Inpage Navigation Section: Överblick
Z1100 är höjdpunkten av Kawasakis unika Sugomi-filosofi för prestanda och design, samlad i vår största Z Supernaked med största slagvolym. Den tar därmed självklart sin plats som ledare i Kawasakis familj av naturligt aspirerade Z-modeller.
Detta hukande rovdjur är redo att slå till med sin vridstarka 1 099 cm³-motor, kombinerad med ett imponerande paket av avancerade förarstödsystem. Perfekt för prestandaorienterade och sportiga förare som vill uppleva maximal spänning och sinnesstimulerande körglädje.
Färg
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
I nya Z1100 märks Sugomi både i den kompromisslöst intensiva designen och i den hisnande prestandan – en energi som känns i varje detalj. Utseendet av ett hukande rovdjur, redo att slå till, kombineras med sylvass hantering och skapar Kawasakis unika Supernaked körupplevelse.
I nya Z1100 märks Sugomi både i den kompromisslöst intensiva designen och i den hisnande prestandan – en energi som känns i varje detalj. Utseendet av ett hukande rovdjur, redo att slå till, kombineras med sylvass hantering och skapar Kawasakis unika Supernaked körupplevelse.
Kawasakis IMU-förstärkta förarstödstekniker ger ännu mer komfort och trygghet till Z1100:s körupplevelse, medan en lättläst display med smartphone-anslutning tar Sugomi-upplevelsen till helt nya nivåer.
Kawasakis IMU-förstärkta förarstödstekniker ger ännu mer komfort och trygghet till Z1100:s körupplevelse, medan en lättläst display med smartphone-anslutning tar Sugomi-upplevelsen till helt nya nivåer.
Den vridstarka motorn levererar mer kraft där föraren behöver den som mest – i låg- till medelhastighetsområdet som används mest i stadstrafik – samtidigt som den ger linjär accelerationsrespons i medel- till högre hastigheter. Dessutom förbättrar den uppdaterade sittställningen kontrollen och ger en ännu bättre körupplevelse i en mängd olika situationer.
Den vridstarka motorn levererar mer kraft där föraren behöver den som mest – i låg- till medelhastighetsområdet som används mest i stadstrafik – samtidigt som den ger linjär accelerationsrespons i medel- till högre hastigheter. Dessutom förbättrar den uppdaterade sittställningen kontrollen och ger en ännu bättre körupplevelse i en mängd olika situationer.
Fram ger Brembo-bromsskivor med radial monterade monobloc-ok stark och lättkontrollerad bromskraft, medan Öhlins S46-stötdämparen bak levererar en följsam känsla och generösa justeringsmöjligheter för att anpassa hojen efter förarens preferenser. Kombinationen resulterar i en förfinad körupplevelse på vägen.
Fram ger Brembo-bromsskivor med radial monterade monobloc-ok stark och lättkontrollerad bromskraft, medan Öhlins S46-stötdämparen bak levererar en följsam känsla och generösa justeringsmöjligheter för att anpassa hojen efter förarens preferenser. Kombinationen resulterar i en förfinad körupplevelse på vägen.
En mycket styv aluminiumram med dubbla rör, SFF-BP-gafflar och Horizontal Back-link-fjädring, tillsammans med monoblock-bromsok och stora Ø 310 mm bromsskivor, ger en skarp och direkt respons på förarens input. Varje gaspådrag blir en intensiv upplevelse som kopplar föraren direkt till vägen.
En mycket styv aluminiumram med dubbla rör, SFF-BP-gafflar och Horizontal Back-link-fjädring, tillsammans med monoblock-bromsok och stora Ø 310 mm bromsskivor, ger en skarp och direkt respons på förarens input. Varje gaspådrag blir en intensiv upplevelse som kopplar föraren direkt till vägen.
Den uppdaterade styrläget – nu bredare och längre fram – ger snabbare respons på förarens input och gör hanteringen lättare och skarpare i alla hastigheter, vilket ger motorcykeln en kontrollerbar och lyhörd karaktär.
Den uppdaterade styrläget – nu bredare och längre fram – ger snabbare respons på förarens input och gör hanteringen lättare och skarpare i alla hastigheter, vilket ger motorcykeln en kontrollerbar och lyhörd karaktär.
Utseendet hos Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Supernaked maskiner präglas av Sugomi stil. Även i stillastående position ser Z1100 ut att vara redo att slå till, full av spänning som väntar på att frigöras. Detta uttrycks i de skarpa linjerna och de aggressivt formade ytorna som finns över hela kåpor, motorlock och det hotfulla frontpartiet.
