Inpage Navigation Section: Överblick
Kör mot seger med motorcykeln som är byggd för att vinna. KX250 är det mest konkurrenskraftiga tävlingspaketet hittills, med ett förbättrat chassi, en uppdaterad motor och helt nya Power Mode Selection och Kawasaki Traction Control (KTRC). Dessutom erbjuder banbrytande teknik som ERGO-FIT-komponenter och RIDEOLOGY THE APP KX maximal anpassningsförmåga, så att du kan hitta din unika vinnande stil. Var snabbast i fältet. Bli nästa mästare på KX250.
Färg
104900,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Grundfaktorerna som har gjort KX250-motorn till enastående i sin klass – "finger-follower"ventil, ett insug av downdraft-stil och dubbla insprut – kompletteras av en reviderad insugs- och avgaslayout och en enaxlad balansaxel för ett alltigenom starkare paket med förbättrad kontroll.
Grundfaktorerna som har gjort KX250-motorn till enastående i sin klass – "finger-follower"ventil, ett insug av downdraft-stil och dubbla insprut – kompletteras av en reviderad insugs- och avgaslayout och en enaxlad balansaxel för ett alltigenom starkare paket med förbättrad kontroll.
KX250:s nya ram är baserad på den för 2024 nya KX450. Uppdateringar inför 2025 för att passa den nya insugs- och avgaslayouten hjälper till att leverera förbättrad körkänsla. Det smidiga chassit är utformat för att underlätta förarens rörelse och kontroll, och finjusterade komponenter för fjädring och broms bidrar ytterligare till KX250:s lätta, smidiga hantering. Nya ODI Lock-On-grepp och ett sidokåpa som kan snabbt ge åtkomst till luftfilter.
KX250:s nya ram är baserad på den för 2024 nya KX450. Uppdateringar inför 2025 för att passa den nya insugs- och avgaslayouten hjälper till att leverera förbättrad körkänsla. Det smidiga chassit är utformat för att underlätta förarens rörelse och kontroll, och finjusterade komponenter för fjädring och broms bidrar ytterligare till KX250:s lätta, smidiga hantering. Nya ODI Lock-On-grepp och ett sidokåpa som kan snabbt ge åtkomst till luftfilter.
Som ett komplement till en uppdaterad Launch Control Mode erbjuder de nya KX250 och KX250X Power Mode-val och Kawasaki Traction Control med en knapptryckning. Och med smartphone-anslutning kan förare justera motormappningen direkt från sina smartphones.
Som ett komplement till en uppdaterad Launch Control Mode erbjuder de nya KX250 och KX250X Power Mode-val och Kawasaki Traction Control med en knapptryckning. Och med smartphone-anslutning kan förare justera motormappningen direkt från sina smartphones.
Genom att använda smartphoneapplikationen "RIDEOLOGY THE APP KX" kan förare komma åt och justera motormappningar för sin cykel. Funktionaliteten (justering av bränsle och tändning) är som den som erbjuds av tillbehöret KX FI Calibration Kit som används med tidigare modeller. Underhålls- och installationsloggar finns också tillgängliga.
*RIDEOLOGI APPEN KX är inte avsedd att användas under fordonsdrift. Använd endast RIEOLOGY THE APP KX när fordonet inte används och det är säkert att göra det.
Genom att använda smartphoneapplikationen "RIDEOLOGY THE APP KX" kan förare komma åt och justera motormappningar för sin cykel. Funktionaliteten (justering av bränsle och tändning) är som den som erbjuds av tillbehöret KX FI Calibration Kit som används med tidigare modeller. Underhålls- och installationsloggar finns också tillgängliga.
*RIDEOLOGI APPEN KX är inte avsedd att användas under fordonsdrift. Använd endast RIEOLOGY THE APP KX när fordonet inte används och det är säkert att göra det.
Ett val mellan fyra styrlägen och två fotpinnspositioner gör det möjligt för föraren att anpassa sin körställning efter kroppsstorlek och personliga preferenser.
Ett val mellan fyra styrlägen och två fotpinnspositioner gör det möjligt för föraren att anpassa sin körställning efter kroppsstorlek och personliga preferenser.
Redan mycket hyllad för sin smala ergonomi, KX250 får omdesignad chassi som erbjuder ett ännu smidigare förarmiljö. Nydesignade kylarvingar, sidokåpor och bakskärm.
Redan mycket hyllad för sin smala ergonomi, KX250 får omdesignad chassi som erbjuder ett ännu smidigare förarmiljö. Nydesignade kylarvingar, sidokåpor och bakskärm.
Sidokåpan kan tas bort utan verktyg, vilket ger bekväm åtkomst till luftfilteret.
Sidokåpan kan tas bort utan verktyg, vilket ger bekväm åtkomst till luftfilteret.
Den omgjorda ramen baserad på den från 2024 KX450 rymmer uppdateringarna av motorns insugs- och avgassystem, samtidigt som den levererar en hög nivå av både lätt, smidig hantering och en sammansatt karaktär. Optimerad styvhet bidrar till ökad front-end-känsla som översätts till förbättrad kurvtagningsprestanda under ett bredare spektrum av förhållanden.
Den omgjorda ramen baserad på den från 2024 KX450 rymmer uppdateringarna av motorns insugs- och avgassystem, samtidigt som den levererar en hög nivå av både lätt, smidig hantering och en sammansatt karaktär. Optimerad styvhet bidrar till ökad front-end-känsla som översätts till förbättrad kurvtagningsprestanda under ett bredare spektrum av förhållanden.
Jämfört med en konventionell koppling erbjuder den hydrauliska kopplingen mer direkt känsla och lättare kopplingsgrepp. Mindre spel när kopplingen värms upp under tung användning resulterar i mer konsekvent känsla.
Jämfört med en konventionell koppling erbjuder den hydrauliska kopplingen mer direkt känsla och lättare kopplingsgrepp. Mindre spel när kopplingen värms upp under tung användning resulterar i mer konsekvent känsla.
En enaxlad balansaxel bidrar till jämnare kraf och minskade vibrationer, vilket förbättrar kontrollen, särskilt när du lämnar kurvor med långsammare hastighet.
En enaxlad balansaxel bidrar till jämnare kraf och minskade vibrationer, vilket förbättrar kontrollen, särskilt när du lämnar kurvor med långsammare hastighet.
Som ett komplement till den avsevärt ökade vridmomentet i lågregister och den jämnare effektleveransen, är gasresponsen mer linjär, vilket ger kraft utan fördröjning i proportion till hur mycket gasreglaget vrids. Detta underlättar kontrollen avsevärt, vilket gör det enklare att accelerera smidigt på utmanande eller lågfriktionsytor, hjälper föraren att pressa gränserna med mer självförtroende och minskar förarens trötthet så att de lättare kan hålla sitt tempo under hela tävlingen.
Som ett komplement till den avsevärt ökade vridmomentet i lågregister och den jämnare effektleveransen, är gasresponsen mer linjär, vilket ger kraft utan fördröjning i proportion till hur mycket gasreglaget vrids. Detta underlättar kontrollen avsevärt, vilket gör det enklare att accelerera smidigt på utmanande eller lågfriktionsytor, hjälper föraren att pressa gränserna med mer självförtroende och minskar förarens trötthet så att de lättare kan hålla sitt tempo under hela tävlingen.
Genom att använda Mode (M)-knappen på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt växla mellan två motormappningar (Normal, Aggressiv) som finns i ECU:n.
Genom att använda Mode (M)-knappen på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt växla mellan två motormappningar (Normal, Aggressiv) som finns i ECU:n.
Med hjälp av Traction Control-knappen (T) på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (svag, stark) av Traction Control för att passa förhållanden och önskemål. Föraren kan också välja att stänga av systemet.
Med hjälp av Traction Control-knappen (T) på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (svag, stark) av Traction Control för att passa förhållanden och önskemål. Föraren kan också välja att stänga av systemet.
Launch control ökar chansen att få en bra start genom att hjälpa förare att maximera greppet när de startar på en yta med löst underlag.
Launch control ökar chansen att få en bra start genom att hjälpa förare att maximera greppet när de startar på en yta med löst underlag.
Högpresterande Showa Ø 49 mm inverterad framgaffel och ny Uni Trak bakfjädring erbjuder en tävlingsfärdig fjädringsprestanda och justerbarhet för att låta förarna justera sina inställningar för att passa olika förhållanden.
