Inpage Navigation Section: Överblick
Det finns ingen plats för det oäkta i den livsstil du väljer. Endast Kawasaki har arvet som kan förena det bästa från dåtidens ikoniska motorcyklar med dagens förare i en genuin Modern Classic. Den råa känslan från 1970-talets legendariska Z1 – Kawasakis ursprungliga kung av coolhet – får nytt liv i Z900RS, för att uppfylla din passion som förare idag.
Färger
135500,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Enkel, stilren motordesign. På en naken cykel är motorn ett viktigt stylingelement, och med sin enkla, stilrena design bidrar motorn till Z900RS närvaro. Noggrant övervägd form, konstruktion, material och finish på avgassytemet. När avgassystemet designades övervägdes över 20 varianter innan man kom fram till den slutliga designen, en som visar och markerar närvaron av In-Line Four-motorn.
Enkel, stilren motordesign. På en naken cykel är motorn ett viktigt stylingelement, och med sin enkla, stilrena design bidrar motorn till Z900RS närvaro. Noggrant övervägd form, konstruktion, material och finish på avgassytemet. När avgassystemet designades övervägdes över 20 varianter innan man kom fram till den slutliga designen, en som visar och markerar närvaron av In-Line Four-motorn.
Huvudcylinder för frambroms med radialpump bidrar också till den suveräna kontrollen och känslan som bromsoken erbjuder. För extra bromssäkerhet är ABS en standardfunktion på Z900RS.
Huvudcylinder för frambroms med radialpump bidrar också till den suveräna kontrollen och känslan som bromsoken erbjuder. För extra bromssäkerhet är ABS en standardfunktion på Z900RS.
Ikonisk Teardrop Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Ikonisk Teardrop Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Z900 RS är utrustad med Kawasakis avancerade Traction Control som ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Z900 RS är utrustad med Kawasakis avancerade Traction Control som ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Hastighetsmätare och varvräknare i analog stil kompletteras av en multifunktionell LCD-skärm, som balanserar retrostil med modern funktionalitet.
Hastighetsmätare och varvräknare i analog stil kompletteras av en multifunktionell LCD-skärm, som balanserar retrostil med modern funktionalitet.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Z1-inspirerad bakdel och LED-baklykta. Den flödande designen på den bakdelen var inspirerad av bakdelen på Z1. Rund LED-strålkastare. En blandning av retro och modern design, den stora ø170 mm LED-strålkastaren kastar ett starkt, vitt ljus för fantastisk synlighet nattetid
Z1-inspirerad bakdel och LED-baklykta. Den flödande designen på den bakdelen var inspirerad av bakdelen på Z1. Rund LED-strålkastare. En blandning av retro och modern design, den stora ø170 mm LED-strålkastaren kastar ett starkt, vitt ljus för fantastisk synlighet nattetid
För att passa alla förare erbjuder Kawasaki en ERGO-FIT tillbehörssadel som minskar sitthöjden med 35 mm. Dra skjutreglaget för att se skillnaden. Den snygga tvåfärgade sadeln använder olika material för ovansida och sidor för att skapa en design av hög kvalitet. Dubbla sömmar bidrar till bilden av hög kvalitet.
För att passa alla förare erbjuder Kawasaki en ERGO-FIT tillbehörssadel som minskar sitthöjden med 35 mm. Dra skjutreglaget för att se skillnaden. Den snygga tvåfärgade sadeln använder olika material för ovansida och sidor för att skapa en design av hög kvalitet. Dubbla sömmar bidrar till bilden av hög kvalitet.
Fram stoppas ø300 mm bromsskivor (effektiv diameter: ø267 mm) av motsatta 4-kolvar radiellt monterade monoblock bromsok. De monoblock främre bromsoken erbjuder en fast initial känsla, nivån på bromskraften är mycket lätt att kontrollera och den övergripande bromsprestanda är superb. De bearbetade monoblocksoken har en alumitbeläggning och är laseretsade med en Kawasaki-logotyp, vilket bidrar till cykelns högkvalitativa sportiga utseende.
Fram stoppas ø300 mm bromsskivor (effektiv diameter: ø267 mm) av motsatta 4-kolvar radiellt monterade monoblock bromsok. De monoblock främre bromsoken erbjuder en fast initial känsla, nivån på bromskraften är mycket lätt att kontrollera och den övergripande bromsprestanda är superb. De bearbetade monoblocksoken har en alumitbeläggning och är laseretsade med en Kawasaki-logotyp, vilket bidrar till cykelns högkvalitativa sportiga utseende.
Gjutna hjul i ekerstil. Originalgjutna hjul har platta ekrar designade för att se ut som klassiska trådekrade hjul. Ikonisk droppformad Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Gjutna hjul i ekerstil. Originalgjutna hjul har platta ekrar designade för att se ut som klassiska trådekrade hjul. Ikonisk droppformad Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Precis som Z1:an, är Z900RS utrustad med en 948cc In-Line Four-motor – en motorkonfiguration som i grunden erbjuder en utmärkt balans mellan kraft och hanterbarhet. Tuning fokuserar på låga till mellanhöga varvtal. Varven ökar på ett kontrollerat men mycket bestämt sätt, vilket ger föraren en känsla av samhörighet mellan gasreglaget och bakhjulet.
Precis som Z1:an, är Z900RS utrustad med en 948cc In-Line Four-motor – en motorkonfiguration som i grunden erbjuder en utmärkt balans mellan kraft och hanterbarhet. Tuning fokuserar på låga till mellanhöga varvtal. Varven ökar på ett kontrollerat men mycket bestämt sätt, vilket ger föraren en känsla av samhörighet mellan gasreglaget och bakhjulet.
Som komplement till en lätt totalvikt (märks så snart cykeln lyfts från sidostödet), valdes ramstyvhet och chassigeometri för att ge lätt, naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förutsägbarhet och följer förarens intentioner utan motstånd. Jämfört med retrosportmodell är Z900RS sittställning mindre framåtlutad än Z900.
Som komplement till en lätt totalvikt (märks så snart cykeln lyfts från sidostödet), valdes ramstyvhet och chassigeometri för att ge lätt, naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förutsägbarhet och följer förarens intentioner utan motstånd. Jämfört med retrosportmodell är Z900RS sittställning mindre framåtlutad än Z900.
Medan Kawasaki In-Line Four-motorer är historiskt kända för sina välljudande avgasljud, är detta första gången som Kawasaki har genomfört god forskning för att skapa en modells idealiska avgasljud.
Medan Kawasaki In-Line Four-motorer är historiskt kända för sina välljudande avgasljud, är detta första gången som Kawasaki har genomfört god forskning för att skapa en modells idealiska avgasljud.
Enkel, stilren motordesign. På en naken cykel är motorn ett viktigt stylingelement, och med sin enkla, stilrena design bidrar motorn till Z900RS närvaro. Noggrant övervägd form, konstruktion, material och finish på avgassytemet. När avgassystemet designades övervägdes över 20 varianter innan man kom fram till den slutliga designen, en som visar och markerar närvaron av In-Line Four-motorn.
Enkel, stilren motordesign. På en naken cykel är motorn ett viktigt stylingelement, och med sin enkla, stilrena design bidrar motorn till Z900RS närvaro. Noggrant övervägd form, konstruktion, material och finish på avgassytemet. När avgassystemet designades övervägdes över 20 varianter innan man kom fram till den slutliga designen, en som visar och markerar närvaron av In-Line Four-motorn.
Huvudcylinder för frambroms med radialpump bidrar också till den suveräna kontrollen och känslan som bromsoken erbjuder. För extra bromssäkerhet är ABS en standardfunktion på Z900RS.
Huvudcylinder för frambroms med radialpump bidrar också till den suveräna kontrollen och känslan som bromsoken erbjuder. För extra bromssäkerhet är ABS en standardfunktion på Z900RS.
Ikonisk Teardrop Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Ikonisk Teardrop Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Z900 RS är utrustad med Kawasakis avancerade Traction Control som ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Z900 RS är utrustad med Kawasakis avancerade Traction Control som ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Hastighetsmätare och varvräknare i analog stil kompletteras av en multifunktionell LCD-skärm, som balanserar retrostil med modern funktionalitet.
