2025 KLX230R S: Get out and play
av Kawasaki Europe
För förare som vill ha en rolig offroad-hoj som tar dem dit de vill, är KLX230R S redo för uppgiften.
Den uppdaterade 2025 KLX230R S behåller mycket av det som gjort originalet KLX230R populär sedan lanseringen 2020. Nu kommer modellen med extra trygghet för ägaren tack vare nyckelbaserad tändning och en större bränsletank på 7,6 liter (som nu är av stål istället för plast) – för längre offroad-nöje.
En förbättrad sadelram i kombination med en lägre och mer bekväm sadel samt uppdaterad, aggressiv KX-inspirerad design placerar modellen i linje med Kawasakis övriga offroad-sortiment. Den omdesignade bakre sadelramen följer en lägre linje och även om sadelhöjden är lägre, förblir fjädringsvägen fram och bak densamma som hos föregående modell. Den tjockare sadeln på 80 mm (+6 mm) ger dessutom ökad komfort under körning.
Samtidigt ger den nya formen ett bredare sittområde än den tidigare modellen, vilket resulterar i en mer bekväm körning.
Tillskottet av en balancer till den populära elektriska startmotorn med sex växlar på 233 cm3 enkelcylinder ger ökad smidighet och dragkraft med nya ECU-inställningar samt en smalare insugningsport och mindre insugningsventil (ø37 mm >> ø33 mm) för 2025, vilket bidrar till lättare användning i låg- till mellanregister. Kopplat till motorn finns ett chassi som har finjusterats genom feedback från Kawasakis testförare för att uppnå den perfekta balansen mellan motor och chassi.
För att ge en rolig offroad-upplevelse har S-modellen en lägre sadelhöjd på 875 mm, tillsammans med långvägs hjulupphängning (250 mm fram och 217 mm bak), samt utmärkt markfrigång på 270 mm, vilket gör trailkörning till ett nöje. De perfekt anpassade fram- och bakhjulstorlekarna (21”/18”) ger KLX230R S säker och stabil hantering på olika underlag, och en brantare rake (styrvinkel) (26,5° >> 25,4°) bidrar till lättare styrning.
Slutligen bidrar den korta hjulbasen på 1 375 mm till hojens lättmanövrerade hantering.
Bakom, de nya Uni Trak-bakhjul upphängnings inställningarna erbjuder gott om fjädringsväg för en stabil känsla och utmärkt stötupptagning. Fjädrarna och dämpnings inställningarna som används är hårdare än de på KLX230-modellen, och både fram- och bakhjul har nu bead stoppers, vilket gör att lägre däcktryck kan användas.
Andra justeringar av ergonomin inkluderar styret som är placerade 25 mm längre fram för att matcha den lägre sadelhöjden, vilket ger föraren utmärkt kontroll. Dessutom är fotpinnarna 9 mm längre bak för att optimera körpositionen. När det gäller designen påminner den uppdaterade bränsletanken, skydden och sidokåporna på KLX230R S nära om de senaste KX450 och KX250, vilket ger en stark familjekänsla.
Färg för modellår 2025: Lime Green