Högpresterande Showa Ø 49 mm inverterad framgaffel och ny Uni Trak bakfjädring erbjuder en tävlingsfärdig fjädringsprestanda och justerbarhet för att låta förarna justera sina inställningar för att passa olika förhållanden.
Ett symmetriskt riktat insug och avgas ger jämna vridmoment vid låga varvtal. Omdesignat insug erbjuder en mycket rakare väg för luft-bränsleblandning att komma in i cylindern, medan en centralt placerad avgasport i linje med intaget för hög luftflödeseffektivitet – båda bidrar till ökad prestanda. Det optimerade downdraft-intaget bidrar också till prestanda från låga varv.
Ett symmetriskt riktat insug och avgas ger jämna vridmoment vid låga varvtal. Omdesignat insug erbjuder en mycket rakare väg för luft-bränsleblandning att komma in i cylindern, medan en centralt placerad avgasport i linje med intaget för hög luftflödeseffektivitet – båda bidrar till ökad prestanda. Det optimerade downdraft-intaget bidrar också till prestanda från låga varv.
Att snabbt kunna starta om en motor efter en omkullkörning kan betyda skillnaden mellan att behålla ledningen eller att behöva kämpa sig tillbaka genom fältet. Elstart gör att starta om motorn lika enkelt som att trycka på en knapp.
Att snabbt kunna starta om en motor efter en omkullkörning kan betyda skillnaden mellan att behålla ledningen eller att behöva kämpa sig tillbaka genom fältet. Elstart gör att starta om motorn lika enkelt som att trycka på en knapp.
Medelmjuka ODI Lock-On handtag erbjuder utmärkt greppkänsla, medan deras fästsystem avsevärt underlättar uppgiften att byta handtagsgrepp.
Medelmjuka ODI Lock-On handtag erbjuder utmärkt greppkänsla, medan deras fästsystem avsevärt underlättar uppgiften att byta handtagsgrepp.
Grundfaktorerna som har gjort KX250-motorn till enastående i sin klass – "finger-follower"ventil, ett insug av downdraft-stil och dubbla insprut – kompletteras av en reviderad insugs- och avgaslayout och en enaxlad balansaxel för ett alltigenom starkare paket med förbättrad kontroll.
Grundfaktorerna som har gjort KX250-motorn till enastående i sin klass – "finger-follower"ventil, ett insug av downdraft-stil och dubbla insprut – kompletteras av en reviderad insugs- och avgaslayout och en enaxlad balansaxel för ett alltigenom starkare paket med förbättrad kontroll.
KX250:s nya ram är baserad på den för 2024 nya KX450. Uppdateringar inför 2025 för att passa den nya insugs- och avgaslayouten hjälper till att leverera förbättrad körkänsla. Det smidiga chassit är utformat för att underlätta förarens rörelse och kontroll, och finjusterade komponenter för fjädring och broms bidrar ytterligare till KX250:s lätta, smidiga hantering. Nya ODI Lock-On-grepp och ett sidokåpa som kan snabbt ge åtkomst till luftfilter.
KX250:s nya ram är baserad på den för 2024 nya KX450. Uppdateringar inför 2025 för att passa den nya insugs- och avgaslayouten hjälper till att leverera förbättrad körkänsla. Det smidiga chassit är utformat för att underlätta förarens rörelse och kontroll, och finjusterade komponenter för fjädring och broms bidrar ytterligare till KX250:s lätta, smidiga hantering. Nya ODI Lock-On-grepp och ett sidokåpa som kan snabbt ge åtkomst till luftfilter.
Som ett komplement till en uppdaterad Launch Control Mode erbjuder de nya KX250 och KX250X Power Mode-val och Kawasaki Traction Control med en knapptryckning. Och med smartphone-anslutning kan förare justera motormappningen direkt från sina smartphones.
Som ett komplement till en uppdaterad Launch Control Mode erbjuder de nya KX250 och KX250X Power Mode-val och Kawasaki Traction Control med en knapptryckning. Och med smartphone-anslutning kan förare justera motormappningen direkt från sina smartphones.
Genom att använda smartphoneapplikationen "RIDEOLOGY THE APP KX" kan förare komma åt och justera motormappningar för sin cykel. Funktionaliteten (justering av bränsle och tändning) är som den som erbjuds av tillbehöret KX FI Calibration Kit som används med tidigare modeller. Underhålls- och installationsloggar finns också tillgängliga.
*RIDEOLOGI APPEN KX är inte avsedd att användas under fordonsdrift. Använd endast RIEOLOGY THE APP KX när fordonet inte används och det är säkert att göra det.
Genom att använda smartphoneapplikationen "RIDEOLOGY THE APP KX" kan förare komma åt och justera motormappningar för sin cykel. Funktionaliteten (justering av bränsle och tändning) är som den som erbjuds av tillbehöret KX FI Calibration Kit som används med tidigare modeller. Underhålls- och installationsloggar finns också tillgängliga.
*RIDEOLOGI APPEN KX är inte avsedd att användas under fordonsdrift. Använd endast RIEOLOGY THE APP KX när fordonet inte används och det är säkert att göra det.
Ett val mellan fyra styrlägen och två fotpinnspositioner gör det möjligt för föraren att anpassa sin körställning efter kroppsstorlek och personliga preferenser.
Ett val mellan fyra styrlägen och två fotpinnspositioner gör det möjligt för föraren att anpassa sin körställning efter kroppsstorlek och personliga preferenser.
Redan mycket hyllad för sin smala ergonomi, KX250 får omdesignad chassi som erbjuder ett ännu smidigare förarmiljö. Nydesignade kylarvingar, sidokåpor och bakskärm.
Redan mycket hyllad för sin smala ergonomi, KX250 får omdesignad chassi som erbjuder ett ännu smidigare förarmiljö. Nydesignade kylarvingar, sidokåpor och bakskärm.
Sidokåpan kan tas bort utan verktyg, vilket ger bekväm åtkomst till luftfilteret.
Sidokåpan kan tas bort utan verktyg, vilket ger bekväm åtkomst till luftfilteret.
Den omgjorda ramen baserad på den från 2024 KX450 rymmer uppdateringarna av motorns insugs- och avgassystem, samtidigt som den levererar en hög nivå av både lätt, smidig hantering och en sammansatt karaktär. Optimerad styvhet bidrar till ökad front-end-känsla som översätts till förbättrad kurvtagningsprestanda under ett bredare spektrum av förhållanden.
Den omgjorda ramen baserad på den från 2024 KX450 rymmer uppdateringarna av motorns insugs- och avgassystem, samtidigt som den levererar en hög nivå av både lätt, smidig hantering och en sammansatt karaktär. Optimerad styvhet bidrar till ökad front-end-känsla som översätts till förbättrad kurvtagningsprestanda under ett bredare spektrum av förhållanden.
Jämfört med en konventionell koppling erbjuder den hydrauliska kopplingen mer direkt känsla och lättare kopplingsgrepp. Mindre spel när kopplingen värms upp under tung användning resulterar i mer konsekvent känsla.
Jämfört med en konventionell koppling erbjuder den hydrauliska kopplingen mer direkt känsla och lättare kopplingsgrepp. Mindre spel när kopplingen värms upp under tung användning resulterar i mer konsekvent känsla.
En enaxlad balansaxel bidrar till jämnare kraf och minskade vibrationer, vilket förbättrar kontrollen, särskilt när du lämnar kurvor med långsammare hastighet.
En enaxlad balansaxel bidrar till jämnare kraf och minskade vibrationer, vilket förbättrar kontrollen, särskilt när du lämnar kurvor med långsammare hastighet.
Som ett komplement till den avsevärt ökade vridmomentet i lågregister och den jämnare effektleveransen, är gasresponsen mer linjär, vilket ger kraft utan fördröjning i proportion till hur mycket gasreglaget vrids. Detta underlättar kontrollen avsevärt, vilket gör det enklare att accelerera smidigt på utmanande eller lågfriktionsytor, hjälper föraren att pressa gränserna med mer självförtroende och minskar förarens trötthet så att de lättare kan hålla sitt tempo under hela tävlingen.
Som ett komplement till den avsevärt ökade vridmomentet i lågregister och den jämnare effektleveransen, är gasresponsen mer linjär, vilket ger kraft utan fördröjning i proportion till hur mycket gasreglaget vrids. Detta underlättar kontrollen avsevärt, vilket gör det enklare att accelerera smidigt på utmanande eller lågfriktionsytor, hjälper föraren att pressa gränserna med mer självförtroende och minskar förarens trötthet så att de lättare kan hålla sitt tempo under hela tävlingen.
Genom att använda Mode (M)-knappen på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt växla mellan två motormappningar (Normal, Aggressiv) som finns i ECU:n.
Genom att använda Mode (M)-knappen på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt växla mellan två motormappningar (Normal, Aggressiv) som finns i ECU:n.
Med hjälp av Traction Control-knappen (T) på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (svag, stark) av Traction Control för att passa förhållanden och önskemål. Föraren kan också välja att stänga av systemet.
Med hjälp av Traction Control-knappen (T) på det vänstra styret kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (svag, stark) av Traction Control för att passa förhållanden och önskemål. Föraren kan också välja att stänga av systemet.
Launch control ökar chansen att få en bra start genom att hjälpa förare att maximera greppet när de startar på en yta med löst underlag.
Launch control ökar chansen att få en bra start genom att hjälpa förare att maximera greppet när de startar på en yta med löst underlag.
Högpresterande Showa Ø 49 mm inverterad framgaffel och ny Uni Trak bakfjädring erbjuder en tävlingsfärdig fjädringsprestanda och justerbarhet för att låta förarna justera sina inställningar för att passa olika förhållanden.
Högpresterande Showa Ø 49 mm inverterad framgaffel och ny Uni Trak bakfjädring erbjuder en tävlingsfärdig fjädringsprestanda och justerbarhet för att låta förarna justera sina inställningar för att passa olika förhållanden.
Ett symmetriskt riktat insug och avgas ger jämna vridmoment vid låga varvtal. Omdesignat insug erbjuder en mycket rakare väg för luft-bränsleblandning att komma in i cylindern, medan en centralt placerad avgasport i linje med intaget för hög luftflödeseffektivitet – båda bidrar till ökad prestanda. Det optimerade downdraft-intaget bidrar också till prestanda från låga varv.
Ett symmetriskt riktat insug och avgas ger jämna vridmoment vid låga varvtal. Omdesignat insug erbjuder en mycket rakare väg för luft-bränsleblandning att komma in i cylindern, medan en centralt placerad avgasport i linje med intaget för hög luftflödeseffektivitet – båda bidrar till ökad prestanda. Det optimerade downdraft-intaget bidrar också till prestanda från låga varv.
Att snabbt kunna starta om en motor efter en omkullkörning kan betyda skillnaden mellan att behålla ledningen eller att behöva kämpa sig tillbaka genom fältet. Elstart gör att starta om motorn lika enkelt som att trycka på en knapp.
Att snabbt kunna starta om en motor efter en omkullkörning kan betyda skillnaden mellan att behålla ledningen eller att behöva kämpa sig tillbaka genom fältet. Elstart gör att starta om motorn lika enkelt som att trycka på en knapp.
Medelmjuka ODI Lock-On handtag erbjuder utmärkt greppkänsla, medan deras fästsystem avsevärt underlättar uppgiften att byta handtagsgrepp.
Medelmjuka ODI Lock-On handtag erbjuder utmärkt greppkänsla, medan deras fästsystem avsevärt underlättar uppgiften att byta handtagsgrepp.
2-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), lätt valbar via switchar på vänster handtag.
Genom att använda Traction (T)-knappen på vänster handtag kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (Svag, Stark) av traction control för att passa förhållanden och preferenser. Förare kan även välja att stänga av systemet.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Genom att använda Traction (T)-knappen på vänster handtag kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (Svag, Stark) av traction control för att passa förhållanden och preferenser. Förare kan även välja att stänga av systemet.
Startkontroll (Launch Control Mode) är ett startläge för motocross som hjälper föraren att ta starten genom att minimera hjulspinn vid start.
Inom motocross är en bra start avgörande. Några tiondelar av en sekund kan vara skillnaden mellan att ta starten eller hamna efter. Under hala förhållanden krävs exakt kontroll av både koppling och gas för att få maximal kraftöverföring från en motocrosshoj. Startkontrolläge (Launch Control Mode) hjälper föraren att få en optimal start genom att kombinera avancerad teknik med motorstyrning. Systemet introducerades för första gången på en serietillverkad motocrossmodell med Kawasaki KX450F, och aktiverar en separat motorinställning (engine map) som är framtagen för att ge ett mer effektivt startmoment. Det är utvecklat enligt samma specifikationer som det våra fabriksteam använder i AMA Supercross och Motocross-mästerskapen. Launch Control Mode aktiveras enkelt via en knapp på styret. När läget är aktivt fördröjs tändningen en aning, vilket hjälper till att tämja motorns kraftiga vridmoment och minska hjulspinn vid start. Systemet är endast aktivt i de två första växlarna, och kopplas automatiskt ur när föraren växlar upp till tredje växeln – därefter återgår motorn till standardinställningarna. Launch Control Mode ger föraren en klar fördel vid startgrinden och en bättre chans att ta ledningen direkt från början.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
2-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), lätt valbar via switchar på vänster handtag.
Genom att använda Traction (T)-knappen på vänster handtag kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (Svag, Stark) av traction control för att passa förhållanden och preferenser. Förare kan även välja att stänga av systemet.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Genom att använda Traction (T)-knappen på vänster handtag kan förare snabbt och enkelt välja mellan två nivåer (Svag, Stark) av traction control för att passa förhållanden och preferenser. Förare kan även välja att stänga av systemet.
Startkontroll (Launch Control Mode) är ett startläge för motocross som hjälper föraren att ta starten genom att minimera hjulspinn vid start.
Inom motocross är en bra start avgörande. Några tiondelar av en sekund kan vara skillnaden mellan att ta starten eller hamna efter. Under hala förhållanden krävs exakt kontroll av både koppling och gas för att få maximal kraftöverföring från en motocrosshoj. Startkontrolläge (Launch Control Mode) hjälper föraren att få en optimal start genom att kombinera avancerad teknik med motorstyrning. Systemet introducerades för första gången på en serietillverkad motocrossmodell med Kawasaki KX450F, och aktiverar en separat motorinställning (engine map) som är framtagen för att ge ett mer effektivt startmoment. Det är utvecklat enligt samma specifikationer som det våra fabriksteam använder i AMA Supercross och Motocross-mästerskapen. Launch Control Mode aktiveras enkelt via en knapp på styret. När läget är aktivt fördröjs tändningen en aning, vilket hjälper till att tämja motorns kraftiga vridmoment och minska hjulspinn vid start. Systemet är endast aktivt i de två första växlarna, och kopplas automatiskt ur när föraren växlar upp till tredje växeln – därefter återgår motorn till standardinställningarna. Launch Control Mode ger föraren en klar fördel vid startgrinden och en bättre chans att ta ledningen direkt från början.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, encylindrig |
---|---|
Kompressionsförhållande | 14.0:1 |
Ventilsystem | DOHC, 4 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 78.0 x 52.2 mm |
Motorvolym | 249 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 44 mm x 1 |
Smörjning | Tvångssmörjning , semi-torrsump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Växellåda | 5-växlad, returväxel |
---|---|
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 3.350 (67/20) |
Växelförhållanden 1:a | 2.077 (27/13) |
Växelförhållanden 2:a | 1.688 (27/16) |
Växelförhållanden 3:e | 1.438 (23/16) |
Växelförhållanden 4:e | 1.235 (21/17) |
Växelförhållanden 5:e | 1.045 (23/22) |
Slutväxel | Kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 3.846 (50/13) |
Ramtyp | Perimeter, aluminium |
---|---|
Spår | 118 mm |
Fjädringsväg fram | 305 mm |
Fjädringsväg bak | 307 mm |
Framdäck | 80/100-21 51M |
Bakdäck | 110/90-19 62M |
Längd x Bredd x Höjd | 2,190 x 820 x 1,265 mm |
Styrvinkel V H | 42° / 42° |
Hjulbas | 1,485 mm |
Markfrigång | 340 mm |
Bränslekapacitet | 6.2 liter |
Sadelhöjd | 955 mm |
Tjänstevikt | 109.5 kg |
Typ av frambroms | Enskild halvflytande petalformad skiva |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 270 mm |
Typ av frambromsok | Dubbla Kolvar |
Typ av bakre broms | Enkel petalformad skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 240 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel med justerbar kompressions- och returdämpning |
Framfjädringens diameter | Ø 49 mm |
Typ av bakre fjädring | Uni-Trak, justerbar dubbelområdeskompression (hög/låg hastighet) och justerbar returdämpning samt fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör