Inpage Navigation Section: Överblick
Upplev Supersport-passionen med den nya Ninja ZX-6R motorcykeln. Överskrid alla gränser med oöverträffad prestanda under sportkörning. För oss är förmågan att ge fullt självförtroende och säkerhet när det behövs som mest den ultimata känslan av spänning.
Färger
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
136400,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Helt ny stil som är inspirerad av Ninja ZX-10R samtidigt som den förkroppsligar den perfekta supersportstilen. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bakdel. Nya kompakta strålkastare och en aggressiv frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya "ansikte", medan mörka motorkåpor och ljuddämpare förstärker supersportbilden och LED-blinkers kompletterar ett LED-belysningspaket.
Helt ny stil som är inspirerad av Ninja ZX-10R samtidigt som den förkroppsligar den perfekta supersportstilen. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bakdel. Nya kompakta strålkastare och en aggressiv frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya "ansikte", medan mörka motorkåpor och ljuddämpare förstärker supersportbilden och LED-blinkers kompletterar ett LED-belysningspaket.
Den nya 4,3-tums helt digitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Förutom smartphoneanslutning erbjuder den nya mätaren även ett antal mätarfunktioner som inte är tillgängliga på den tidigare modellen.
Den nya 4,3-tums helt digitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Förutom smartphoneanslutning erbjuder den nya mätaren även ett antal mätarfunktioner som inte är tillgängliga på den tidigare modellen.
Med racebaserad motor och chassiprestanda optimerade för gatan, erbjuder Ninja ZX-6R körglädje i en mängd olika körsituationer. Medan dess rötter ger den en stor potential för att åka på racebanan, gör dess fokus på gatåkning den till den 600 cc-klassens supersportmaskiner med störst och bredaste användningsområde.
Med racebaserad motor och chassiprestanda optimerade för gatan, erbjuder Ninja ZX-6R körglädje i en mängd olika körsituationer. Medan dess rötter ger den en stor potential för att åka på racebanan, gör dess fokus på gatåkning den till den 600 cc-klassens supersportmaskiner med störst och bredaste användningsområde.
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Traction control, bromshantering i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter kompletteras nu av en fullfärgad TFT-instrumentpanel med flera nya funktioner, inklusive smartphoneanslutning och integrerade körlägen.
Traction control, bromshantering i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter kompletteras nu av en fullfärgad TFT-instrumentpanel med flera nya funktioner, inklusive smartphoneanslutning och integrerade körlägen.
Kort vindruta bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportbild. Precis som Ninja ZX-10R, stödjer frontkåpan sidorna av vindrutan. Öppningen i vindrutan avlastar tryckuppbyggnad bakom skärmen för att hjälpa till att minska vindstötar när du kör i hög hastighet.
Kort vindruta bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportbild. Precis som Ninja ZX-10R, stödjer frontkåpan sidorna av vindrutan. Öppningen i vindrutan avlastar tryckuppbyggnad bakom skärmen för att hjälpa till att minska vindstötar när du kör i hög hastighet.
Kompakta nya hybridprojektor/reflektorstrålkastare är ett nyckelelement i Ninja ZX-6R:s nya ansikte. Mono-focus LED-teknik kompletteras med djupt liggande reflektorer som gör att de obelysta delarna av strålkastaren ser mörka ut, vilket skapar ett häftigt uttryck.
Kompakta nya hybridprojektor/reflektorstrålkastare är ett nyckelelement i Ninja ZX-6R:s nya ansikte. Mono-focus LED-teknik kompletteras med djupt liggande reflektorer som gör att de obelysta delarna av strålkastaren ser mörka ut, vilket skapar ett häftigt uttryck.
Likt utformningen av bakre kåpan använder även de främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till en exklusiv design. Karossens mjuka, flytande linjer fångar blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatufokuserad supersportprestanda.
Likt utformningen av bakre kåpan använder även de främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till en exklusiv design. Karossens mjuka, flytande linjer fångar blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatufokuserad supersportprestanda.
Helt ny stil som är inspirerad av Ninja ZX-10R samtidigt som den förkroppsligar den perfekta supersportstilen. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bakdel. Nya kompakta strålkastare och en aggressiv frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya "ansikte", medan mörka motorkåpor och ljuddämpare förstärker supersportbilden och LED-blinkers kompletterar ett LED-belysningspaket.
Helt ny stil som är inspirerad av Ninja ZX-10R samtidigt som den förkroppsligar den perfekta supersportstilen. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bakdel. Nya kompakta strålkastare och en aggressiv frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya "ansikte", medan mörka motorkåpor och ljuddämpare förstärker supersportbilden och LED-blinkers kompletterar ett LED-belysningspaket.
Den nya 4,3-tums helt digitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Förutom smartphoneanslutning erbjuder den nya mätaren även ett antal mätarfunktioner som inte är tillgängliga på den tidigare modellen.
Den nya 4,3-tums helt digitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Förutom smartphoneanslutning erbjuder den nya mätaren även ett antal mätarfunktioner som inte är tillgängliga på den tidigare modellen.
Med racebaserad motor och chassiprestanda optimerade för gatan, erbjuder Ninja ZX-6R körglädje i en mängd olika körsituationer. Medan dess rötter ger den en stor potential för att åka på racebanan, gör dess fokus på gatåkning den till den 600 cc-klassens supersportmaskiner med störst och bredaste användningsområde.
Med racebaserad motor och chassiprestanda optimerade för gatan, erbjuder Ninja ZX-6R körglädje i en mängd olika körsituationer. Medan dess rötter ger den en stor potential för att åka på racebanan, gör dess fokus på gatåkning den till den 600 cc-klassens supersportmaskiner med störst och bredaste användningsområde.
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Traction control, bromshantering i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter kompletteras nu av en fullfärgad TFT-instrumentpanel med flera nya funktioner, inklusive smartphoneanslutning och integrerade körlägen.
Traction control, bromshantering i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter kompletteras nu av en fullfärgad TFT-instrumentpanel med flera nya funktioner, inklusive smartphoneanslutning och integrerade körlägen.
Kort vindruta bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportbild. Precis som Ninja ZX-10R, stödjer frontkåpan sidorna av vindrutan. Öppningen i vindrutan avlastar tryckuppbyggnad bakom skärmen för att hjälpa till att minska vindstötar när du kör i hög hastighet.
Kort vindruta bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportbild. Precis som Ninja ZX-10R, stödjer frontkåpan sidorna av vindrutan. Öppningen i vindrutan avlastar tryckuppbyggnad bakom skärmen för att hjälpa till att minska vindstötar när du kör i hög hastighet.
Kompakta nya hybridprojektor/reflektorstrålkastare är ett nyckelelement i Ninja ZX-6R:s nya ansikte. Mono-focus LED-teknik kompletteras med djupt liggande reflektorer som gör att de obelysta delarna av strålkastaren ser mörka ut, vilket skapar ett häftigt uttryck.
Kompakta nya hybridprojektor/reflektorstrålkastare är ett nyckelelement i Ninja ZX-6R:s nya ansikte. Mono-focus LED-teknik kompletteras med djupt liggande reflektorer som gör att de obelysta delarna av strålkastaren ser mörka ut, vilket skapar ett häftigt uttryck.
Likt utformningen av bakre kåpan använder även de främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till en exklusiv design. Karossens mjuka, flytande linjer fångar blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatufokuserad supersportprestanda.
Likt utformningen av bakre kåpan använder även de främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till en exklusiv design. Karossens mjuka, flytande linjer fångar blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatufokuserad supersportprestanda.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
---|---|
Kompressionsförhållande | 12.9:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 67.0 x 45.1 mm |
Motorvolym | 636 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning med ovala sub-gasspjäll: 38 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump med oljekylare |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 91.0 kW {124 PS} / 13,000 varv/min |
---|---|
Maximal effekt med RAM Air | 95,2 kW {129 PS} / 13.000 varv/min |
Maximalt vridmoment | 69.0 N•m {7.0 kgf•m} / 10,800 varv/min |
CO2-utsläpp | 145 g/km |
Bränsleförbrukning | 6.1 l/100km |
CO2-utsläpp 85 kW kit | 147.0 g/km |
Bränsleförbrukning 85kW kit | 6.2 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Primär reduktionskvot | 1.900 (76/40) |
Växelförhållanden 1:a | 2.846 (37/13) |
Växelförhållanden 2:a | 2.200 (33/15) |
Växelförhållanden 3:e | 1.850 (37/20) |
Växelförhållanden 4:e | 1.600 (32/20) |
Växelförhållanden 5:e | 1.421 (27/19) |
Växelförhållanden 6:e | 1.300 (26/20) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.867 (43/15) |
Ramtyp | Perimeter, aluminium |
---|---|
Spår | 101 mm |
Fjädringsväg fram | 120 mm |
Fjädringsväg bak | 151 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,025 x 710 x 1,105 mm |
Styrvinkel V H | 27° / 27° |
Hjulbas | 1,400 mm |
Markfrigång | 130 mm |
Bränslekapacitet | 17.0 liter |
Sadelhöjd | 830 mm |
Tjänstevikt | 198 kg |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 310 mm |
Typ av frambromsok | Radialmontering, monoblock, motsatt 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 220 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkelborr glidpinne |
Typ av framfjädring | USD-gaffel (SFF-BP) med kompressions- och returdämpning, justerbar fjäderförspänning och toppfjädrar |
Framfjädringens diameter | Ø 41 mm |
Typ av bakre fjädring | Nedre länk Uni-Trak, gasfylld stötdämpare med piggyback-reservoar, kompressions- och returdämpning samt justerbar fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Denna slip-on ljuddämpare är tillverkad av vackert bearbetad kolfiber och erbjuder mindre vikt än det ursprungliga avgassystemet. Du kommer att märka ett rikare ljud och ett förbättrat utseende med Akrapovič Slip-On Avgassystem för Ninja ZX-6R motorcykeln. Detta är en enkel uppgradering för din Ninja ZX-6R motorcykel. Värmeskydd ingår.
LÄS MERDepåstöd fram för modeller med radial frambromsok. Denna ställning är designad för att ge stabilt och säkert stöd för din motorcykel under underhåll, och gör det lätt att utföra uppgifter som däckbyten och rengöring. De justerbara adaptrarna säkerställer en anpassad passform för olika modeller med radiala frambromsok.
Tillverkat av slitstarkt, rivsäkert Honeycomb ripstop-tyg. Värmetåligt upp till 120 grader. Diskret branding.
100 % polyester. Levereras med mångsidig förvaringspåse.
Passar:
Tillverkat av slitstarkt, rivsäkert Honeycomb-tyg. Värmetåligt upp till 120 grader. Diskret märkning.
100 % polyester. Med multianvändbar (rygg)packningsväska.
Passar:
Ett oumbärligt verktyg för motorcykelentusiaster och mekaniker. Designad för att ge stabilitet och bekvämlighet, detta depåstöd gör det enkelt att få åtkomst till hjul, fjädring och andra komponenter.
Denna premium bakställ kan demonteras, vilket gör transporten mycket enklare. Det kompakta stället levereras i en butiksvärdig bärväska med inbyggt bärhandtag. Stället är tillverkat av premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stål.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser: