NYA SÄSONGEN AV Z900 ERBJUDER EN FEST FÖR SINNENA

Genom att ärva det spännande och förar-vänliga konceptet från sina föregångare, drar den nya Z900 nytta av uppdateringar av chassi och motor som bidrar till ännu roligare gatkörning. Ett förbättrat elektroniskt förar supportpaket inkluderar IMU-feedback och Kawasakis senaste dubbelsidiga KQS (som fungerar från så lågt som 1500 rpm), plus när det är dags att ta sig från punkt A till punkt B, hjälper ride-enhancing funktioner som elektronisk farthållare och Kawasakis första "turn-by-turn"-navigationssystem till att säkerställa en smidig och njutbar resa.

 

Kawasaki skulle kunna ursäkta sig för att vila på sina lagrar när det gäller Z900, men faktum är att den energi som Akashi-fabriken lägger ner för 2025 är betydande. En upptrappad sugomi*-design fångar blicken med skarp, kantig styling som gör effektiv användning av metallkomponenter och samtidigt antyder den skarpa sugomi-prestandan inuti.

 

När det gäller drivkraft har den kraftfulla 948 cm³ vätskekylda, 4-takts radfyrmotoren en snabbvarvande karaktär och en starkare mellanregisterträff, kombinerat med precis kontroll från de nya elektroniska gasklaffarna, medan Kawasakis högteknologiska elektroniska styrsystem har en IMU för att övervaka en mängd olika funktioner. Och för att bromsa farten, har de nya frambromsarna nu nya radialmonterade 4-kolvsok som erbjuder en linjär bromsrespons genom de nya Dunlop Sportmax Q5A-däcken.

 

En stor del av det skarpare och mer innovativa frontpartiet är de nya, precisa och kompakta strålkastarna, samt ett avancerat LED-bakljus. Nya sidokåpor i borstad aluminium och andra detaljer ger Z900 ett högkvalitativt, metalliskt utseende, medan den nya, mer bekväma sadeln är plattare för att föraren enkelt ska kunna förflytta sig och behålla fokus på den stora, helt digitala 5-tums TFT-färgskärmen – samt njuta av bekvämligheten med elektronisk farthållare som standard.

 

För första gången hos Kawasaki kan "turn by turn"-navigation visas på instrumentpanelen, vilket gör att föraren kan se var nästa sväng ska göras. Kompatibilitet med Rideology The App Motorcycle möjliggör dessutom röststyrning av olika funktioner**.

 

Men det är inte allt. Faktum är att listan över nya funktioner på 2025-modellen sträcker sig långt och inkluderar uppdaterade kamaxelprofiler som bidrar till förbättrad bränsleekonomi samt ökat vridmoment vid lägre varvtal. Nya ECU-inställningar hjälper dessutom till att uppnå upp till 16 % bättre bränsleekonomi och minskade CO2-utsläpp jämfört med föregående modell. Kawasakis KTRC-antispinnsystem finns också med, liksom valbara effektnivåer och integrerade körlägen.

 

För föraren har framsadeln fått en ny utformning med tjockare urethan, och två sadelhöjder är möjliga*** via ERGO-FIT Hög-sadel på 830 mm samt ett alternativ, ERGO-FIT Låg-sadel på 810 mm. Framför den sittande föraren erbjuder det tjocka aluminiumstyret av fat-typ förbättrad styvhet och inger en känsla av stolthet och målmedvetenhet.

 

Sugomi handlar inte bara om utseendet på nya Z900. Det avancerade LED-bakljuset har en ljusledande design som skapar ett banbrytande 3D-utseende, medan en USB Type-C-utgång i cockpitområdet (standardutrustning på SE-modellen) praktiskt nog erbjuder en diskret och bekväm laddningspunkt.

 

Utöver standardversionen av Z900 erbjuder Special Edition-modellen högklassig fjädring (inklusive en Öhlins-stötdämpare bak), Brembo-komponenter för frambromsarna samt unika färger och grafik. Den europeiska marknaden kommer dessutom att erbjuda versioner med 70 kW och 35 kW, vilket gör det möjligt för förare med A2-körkort att uppleva Z Supernaked-spänningen – och därmed tilltala en bredare målgrupp.

Z-fans över hela Europa har längtat efter en ny version – så låt festen börja!

 

Z900 färger:

Z900

METALLIC SPARK BLACK/METALLIC CARBON GRAY/EBONY

Z900

METALLIC CARBON GRAY/METALLIC PHANTOM SILVER/CANDY PERSIMMON RED

Z900

METALLIC MOONDUST GRAY/METALLIC SPARK BLACK/CANDY LIME GREEN

Z900SE

METALLIC MATTE GRAPHITE GRAY/EBONY/METALLIC GRAPHITE GRAY

(SE-modellen kommer inte att vara tillgänglig i 70 kW-version)

 

*Sugomi beskriver de centrala prestanda- och design-elementen som finns i Kawasakis Z Supernaked-modeller.

**Röststyrning och navigeringsfunktioner kommer endast att vara tillgängliga för användare som har ett körkort. Stödet för dessa funktioner varierar beroende på land.

***Standard sadelhöjd i Europa är 830 mm.