Fem modeller i KLX-serien för Europa 2025

"För säsongen 2025 erbjuder Kawasaki ett KLX-sortiment med fem modeller – över tre motorvolymer – som passar förare med olika färdighetsnivåer och kroppsstorlekar.*"

Med motoralternativ på 110, 140 och 230 kubik introduceras nu en ny serie luftkylda fyrtaktsmaskiner som sänker tröskeln för nybörjare och fritidsförare att ta steget in i fyrtaktsvärlden. Serien banar väg för framtida offroad-satsningar och större äventyr i terrängen.


Med hållbarhet, prestanda och KX-familjens stil som kärnvärden har KLX-serien utvecklats för att inte bara leverera spänning, utan också många års pålitlig körning – i samarbete med Kawasakis välrenommerade och engagerade nätverk av offroad-återförsäljare.


En instegsmodell – men med samma noggrannhet i detaljer och byggkvalitet som vuxenmaskiner – KLX 110R på 112cc är en tålig och pålitlig introduktion till Kawasakis fyrtaktssegment för offroad. Med både kick- och elstart samt en fyrväxlad halvautomatisk växellåda är den perfekt för unga förare som vill lära sig växlingens grunder utan att behöva hantera en manuell koppling.


En föräldra- eller målsmansjusterad gasbegränsare gör det dessutom möjligt att låta inlärningen ske i kontrollerade former och med säkra hastigheter. Precis som sina KLX-syskon kombinerar modellen ett racinginspirerat KX-utseende med fjädring i tävlingsstil och den karaktäristiska attityden som Kawasaki är känd för.


Nästa steg i motorstorlek är KLX140-serien, som 2025 består av hela tre modeller: KLX140R med 17-tums framhjul och 14-tums bakhjul, KLX140L (Large Wheel) med 19 tum fram och 16 tum bak, samt KLX140F (Full Size) som är utrustad med 21-tums framhjul och 19-tums bakhjul. Med dessa tre alternativ finns det garanterat en modell som passar förare av olika längd och kroppsbyggnad – och tack vare att majoriteten av motor- och chassidelar är identiska, blir underhåll och reservdelar både enklare och smidigare.


Inom en högkvalitativ ram av högelastiskt stål med boxsektioner, är 144cc-motorn med elektrisk start och femväxlad manuell växellåda luftkyld, vilket innebär att den inte behöver radiatorer och ger en smalare chassidesign. Den robusta två ventils motorn är konstruerad för att vara lätt att underhålla och prioriterar kör-tid framför verkstadstid.


Kawasakis egna justerbara Uni-Trak fjädring tillsammans med fram- och bakdrevs bromsar bidrar till en tryggare körupplevelse, medan designen är ren KX och speglar både utseendet och attityden hos otaliga mästerskapsvinnande maskiner.


I toppen av Kawasakis KLX-sortiment 2025 finns den senaste modellen i 230-familjen, KLX230R S, som kommer med uppdaterad specifikation för den nya säsongen. Den har bland annat ett nytt bakre ramverk, lägre sits på 875 mm, nyckelbasserad tändning, en ny motorbalanserare, nya fjädringsinställningar och omarbetad ergonomi.


Med uppdaterade ECU-inställningar, smalare insugningsport och mindre insugningsventil (ø37 mm >> ø33 mm) för 2025, som ger bättre hantering i låg- och mellanhastighet, gör KLX230R S ett värdigt jobb som ledare i KLX-serien. Oavsett vilka offroad-ambitioner du har eller vart du vill ta vägen, finns det garanterat en KLX som passar dina behov och är redo att förverkliga dina grusdrömmar.

 

KLX110R 2025 års modellfärg: Limegrön
KLX140R / KLX140R S / KLX140R L 2025 års modellfärg: Limegrön

KLX230R S 2025 års modellfärg: Limegrön


*Vänligen kontrollera med din lokala Kawasaki-återförsäljare för att bekräfta vilka maskiner och specifikationer som finns tillgängliga i ditt område.