2026 Z900RS: Legender dör aldrig

Stolt över sitt legendariska ursprung presenterar sig helt nya Z900RS 2026 med en rad förfiningar som ytterligare stärker dess förarcentrerade karaktär – ett levande bevis på att legender aldrig dör.
Den tidlöst ikoniska Retro Sport designen bär sitt Z-arv med självklar pondus, samtidigt som 2026 års modell tar RS-konceptet till nästa nivå genom uppdateringar av motor, chassi och elektronik. Allt detta utan att på något sätt kompromissa med dess berömda rötter.

Det är därför ingen överraskning att nya Z900RS – tillsammans med Z900RS SE – för 2026 flyttar fram positionerna på avgörande områden och höjer ribban för vad en modern retro sport kan vara.

 

I hjärtat av Z900RS sitter fortfarande en motor som är finslipad för silkeslen kraftleverans på låga varv och explosiv spänning högre upp i registret. Den karaktären består även 2026 – men nu med ett stort tekniksprång framåt. Bland nyheterna märks Electronic Throttle Valves (ETV), elektronisk farthållare samt ett IMU-baserat förarstödpaket med bland annat Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) och upp/ner Quick Shifter (KQS) för sömlösa växlingar utan koppling.

 

Med en perfekt balans mellan teknik och design skapar det nyutvecklade megafonformade avgaset och de omformade grenrören en ännu mer uttrycksfull närvaro – både visuellt och ljudmässigt – och förstärker Z-seriens tidlösa karaktär.

 

Och när det gäller utseendet fortsätter 2026 års Z900RS att sömlöst förena Z1-inspirerade stilelement med modern hantverksskicklighet – från den ikoniska tårformade bränsletanken och det karaktäristiska tailpartiet till den innovativa ovala LED-baklyktan.

 

Den utsökta uppmärksamheten på detaljer och den förstklassiga passformen ger ett kvalitativt och exklusivt intryck, samtidigt som den funktionella skönheten alltid står i fokus. Ett exempel är de elegant markerade kylribborna som är integrerade i cylinderhuvudet för att skapa illusionen av en luftkyld motor.

 

Fjädrings- och bromskomponenterna håller samma nivå som på en modern supersportmodell. En ø41 mm inverterad framgaffel med justerbar dämpning och en horisontell Back-link bakfjädring bidrar både till en komfortabel körning och sportig prestanda. Radialmonterade frambromsar ger en linjär bromskänsla med utmärkt kontrollbarhet.

 

En upprätt och avslappnad körställning ger både komfort och kontroll. När modellen dessutom utrustas med det tillbehörsmonterade Low Seat på 810 mm – jämfört med standardhöjden på 835 mm och SE-sadelns 845 mm – blir Z900RS ännu mer tillgänglig för en bredare skara förare, vilket stärker både körbarhet och attraktivitet.

 

Smartphone-uppkoppling gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till motorcykeln via Rideology The App Motorcycle för en ännu mer upplevelserik och bekväm körupplevelse.

 

SE-versionen är utrustad med ett Brembo-bromspaket med framskivor på ø300 mm, Brembo-ok och stålomspunna bromsslangar, tillsammans med en premium Öhlins-bakdämpare med extern justerbar reservoar för ännu mjukare fjädringskänsla och högre kontroll.

Ett USB-C uttag finns på höger sida av styret, och helhetsutseendet anknyter till en ny tolkning av den ikoniska “Fireball”-lackeringen från Z1 med kraftfullare orange grafik och en karossfärg som gått från brunt till metallic svart.

De två ytterligare standardmodellerna är “Blackball” med Fireball-inspirerade emblemlogotyper och ett kraftfullt helt svart utförande, samt en hyllning till 1975 års Z1B i en spektakulär Candy Tone Red-färgsättning.

 

Med 70 kW- och 35 kW-modeller blir denna populära retro-sport tillgänglig för en ännu bredare skara förare, och tillsammans med uppgraderade förarhjälpsfunktioner utgör detta det kompletta 2026 Z900RS-paketet: större tillgänglighet utan att kompromissa med den tidlösa Z-karaktären, vilket säkerställer att legenden aldrig tar slut.

 

Färgerna för 2026 är:

Z900RS (inklusive 70 kW-versionen):

-       CANDY TONE RED

 

Z900RS BLACK BALL EDITION (inklusive 70 kW-versionen):

-       EBONY

 

Z900RS SE (inklusive 70 kW-versionen):

-       METALLIC SPARK BLACK