Åtta starka Kawasaki KX-modeller för 2025
Med både ungdoms- och vuxenklasser täckta har Kawasaki åtta modeller i sin KX-serie för 2025, vilket ger potential för tävlings- och mästerskapsvinster för ett brett spektrum av förare.
Från den legendariska KX65 och hela vägen upp till den imponerande KX450, fokuserar Kawasaki på att täcka alla nivåer och erbjuda valmöjligheter, kvalitet och hållbarhet i den konkurrensutsatta terrängarenan.
För många av Team Greens nuvarande vuxna förare är den vattenkylda tvåtakts-KX65 den första "riktiga MX-upplevelsen". Den är inget mindre än en legend. Först i mål i tusentals tävlingar, är den minsta KX-modellen utrustad med fram- och bakdrevs bromsar, Uni-Trak bakfjädring och KX-racinggrafik.
Som ett "nästa steg" har legioner av förare genom åren gått vidare till KX85, som finns i både standardversion (17-tums framhjul / 14-tums bakhjul) och storhjulsversion (19-tums framhjul / 17-tums bakhjul), och tar förarna genom en avgörande del av deras tävlings- och körupplevelse. Med nyligen uppdaterad kaross och kylarskydd har KX85 även fått en starkare växellåda samt Kawasakis Ergo-Fit styrfäste som erbjuder sex möjliga positioner.
Nästa steg på stegen för många förare blir KX112, en klassisk tvåtakts, vattenkyld encylindrig maskin med en sits på 870 mm och en hjulkombination med 19-tums framhjul och 16-tums bakhjul. En utmärkt tränings- eller banmaskin för yngre förare som håller på att lära sig exakt maskinkontroll och finslipa sin racingteknik, KX112 har en robust sexväxlad växellåda, tillsammans med beprövad och pålitlig Kawasaki KX-teknik. Dessutom erbjuder den unika Kawasaki "Ergofit"-funktionen ett justerbart styrfäste som gör det möjligt för förare att anpassa sin åkstil och storlek genom att välja mellan sex olika styrpositioner.
KX250 behöver ingen närmare presentation – den är helt ny för 2025 och redo att göra sin KRT-factory debut i MX2-klassen under den kommande säsongen. Med samma rakvägs inlopp- och avgassteknik som sin storebror, har KX250 (och crosscountry versionen KX250X) även en omdesignad luftburk, en KX450-stilram, centralt placerad ljuddämpare, slätare kaross och möjlighet till smarttelefon justering via Kawasaki Rideology-appen för KX.
En primär motorbalanserare med en axel för båda maskinerna bidrar till en jämnare kraftöverföring och minskad vibration, medan motorns kraft vid låga hastigheter och gasresponsen vid utgången av kurvor har förbättrats för 2025, tack vare symmetriskt justerad inlopp- och avgassteknik samt optimerad nedåtriktad insugning.
Kronan på verket för 2025 års modeller i KX-serien är duon KX450 och KX450X, toppen av MX- och crosscountry-racers. Som bascykel för KRT-factory KX450-SR, är den MXGP-utvecklade KX450 redo att leverera när det gäller, komplett med chassi- och motorspecifikationer testade och godkända av Romain Febvre och Jeremy Seewer.
När Kawasaki med självförtroende ser fram emot de kommande 50 åren av grustävlingens dominans, bär den åtta modeller starka KX-serien 2025 vittnesmål om fem fantastiska decennier av engagemang, ingenjörskonst och tävlingsframgångar.
KX65 2025 års modellfärg: Limegrön
KX85 I / KX85 II 2025 års modellfärg: Limegrön
KX112 2025 års modellfärg: Limegrön
KX250 / KX250X 2025 års modellfärg: Limegrön
KX450 / KX450X 2025 års modellfärg: Limegrön