Hastighetsmätare och varvräknare i analog stil kompletteras av en multifunktionell LCD-skärm, som balanserar retrostil med modern funktionalitet.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Z1-inspirerad bakdel och LED-baklykta. Den flödande designen på den bakdelen var inspirerad av bakdelen på Z1. Rund LED-strålkastare. En blandning av retro och modern design, den stora ø170 mm LED-strålkastaren kastar ett starkt, vitt ljus för fantastisk synlighet nattetid
Z1-inspirerad bakdel och LED-baklykta. Den flödande designen på den bakdelen var inspirerad av bakdelen på Z1. Rund LED-strålkastare. En blandning av retro och modern design, den stora ø170 mm LED-strålkastaren kastar ett starkt, vitt ljus för fantastisk synlighet nattetid
För att passa alla förare erbjuder Kawasaki en ERGO-FIT tillbehörssadel som minskar sitthöjden med 35 mm. Dra skjutreglaget för att se skillnaden. Den snygga tvåfärgade sadeln använder olika material för ovansida och sidor för att skapa en design av hög kvalitet. Dubbla sömmar bidrar till bilden av hög kvalitet.
För att passa alla förare erbjuder Kawasaki en ERGO-FIT tillbehörssadel som minskar sitthöjden med 35 mm. Dra skjutreglaget för att se skillnaden. Den snygga tvåfärgade sadeln använder olika material för ovansida och sidor för att skapa en design av hög kvalitet. Dubbla sömmar bidrar till bilden av hög kvalitet.
Fram stoppas ø300 mm bromsskivor (effektiv diameter: ø267 mm) av motsatta 4-kolvar radiellt monterade monoblock bromsok. De monoblock främre bromsoken erbjuder en fast initial känsla, nivån på bromskraften är mycket lätt att kontrollera och den övergripande bromsprestanda är superb. De bearbetade monoblocksoken har en alumitbeläggning och är laseretsade med en Kawasaki-logotyp, vilket bidrar till cykelns högkvalitativa sportiga utseende.
Fram stoppas ø300 mm bromsskivor (effektiv diameter: ø267 mm) av motsatta 4-kolvar radiellt monterade monoblock bromsok. De monoblock främre bromsoken erbjuder en fast initial känsla, nivån på bromskraften är mycket lätt att kontrollera och den övergripande bromsprestanda är superb. De bearbetade monoblocksoken har en alumitbeläggning och är laseretsade med en Kawasaki-logotyp, vilket bidrar till cykelns högkvalitativa sportiga utseende.
Gjutna hjul i ekerstil. Originalgjutna hjul har platta ekrar designade för att se ut som klassiska trådekrade hjul. Ikonisk droppformad Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Gjutna hjul i ekerstil. Originalgjutna hjul har platta ekrar designade för att se ut som klassiska trådekrade hjul. Ikonisk droppformad Tank. Mittpunkten i Z900RS design, den vackra droppformade bränsletanken påminner om Z1.
Precis som Z1:an, är Z900RS utrustad med en 948cc In-Line Four-motor – en motorkonfiguration som i grunden erbjuder en utmärkt balans mellan kraft och hanterbarhet. Tuning fokuserar på låga till mellanhöga varvtal. Varven ökar på ett kontrollerat men mycket bestämt sätt, vilket ger föraren en känsla av samhörighet mellan gasreglaget och bakhjulet.
Precis som Z1:an, är Z900RS utrustad med en 948cc In-Line Four-motor – en motorkonfiguration som i grunden erbjuder en utmärkt balans mellan kraft och hanterbarhet. Tuning fokuserar på låga till mellanhöga varvtal. Varven ökar på ett kontrollerat men mycket bestämt sätt, vilket ger föraren en känsla av samhörighet mellan gasreglaget och bakhjulet.
Som komplement till en lätt totalvikt (märks så snart cykeln lyfts från sidostödet), valdes ramstyvhet och chassigeometri för att ge lätt, naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förutsägbarhet och följer förarens intentioner utan motstånd. Jämfört med retrosportmodell är Z900RS sittställning mindre framåtlutad än Z900.
Som komplement till en lätt totalvikt (märks så snart cykeln lyfts från sidostödet), valdes ramstyvhet och chassigeometri för att ge lätt, naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förutsägbarhet och följer förarens intentioner utan motstånd. Jämfört med retrosportmodell är Z900RS sittställning mindre framåtlutad än Z900.
Medan Kawasaki In-Line Four-motorer är historiskt kända för sina välljudande avgasljud, är detta första gången som Kawasaki har genomfört god forskning för att skapa en modells idealiska avgasljud.
Medan Kawasaki In-Line Four-motorer är historiskt kända för sina välljudande avgasljud, är detta första gången som Kawasaki har genomfört god forskning för att skapa en modells idealiska avgasljud.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Dubbla gasventiler erbjuder ökad effekt och större användarvänlighet tack vare ett andra set ECU-styrda gasventiler.
Nyare sportcyklar använder ofta stora gasreglage för att generera höga effekt-nivåer. Men med gasreglage av stor diameter, när en förare plötsligt öppnar gasen, kan den obegränsade vridmomentresponsen vara kraftig. Teknologin med dubbla gasventiler designades för att dämpa motorresponsen samtidigt som den bidrar till prestanda. På modeller med dubbla gasventiler finns det två gasventiler per cylinder: förutom huvudventilerna, som är fysiskt kopplade till gasreglaget och styrs av föraren, finns ett andra set ventiler som öppnas och stängs av ECU:n och noggrant reglerar luftflödet till intaget för att säkerställa ett naturligt, linjärt svar. Med att luften som passerar genom gasreglagen blir jämnare förbättras förbränningseffektiviteten och effekten ökar.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Dubbla gasventiler erbjuder ökad effekt och större användarvänlighet tack vare ett andra set ECU-styrda gasventiler.
Nyare sportcyklar använder ofta stora gasreglage för att generera höga effekt-nivåer. Men med gasreglage av stor diameter, när en förare plötsligt öppnar gasen, kan den obegränsade vridmomentresponsen vara kraftig. Teknologin med dubbla gasventiler designades för att dämpa motorresponsen samtidigt som den bidrar till prestanda. På modeller med dubbla gasventiler finns det två gasventiler per cylinder: förutom huvudventilerna, som är fysiskt kopplade till gasreglaget och styrs av föraren, finns ett andra set ventiler som öppnas och stängs av ECU:n och noggrant reglerar luftflödet till intaget för att säkerställa ett naturligt, linjärt svar. Med att luften som passerar genom gasreglagen blir jämnare förbättras förbränningseffektiviteten och effekten ökar.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
---|---|
Kompressionsförhållande | 10.8:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 73.4 x 56.0 mm |
Motorvolym | 948 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning med sub-gasspjäll: 36 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 82.0 kW {111 PS} / 8,500 varv/min |
---|---|
Maximalt vridmoment | 98.5 N•m {10.0 kgf•m} / 6,500 varv/min |
CO2-utsläpp | 124 g/km |
Bränsleförbrukning | 5.2 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 1.627 (83/51) |
Växelförhållanden 1:a | 2.917 (35/12) |
Växelförhållanden 2:a | 2.059 (35/17) |
Växelförhållanden 3:e | 1.650 (33/20) |
Växelförhållanden 4:e | 1.409 (31/22) |
Växelförhållanden 5:e | 1.222 (33/27) |
Växelförhållanden 6:e | 0.967 (29/30) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.800 (42/15) |
Ramtyp | Fackverk, höghållfast stål |
---|---|
Spår | 98 mm |
Fjädringsväg fram | 120 mm |
Fjädringsväg bak | 140 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,100 x 865 x 1,150 mm |
Styrvinkel V H | 35° / 35° |
Hjulbas | 1,470 mm |
Markfrigång | 130 mm |
Bränslekapacitet | 17.0 liter |
Sadelhöjd | 835 mm |
Tjänstevikt* | 215 kg |
| *Tjänstevikt inkluderar alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank (mer än 90 procent kapacitet) samt verktygssats (om den medföljer). |
Beräknad torrvikt** | 196 kg |
| **Beräknad torrvikt inkluderar inte alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank bränsle (mer än 90 procent av kapaciteten) och verktygssats (om det medföljer). |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 300 mm |
Typ av frambromsok | Radialmontering, monoblock, motsatt 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 250 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel med kompressions- och returdämpning samt justerbar fjäderförspänning |
Framfjädringens diameter | Ø 41 mm |
Typ av bakre fjädring | Horisontell Back-link, gasfylld stötdämpare, returdämpning och justerbar fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör