Inpage Navigation Section: Överblick
Dåtid och framtid möts i nya Z900 RS.
Inspirerad av den ikoniska Z1 tolkar Z900RS klassiska detaljer på nytt för en modern körupplevelse – med bland annat låg och bekväm sadel i vintagestil, analoga instrument och en sportig megafon utformad ljuddämpare med “ljudoptimerad” design – kombinerat med hantverk i toppklass in i minsta detalj.
Från elektronisk farthållare och smartphone-uppkoppling till ett IMU-utrustat förarassistanspaket med Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) och Kawasaki Quick Shifter (KQS) – detta är en motor trimmad för mjuk respons på låga varv och maximal spänning på höga, med innovationer skapade för att höja både komfort och ren körglädje.
Detta är inte bara en motorcykel – det är själva definitionen av Retro Sport.
Z900RS – Legender lever vidare. De växer, utvecklas och består.
Färg
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Med en sömlös blandning av Z1-inspirerade designelement och modernt hantverk – från den ikoniska droppformade bränsletanken till den innovativa ovala LED-baklampan – erbjuder Z900RS tidlös skönhet med en enastående uppmärksamhet på detaljer och en högklassig finish som ger ett mycket exklusivt intryck. Funktionell skönhet har varit en prioritet, där en enkel men förfinad design har eftersträvats.
Med en sömlös blandning av Z1-inspirerade designelement och modernt hantverk – från den ikoniska droppformade bränsletanken till den innovativa ovala LED-baklampan – erbjuder Z900RS tidlös skönhet med en enastående uppmärksamhet på detaljer och en högklassig finish som ger ett mycket exklusivt intryck. Funktionell skönhet har varit en prioritet, där en enkel men förfinad design har eftersträvats.
Tack vare sin mjuka fyrcylindriga motor och den lugna hanteringen som den lätta fackverksramen möjliggör, erbjuder Z900RS en körkänsla som är unik i retroklassen. Både motor- och ramrespons har noggrant designats för att inte vara för snabba, vilket gör det lättare att verkligen känna samhörighet med motorcykeln. Den resulterande stressfria körningen kompletteras av ett omsorgsfullt utformat ljud från avgassystemet, som förhöjer upplevelsen från det ögonblick föraren vrider på tändningen – funktioner som gör att föraren kan njuta av sin maskin under många långa år. Z900RS:s förfinade karaktär påminner om de legendariska Kawasaki-motorcyklarna från förr.
Tack vare sin mjuka fyrcylindriga motor och den lugna hanteringen som den lätta fackverksramen möjliggör, erbjuder Z900RS en körkänsla som är unik i retroklassen. Både motor- och ramrespons har noggrant designats för att inte vara för snabba, vilket gör det lättare att verkligen känna samhörighet med motorcykeln. Den resulterande stressfria körningen kompletteras av ett omsorgsfullt utformat ljud från avgassystemet, som förhöjer upplevelsen från det ögonblick föraren vrider på tändningen – funktioner som gör att föraren kan njuta av sin maskin under många långa år. Z900RS:s förfinade karaktär påminner om de legendariska Kawasaki-motorcyklarna från förr.
Som komplement till Z900RS:s förarvänliga motor och hanteringsprestanda innehåller det utökade elektroniska förarstödet IMU-feedback och Kawasakis senaste dubbelsidiga KQS, samt komfortförhöjande funktioner som elektronisk farthållare. Smartphone-uppkoppling förstärker dessutom körupplevelsen och erbjuder större bekvämlighet och glädje än någonsin tidigare.
Som komplement till Z900RS:s förarvänliga motor och hanteringsprestanda innehåller det utökade elektroniska förarstödet IMU-feedback och Kawasakis senaste dubbelsidiga KQS, samt komfortförhöjande funktioner som elektronisk farthållare. Smartphone-uppkoppling förstärker dessutom körupplevelsen och erbjuder större bekvämlighet och glädje än någonsin tidigare.
Som komplement till den lätta totala vikten (känns direkt när motorcykeln lyfts från sidostödet) har ramstyvhet och inställning av chassigeometri valts för att ge lätt och naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förarens input på ett förutsägbart sätt och följer förarens önskemål utan motstånd.
Som komplement till den lätta totala vikten (känns direkt när motorcykeln lyfts från sidostödet) har ramstyvhet och inställning av chassigeometri valts för att ge lätt och naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förarens input på ett förutsägbart sätt och följer förarens önskemål utan motstånd.
En nyutvecklad slank och sportig megafon formad ljuddämpare kompletteras av en uppdaterad ändkåpa, vilket ytterligare understryker motorcykelns retro-sportiga identitet.
En nyutvecklad slank och sportig megafon formad ljuddämpare kompletteras av en uppdaterad ändkåpa, vilket ytterligare understryker motorcykelns retro-sportiga identitet.
Precis som på tidigare modeller har ljudavstämning använts för att uppnå det perfekta avgassystem ljudet. Med målet att skapa resonans med förarens sinnen har avgassystemets ljud noggrant utformats för att återspegla karaktären hos ett klassiskt 4-i-1-system. Resultatet är en djup och uttrycksfull ton som förhöjer körupplevelsen – från motorns initiala dån vid start, till dess pulserande tomgång och fylliga ljud vid låg hastighet.
Precis som på tidigare modeller har ljudavstämning använts för att uppnå det perfekta avgassystem ljudet. Med målet att skapa resonans med förarens sinnen har avgassystemets ljud noggrant utformats för att återspegla karaktären hos ett klassiskt 4-i-1-system. Resultatet är en djup och uttrycksfull ton som förhöjer körupplevelsen – från motorns initiala dån vid start, till dess pulserande tomgång och fylliga ljud vid låg hastighet.
Stilrena kylribbor integrerade i cylinderhuvudet skapar känslan av en luftkyld motor och förstärks av designelement inspirerade av den klassiska Z1. Motorkåpans form påminner om traditionella naked-modeller, och de gjutna aluminiumkåporna ger en exklusiv premiumfinish som framhäver både kvalitet och detaljrikedom.
Stilrena kylribbor integrerade i cylinderhuvudet skapar känslan av en luftkyld motor och förstärks av designelement inspirerade av den klassiska Z1. Motorkåpans form påminner om traditionella naked-modeller, och de gjutna aluminiumkåporna ger en exklusiv premiumfinish som framhäver både kvalitet och detaljrikedom.
Precis som på den ursprungliga Z1 erbjuder Z900RS:s rak fyrcylindriga motor på 900 cc en optimal balans mellan kraft och hanterbarhet. Motorns nyligen utrustade elektroniska spjällventiler förbättrar kontrollen i låg- till medel varvtalsområdet, där föraren tillbringar mest tid. Samtidigt ger den ökade effekten vid högre varvtal en ännu mer lekfull och engagerande körupplevelse.
Precis som på den ursprungliga Z1 erbjuder Z900RS:s rak fyrcylindriga motor på 900 cc en optimal balans mellan kraft och hanterbarhet. Motorns nyligen utrustade elektroniska spjällventiler förbättrar kontrollen i låg- till medel varvtalsområdet, där föraren tillbringar mest tid. Samtidigt ger den ökade effekten vid högre varvtal en ännu mer lekfull och engagerande körupplevelse.
Den elegant skulpterade droppformade bränsletanken är hjärtat i designen och hämtar sin inspiration från den ikoniska Z1. Bakpartiets utformning speglar den karakteristiska silhuetten från Z1 och bidrar till en slank sidoprofil som löper harmoniskt från sadeln till bakänden. Hyllningen fortsätter i detaljerna – den runda LED-strålkastaren, de dubbla analoga instrumenten och den ovala LED-baklampan – noggrant utformade element som hyllar originalets tidlösa attraktionskraft.
Den elegant skulpterade droppformade bränsletanken är hjärtat i designen och hämtar sin inspiration från den ikoniska Z1. Bakpartiets utformning speglar den karakteristiska silhuetten från Z1 och bidrar till en slank sidoprofil som löper harmoniskt från sadeln till bakänden. Hyllningen fortsätter i detaljerna – den runda LED-strålkastaren, de dubbla analoga instrumenten och den ovala LED-baklampan – noggrant utformade element som hyllar originalets tidlösa attraktionskraft.
Utöver valet mellan tre olika modeller (Z900RS, Z900RS Blackball Edition och Z900RS SE) kommer förare att uppskatta de tydligt retro-sportiga uttryck som skapas av de tillgängliga färgkombinationerna. Standardmodellen finns i Candy Tone Red, en färgsättning inspirerad av 1970-talets Z-modeller, samt i Black Ball Edition som har en helt svart design kompletterad med klassiska Z1-emblem. SE-modellen har ett livfullt Fireball-mönster som ytterligare framhävs av dess guldfärgade fjädringskomponenter, vilket ger ett riktigt iögonfallande utseende. CAFÉ-modellen, som redan väcker uppmärksamhet tack vare sin café-racerinspirerade frontkåpa, sitt café-racerinspirerade styre och unika sadel, har en svart design med tankgrafik inspirerad av Kawasakis legendariska Mach-serie.
Utöver valet mellan tre olika modeller (Z900RS, Z900RS Blackball Edition och Z900RS SE) kommer förare att uppskatta de tydligt retro-sportiga uttryck som skapas av de tillgängliga färgkombinationerna. Standardmodellen finns i Candy Tone Red, en färgsättning inspirerad av 1970-talets Z-modeller, samt i Black Ball Edition som har en helt svart design kompletterad med klassiska Z1-emblem. SE-modellen har ett livfullt Fireball-mönster som ytterligare framhävs av dess guldfärgade fjädringskomponenter, vilket ger ett riktigt iögonfallande utseende. CAFÉ-modellen, som redan väcker uppmärksamhet tack vare sin café-racerinspirerade frontkåpa, sitt café-racerinspirerade styre och unika sadel, har en svart design med tankgrafik inspirerad av Kawasakis legendariska Mach-serie.
Oavsett om du kör genom staden eller utforskar kuperad terräng erbjuder Z900RS:s upprätta och avslappnade sittställning både komfort och kontroll. På modeller utrustade med Low Seat gör det nyutvecklade smala styret att mindre förare får bättre plats, vilket förbättrar hanterbarheten ytterligare.
Oavsett om du kör genom staden eller utforskar kuperad terräng erbjuder Z900RS:s upprätta och avslappnade sittställning både komfort och kontroll. På modeller utrustade med Low Seat gör det nyutvecklade smala styret att mindre förare får bättre plats, vilket förbättrar hanterbarheten ytterligare.
Kawasakis högteknologiska elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att fullt ut uppleva hur rolig och belönande Z900RS är att kontrollera. IMU-feedback ger dessutom ökad precision åt ABS-systemet.
Kawasakis högteknologiska elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att fullt ut uppleva hur rolig och belönande Z900RS är att kontrollera. IMU-feedback ger dessutom ökad precision åt ABS-systemet.
Smartphone-uppkoppling gör det möjligt för föraren att trådlöst ansluta till sin motorcykel och få en förbättrad körupplevelse.
Smartphone-uppkoppling gör det möjligt för föraren att trådlöst ansluta till sin motorcykel och få en förbättrad körupplevelse.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörning ännu mer bekväm.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörning ännu mer bekväm.
Z900RS:s fjädrings- och bromskomponenter håller samma nivå som på en modern supersportmodell. En Ø 41 mm upp-och nedvänd framgaffel med justerbar dämpning och Horizontal Back-link bakfjädring bidrar både till komfort och sportig prestanda. Radialmonterade framhjulsbromsar ger ett linjärt bromsförlopp med utmärkt kontroll.
Z900RS:s fjädrings- och bromskomponenter håller samma nivå som på en modern supersportmodell. En Ø 41 mm upp-och nedvänd framgaffel med justerbar dämpning och Horizontal Back-link bakfjädring bidrar både till komfort och sportig prestanda. Radialmonterade framhjulsbromsar ger ett linjärt bromsförlopp med utmärkt kontroll.
För att ge föraren möjlighet att ännu bättre utnyttja Z900RS:s spännande motorprestanda möjliggör quick shiftern kopplingsfria upp- och nedväxlingar för smidig acceleration och enkel inbromsning.
För att ge föraren möjlighet att ännu bättre utnyttja Z900RS:s spännande motorprestanda möjliggör quick shiftern kopplingsfria upp- och nedväxlingar för smidig acceleration och enkel inbromsning.
