Inpage Navigation Section: Överblick
2023 markerar ett milstolpeår för Kawasaki då det markerar 50 strålande år av det världskända KX-varumärket. För att fira detta kommer den distinkta Lime Green KX450 och KX250 att vara tillgängliga som 50-årsjubileumsutgåvor hos Kawasaki-återförsäljare som en del av 2024 års off-road-serie.
Färg
Show all
Show less
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Det helt nya chassiet i KX450-stil har långa, släta ytor och en plattare tank-sadellinje utformad för att underlätta förarens rörelse och kontroll under race.
Det helt nya chassiet i KX450-stil har långa, släta ytor och en plattare tank-sadellinje utformad för att underlätta förarens rörelse och kontroll under race.
Ytterligare motoruppdateringar ökar toppeffekten för den redan kraftfulla motorn med cirka 1,0 kW (1,4 PS). Varvtalsgränsen ökar ytterligare 350 varv/min.
Ytterligare motoruppdateringar ökar toppeffekten för den redan kraftfulla motorn med cirka 1,0 kW (1,4 PS). Varvtalsgränsen ökar ytterligare 350 varv/min.
Elstart gör det lika enkelt att starta om motorn som att trycka på en knapp.
Elstart gör det lika enkelt att starta om motorn som att trycka på en knapp.
Uppdaterade fjädringsinställningar bidrar till ökad stötdämpning och kraften mot marken, medan mindre ändringar av bromskomponenter förbättrar kontrollerbarheten.
Uppdaterade fjädringsinställningar bidrar till ökad stötdämpning och kraften mot marken, medan mindre ändringar av bromskomponenter förbättrar kontrollerbarheten.
Precis som på KX450 ger en hydraulisk koppling en mer direkt bromskänsla och lättare bromsgreppsverkan. Mindre spel när kopplingen blir varm under hård användning, vilket ger en mer direkt kopplingskänsla.
Precis som på KX450 ger en hydraulisk koppling en mer direkt bromskänsla och lättare bromsgreppsverkan. Mindre spel när kopplingen blir varm under hård användning, vilket ger en mer direkt kopplingskänsla.
KX450-baserad ram (en vidareutveckling av den nuvarande designen) och KX450-svingarm erbjuder förbättrad hantering och ökat bakhjulsgrepp.
KX450-baserad ram (en vidareutveckling av den nuvarande designen) och KX450-svingarm erbjuder förbättrad hantering och ökat bakhjulsgrepp.
En fabriksstil Ø 28,6 mm på Renthal aluminium Fatbar styret, en populär eftermarknadsdel, är nu en standardfunktion.
En fabriksstil Ø 28,6 mm på Renthal aluminium Fatbar styret, en populär eftermarknadsdel, är nu en standardfunktion.
Det helt nya chassiet i KX450-stil har långa, släta ytor och en plattare tank-sadellinje utformad för att underlätta förarens rörelse och kontroll under race.
Det helt nya chassiet i KX450-stil har långa, släta ytor och en plattare tank-sadellinje utformad för att underlätta förarens rörelse och kontroll under race.
Ytterligare motoruppdateringar ökar toppeffekten för den redan kraftfulla motorn med cirka 1,0 kW (1,4 PS). Varvtalsgränsen ökar ytterligare 350 varv/min.
Ytterligare motoruppdateringar ökar toppeffekten för den redan kraftfulla motorn med cirka 1,0 kW (1,4 PS). Varvtalsgränsen ökar ytterligare 350 varv/min.
Elstart gör det lika enkelt att starta om motorn som att trycka på en knapp.
Elstart gör det lika enkelt att starta om motorn som att trycka på en knapp.
Uppdaterade fjädringsinställningar bidrar till ökad stötdämpning och kraften mot marken, medan mindre ändringar av bromskomponenter förbättrar kontrollerbarheten.
Uppdaterade fjädringsinställningar bidrar till ökad stötdämpning och kraften mot marken, medan mindre ändringar av bromskomponenter förbättrar kontrollerbarheten.
Precis som på KX450 ger en hydraulisk koppling en mer direkt bromskänsla och lättare bromsgreppsverkan. Mindre spel när kopplingen blir varm under hård användning, vilket ger en mer direkt kopplingskänsla.
Precis som på KX450 ger en hydraulisk koppling en mer direkt bromskänsla och lättare bromsgreppsverkan. Mindre spel när kopplingen blir varm under hård användning, vilket ger en mer direkt kopplingskänsla.
KX450-baserad ram (en vidareutveckling av den nuvarande designen) och KX450-svingarm erbjuder förbättrad hantering och ökat bakhjulsgrepp.
KX450-baserad ram (en vidareutveckling av den nuvarande designen) och KX450-svingarm erbjuder förbättrad hantering och ökat bakhjulsgrepp.
En fabriksstil Ø 28,6 mm på Renthal aluminium Fatbar styret, en populär eftermarknadsdel, är nu en standardfunktion.
En fabriksstil Ø 28,6 mm på Renthal aluminium Fatbar styret, en populär eftermarknadsdel, är nu en standardfunktion.
Startkontroll (Launch Control Mode) är ett startläge för motocross som hjälper föraren att ta starten genom att minimera hjulspinn vid start.
Inom motocross är en bra start avgörande. Några tiondelar av en sekund kan vara skillnaden mellan att ta starten eller hamna efter. Under hala förhållanden krävs exakt kontroll av både koppling och gas för att få maximal kraftöverföring från en motocrosshoj. Startkontrolläge (Launch Control Mode) hjälper föraren att få en optimal start genom att kombinera avancerad teknik med motorstyrning. Systemet introducerades för första gången på en serietillverkad motocrossmodell med Kawasaki KX450F, och aktiverar en separat motorinställning (engine map) som är framtagen för att ge ett mer effektivt startmoment. Det är utvecklat enligt samma specifikationer som det våra fabriksteam använder i AMA Supercross och Motocross-mästerskapen. Launch Control Mode aktiveras enkelt via en knapp på styret. När läget är aktivt fördröjs tändningen en aning, vilket hjälper till att tämja motorns kraftiga vridmoment och minska hjulspinn vid start. Systemet är endast aktivt i de två första växlarna, och kopplas automatiskt ur när föraren växlar upp till tredje växeln – därefter återgår motorn till standardinställningarna. Launch Control Mode ger föraren en klar fördel vid startgrinden och en bättre chans att ta ledningen direkt från början.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Dubbla injektorer, var och en med en distinkt roll, arbetar vid olika varvtalsintervall, för att leverera både snabb respons och ökad kraft vid högt varvtal.
Kawasaki KX250F var den första massproducerade motocrossmotorn att ha dubbla injektorer. En injektor är placerad nedströms om gasventilen, där injektorer vanligtvis finns i standard FI-system, och den andra är placerad uppströms om gasventilen, nära luftfiltret. De två injektorerna delar på sina roller: genom att arbeta vid olika varvtalsområden säkerställer de både en mjuk, omedelbar respons vid låga varvtal och hög toppkraft vid höga varvtal. För situationer som kräver låga varvtal, som omedelbar acceleration från start och precis kontroll vid svängning, faller huvuddriften på den nedströms injektorn. Eftersom den är placerad nära förbränningskammaren kan bränslet sprutas snabbt in i motorn, vilket resulterar i en skarp respons. Omvänt, när hög effekt är prioriterad, byts huvuddriften till den uppströms injektorn, som är inriktad på högvarvs tillämpningar. Dess placering längre bort från förbränningskammaren betyder att bränslet har längre väg att färdas. Detta ger mer tid för att bränslepartiklarna och luften ska blandas, samt för att blandningen ska kylas och kondensera. Det innebär att när mer effekt behövs, kan cylindern fyllas med en större mängd högkvalitativ blandning.
Startkontroll (Launch Control Mode) är ett startläge för motocross som hjälper föraren att ta starten genom att minimera hjulspinn vid start.
Inom motocross är en bra start avgörande. Några tiondelar av en sekund kan vara skillnaden mellan att ta starten eller hamna efter. Under hala förhållanden krävs exakt kontroll av både koppling och gas för att få maximal kraftöverföring från en motocrosshoj. Startkontrolläge (Launch Control Mode) hjälper föraren att få en optimal start genom att kombinera avancerad teknik med motorstyrning. Systemet introducerades för första gången på en serietillverkad motocrossmodell med Kawasaki KX450F, och aktiverar en separat motorinställning (engine map) som är framtagen för att ge ett mer effektivt startmoment. Det är utvecklat enligt samma specifikationer som det våra fabriksteam använder i AMA Supercross och Motocross-mästerskapen. Launch Control Mode aktiveras enkelt via en knapp på styret. När läget är aktivt fördröjs tändningen en aning, vilket hjälper till att tämja motorns kraftiga vridmoment och minska hjulspinn vid start. Systemet är endast aktivt i de två första växlarna, och kopplas automatiskt ur när föraren växlar upp till tredje växeln – därefter återgår motorn till standardinställningarna. Launch Control Mode ger föraren en klar fördel vid startgrinden och en bättre chans att ta ledningen direkt från början.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Dubbla injektorer, var och en med en distinkt roll, arbetar vid olika varvtalsintervall, för att leverera både snabb respons och ökad kraft vid högt varvtal.
Kawasaki KX250F var den första massproducerade motocrossmotorn att ha dubbla injektorer. En injektor är placerad nedströms om gasventilen, där injektorer vanligtvis finns i standard FI-system, och den andra är placerad uppströms om gasventilen, nära luftfiltret. De två injektorerna delar på sina roller: genom att arbeta vid olika varvtalsområden säkerställer de både en mjuk, omedelbar respons vid låga varvtal och hög toppkraft vid höga varvtal. För situationer som kräver låga varvtal, som omedelbar acceleration från start och precis kontroll vid svängning, faller huvuddriften på den nedströms injektorn. Eftersom den är placerad nära förbränningskammaren kan bränslet sprutas snabbt in i motorn, vilket resulterar i en skarp respons. Omvänt, när hög effekt är prioriterad, byts huvuddriften till den uppströms injektorn, som är inriktad på högvarvs tillämpningar. Dess placering längre bort från förbränningskammaren betyder att bränslet har längre väg att färdas. Detta ger mer tid för att bränslepartiklarna och luften ska blandas, samt för att blandningen ska kylas och kondensera. Det innebär att när mer effekt behövs, kan cylindern fyllas med en större mängd högkvalitativ blandning.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, encylindrig |
---|---|
Kompressionsförhållande | 14.1:1 |
Ventilsystem | DOHC, 4 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 78.0 x 52.2 mm |
Motorvolym | 249 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 44 mm x 1 |
Smörjning | Tvångssmörjning , semi-torrsump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Växellåda | 5-växlad, returväxel |
---|---|
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 3.350 (67/20) |
Växelförhållanden 1:a | 2.077 (27/13) |
Växelförhållanden 2:a | 1.688 (27/16) |
Växelförhållanden 3:e | 1.438 (23/16) |
Växelförhållanden 4:e | 1.235 (21/17) |
Växelförhållanden 5:e | 1.045 (23/22) |
Slutväxel | Kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 3.846 (50/13) |
Ramtyp | Perimeter, aluminium |
---|---|
Spår | 118 mm |
Fjädringsväg fram | 314 mm |
Fjädringsväg bak | 316 mm |
Framdäck | 80/100-21 51M |
Bakdäck | 110/90-19 62M |
Längd x Bredd x Höjd | 2,190 x 820 x 1,270 mm |
Styrvinkel V H | 42° / 42° |
Hjulbas | 1,485 mm |
Markfrigång | 345 mm |
Bränslekapacitet | 6.2 liter |
Sadelhöjd | 960 mm |
Tjänstevikt | 108 kg |
Typ av frambroms | Enskild halvflytande petalformad skiva |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 270 mm |
Typ av frambromsok | Dubbla Kolvar |
Typ av bakre broms | Enkel petalformad skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 240 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel med justerbar kompressions- och returdämpning |
Framfjädringens diameter | Ø 48 mm |
Typ av bakre fjädring | Uni-Trak, justerbar dubbelområdeskompression (hög/låg hastighet) och justerbar returdämpning samt fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör