Inpage Navigation Section: Överblick
Alla blickar är på dig när du åker den helt nya Z500 ABS supernaken. Med distinkt chassi och en kraftfull 451cc-motor är denna aggressivt utformade streetfighter för dig som inte är rädd för att synas.
Färg
Show all
Show less
Show all
Show less
78300,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Enkel att använda är nyckelordet, eftersom det kompakta chassit har designats för att vara så användarvänligt som möjligt. Förutsägbar hantering tack vare ett chassi utformat med låg vikt, manövrerbarhet och masscentralisering i åtanke ger en utmärkt känsla och självförtroende för ett brett spektrum av förare. Den enkla hanteringen underlättar även manövrering vid parkering.
Enkel att använda är nyckelordet, eftersom det kompakta chassit har designats för att vara så användarvänligt som möjligt. Förutsägbar hantering tack vare ett chassi utformat med låg vikt, manövrerbarhet och masscentralisering i åtanke ger en utmärkt känsla och självförtroende för ett brett spektrum av förare. Den enkla hanteringen underlättar även manövrering vid parkering.
Jämn, kraftfull acceleration är tillgänglig med en vridning av höger handen från en ny 451 cm3 motor. Accelerationen känns snabb tack vare massor av kraft i låg- till mellanvarvsregistret och tillräckligt med kraft i högvarvsregistret. Med välbalanserad effekt och stark acceleration i hela varvtalsregistret gör kombinationen av denna motor med ett lätt chassi att maskinen är väl lämpad för en mängd olika körstilar.
Jämn, kraftfull acceleration är tillgänglig med en vridning av höger handen från en ny 451 cm3 motor. Accelerationen känns snabb tack vare massor av kraft i låg- till mellanvarvsregistret och tillräckligt med kraft i högvarvsregistret. Med välbalanserad effekt och stark acceleration i hela varvtalsregistret gör kombinationen av denna motor med ett lätt chassi att maskinen är väl lämpad för en mängd olika körstilar.
Oavsett från vilken vinkel Z500 ses, gör dess distinkta front och slanka, flödande linjer det tydligt att detta är en medlem av Ninja-familjen, med tävlingsinspirerat, stor-motorcykelutseende. Formen på den fulla kåpkarossen främjar en känsla av enhet med föraren, vilket hjälper dem att känna sig ett med motorcykeln.
Oavsett från vilken vinkel Z500 ses, gör dess distinkta front och slanka, flödande linjer det tydligt att detta är en medlem av Ninja-familjen, med tävlingsinspirerat, stor-motorcykelutseende. Formen på den fulla kåpkarossen främjar en känsla av enhet med föraren, vilket hjälper dem att känna sig ett med motorcykeln.
Medan sitthöjden är 785 mm ger den smala designen av både sadel och motorn en rak linje för att nå marken med fötterna. Sadelns platta form erbjuder bra stoppning i den främre delen utan att offra räckvidden till marken.
Medan sitthöjden är 785 mm ger den smala designen av både sadel och motorn en rak linje för att nå marken med fötterna. Sadelns platta form erbjuder bra stoppning i den främre delen utan att offra räckvidden till marken.
Avslappnad körställning rymmer ett brett utbud av förarstorlekar och körsituationer, vilket bidrar till dess förarvänliga karaktär. Den relativt upprättstående körställningen och det breda styret sätter föraren i den idealiska positionen för aktiv kontroll av cykeln, vilket underlättar dynamisk, sportig körning
Avslappnad körställning rymmer ett brett utbud av förarstorlekar och körsituationer, vilket bidrar till dess förarvänliga karaktär. Den relativt upprättstående körställningen och det breda styret sätter föraren i den idealiska positionen för aktiv kontroll av cykeln, vilket underlättar dynamisk, sportig körning
Z500 har en rundrörsram som liknar designen på Ninja H2. Kawasakis avancerade dynamiska styvhetsanalys användes för att säkerställa optimal styvhet med låg vikt. Motorn är styvt monterad och används som en del av ramen. Ramdesignen bidrar väsentligt till cykelns låga vikt.
Z500 har en rundrörsram som liknar designen på Ninja H2. Kawasakis avancerade dynamiska styvhetsanalys användes för att säkerställa optimal styvhet med låg vikt. Motorn är styvt monterad och används som en del av ramen. Ramdesignen bidrar väsentligt till cykelns låga vikt.
Chassit har en design i supersportstil med kort hjulbas/lång svingarm, kompletterat med en optimerad däcksinställning som ger lätt, naturlig hantering. Cykelns låga vikt bidrar också till enkel hantering och underlättar manövrering när du hanterar cykeln, till exempel vid parkering.
Chassit har en design i supersportstil med kort hjulbas/lång svingarm, kompletterat med en optimerad däcksinställning som ger lätt, naturlig hantering. Cykelns låga vikt bidrar också till enkel hantering och underlättar manövrering när du hanterar cykeln, till exempel vid parkering.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Den kraft som finns i 451 cm³-motorn finns genom hela varvtalsregistret för att göra det enkelt för förare att använda, oavsett vilken typ av körning de kör, från lågeffekt för att accelerera från rödljuset i staden till toppvarv för acceleration på motorväg. Motorn i nya Z500 är klar för uppgiften, oavsett vad det kan vara.
Den kraft som finns i 451 cm³-motorn finns genom hela varvtalsregistret för att göra det enkelt för förare att använda, oavsett vilken typ av körning de kör, från lågeffekt för att accelerera från rödljuset i staden till toppvarv för acceleration på motorväg. Motorn i nya Z500 är klar för uppgiften, oavsett vad det kan vara.
Z500:s "ansikte" är baserat på en nydesignad trippelstrålkastarenhet, omsluten av en vass frontkåpa för att ge den ett intensivt utseende.
Z500:s "ansikte" är baserat på en nydesignad trippelstrålkastarenhet, omsluten av en vass frontkåpa för att ge den ett intensivt utseende.
Den nya Z500 har en skarp, aggressiv stil och behåller storcykeldesignen från andra cyklar i Z-serien för att skapa en aggressiv, smidig look. Dess muskulösa, atletiska chassi-design återspeglar dess prestanda. Liksom andra modeller i Z-serien ger sugomi designelement (hukande ställning, lågt placerat strålkastare och uppsvept bakdel) den en silhuett som omedelbart känns igen som en Kawasaki Supernaked.
Den nya Z500 har en skarp, aggressiv stil och behåller storcykeldesignen från andra cyklar i Z-serien för att skapa en aggressiv, smidig look. Dess muskulösa, atletiska chassi-design återspeglar dess prestanda. Liksom andra modeller i Z-serien ger sugomi designelement (hukande ställning, lågt placerat strålkastare och uppsvept bakdel) den en silhuett som omedelbart känns igen som en Kawasaki Supernaked.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellerna och TFT-skärmen på SE-modellerna erbjuder smartphone-anslutning, vilket gör att förare kan ansluta sig till sina motorcykel för att få displaymeddelanden, körloggar och community-funktioner.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellerna och TFT-skärmen på SE-modellerna erbjuder smartphone-anslutning, vilket gör att förare kan ansluta sig till sina motorcykel för att få displaymeddelanden, körloggar och community-funktioner.
Med måtten 310 mm (samma storlek som Z1000), erbjuder Z500 halvflytande främre bromsskiva säker bromskraft. Alla modeller är utrustade med ABS.
Med måtten 310 mm (samma storlek som Z1000), erbjuder Z500 halvflytande främre bromsskiva säker bromskraft. Alla modeller är utrustade med ABS.
Enkel att använda är nyckelordet, eftersom det kompakta chassit har designats för att vara så användarvänligt som möjligt. Förutsägbar hantering tack vare ett chassi utformat med låg vikt, manövrerbarhet och masscentralisering i åtanke ger en utmärkt känsla och självförtroende för ett brett spektrum av förare. Den enkla hanteringen underlättar även manövrering vid parkering.
Enkel att använda är nyckelordet, eftersom det kompakta chassit har designats för att vara så användarvänligt som möjligt. Förutsägbar hantering tack vare ett chassi utformat med låg vikt, manövrerbarhet och masscentralisering i åtanke ger en utmärkt känsla och självförtroende för ett brett spektrum av förare. Den enkla hanteringen underlättar även manövrering vid parkering.
Jämn, kraftfull acceleration är tillgänglig med en vridning av höger handen från en ny 451 cm3 motor. Accelerationen känns snabb tack vare massor av kraft i låg- till mellanvarvsregistret och tillräckligt med kraft i högvarvsregistret. Med välbalanserad effekt och stark acceleration i hela varvtalsregistret gör kombinationen av denna motor med ett lätt chassi att maskinen är väl lämpad för en mängd olika körstilar.
Jämn, kraftfull acceleration är tillgänglig med en vridning av höger handen från en ny 451 cm3 motor. Accelerationen känns snabb tack vare massor av kraft i låg- till mellanvarvsregistret och tillräckligt med kraft i högvarvsregistret. Med välbalanserad effekt och stark acceleration i hela varvtalsregistret gör kombinationen av denna motor med ett lätt chassi att maskinen är väl lämpad för en mängd olika körstilar.
Oavsett från vilken vinkel Z500 ses, gör dess distinkta front och slanka, flödande linjer det tydligt att detta är en medlem av Ninja-familjen, med tävlingsinspirerat, stor-motorcykelutseende. Formen på den fulla kåpkarossen främjar en känsla av enhet med föraren, vilket hjälper dem att känna sig ett med motorcykeln.
Oavsett från vilken vinkel Z500 ses, gör dess distinkta front och slanka, flödande linjer det tydligt att detta är en medlem av Ninja-familjen, med tävlingsinspirerat, stor-motorcykelutseende. Formen på den fulla kåpkarossen främjar en känsla av enhet med föraren, vilket hjälper dem att känna sig ett med motorcykeln.
Medan sitthöjden är 785 mm ger den smala designen av både sadel och motorn en rak linje för att nå marken med fötterna. Sadelns platta form erbjuder bra stoppning i den främre delen utan att offra räckvidden till marken.
Medan sitthöjden är 785 mm ger den smala designen av både sadel och motorn en rak linje för att nå marken med fötterna. Sadelns platta form erbjuder bra stoppning i den främre delen utan att offra räckvidden till marken.
Avslappnad körställning rymmer ett brett utbud av förarstorlekar och körsituationer, vilket bidrar till dess förarvänliga karaktär. Den relativt upprättstående körställningen och det breda styret sätter föraren i den idealiska positionen för aktiv kontroll av cykeln, vilket underlättar dynamisk, sportig körning
Avslappnad körställning rymmer ett brett utbud av förarstorlekar och körsituationer, vilket bidrar till dess förarvänliga karaktär. Den relativt upprättstående körställningen och det breda styret sätter föraren i den idealiska positionen för aktiv kontroll av cykeln, vilket underlättar dynamisk, sportig körning
Z500 har en rundrörsram som liknar designen på Ninja H2. Kawasakis avancerade dynamiska styvhetsanalys användes för att säkerställa optimal styvhet med låg vikt. Motorn är styvt monterad och används som en del av ramen. Ramdesignen bidrar väsentligt till cykelns låga vikt.
Z500 har en rundrörsram som liknar designen på Ninja H2. Kawasakis avancerade dynamiska styvhetsanalys användes för att säkerställa optimal styvhet med låg vikt. Motorn är styvt monterad och används som en del av ramen. Ramdesignen bidrar väsentligt till cykelns låga vikt.
Chassit har en design i supersportstil med kort hjulbas/lång svingarm, kompletterat med en optimerad däcksinställning som ger lätt, naturlig hantering. Cykelns låga vikt bidrar också till enkel hantering och underlättar manövrering när du hanterar cykeln, till exempel vid parkering.
Chassit har en design i supersportstil med kort hjulbas/lång svingarm, kompletterat med en optimerad däcksinställning som ger lätt, naturlig hantering. Cykelns låga vikt bidrar också till enkel hantering och underlättar manövrering när du hanterar cykeln, till exempel vid parkering.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Den kraft som finns i 451 cm³-motorn finns genom hela varvtalsregistret för att göra det enkelt för förare att använda, oavsett vilken typ av körning de kör, från lågeffekt för att accelerera från rödljuset i staden till toppvarv för acceleration på motorväg. Motorn i nya Z500 är klar för uppgiften, oavsett vad det kan vara.
Den kraft som finns i 451 cm³-motorn finns genom hela varvtalsregistret för att göra det enkelt för förare att använda, oavsett vilken typ av körning de kör, från lågeffekt för att accelerera från rödljuset i staden till toppvarv för acceleration på motorväg. Motorn i nya Z500 är klar för uppgiften, oavsett vad det kan vara.
Z500:s "ansikte" är baserat på en nydesignad trippelstrålkastarenhet, omsluten av en vass frontkåpa för att ge den ett intensivt utseende.
Z500:s "ansikte" är baserat på en nydesignad trippelstrålkastarenhet, omsluten av en vass frontkåpa för att ge den ett intensivt utseende.
Den nya Z500 har en skarp, aggressiv stil och behåller storcykeldesignen från andra cyklar i Z-serien för att skapa en aggressiv, smidig look. Dess muskulösa, atletiska chassi-design återspeglar dess prestanda. Liksom andra modeller i Z-serien ger sugomi designelement (hukande ställning, lågt placerat strålkastare och uppsvept bakdel) den en silhuett som omedelbart känns igen som en Kawasaki Supernaked.
Den nya Z500 har en skarp, aggressiv stil och behåller storcykeldesignen från andra cyklar i Z-serien för att skapa en aggressiv, smidig look. Dess muskulösa, atletiska chassi-design återspeglar dess prestanda. Liksom andra modeller i Z-serien ger sugomi designelement (hukande ställning, lågt placerat strålkastare och uppsvept bakdel) den en silhuett som omedelbart känns igen som en Kawasaki Supernaked.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellerna och TFT-skärmen på SE-modellerna erbjuder smartphone-anslutning, vilket gör att förare kan ansluta sig till sina motorcykel för att få displaymeddelanden, körloggar och community-funktioner.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellerna och TFT-skärmen på SE-modellerna erbjuder smartphone-anslutning, vilket gör att förare kan ansluta sig till sina motorcykel för att få displaymeddelanden, körloggar och community-funktioner.
Med måtten 310 mm (samma storlek som Z1000), erbjuder Z500 halvflytande främre bromsskiva säker bromskraft. Alla modeller är utrustade med ABS.
Med måtten 310 mm (samma storlek som Z1000), erbjuder Z500 halvflytande främre bromsskiva säker bromskraft. Alla modeller är utrustade med ABS.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Inpage Navigation Section: Tillbehör