Med en sömlös blandning av Z1-inspirerade designelement och modernt hantverk – från den ikoniska droppformade bränsletanken till den innovativa ovala LED-baklampan – erbjuder Z900RS tidlös skönhet med en enastående uppmärksamhet på detaljer och en högklassig finish som ger ett mycket exklusivt intryck. Funktionell skönhet har varit en prioritet, där en enkel men förfinad design har eftersträvats.
Med en sömlös blandning av Z1-inspirerade designelement och modernt hantverk – från den ikoniska droppformade bränsletanken till den innovativa ovala LED-baklampan – erbjuder Z900RS tidlös skönhet med en enastående uppmärksamhet på detaljer och en högklassig finish som ger ett mycket exklusivt intryck. Funktionell skönhet har varit en prioritet, där en enkel men förfinad design har eftersträvats.
Tack vare sin mjuka fyrcylindriga motor och den lugna hanteringen som den lätta fackverksramen möjliggör, erbjuder Z900RS en körkänsla som är unik i retroklassen. Både motor- och ramrespons har noggrant designats för att inte vara för snabba, vilket gör det lättare att verkligen känna samhörighet med motorcykeln. Den resulterande stressfria körningen kompletteras av ett omsorgsfullt utformat ljud från avgassystemet, som förhöjer upplevelsen från det ögonblick föraren vrider på tändningen – funktioner som gör att föraren kan njuta av sin maskin under många långa år. Z900RS:s förfinade karaktär påminner om de legendariska Kawasaki-motorcyklarna från förr.
Tack vare sin mjuka fyrcylindriga motor och den lugna hanteringen som den lätta fackverksramen möjliggör, erbjuder Z900RS en körkänsla som är unik i retroklassen. Både motor- och ramrespons har noggrant designats för att inte vara för snabba, vilket gör det lättare att verkligen känna samhörighet med motorcykeln. Den resulterande stressfria körningen kompletteras av ett omsorgsfullt utformat ljud från avgassystemet, som förhöjer upplevelsen från det ögonblick föraren vrider på tändningen – funktioner som gör att föraren kan njuta av sin maskin under många långa år. Z900RS:s förfinade karaktär påminner om de legendariska Kawasaki-motorcyklarna från förr.
Som komplement till Z900RS:s förarvänliga motor och hanteringsprestanda innehåller det utökade elektroniska förarstödet IMU-feedback och Kawasakis senaste dubbelsidiga KQS, samt komfortförhöjande funktioner som elektronisk farthållare. Smartphone-uppkoppling förstärker dessutom körupplevelsen och erbjuder större bekvämlighet och glädje än någonsin tidigare.
Som komplement till Z900RS:s förarvänliga motor och hanteringsprestanda innehåller det utökade elektroniska förarstödet IMU-feedback och Kawasakis senaste dubbelsidiga KQS, samt komfortförhöjande funktioner som elektronisk farthållare. Smartphone-uppkoppling förstärker dessutom körupplevelsen och erbjuder större bekvämlighet och glädje än någonsin tidigare.
Som komplement till den lätta totala vikten (känns direkt när motorcykeln lyfts från sidostödet) har ramstyvhet och inställning av chassigeometri valts för att ge lätt och naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förarens input på ett förutsägbart sätt och följer förarens önskemål utan motstånd.
Som komplement till den lätta totala vikten (känns direkt när motorcykeln lyfts från sidostödet) har ramstyvhet och inställning av chassigeometri valts för att ge lätt och naturlig hantering. Precis som motorn svarar chassit på förarens input på ett förutsägbart sätt och följer förarens önskemål utan motstånd.
En nyutvecklad slank och sportig megafon formad ljuddämpare kompletteras av en uppdaterad ändkåpa, vilket ytterligare understryker motorcykelns retro-sportiga identitet.
En nyutvecklad slank och sportig megafon formad ljuddämpare kompletteras av en uppdaterad ändkåpa, vilket ytterligare understryker motorcykelns retro-sportiga identitet.
Precis som på tidigare modeller har ljudavstämning använts för att uppnå det perfekta avgassystem ljudet. Med målet att skapa resonans med förarens sinnen har avgassystemets ljud noggrant utformats för att återspegla karaktären hos ett klassiskt 4-i-1-system. Resultatet är en djup och uttrycksfull ton som förhöjer körupplevelsen – från motorns initiala dån vid start, till dess pulserande tomgång och fylliga ljud vid låg hastighet.
Precis som på tidigare modeller har ljudavstämning använts för att uppnå det perfekta avgassystem ljudet. Med målet att skapa resonans med förarens sinnen har avgassystemets ljud noggrant utformats för att återspegla karaktären hos ett klassiskt 4-i-1-system. Resultatet är en djup och uttrycksfull ton som förhöjer körupplevelsen – från motorns initiala dån vid start, till dess pulserande tomgång och fylliga ljud vid låg hastighet.
Stilrena kylribbor integrerade i cylinderhuvudet skapar känslan av en luftkyld motor och förstärks av designelement inspirerade av den klassiska Z1. Motorkåpans form påminner om traditionella naked-modeller, och de gjutna aluminiumkåporna ger en exklusiv premiumfinish som framhäver både kvalitet och detaljrikedom.
Stilrena kylribbor integrerade i cylinderhuvudet skapar känslan av en luftkyld motor och förstärks av designelement inspirerade av den klassiska Z1. Motorkåpans form påminner om traditionella naked-modeller, och de gjutna aluminiumkåporna ger en exklusiv premiumfinish som framhäver både kvalitet och detaljrikedom.
Precis som på den ursprungliga Z1 erbjuder Z900RS:s rak fyrcylindriga motor på 900 cc en optimal balans mellan kraft och hanterbarhet. Motorns nyligen utrustade elektroniska spjällventiler förbättrar kontrollen i låg- till medel varvtalsområdet, där föraren tillbringar mest tid. Samtidigt ger den ökade effekten vid högre varvtal en ännu mer lekfull och engagerande körupplevelse.
Precis som på den ursprungliga Z1 erbjuder Z900RS:s rak fyrcylindriga motor på 900 cc en optimal balans mellan kraft och hanterbarhet. Motorns nyligen utrustade elektroniska spjällventiler förbättrar kontrollen i låg- till medel varvtalsområdet, där föraren tillbringar mest tid. Samtidigt ger den ökade effekten vid högre varvtal en ännu mer lekfull och engagerande körupplevelse.
Den elegant skulpterade droppformade bränsletanken är hjärtat i designen och hämtar sin inspiration från den ikoniska Z1. Bakpartiets utformning speglar den karakteristiska silhuetten från Z1 och bidrar till en slank sidoprofil som löper harmoniskt från sadeln till bakänden. Hyllningen fortsätter i detaljerna – den runda LED-strålkastaren, de dubbla analoga instrumenten och den ovala LED-baklampan – noggrant utformade element som hyllar originalets tidlösa attraktionskraft.
Den elegant skulpterade droppformade bränsletanken är hjärtat i designen och hämtar sin inspiration från den ikoniska Z1. Bakpartiets utformning speglar den karakteristiska silhuetten från Z1 och bidrar till en slank sidoprofil som löper harmoniskt från sadeln till bakänden. Hyllningen fortsätter i detaljerna – den runda LED-strålkastaren, de dubbla analoga instrumenten och den ovala LED-baklampan – noggrant utformade element som hyllar originalets tidlösa attraktionskraft.
Utöver valet mellan tre olika modeller (Z900RS, Z900RS Blackball Edition och Z900RS SE) kommer förare att uppskatta de tydligt retro-sportiga uttryck som skapas av de tillgängliga färgkombinationerna. Standardmodellen finns i Candy Tone Red, en färgsättning inspirerad av 1970-talets Z-modeller, samt i Black Ball Edition som har en helt svart design kompletterad med klassiska Z1-emblem. SE-modellen har ett livfullt Fireball-mönster som ytterligare framhävs av dess guldfärgade fjädringskomponenter, vilket ger ett riktigt iögonfallande utseende. CAFÉ-modellen, som redan väcker uppmärksamhet tack vare sin café-racerinspirerade frontkåpa, sitt café-racerinspirerade styre och unika sadel, har en svart design med tankgrafik inspirerad av Kawasakis legendariska Mach-serie.
Utöver valet mellan tre olika modeller (Z900RS, Z900RS Blackball Edition och Z900RS SE) kommer förare att uppskatta de tydligt retro-sportiga uttryck som skapas av de tillgängliga färgkombinationerna. Standardmodellen finns i Candy Tone Red, en färgsättning inspirerad av 1970-talets Z-modeller, samt i Black Ball Edition som har en helt svart design kompletterad med klassiska Z1-emblem. SE-modellen har ett livfullt Fireball-mönster som ytterligare framhävs av dess guldfärgade fjädringskomponenter, vilket ger ett riktigt iögonfallande utseende. CAFÉ-modellen, som redan väcker uppmärksamhet tack vare sin café-racerinspirerade frontkåpa, sitt café-racerinspirerade styre och unika sadel, har en svart design med tankgrafik inspirerad av Kawasakis legendariska Mach-serie.
Oavsett om du kör genom staden eller utforskar kuperad terräng erbjuder Z900RS:s upprätta och avslappnade sittställning både komfort och kontroll. På modeller utrustade med Low Seat gör det nyutvecklade smala styret att mindre förare får bättre plats, vilket förbättrar hanterbarheten ytterligare.
Oavsett om du kör genom staden eller utforskar kuperad terräng erbjuder Z900RS:s upprätta och avslappnade sittställning både komfort och kontroll. På modeller utrustade med Low Seat gör det nyutvecklade smala styret att mindre förare får bättre plats, vilket förbättrar hanterbarheten ytterligare.
Kawasakis högteknologiska elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att fullt ut uppleva hur rolig och belönande Z900RS är att kontrollera. IMU-feedback ger dessutom ökad precision åt ABS-systemet.
Kawasakis högteknologiska elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att fullt ut uppleva hur rolig och belönande Z900RS är att kontrollera. IMU-feedback ger dessutom ökad precision åt ABS-systemet.
Smartphone-uppkoppling gör det möjligt för föraren att trådlöst ansluta till sin motorcykel och få en förbättrad körupplevelse.
Smartphone-uppkoppling gör det möjligt för föraren att trådlöst ansluta till sin motorcykel och få en förbättrad körupplevelse.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörning ännu mer bekväm.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörning ännu mer bekväm.
Z900RS:s fjädrings- och bromskomponenter håller samma nivå som på en modern supersportmodell. En Ø 41 mm upp-och nedvänd framgaffel med justerbar dämpning och Horizontal Back-link bakfjädring bidrar både till komfort och sportig prestanda. Radialmonterade framhjulsbromsar ger ett linjärt bromsförlopp med utmärkt kontroll.
Z900RS:s fjädrings- och bromskomponenter håller samma nivå som på en modern supersportmodell. En Ø 41 mm upp-och nedvänd framgaffel med justerbar dämpning och Horizontal Back-link bakfjädring bidrar både till komfort och sportig prestanda. Radialmonterade framhjulsbromsar ger ett linjärt bromsförlopp med utmärkt kontroll.
För att ge föraren möjlighet att ännu bättre utnyttja Z900RS:s spännande motorprestanda möjliggör quick shiftern kopplingsfria upp- och nedväxlingar för smidig acceleration och enkel inbromsning.
För att ge föraren möjlighet att ännu bättre utnyttja Z900RS:s spännande motorprestanda möjliggör quick shiftern kopplingsfria upp- och nedväxlingar för smidig acceleration och enkel inbromsning.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder flera körlägen anpassade för en mängd olika situationer – från sportig körning till längre touringturer.
KTRC, Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder både förbättrad prestanda vid sportig körning och ökad trygghet vid körning på hala underlag. Flera körlägen (antalet varierar beroende på modell) ger föraren möjlighet att välja den grad av ingripande som bäst passar körsituationen och den personliga körstilen. De mindre ingripande lägena upprätthåller optimalt grepp vid kurvtagning. Utvecklade med sportig körning i fokus hjälper de till att maximera framdrivningen ut ur kurvor genom att optimera bakhjulets grepp. Tack vare Kawasakis sofistikerade mjukvara, som baserar sin analys på chassits orientering i förhållande till vägytan (snarare än en horisontell referens), kan systemet även ta hänsyn till faktorer som vägbanans lutning och dosering och anpassa sig därefter. I de mer ingripande lägena – och på vissa modeller i samtliga lägen – reduceras motoreffekten när överdriven hjulspinn upptäcks, vilket gör det möjligt att återfå grepp och tryggt ta sig över både korta hala partier (som spårvidd eller brunnslock) och längre sträckor med dåligt väglag (som våt asfalt, kullersten eller grus). Modeller utrustade med IMU (Inertial Measurement Unit) erbjuder dessutom ännu mer exakt hantering tack vare återkoppling från chassits rörelser och lutning.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder flera körlägen anpassade för en mängd olika situationer – från sportig körning till längre touringturer.
KTRC, Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder både förbättrad prestanda vid sportig körning och ökad trygghet vid körning på hala underlag. Flera körlägen (antalet varierar beroende på modell) ger föraren möjlighet att välja den grad av ingripande som bäst passar körsituationen och den personliga körstilen. De mindre ingripande lägena upprätthåller optimalt grepp vid kurvtagning. Utvecklade med sportig körning i fokus hjälper de till att maximera framdrivningen ut ur kurvor genom att optimera bakhjulets grepp. Tack vare Kawasakis sofistikerade mjukvara, som baserar sin analys på chassits orientering i förhållande till vägytan (snarare än en horisontell referens), kan systemet även ta hänsyn till faktorer som vägbanans lutning och dosering och anpassa sig därefter. I de mer ingripande lägena – och på vissa modeller i samtliga lägen – reduceras motoreffekten när överdriven hjulspinn upptäcks, vilket gör det möjligt att återfå grepp och tryggt ta sig över både korta hala partier (som spårvidd eller brunnslock) och längre sträckor med dåligt väglag (som våt asfalt, kullersten eller grus). Modeller utrustade med IMU (Inertial Measurement Unit) erbjuder dessutom ännu mer exakt hantering tack vare återkoppling från chassits rörelser och lutning.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
| Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
|---|---|
| Kompressionsförhållande | 11.8:1 |
| Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
| Cylinderdiameter x slaglängd | 73.4 x 56.0 mm |
| Motorvolym | 948 cm³ |
| Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 36 mm x 4 |
| Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
| Startsystem | Elektrisk |
| Tändning | Digital |
| Maximal effekt | 85.0 kW {116 PS} / 9,300 varv/min |
|---|---|
| Maximalt vridmoment | 98.0 N•m {10.0 kgf•m} / 7,700 varv/min |
| CO2-utsläpp | 117 g/km |
| Bränsleförbrukning | 5.0 l/100km |
| Växellåda | 6-växlad, returväxel |
| Koppling | Våt, flerskivig koppling |
| Primär reduktionskvot | 1.627 (83/51) |
| Växelförhållanden 1:a | 2.600 (39/15) |
| Växelförhållanden 2:a | 1.950 (39/20) |
| Växelförhållanden 3:e | 1.600 (24/15) |
| Växelförhållanden 4:e | 1.389 (25/18) |
| Växelförhållanden 5:e | 1.217 (28/23) |
| Växelförhållanden 6:e | 1.069 (31/29) |
| Slutväxel | Förseglad kedja |
| Slutlig utväxlingsförhållande | 2.867 (43/15) |
| Ramtyp | Fackverk, höghållfast stål |
|---|---|
| Spår | 98 mm |
| Fjädringsväg fram | 120 mm |
| Fjädringsväg bak | 140 mm |
| Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
| Bakdäck | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
| Längd x Bredd x Höjd | 2,100 x 865 x 1,150 mm |
| Styrvinkel V H | 35° / 35° |
| Hjulbas | 1,465 mm |
| Markfrigång | 135 mm |
| Bränslekapacitet | 17.0 liter |
| Sadelhöjd | 835 mm |
| Tjänstevikt* | 216 kg |
| Beräknad torrvikt** | 197 kg |
| Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
|---|---|
| Frambromsens diameter | Ø 300 mm |
| Typ av frambromsok | Radialmontering, monoblock, motsatt 4-kolvs |
| Typ av bakre broms | Enkel skiva |
| Diameter på bakre broms | Ø 250 mm |
| Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
| Typ av framfjädring | USD-gaffel med kompressions- och returdämpning samt justerbar fjäderförspänning |
| Framfjädringens diameter | Ø 41 mm |
| Typ av bakre fjädring | Horisontell Back-link, gasfylld stötdämpare, returdämpning och justerbar fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör