2025 Kawasaki KX250: Be Next

I 50 år (och fortfarande) har Kawasakis KX-motocrosscyklar byggts för att dominera tävlingsbanan och föra förarna mot den högsta placeringen på pallen.

Nästa steg i den utvecklingen är den nya 2025 KX250, som får uppgraderingar inom flera viktiga områden för bättre prestanda på tävlingsbanan, samtidigt som den förbereds för sitt debut i KRT MX2 Championship nästa säsong.

När det gäller den radikalt uppdaterade specifikationen har motorstyrkan vid låga hastigheter och gasregleringen vid utgången av kurvor förbättrats för 2025, tack vare en symmetriskt justerad insug och avgaser samt en optimerad nedåtvänd insugning.

Redan känd för att vara en smidig och välhanterad maskin, är KX250 (och cross country KX250X) nu ännu mer uppdateringar av ramen och upphängningen, varav många är liknande de som KX250:s äldre syskon, flaggskeppet KX450, fick för 2024. Dessa uppdateringar – tillsammans med nya funktioner som ODI Lock-On-grepp och slätare ny karossdesign – gör det lättare för föraren att röra sig på motorcykeln och förväntas resultera i snabbare varvtider.

Tävlingsförare kommer att uppskatta de nya tekniska funktionerna, inklusive Power Modes och Kawasaki Traction Control, som enkelt kan väljas via en ny switchbox på vänster handtag. Dessutom ger smartphoneanslutning förarna möjlighet att koppla upp sig till sin maskin för att justera motorinställningarna direkt från sina smartphones via Kawasakis unika Rideology App, som är specialanpassad för KX-modellen.


Självklart är en av de mest i ögonfallande förändringarna den nya motorkonfigurationen. Finger-följande ventilaktivering är kvar, likaså nedåtvänd insug, och dubbla bränsleinsprutare, men dessa kompletteras nu med en ny design av kolven samt en reviderad layout för insug och avgaser (med ljuddämparen flyttad längre fram för bättre masscentrering) och en primär balancer med en enda axel, vilket resulterar i ett starkare paket med förbättrad kontroll och ett större vridmoment i låga till mellanregistret.


Den symmetriskt justerade insugningen och avgaserna ger ett starkt övervarv och en jämn vridmoment karakteristik vid låga varvtal. En omdesignat insug ger en mycket rakare väg för luft-bränsleblandningen att komma in i cylindern, medan ett centralt placerat avgassystem linjerar med insuget för högre luftflödes effektivitet; båda faktorerna bidrar till ökad prestanda. Den optimerade nedåtvända insugningen förbättrar även lågeffektprestanda, medan en primär motorbalancer med en enda axel bidrar till en jämnare kraftöverföring och minskad vibration.


Det finns till och med en helt omdesignad luftburk för att maximera potentialen hos KX250:s dubbla bränsleinsprutare och matcha den nya nedåtvända insugningen. Tillsammans med det avsevärt ökade vridmomentet vid låga varvtal och den jämnare kraftöverföringen, har gasresponsen blivit mer konsekvent.


När det gäller växling ger en hydraulisk koppling mer direkt känsla och lättare spakverkan plus mindre spel då kopplingen värms upp vid tung användning. Den enaxlade primära motorbalanseraren bidrar till den mjuka kraftleveransen och minskade vibrationer, vilket förbättrar gasreglaget, särskilt när du lämnar kurvor med långsammare hastigheter.


Chassimässigt är KX250:s nya ram baserad på den från 2024 KX450, och uppdateringar för 2025 för att passa den nya insugs- och avgassystemet hjälper till att förbättra hanteringen. Den släta karossen är designad för att underlätta förarens rörelse och kontroll, och fint justerade upphängnings- och bromskomponenter bidrar ytterligare till KX250:s lätta och smidiga hantering tack vare den optimerade styvhetsbalansen.


Högpresterande Showa ø48 mm inverterade fjädringsgafflar och den nya Uni Trak bakupphängningen erbjuder tävlingsklara fjädringsprestanda, medan Ergo-fit med fyra olika styrläge alternativ och två fotpinnar positioner gör det möjligt för förare att anpassa sin körställning efter kroppsstorlek och ergonomiska preferenser.


Cross-country KX250X drar nytta av samma uppdateringar för 2025-säsongen. Dessutom gör cross-country specifik justering av fjädringen, tillsammans med en 21”/18” hjulkombination utrustad med enduro-däck och praktiska standardfunktioner som sidostöd, den nya KX250X har ännu mer attraktiv för cross-country tävlande.


Oavsett om det handlar om motocross eller cross-country är Kawasaki lika fokuserade som alltid på att skapa och leverera det mest förarfokuserade och tävlingsvinnande paketet som möjligt. Det var ingen lätt uppgift att göra det bästa ännu bättre, men vi är övertygade om att 2025 års KX250 tar klassen till nästa nivå och ger både framtidens stjärnor och erfarna förare en unik möjlighet att förverkliga sin ambition att "Be Next".

 

KX250 / KX250X, årsmodell 2025 – färg: Limegrön