Meguro-utseendet förstärks av den ursprungliga strålkastarhöljet, baklyktor i retrostil och stora blinkers.
Särskild omsorg har lagts vid designen för att skapa ett klassiskt utseende i en modern motor, med skulpterade motordelar inklusive stora, rundade fenor på cylinderhuvudet.
Särskild omsorg har lagts vid designen för att skapa ett klassiskt utseende i en modern motor, med skulpterade motordelar inklusive stora, rundade fenor på cylinderhuvudet.
Avgasröret och ljuddämparen är i rostfritt stål och har fått Kawasakis högst polerade finish. Grenröret löper elegant från motorn och avslutas med en pea-shooter-stil ljuddämpare, vilket återskapar det vackra utseendet hos tidiga Meguro-modeller och ger en äkta klassisk stil.
Avgasröret och ljuddämparen är i rostfritt stål och har fått Kawasakis högst polerade finish. Grenröret löper elegant från motorn och avslutas med en pea-shooter-stil ljuddämpare, vilket återskapar det vackra utseendet hos tidiga Meguro-modeller och ger en äkta klassisk stil.
När du kör ger motorn en spännande körupplevelse tack vare vevaxelns höga tröghetsmoment. Rikligt vridmoment redan vid minsta gaspådrag ger en rolig och engagerande körupplevelse – särskilt i låga till medelhöga varvtal.
När du kör ger motorn en spännande körupplevelse tack vare vevaxelns höga tröghetsmoment. Rikligt vridmoment redan vid minsta gaspådrag ger en rolig och engagerande körupplevelse – särskilt i låga till medelhöga varvtal.
Placeringen av styret, sadeln och fotpinnarna ger föraren en avslappnad, upprätt körställning som underlättar kontrollen över motorcykeln – precis som på klassiska Meguro-modeller.
Placeringen av styret, sadeln och fotpinnarna ger föraren en avslappnad, upprätt körställning som underlättar kontrollen över motorcykeln – precis som på klassiska Meguro-modeller.
Avgasljudet är inspirerat av den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG, där ljudet från originalmodellen användes för att finjustera Meguro S1:s avgassound. Resultatet är en ton med rikligt med bas och klang, liknande originalet vid acceleration.
Avgasljudet är inspirerat av den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG, där ljudet från originalmodellen användes för att finjustera Meguro S1:s avgassound. Resultatet är en ton med rikligt med bas och klang, liknande originalet vid acceleration.
En vintagestil på sadeln med vita rör, stålskärmar fram och bak samt ekrade hjul ger Meguro S1 ett utseende som påminner om de ursprungliga Meguro-modellerna och skapar en look som klassiska motorcykelentusiaster kommer att uppskatta.
En vintagestil på sadeln med vita rör, stålskärmar fram och bak samt ekrade hjul ger Meguro S1 ett utseende som påminner om de ursprungliga Meguro-modellerna och skapar en look som klassiska motorcykelentusiaster kommer att uppskatta.
Meguro S1:s utseende är direkt hämtat från den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG. Ett snabbt ögonkast på dess svarta och kromade bränsletank gör kopplingen tydlig. Meguro S1 för vidare den stolta traditionen från de gamla Meguro-modellerna, vars stil varit tidlös i 100 år och fortfarande är det idag.
Meguro S1:s utseende är direkt hämtat från den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG. Ett snabbt ögonkast på dess svarta och kromade bränsletank gör kopplingen tydlig. Meguro S1 för vidare den stolta traditionen från de gamla Meguro-modellerna, vars stil varit tidlös i 100 år och fortfarande är det idag.
Meguro S1 är inspirerad av körupplevelsen från tidigare Meguro-modeller, med en körställning, avgasljud och körupplevelse som känns igen av alla som älskar klassiska motorcyklar. Den är en utmärkt ingång till Meguro-världen för alla som uppskattar märket.
Meguro S1 är inspirerad av körupplevelsen från tidigare Meguro-modeller, med en körställning, avgasljud och körupplevelse som känns igen av alla som älskar klassiska motorcyklar. Den är en utmärkt ingång till Meguro-världen för alla som uppskattar märket.
Meguro S1:s kvalitet syns tydligt i maskinens detaljer, med högklassiga inslag över hela modellen. Från sadeln till ljusen och avgassystemet visar den noggranna omsorgen att Meguro är en retro sportmaskin i toppklass.
Meguro S1:s kvalitet syns tydligt i maskinens detaljer, med högklassiga inslag över hela modellen. Från sadeln till ljusen och avgassystemet visar den noggranna omsorgen att Meguro är en retro sportmaskin i toppklass.
Ekade hjul med 18 tum fram och 17 tum bak ger Meguro S1 ett stilfullt och distingerat utseende som bidrar till smidig hantering och en känsla av en stor motorcykel.
Ekade hjul med 18 tum fram och 17 tum bak ger Meguro S1 ett stilfullt och distingerat utseende som bidrar till smidig hantering och en känsla av en stor motorcykel.
Chassit är smalt och har kompakta proportioner som möjliggör smidig och enkel hantering. Det är dessutom utformat för att vara lätt (143 kg) med en låg sadelhöjd på 740 mm, vilket gör Meguro-arvet tillgängligt för fler förare än någonsin tidigare.
Chassit är smalt och har kompakta proportioner som möjliggör smidig och enkel hantering. Det är dessutom utformat för att vara lätt (143 kg) med en låg sadelhöjd på 740 mm, vilket gör Meguro-arvet tillgängligt för fler förare än någonsin tidigare.
Bränsletanken har en tårformsdesign som bidrar till maskinens Meguro-inspirerade utseende och pryds av ett nyutformat 3D-emblem som fångar blicken och identifierar modellen som en Meguro.
Bränsletanken har en tårformsdesign som bidrar till maskinens Meguro-inspirerade utseende och pryds av ett nyutformat 3D-emblem som fångar blicken och identifierar modellen som en Meguro.
Runda instrument i retrostil med inbyggd LCD-display har en specialfärg och typsnitt på urtavlan som liknar äldre Meguro-modeller, tillsammans med den ikoniska röda “Meguro”-loggan i katakana tryckt längst ner.
Runda instrument i retrostil med inbyggd LCD-display har en specialfärg och typsnitt på urtavlan som liknar äldre Meguro-modeller, tillsammans med den ikoniska röda “Meguro”-loggan i katakana tryckt längst ner.
Svart lackering på hela chassit kombineras med kromdetaljer för att ge modellen en karakteristisk Meguro-look som starkt påminner om tidigare Meguro-modeller.
Svart lackering på hela chassit kombineras med kromdetaljer för att ge modellen en karakteristisk Meguro-look som starkt påminner om tidigare Meguro-modeller.
Det eleganta, klassiska Meguro-utseendet förstärks av den ursprungliga strålkastarhöljet, baklyktor i retrostil och stora blinkers.
Det eleganta, klassiska Meguro-utseendet förstärks av den ursprungliga strålkastarhöljet, baklyktor i retrostil och stora blinkers.
Särskild omsorg har lagts vid designen för att skapa ett klassiskt utseende i en modern motor, med skulpterade motordelar inklusive stora, rundade fenor på cylinderhuvudet.
Särskild omsorg har lagts vid designen för att skapa ett klassiskt utseende i en modern motor, med skulpterade motordelar inklusive stora, rundade fenor på cylinderhuvudet.
Avgasröret och ljuddämparen är i rostfritt stål och har fått Kawasakis högst polerade finish. Grenröret löper elegant från motorn och avslutas med en pea-shooter-stil ljuddämpare, vilket återskapar det vackra utseendet hos tidiga Meguro-modeller och ger en äkta klassisk stil.
Avgasröret och ljuddämparen är i rostfritt stål och har fått Kawasakis högst polerade finish. Grenröret löper elegant från motorn och avslutas med en pea-shooter-stil ljuddämpare, vilket återskapar det vackra utseendet hos tidiga Meguro-modeller och ger en äkta klassisk stil.
När du kör ger motorn en spännande körupplevelse tack vare vevaxelns höga tröghetsmoment. Rikligt vridmoment redan vid minsta gaspådrag ger en rolig och engagerande körupplevelse – särskilt i låga till medelhöga varvtal.
När du kör ger motorn en spännande körupplevelse tack vare vevaxelns höga tröghetsmoment. Rikligt vridmoment redan vid minsta gaspådrag ger en rolig och engagerande körupplevelse – särskilt i låga till medelhöga varvtal.
Placeringen av styret, sadeln och fotpinnarna ger föraren en avslappnad, upprätt körställning som underlättar kontrollen över motorcykeln – precis som på klassiska Meguro-modeller.
Placeringen av styret, sadeln och fotpinnarna ger föraren en avslappnad, upprätt körställning som underlättar kontrollen över motorcykeln – precis som på klassiska Meguro-modeller.
Avgasljudet är inspirerat av den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG, där ljudet från originalmodellen användes för att finjustera Meguro S1:s avgassound. Resultatet är en ton med rikligt med bas och klang, liknande originalet vid acceleration.
Avgasljudet är inspirerat av den ursprungliga Kawasaki 250 Meguro SG, där ljudet från originalmodellen användes för att finjustera Meguro S1:s avgassound. Resultatet är en ton med rikligt med bas och klang, liknande originalet vid acceleration.
En vintagestil på sadeln med vita rör, stålskärmar fram och bak samt ekrade hjul ger Meguro S1 ett utseende som påminner om de ursprungliga Meguro-modellerna och skapar en look som klassiska motorcykelentusiaster kommer att uppskatta.
En vintagestil på sadeln med vita rör, stålskärmar fram och bak samt ekrade hjul ger Meguro S1 ett utseende som påminner om de ursprungliga Meguro-modellerna och skapar en look som klassiska motorcykelentusiaster kommer att uppskatta.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Luftkyld, 4-takts, encylindrig |
---|---|
Kompressionsförhållande | 9.0:1 |
Ventilsystem | SOHC, 2 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 67.0 x 66.0 mm |
Motorvolym | 233 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 32 mm x 1 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 12.9 kW {17.5 PS} / 7,000 varv/min |
---|---|
Maximalt vridmoment | 18.6 N•m {1.9 kgf•m} / 5,800 varv/min |
CO2-utsläpp | 58 g/km |
Bränsleförbrukning | 2.5 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 2.871 (89/31) |
Växelförhållanden 1:a | 3.000 (39/13) |
Växelförhållanden 2:a | 2.067 (31/15) |
Växelförhållanden 3:e | 1.556 (28/18) |
Växelförhållanden 4:e | 1.261 (29/23) |
Växelförhållanden 5:e | 1.040 (26/25) |
Växelförhållanden 6:e | 0.852 (23/27) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.714 (38/14) |
Ramtyp | Rörram, halvdubbel vagga |
---|---|
Spår | 99 mm |
Fjädringsväg fram | 117 mm |
Fjädringsväg bak | 95 mm |
Framdäck | 90/90-18 M/C 51S |
Bakdäck | 110/90-17 M/C 60S |
Längd x Bredd x Höjd | 2,125 x 800 x 1,090 mm |
Styrvinkel V H | 40° / 40° |
Hjulbas | 1,415 mm |
Markfrigång | 150 mm |
Bränslekapacitet | 12.0 liter |
Sadelhöjd | 740 mm |
Tjänstevikt* | 143 kg |
| *Tjänstevikt inkluderar alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank (mer än 90 procent kapacitet) samt verktygssats (om den medföljer). |
Beräknad torrvikt** | 133 kg |
| **Beräknad torrvikt inkluderar inte alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank bränsle (mer än 90 procent av kapaciteten) och verktygssats (om det medföljer). |
Typ av frambroms | Enskild skiva |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 265 mm |
Typ av frambromsok | Dubbla Kolvar |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 220 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | Teleskopgaffel |
Framfjädringens diameter | Ø 37 mm |
Typ av bakre fjädring | Dubbla stötdämpare med justerbar fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör