Inpage Navigation Section: Överblick
Möt framtiden för vattenskoj: Jet Ski STX 160. Som en vidareutveckling av Jet Ski STX-serien tar detta personliga vattenskoteråkande nöjet på vattnet till en ny nivå. Mer utrustad än någonsin höjer Jet Ski STX 160 standarden med modern design, avancerad teknik och självsäker hantering. Det här är mer än bara kul – det är kul förstärkt.
Färg
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
STX 160-seriens dynamiska och smidiga karaktär blir omedelbart tydlig vid en första anblick på varje modells noggrant skulpterade, vassa front, framhävd av accentbelysning (på LX-S, LX och R). Med den upphöjda nosen och eleganta, flytande linjer från fram till bak får modellerna ett slankt och skarpt utseende som speglar den sportiga och smidiga körstil de är byggda för.
STX 160-seriens dynamiska och smidiga karaktär blir omedelbart tydlig vid en första anblick på varje modells noggrant skulpterade, vassa front, framhävd av accentbelysning (på LX-S, LX och R). Med den upphöjda nosen och eleganta, flytande linjer från fram till bak får modellerna ett slankt och skarpt utseende som speglar den sportiga och smidiga körstil de är byggda för.
Med en redan imponerande grund som utgångspunkt lägger de nya modellerna i STX 160-serien till prestanda- och bekvämlighetsfunktioner som gör den sportiga vattenskotern ännu roligare och smidigare att använda.
Med en redan imponerande grund som utgångspunkt lägger de nya modellerna i STX 160-serien till prestanda- och bekvämlighetsfunktioner som gör den sportiga vattenskotern ännu roligare och smidigare att använda.
Prestanda som speglar vad STX 160-serien handlar om – att ha roligt med sportig körning på lugnt vatten – erbjuds här, med nya funktioner som syftar till att ge föraren en ännu mer bekväm och njutbar körupplevelse.
Prestanda som speglar vad STX 160-serien handlar om – att ha roligt med sportig körning på lugnt vatten – erbjuds här, med nya funktioner som syftar till att ge föraren en ännu mer bekväm och njutbar körupplevelse.
Den stora, lättavlästa 7-tums fullfärgade TFT-displayen erbjuder flera visningslägen, rattkontroll, Bluetooth-anslutning och infotainmentfunktioner. Den ser dessutom fantastisk ut som det första föraren ser varje gång de kliver upp på sin JET SKI, vilket bidrar till en känsla av stolthet över ägandet.
Den stora, lättavlästa 7-tums fullfärgade TFT-displayen erbjuder flera visningslägen, rattkontroll, Bluetooth-anslutning och infotainmentfunktioner. Den ser dessutom fantastisk ut som det första föraren ser varje gång de kliver upp på sin JET SKI, vilket bidrar till en känsla av stolthet över ägandet.
Utöver Smart Learning Operation (SLO)-läget kan föraren välja mellan full, medel och låg effektläge.
Utöver Smart Learning Operation (SLO)-läget kan föraren välja mellan full, medel och låg effektläge.
En högt sittande, skarp front skapar en slank, långsträckt siluett för hela vattenskotern, vilket ger ett utseende som passar nästa generations nya standard för Kawasaki PWC.
En högt sittande, skarp front skapar en slank, långsträckt siluett för hela vattenskotern, vilket ger ett utseende som passar nästa generations nya standard för Kawasaki PWC.
Kawasaki Smart Reverse är elektriskt. Aktiveras med en knapp på det högra handtaget, vilket gör det möjligt att styra backfunktionen med en hand. När backskopan fälls ut vänder den på vattenstrålen.
Kawasaki Smart Reverse är elektriskt. Aktiveras med en knapp på det högra handtaget, vilket gör det möjligt att styra backfunktionen med en hand. När backskopan fälls ut vänder den på vattenstrålen.
Responsiv och pålitlig, den normalt sugande, vätskekylda 1 498 cm³ rak fyracylindriga marinmotorn balanserar hög prestanda med låga utsläpp, god bränsleekonomi och familjevänlig effekt.
Responsiv och pålitlig, den normalt sugande, vätskekylda 1 498 cm³ rak fyracylindriga marinmotorn balanserar hög prestanda med låga utsläpp, god bränsleekonomi och familjevänlig effekt.
Med ett emblem på fronten som liknar designen på Kawasakis mer högklassiga modeller blir frontvyn dynamisk, iögonfallande och väcker stolthet hos ägaren.
Med ett emblem på fronten som liknar designen på Kawasakis mer högklassiga modeller blir frontvyn dynamisk, iögonfallande och väcker stolthet hos ägaren.
De inbyggda förtöjningsklossarna ger smidiga fästpunkter vid kajen.
De inbyggda förtöjningsklossarna ger smidiga fästpunkter vid kajen.
STX 160-serien erbjuder fyra modeller med fyra distinkta utseenden. Genom att använda färger på olika sätt skapas ett unikt utseende för varje modell, till exempel en central rand för ett sportigt intryck på R-modellen och en horisontell färganvändning för ett bredare intryck på LX-modellen.
STX 160-serien erbjuder fyra modeller med fyra distinkta utseenden. Genom att använda färger på olika sätt skapas ett unikt utseende för varje modell, till exempel en central rand för ett sportigt intryck på R-modellen och en horisontell färganvändning för ett bredare intryck på LX-modellen.
Mycket praktisk för långfärdskörning; detta läge fixerar hastigheten (varv/min) på den inställda nivån. Farthastigheten justeras enkelt med en knapptryckning. Detta är nu en funktion på alla modeller i STX 160-serien.
Mycket praktisk för långfärdskörning; detta läge fixerar hastigheten (varv/min) på den inställda nivån. Farthastigheten justeras enkelt med en knapptryckning. Detta är nu en funktion på alla modeller i STX 160-serien.
Frontbågen fungerar som stänkskydd för att både hindra vatten från att komma i kontakt med föraren under körning och för att minska mängden vatten som kan komma in i fotutrymmet, vilket ger en mer bekväm åktur.
Frontbågen fungerar som stänkskydd för att både hindra vatten från att komma i kontakt med föraren under körning och för att minska mängden vatten som kan komma in i fotutrymmet, vilket ger en mer bekväm åktur.
Förare kan enkelt justera skrovets lutning efter vattnets förhållanden och sin egen körstil, vilket gör att JET SKI alltid är inställd precis som föraren önskar för en optimal körupplevelse.
Förare kan enkelt justera skrovets lutning efter vattnets förhållanden och sin egen körstil, vilket gör att JET SKI alltid är inställd precis som föraren önskar för en optimal körupplevelse.
STX-skrovet har varit en huvudkomponent i Kawasakis PWC-sortiment i många år, och med all rätt. Det lättviktiga skrovet med smidiga köregenskaper är perfekt för sportig körning och ger den vattenlek och glädje som förare i denna klass söker.
STX-skrovet har varit en huvudkomponent i Kawasakis PWC-sortiment i många år, och med all rätt. Det lättviktiga skrovet med smidiga köregenskaper är perfekt för sportig körning och ger den vattenlek och glädje som förare i denna klass söker.
STX 160-seriens dynamiska och smidiga karaktär blir omedelbart tydlig vid en första anblick på varje modells noggrant skulpterade, vassa front, framhävd av accentbelysning (på LX-S, LX och R). Med den upphöjda nosen och eleganta, flytande linjer från fram till bak får modellerna ett slankt och skarpt utseende som speglar den sportiga och smidiga körstil de är byggda för.
STX 160-seriens dynamiska och smidiga karaktär blir omedelbart tydlig vid en första anblick på varje modells noggrant skulpterade, vassa front, framhävd av accentbelysning (på LX-S, LX och R). Med den upphöjda nosen och eleganta, flytande linjer från fram till bak får modellerna ett slankt och skarpt utseende som speglar den sportiga och smidiga körstil de är byggda för.
Med en redan imponerande grund som utgångspunkt lägger de nya modellerna i STX 160-serien till prestanda- och bekvämlighetsfunktioner som gör den sportiga vattenskotern ännu roligare och smidigare att använda.
Med en redan imponerande grund som utgångspunkt lägger de nya modellerna i STX 160-serien till prestanda- och bekvämlighetsfunktioner som gör den sportiga vattenskotern ännu roligare och smidigare att använda.
Prestanda som speglar vad STX 160-serien handlar om – att ha roligt med sportig körning på lugnt vatten – erbjuds här, med nya funktioner som syftar till att ge föraren en ännu mer bekväm och njutbar körupplevelse.
Prestanda som speglar vad STX 160-serien handlar om – att ha roligt med sportig körning på lugnt vatten – erbjuds här, med nya funktioner som syftar till att ge föraren en ännu mer bekväm och njutbar körupplevelse.
Den stora, lättavlästa 7-tums fullfärgade TFT-displayen erbjuder flera visningslägen, rattkontroll, Bluetooth-anslutning och infotainmentfunktioner. Den ser dessutom fantastisk ut som det första föraren ser varje gång de kliver upp på sin JET SKI, vilket bidrar till en känsla av stolthet över ägandet.
Den stora, lättavlästa 7-tums fullfärgade TFT-displayen erbjuder flera visningslägen, rattkontroll, Bluetooth-anslutning och infotainmentfunktioner. Den ser dessutom fantastisk ut som det första föraren ser varje gång de kliver upp på sin JET SKI, vilket bidrar till en känsla av stolthet över ägandet.
Utöver Smart Learning Operation (SLO)-läget kan föraren välja mellan full, medel och låg effektläge.
Utöver Smart Learning Operation (SLO)-läget kan föraren välja mellan full, medel och låg effektläge.
En högt sittande, skarp front skapar en slank, långsträckt siluett för hela vattenskotern, vilket ger ett utseende som passar nästa generations nya standard för Kawasaki PWC.
En högt sittande, skarp front skapar en slank, långsträckt siluett för hela vattenskotern, vilket ger ett utseende som passar nästa generations nya standard för Kawasaki PWC.
Kawasaki Smart Reverse är elektriskt. Aktiveras med en knapp på det högra handtaget, vilket gör det möjligt att styra backfunktionen med en hand. När backskopan fälls ut vänder den på vattenstrålen.
Kawasaki Smart Reverse är elektriskt. Aktiveras med en knapp på det högra handtaget, vilket gör det möjligt att styra backfunktionen med en hand. När backskopan fälls ut vänder den på vattenstrålen.
Responsiv och pålitlig, den normalt sugande, vätskekylda 1 498 cm³ rak fyracylindriga marinmotorn balanserar hög prestanda med låga utsläpp, god bränsleekonomi och familjevänlig effekt.
Responsiv och pålitlig, den normalt sugande, vätskekylda 1 498 cm³ rak fyracylindriga marinmotorn balanserar hög prestanda med låga utsläpp, god bränsleekonomi och familjevänlig effekt.
Med ett emblem på fronten som liknar designen på Kawasakis mer högklassiga modeller blir frontvyn dynamisk, iögonfallande och väcker stolthet hos ägaren.
Med ett emblem på fronten som liknar designen på Kawasakis mer högklassiga modeller blir frontvyn dynamisk, iögonfallande och väcker stolthet hos ägaren.
De inbyggda förtöjningsklossarna ger smidiga fästpunkter vid kajen.
De inbyggda förtöjningsklossarna ger smidiga fästpunkter vid kajen.
STX 160-serien erbjuder fyra modeller med fyra distinkta utseenden. Genom att använda färger på olika sätt skapas ett unikt utseende för varje modell, till exempel en central rand för ett sportigt intryck på R-modellen och en horisontell färganvändning för ett bredare intryck på LX-modellen.
STX 160-serien erbjuder fyra modeller med fyra distinkta utseenden. Genom att använda färger på olika sätt skapas ett unikt utseende för varje modell, till exempel en central rand för ett sportigt intryck på R-modellen och en horisontell färganvändning för ett bredare intryck på LX-modellen.
Mycket praktisk för långfärdskörning; detta läge fixerar hastigheten (varv/min) på den inställda nivån. Farthastigheten justeras enkelt med en knapptryckning. Detta är nu en funktion på alla modeller i STX 160-serien.
Mycket praktisk för långfärdskörning; detta läge fixerar hastigheten (varv/min) på den inställda nivån. Farthastigheten justeras enkelt med en knapptryckning. Detta är nu en funktion på alla modeller i STX 160-serien.
Frontbågen fungerar som stänkskydd för att både hindra vatten från att komma i kontakt med föraren under körning och för att minska mängden vatten som kan komma in i fotutrymmet, vilket ger en mer bekväm åktur.
Frontbågen fungerar som stänkskydd för att både hindra vatten från att komma i kontakt med föraren under körning och för att minska mängden vatten som kan komma in i fotutrymmet, vilket ger en mer bekväm åktur.
Förare kan enkelt justera skrovets lutning efter vattnets förhållanden och sin egen körstil, vilket gör att JET SKI alltid är inställd precis som föraren önskar för en optimal körupplevelse.
Förare kan enkelt justera skrovets lutning efter vattnets förhållanden och sin egen körstil, vilket gör att JET SKI alltid är inställd precis som föraren önskar för en optimal körupplevelse.
STX-skrovet har varit en huvudkomponent i Kawasakis PWC-sortiment i många år, och med all rätt. Det lättviktiga skrovet med smidiga köregenskaper är perfekt för sportig körning och ger den vattenlek och glädje som förare i denna klass söker.
STX-skrovet har varit en huvudkomponent i Kawasakis PWC-sortiment i många år, och med all rätt. Det lättviktiga skrovet med smidiga köregenskaper är perfekt för sportig körning och ger den vattenlek och glädje som förare i denna klass söker.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
| Motortyp | Vattenkyld, 4-takt, rak fyrcylindrig |
|---|---|
| Kompressionsförhållande | 10.6:1 |
| Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
| Cylinderdiameter x slaglängd | 83.0 x 69.2 mm |
| Motorvolym | 1,498 cm³ |
| Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 60 mm x 1 |
| Smörjning | Tvångssmörjning , semi-torrsump |
| Startsystem | Elektrisk |
| Tändning | Digital |
| Maximal effekt | 112.0 kW {152 PS} / 7,800 varv/min |
|---|---|
| Maximalt vridmoment | 144.0 N•m {14.7 kgf•m} / 6,000 varv/min |
| Slutväxel | Direktdrift från motorn |
| Längd x Bredd x Höjd | 3,310 x 1,180 x 1,145 mm |
|---|---|
| Bränslekapacitet | 78.0 liter |
| Tjänstevikt* | 425 kg |
| | *Tjänstevikt inkluderar alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank (mer än 90 procent kapacitet) samt verktygssats (om den medföljer). |
| Beräknad torrvikt** | 362 kg |
| | **Beräknad torrvikt inkluderar inte alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank bränsle (mer än 90 procent av kapaciteten) och verktygssats (om det medföljer). |
Inpage Navigation Section: Tillbehör