Kawasaki tar sig in i 2025 med en ny Versys 1100
Sedan introduktionen 2012 har litre-class Versys utvecklats år för år och fått stort beröm för sin mångsidighet på alla typer av vägar, långvarig åkkomfort och föra-vänliga attityd – en riktig motorcykel som lever upp till sitt "Destination Everywhere"-slogan.
För 2025 tar denna noggrant övervägda utveckling nästa steg, och främst bland de "under ytan"-förändringarna är en ökning av cylindervolymen samt en ökning av maximal effekt. Utvecklad av Kawasaki specifikt för alla vägar – från perfekt belagda motorvägar till dåligt underhållna landsvägar – får Versys' In-Line Four-motor en ökning i volym från 1 043 cm³ till 1 099 cm³ för 2025-säsongen tack vare en 3 mm längre slaglängd. Detta – tillsammans med andra subtila justeringar – ökar maximal effekt från 120 hk till 135 hk.
Dessutom gör det ökade vridmomentet vid medelhöga till höga varvtal en redan fantastisk körupplevelse ännu mer njutbar. De nya modellerna (Standard, S och SE samt Edition-maskiner och bagagealternativ*) får också flera uppgraderingar som syftar till att förbättra touring potentialen.
Den uppdaterade Kawasaki Quick Shifter (KQS)-funktionen fungerar nu från en lägre minimi-växlingspunkt på 1500 rpm, medan nya högre växlingsförhållanden förbättrar touringkomforten i kombination med elektroniskt farthållarsystem. När det gäller motorförändringar inkluderar några av de viktigaste förbättringarna att de centrala luftintagstrattarna nu är 45 mm längre än de yttre intagsrören, vilket bidrar till bättre vridmoment mellan 4 000 och 7 000 rpm.
Intagsportarna har optimerats för att passa en förändring av gasreglaget och är nu smalare i relation till motorcykelns ökade volym. Den resulterande högre intagsflödeshastigheten i det låga till medelhöga varvtalsområdet gynnar vridmomentet i det låga till medelhöga varvtalsområdet. Dessutom har nya ECU-inställningar som är optimerade för den högre motorvolymen ändrat gasventilens öppningsegenskaper över hela varvtalsregistret, medan kamaxelprofiler med lägre ventilyft också bidrar till ökat vridmoment i det låga till medelhöga varvtalsområdet.
Ökad körbarhet beror också på en tyngre svänghjulsmassa, och en sekundär balansaxel minskar överskottsvibrationer. Stora anslutningsrör kopplar samman avgassystemets headers 1-4 och 2-3, vilket bidrar till bättre prestanda vid alla varvtal. För att hålla temperaturerna under kontroll har en oljekylare lagts till för 2025 för att förbättra kylprestandan. Bromsarna har också reviderats, där bakre skivan har ökat från ø250 mm till ø260 mm.
En USB-C-port är standard, och när det gäller elektroniska körhjälpmedel kommer Versys 1100-ägare att vara välförsedda med en rad funktioner, inklusive KTRC traction control, hörnkontroll, effektlägen och körlägesval samt – för SE-ägare – Showa elektroniskt dämpad fjädring. Med bekvämligheten av Kawasakis unika Rideology smartphone-app (som nu är röstkommando-kompatibel), har du den idealiska plattformen för att utforska världen. Versys 1100 – Destination: Var som helst.
Den 2025 Versys finns tillgänglig i följande färger**
Versys 1100:
Metallic Matte Graphene Steel Gray / Metallic Diablo Black
Versys 1100 S:
Metallic Graphite Gray / Metallic Diablo Black
Pearl Robotic White / Metallic Diablo Black
Versys 1100 SE:
Metallic Graphite Gray / Metallic Diablo Black
Pearl Robotic White / Metallic Diablo Black
*Vänligen kolla med din lokala Kawasaki-återförsäljare angående modeller, färger samt tillgänglighet för Edition-modeller i ditt område.