Kawasaki Garanti

Kawasaki garantivillkor

Garantins omfattning

Kawasaki garanterar att den angivna produkten är fri från tillverkningsfel under den period som visas i tabellen från det ursprungliga försäljningsdatumet av en auktoriserad Kawasaki-återförsäljare.

Om ett fel inträffar inom garantiperioden som Kawasaki fastställer orsakas av ett tillverkningsfel, kommer Kawasaki efter eget gottfinnande att ordna reparation eller utbyte av nödvändiga delar utan kostnad för kunden. Detta kan utföras av vilken auktoriserad Kawasaki-återförsäljare som helst. Det rekommenderas dock att du låter reparationer och service utföras av den ursprungliga säljaren som har en fullständig historik och kunskap om din produkt.

Garantiperioden börjar från försäljningsdatumet till kunden eller från datumet för första användningen, beroende på vilket som inträffar först. Om en maskin säljs men inte tas från den säljande återförsäljaren av kunden förrän vid ett senare datum, börjar garantiperioden från det faktiska datumet för överlämnande till kunden.

Garantitider

KATEGORI

GARANTIPERIOD

Motorcykel Street-laglig

48 månader

Off-Road/Enduro (exklusive KX-modeller)

6 månader

Vattenskoter® Vattenskoter:
Privat bruk¹
Yrkesmässig användning


24 månader
12 månader

Alla terrängfordon (ATV) / Alla användningsområden²

24 månader

MULE® Nyttofordon / Alla användningsområden²

12 månader


¹Privat bruk - en privat användare definieras som "en person som agerar för ändamål som inte är relaterade till hans närings- eller yrkesverksamhet".
²All användning - betyder privat och/eller affärsmässig användning men utesluter användning för racing eller tävling. Se garantivillkoren.

Garantivillkor

VIKTIGT - se till att du har läst och förstått dessa villkor. Om du har några frågor, vänligen kontakta din Kawasaki-återförsäljare.

Observera följande termer som används i detta dokument: "Kawasaki" = Kawasaki Motors Europe N.V., "Återförsäljare" = Officiell Kawasaki-återförsäljare auktoriserad för den relevanta produktgruppen.

Denna garanti innehåller skyldigheter och undantag endast från Kawasaki Motors Europe NV:s sida och inte från någon återförsäljares sida.

Ingenting i detta dokument ska tolkas som en agentur mellan Kawasaki och någon av dess auktoriserade återförsäljare eller deras personal.

Enligt EU:s nuvarande konsumentlagstiftning har du vissa lagstadgade rättigheter som finns i lagstiftningen om försäljning av varor till konsumenter (privatpersoner).

Denna garanti förringar eller påverkar inte på något sätt köparens lagstadgade rättigheter.

Observera: Garantin från Kawasaki gäller endast de produkter som officiellt importeras av Kawasaki Motors Europe NV och säljs inom dess försäljnings- och distributionsområden av en auktoriserad Kawasaki-återförsäljare.

Undantag från garantin

Kawasaki tar inget ansvar om, enligt dess egen uppfattning, delen eller delarna behöver repareras eller bytas ut som ett direkt resultat av:

  1. Ändring från standardspecifikationen på ett sätt som påverkar prestandan, hållbarheten eller säkerheten för produkten eller någon av dess komponenter eller äkta Kawasaki-tillbehör. T.ex.:
    1. Montering av oäkta Kawasaki-delar eller tillbehör, såvida dessa inte rekommenderas eller skriftligen godkänns av Kawasaki.
    2. Ändringar eller justeringar som inte rekommenderas eller skriftligen godkänts av Kawasaki.
    3. Montering av Kawasaki Racing Parts.
  2. Användning av smörjoljor, bränsle eller andra vätskor (inklusive rengöringsmedel) som inte överensstämmer med rekommendationerna i bruksanvisningen.
  3. Felaktig användning, felaktig reparation (detta inkluderar montering av oäkta delar eller "mönsterdelar"); oavsiktlig skada eller brandskada, kontaminering av eller nedsänkning i vatten.
  4. Försämring på grund av normalt slitage vid drift. Garantin täcker inte rutinmässig servicejustering eller normalt byte av serviceartiklar (t.ex. oljor, vätskor, tändstift, filter) eller slitageartiklar (t.ex. batterier, broms- och kopplingsfriktionsmaterial, drivkedjor eller remmar och däck, kablar och lager). Sådana artiklar täcks dock om utbyte krävs till följd av ett tillverknings- eller materialfel.
  5. Eventuella skador eller följdskador orsakade av olycka eller av försummelse eller missbruk av operatören.

Garantin kanske inte gäller om:

  1. Det periodiska underhållet och servicen utförs inte av en auktoriserad Kawasaki-återförsäljare med lämpliga intervall som anges i den relevanta instruktionsboken. Bevis på denna service måste uppvisas, om så begärs, vid tidpunkten för eventuella garantianspråk. Det är ägarens ansvar att se till att servicejournalerna hålls uppdaterade av återförsäljaren. Det lönar sig att spara kopior även på service- eller reparationsfakturor.
  2. Eventuella problem som upplevs meddelas inte till en Kawasaki-återförsäljare inom rimlig tid eller så är produkten inte ordentligt inspekterad av den återförsäljaren. Ägaren bör vidta alla möjliga åtgärder för att förhindra ytterligare skador så snart något problem är uppenbart. Eventuella följdskador som orsakas av fortsatt användning av produkten efter att ett problem har identifierats kanske inte täcks av denna garanti.

Alla Kawasaki-produkter som används för tävlingsracing eller relaterad användning är specifikt undantagna från villkoren och bestämmelserna i denna garanti.

Så här gör du en reklamation

Om du upplever några problem med din produkt som täcks av denna garanti bör du vidta följande steg:

  1. Om problemet sannolikt kommer att orsaka ytterligare skada eller utgör någon form av säkerhetsrisk, sluta använda din maskin omedelbart och kontakta din närmaste Kawasaki-återförsäljare för råd. Det är viktigt att rapportera eventuella problem till din återförsäljare så snart som möjligt för att möjliggöra utredning. Som ägare av produkten måste du se till att alla rimliga åtgärder vidtas för att förhindra eventuella ytterligare direkta skador eller följdskador.
  2. Om problemet inte har någon effekt på driften av din maskin, kontakta din Kawasaki-återförsäljare och boka tid för att produkten ska inspekteras.
  3. Återförsäljaren kommer att bekräfta ditt garantiskydd och inspektera din maskin för att fastställa orsaken till problemet, rådgöra med Kawasaki vid behov. Om problemet bedöms ha orsakats av ett tillverkningsfel kommer de att lämna in ett garantianspråk till Kawasaki för din räkning och, efter godkännande av Kawasaki, utföra alla nödvändiga reparationer utan kostnad.

Diverse

HAVERI - I händelse av haveri är det ägarens ansvar att se till att produkten tas till en auktoriserad Kawasaki-återförsäljare för uppmärksamhet.

Kawasaki ansvarar inte för återställningskostnader eller andra kostnader i samband med transport av en produkt till en Kawasaki-återförsäljare om problemet vid inspektion av en Kawasaki-återförsäljare inte visar sig ha orsakats av ett tillverkningsfel.

Om produkten säljs eller överlåts måste ägarbytet anmälas till Kawasaki så snart som möjligt enligt beskrivningen nedan.

SERVICEKRAV - Se bruksanvisningen för detaljer om serviceschema och rutinunderhåll.

RESA UTOMLANDS - Om du planerar att resa till andra länder på eller med din maskin ber vi dig att notera följande punkter.

  1. Se till att serviceschemat är uppdaterat. Du kan behöva få din nästa service utförd tidigt beroende på resans längd och varaktighet.
  2. Teckna en lämplig reseförsäkring och haveriskydd.
  3. Ta med dig dina garantiregistreringsuppgifter och din bruksanvisning.
  4. Om du upplever några problem med din maskin rekommenderar vi starkt att du kontaktar närmaste auktoriserade Kawasaki-återförsäljare.
  5. Du kan kontakta den lokala Kawasaki-distributören vid behov genom att besöka www.kawasaki.eu och söka efter den relevanta distributören.

Kawasaki Originaltillbehör och reservdelsgaranti

Kawasaki garanterar att varje ny del eller tillbehör är fri från tillverkningsfel under den period som visas nedan från det ursprungliga försäljningsdatumet av en auktoriserad Kawasaki-återförsäljare.

Originaltillbehör och reservdelar

Garantiperioder

Reservdelar

6 månader

 

Tillbehör
Hårdvara (fäst vid produkten)
Övriga (kläder, bagage och personliga accessoarer)

 

 


24 månader
6 månader (utom där längre är specificerat)

 

 

Villkor - tillbehör och reservdelar

Garantivillkoren är desamma som de som anges i detta dokument för Kawasaki-produkter. Se dem och notera att följande undantag gäller.

  1. Denna garanti täcker inte reparation eller utbyte som krävs till följd av:
    1. olycka
    2. missbruk eller försummelse,
    3. brist på rimligt och korrekt underhåll,
    4. felaktig installation eller montering,
    5. reparationer som inte har utförts korrekt eller ersättningar som har installerats felaktigt,
    6. användning av delar eller tillbehör som inte överensstämmer med Kawasakis specifikationer,
    7. ändringar som inte rekommenderas eller skriftligen godkänts av Kawasaki, och/eller,
    8. normalt slitage och försämring orsakad av användning av Kawasaki-delen eller tillbehöret.
  2. Följande är specifikt undantagna från villkoren och bestämmelserna i denna garanti:
    1. Alla Kawasaki-delar eller tillbehör som är installerade eller används på en KX-designad modell av Kawasaki-motorcykel.
    2. Alla Kawasaki-delar eller tillbehör som används på en Kawasaki-produkt som används i tävlingsracing.
    3. Alla Kawasaki-delar som installerats eller använts på en annan tillverkares produkt.
    4. Alla Kawasaki-tillbehör som modifierats för användning eller installerats på en Kawasaki-modell för vilken den inte är designad eller rekommenderad.
    5. Alla Kawasaki-tillbehör som modifierats för användning på en annan tillverkares produkt.
    6. Arbetskostnader för montering av reservdelar under denna garanti såvida inte den ursprungliga garanterade delen eller tillbehöret monterades av en auktoriserad Kawasaki-återförsäljare.

Överföring av garanti

Garantin kan överlåtas efter Kawasakis gottfinnande under förutsättning att villkoren har uppfyllts.

För att överföra denna garanti, be antingen din auktoriserade Kawasaki-återförsäljare att göra överföringen med hjälp av deras online-system, eller skriv eller maila Kawasaki på den relevanta adressen som visas på www.kawasaki.eu och ange alla detaljer från ditt garantiregistreringsdokument, inklusive inköpsdatum och körsträcka.

Samma villkor gäller för den nya ägaren, men observera att garantin upphör i samtliga fall efter den specifika period som anges ovan från försäljningsdatumet till den ursprungliga köparen.

Krav på service

Kawasaki-produkter presterar bäst med regelbundet underhåll och service och varje modell har ett underhållsschema som är utformat för att hålla den i drift på sin optimala prestandanivå.

Vi rekommenderar att fordonet servas av en auktoriserad Kawasaki-återförsäljare i enlighet med de servicescheman som anges i din instruktionsbok. Se till att din återförsäljare registrerar detaljerna när en service utförs och även uppdaterar servicehistoriken. Vi föreslår att du behåller kopior av eventuella servicedokument eller reparationsfakturor.

Ditt ansvar: Alla underhållsscheman skulle vara ofullständiga utan ditt eget aktiva deltagande i att göra den dagliga inspektionen enligt beskrivningen i bruksanvisningen. Regelbunden rengöring är också viktigt och bör utföras så ofta som nödvändigt, särskilt på vintern, för att förhindra skador eller korrosion orsakade av vägsalt eller andra skadliga avlagringar.

Observera att skador på lack, pläterade material eller krom på grund av yttre påverkan som olycksskador, klimat-, värme-, kemiska, industriella föroreningar eller otillräcklig skötsel eller skydd mot väder och vind är undantagna från garantin.

Kawasaki-återförsäljares service: Kawasaki-återförsäljare är utrustade med specialverktyg, manualer och serviceinformation och har Kawasaki-utbildad servicepersonal. Vi backar upp detta med teknisk support och reservdelsförsörjning för att ytterligare förbättra kvaliteten på den service som är tillgänglig för dig.

Inspektion före leverans: Din servicehistorik börjar med förberedelse och inspektion av produkten före leverans. Din nya Kawasaki har noggrant kontrollerats och förberetts av din auktoriserade återförsäljare i enlighet med schemat för inspektion före leverans (PDI) utfärdat av Kawasaki. Se till att du kontrollerar att produkten levereras till din belåtenhet och att PDI-posten är korrekt ifylld och undertecknad och att återförsäljaren har registrerat den i servicehistoriken och skickat en kopia av PDI-checklistan till dig.

Den första tjänsten: Vi anser att den första servicen är mycket viktig i en produkts tidiga liv. Det är viktigt att din återförsäljare utför denna service vid den schemalagda tiden.

Regelbunden service: Regelbunden service är nyckeln till att din produkt ska fungera korrekt och bör anförtros din återförsäljare. Serviceschemat i din instruktionsbok talar om när och vilken service som krävs och beskriver det arbete som ska utföras.

NOT: SERVICE OFTARE NÄR DEN ANVÄNDS I LERA, DAMM ELLER ANDRA TUFFA KÖRFÖRHÅLLANDEN.

ATV/UV-modeller som används i en kommersiell applikation: Om din maskin används i en tung applikation eller används intensivt, rekommenderar vi att du diskuterar en lämplig serviceplan med din återförsäljare, som kan diskutera och komma överens med dig om ett planerat underhållsschema som återspeglar dina specifika krav. Det är viktigt att notera att servicefrekvensen i sådana applikationer kan behöva ökas.