Utseendet hos Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Supernaked maskiner präglas av Sugomi stil. Även i stillastående position ser Z1100 ut att vara redo att slå till, full av spänning som väntar på att frigöras. Detta uttrycks i de skarpa linjerna och de aggressivt formade ytorna som finns över hela kåpor, motorlock och det hotfulla frontpartiet.
Den 5-tums helt digitala TFT-färgdisplayen ger föraren en högteknologisk och premiumkänsla. Med smartphone-anslutning kan föraren använda flera funktioner via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE.
Den 5-tums helt digitala TFT-färgdisplayen ger föraren en högteknologisk och premiumkänsla. Med smartphone-anslutning kan föraren använda flera funktioner via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE.
Tillägget av elektroniska gasventiler (ETV) ger mer exakt och responsiv motorstyrning, möjliggör farthållare och senaste generationens tvåvägs KQS. Tillsammans med ett paket av förarstödstekniker, förstärkt med IMU, hjälper det föraren att fullt ut njuta av motorcykelns sportiga prestanda.
Tillägget av elektroniska gasventiler (ETV) ger mer exakt och responsiv motorstyrning, möjliggör farthållare och senaste generationens tvåvägs KQS. Tillsammans med ett paket av förarstödstekniker, förstärkt med IMU, hjälper det föraren att fullt ut njuta av motorcykelns sportiga prestanda.
Motorn i Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Z Supernaked har en slagvolym på 1 099 cm³ och levererar 11,5 kgf•m vridmoment. Den vätskekylda, 4-cylindriga radmotorn ger extra kraft i låg- till medelvarvtal – något som föraren märker direkt och använder ofta. I medel- till högvarvtal levererar den stora motorn stark prestanda och sylvass gasrespons, vilket skapar en spännande och intensiv körupplevelse.
Motorn i Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Z Supernaked har en slagvolym på 1 099 cm³ och levererar 11,5 kgf•m vridmoment. Den vätskekylda, 4-cylindriga radmotorn ger extra kraft i låg- till medelvarvtal – något som föraren märker direkt och använder ofta. I medel- till högvarvtal levererar den stora motorn stark prestanda och sylvass gasrespons, vilket skapar en spännande och intensiv körupplevelse.
Som ett komplement till Z1100:s hisnande motorkaraktär gör den kontaktlösa snabbväxellådan det möjligt att växla upp och ner utan koppling, vilket ger sömlös acceleration och snabb, enkel nedväxling.
Som ett komplement till Z1100:s hisnande motorkaraktär gör den kontaktlösa snabbväxellådan det möjligt att växla upp och ner utan koppling, vilket ger sömlös acceleration och snabb, enkel nedväxling.
Kawasakis farthållarsystem låter föraren hålla önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När systemet är aktiverat behöver gasen inte användas kontinuerligt, vilket minskar belastningen på höger hand under långa turer. Resultatet blir avslappnad körning och hög komfortnivå.
Kawasakis farthållarsystem låter föraren hålla önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När systemet är aktiverat behöver gasen inte användas kontinuerligt, vilket minskar belastningen på höger hand under långa turer. Resultatet blir avslappnad körning och hög komfortnivå.
I nya Z1100 märks Sugomi både i den kompromisslöst intensiva designen och i den hisnande prestandan – en energi som känns i varje detalj. Utseendet av ett hukande rovdjur, redo att slå till, kombineras med sylvass hantering och skapar Kawasakis unika Supernaked körupplevelse.
I nya Z1100 märks Sugomi både i den kompromisslöst intensiva designen och i den hisnande prestandan – en energi som känns i varje detalj. Utseendet av ett hukande rovdjur, redo att slå till, kombineras med sylvass hantering och skapar Kawasakis unika Supernaked körupplevelse.
Kawasakis IMU-förstärkta förarstödstekniker ger ännu mer komfort och trygghet till Z1100:s körupplevelse, medan en lättläst display med smartphone-anslutning tar Sugomi-upplevelsen till helt nya nivåer.
Kawasakis IMU-förstärkta förarstödstekniker ger ännu mer komfort och trygghet till Z1100:s körupplevelse, medan en lättläst display med smartphone-anslutning tar Sugomi-upplevelsen till helt nya nivåer.
Den vridstarka motorn levererar mer kraft där föraren behöver den som mest – i låg- till medelhastighetsområdet som används mest i stadstrafik – samtidigt som den ger linjär accelerationsrespons i medel- till högre hastigheter. Dessutom förbättrar den uppdaterade sittställningen kontrollen och ger en ännu bättre körupplevelse i en mängd olika situationer.
Den vridstarka motorn levererar mer kraft där föraren behöver den som mest – i låg- till medelhastighetsområdet som används mest i stadstrafik – samtidigt som den ger linjär accelerationsrespons i medel- till högre hastigheter. Dessutom förbättrar den uppdaterade sittställningen kontrollen och ger en ännu bättre körupplevelse i en mängd olika situationer.
Fram ger Brembo-bromsskivor med radial monterade monobloc-ok stark och lättkontrollerad bromskraft, medan Öhlins S46-stötdämparen bak levererar en följsam känsla och generösa justeringsmöjligheter för att anpassa hojen efter förarens preferenser. Kombinationen resulterar i en förfinad körupplevelse på vägen.
Fram ger Brembo-bromsskivor med radial monterade monobloc-ok stark och lättkontrollerad bromskraft, medan Öhlins S46-stötdämparen bak levererar en följsam känsla och generösa justeringsmöjligheter för att anpassa hojen efter förarens preferenser. Kombinationen resulterar i en förfinad körupplevelse på vägen.
En mycket styv aluminiumram med dubbla rör, SFF-BP-gafflar och Horizontal Back-link-fjädring, tillsammans med monoblock-bromsok och stora Ø 310 mm bromsskivor, ger en skarp och direkt respons på förarens input. Varje gaspådrag blir en intensiv upplevelse som kopplar föraren direkt till vägen.
En mycket styv aluminiumram med dubbla rör, SFF-BP-gafflar och Horizontal Back-link-fjädring, tillsammans med monoblock-bromsok och stora Ø 310 mm bromsskivor, ger en skarp och direkt respons på förarens input. Varje gaspådrag blir en intensiv upplevelse som kopplar föraren direkt till vägen.
Den uppdaterade styrläget – nu bredare och längre fram – ger snabbare respons på förarens input och gör hanteringen lättare och skarpare i alla hastigheter, vilket ger motorcykeln en kontrollerbar och lyhörd karaktär.
Den uppdaterade styrläget – nu bredare och längre fram – ger snabbare respons på förarens input och gör hanteringen lättare och skarpare i alla hastigheter, vilket ger motorcykeln en kontrollerbar och lyhörd karaktär.
Utseendet hos Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Supernaked maskiner präglas av Sugomi stil. Även i stillastående position ser Z1100 ut att vara redo att slå till, full av spänning som väntar på att frigöras. Detta uttrycks i de skarpa linjerna och de aggressivt formade ytorna som finns över hela kåpor, motorlock och det hotfulla frontpartiet.
Utseendet hos Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Supernaked maskiner präglas av Sugomi stil. Även i stillastående position ser Z1100 ut att vara redo att slå till, full av spänning som väntar på att frigöras. Detta uttrycks i de skarpa linjerna och de aggressivt formade ytorna som finns över hela kåpor, motorlock och det hotfulla frontpartiet.
Den 5-tums helt digitala TFT-färgdisplayen ger föraren en högteknologisk och premiumkänsla. Med smartphone-anslutning kan föraren använda flera funktioner via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE.
Den 5-tums helt digitala TFT-färgdisplayen ger föraren en högteknologisk och premiumkänsla. Med smartphone-anslutning kan föraren använda flera funktioner via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE.
Tillägget av elektroniska gasventiler (ETV) ger mer exakt och responsiv motorstyrning, möjliggör farthållare och senaste generationens tvåvägs KQS. Tillsammans med ett paket av förarstödstekniker, förstärkt med IMU, hjälper det föraren att fullt ut njuta av motorcykelns sportiga prestanda.
Tillägget av elektroniska gasventiler (ETV) ger mer exakt och responsiv motorstyrning, möjliggör farthållare och senaste generationens tvåvägs KQS. Tillsammans med ett paket av förarstödstekniker, förstärkt med IMU, hjälper det föraren att fullt ut njuta av motorcykelns sportiga prestanda.
Motorn i Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Z Supernaked har en slagvolym på 1 099 cm³ och levererar 11,5 kgf•m vridmoment. Den vätskekylda, 4-cylindriga radmotorn ger extra kraft i låg- till medelvarvtal – något som föraren märker direkt och använder ofta. I medel- till högvarvtal levererar den stora motorn stark prestanda och sylvass gasrespons, vilket skapar en spännande och intensiv körupplevelse.
Motorn i Kawasakis toppmodell bland naturligt aspirerade Z Supernaked har en slagvolym på 1 099 cm³ och levererar 11,5 kgf•m vridmoment. Den vätskekylda, 4-cylindriga radmotorn ger extra kraft i låg- till medelvarvtal – något som föraren märker direkt och använder ofta. I medel- till högvarvtal levererar den stora motorn stark prestanda och sylvass gasrespons, vilket skapar en spännande och intensiv körupplevelse.
Som ett komplement till Z1100:s hisnande motorkaraktär gör den kontaktlösa snabbväxellådan det möjligt att växla upp och ner utan koppling, vilket ger sömlös acceleration och snabb, enkel nedväxling.
Som ett komplement till Z1100:s hisnande motorkaraktär gör den kontaktlösa snabbväxellådan det möjligt att växla upp och ner utan koppling, vilket ger sömlös acceleration och snabb, enkel nedväxling.
Kawasakis farthållarsystem låter föraren hålla önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När systemet är aktiverat behöver gasen inte användas kontinuerligt, vilket minskar belastningen på höger hand under långa turer. Resultatet blir avslappnad körning och hög komfortnivå.
Kawasakis farthållarsystem låter föraren hålla önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När systemet är aktiverat behöver gasen inte användas kontinuerligt, vilket minskar belastningen på höger hand under långa turer. Resultatet blir avslappnad körning och hög komfortnivå.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
---|---|
Kompressionsförhållande | 11.8:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 77.0 x 59.0 mm |
Motorvolym | 1,099 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 38 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 100.0 kW {136 PS} / 9,000 varv/min |
---|---|
Maximalt vridmoment | 113.0 N•m {11.5 kgf•m} / 7,600 varv/min |
CO2-utsläpp | 126 g/km |
Bränsleförbrukning | 5.6 l/100km |
CO2-utsläpp 85 kW kit | 126.0 g/km |
Bränsleförbrukning 85kW kit | 5.6 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 1.528 (81/53) |
Växelförhållanden 1:a | 2.600 (39/15) |
Växelförhållanden 2:a | 1.950 (39/20) |
Växelförhållanden 3:e | 1.600 (24/15) |
Växelförhållanden 4:e | 1.389 (25/18) |
Växelförhållanden 5:e | 1.217 (28/23) |
Växelförhållanden 6:e | 1.069 (31/29) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.800 (42/15) |
Ramtyp | Tvillingrör aluminium |
---|---|
Spår | 101 mm |
Fjädringsväg fram | 120 mm |
Fjädringsväg bak | 136 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 190/50 ZR17 M/C (73W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,055 x 825 x 1,085 mm |
Styrvinkel V H | 29° / 29° |
Hjulbas | 1,440 mm |
Markfrigång | 125 mm |
Bränslekapacitet | 17.0 liter |
Sadelhöjd | 815 mm |
Tjänstevikt* | 221 kg |
| *Tjänstevikt inkluderar alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank (mer än 90 procent kapacitet) samt verktygssats (om den medföljer). |
Beräknad torrvikt** | 201 kg |
| **Beräknad torrvikt inkluderar inte alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank bränsle (mer än 90 procent av kapaciteten) och verktygssats (om det medföljer). |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande Brembo-skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 310 mm |
Typ av frambromsok | Brembo radialmontering, M4.32 monoblock, motsatta 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 260 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel med kompressions- och returdämpning samt justerbar fjäderförspänning |
Framfjädringens diameter | Ø 41 mm |
Typ av bakre fjädring | Horizontal Back-link, Öhlins S46 gas-charged rear shock with rebound damping adjustability and remote spring preload adjustability |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Hjälp till att skydda din motorcykel mot skador vid vältning.
Ge din Kawasaki ett sportigare utseende med den hexagonformade kolfiberdämparen från Akrapovič.
Består av ett inlopp i rostfritt stål, ett yttre hölje och ändlock i kolfiber, klämma i kolfiber samt en logotyp med texten ”co-branded Akrapovič Designed for Z1100”. Kolfiber-värmeskydd och monteringskit ingår.
Uppfyller gällande europeiska standarder.
Tillverkad av slitstark ABS-nylon. Denna funktionella men samtidigt stilrena och kompakta framaxelskydd ger ett extra skyddslager till motorcykeln och hjälper till att skydda gaffeln vid eventuell vältning.
Hjälp till att hålla händerna varma på vägen med ett värmehandtagssystem som är ergonomiskt utformat för att minimera extra volym på handtagen.
Ett oumbärligt verktyg för både motorcykelentusiaster och mekaniker. Designat för att ge stabilitet och bekvämlighet gör detta paddock stativ det enkelt att komma åt hjul, fjädring och andra komponenter.
Detta premium bakre motorcykelstativ kan monteras isär, vilket gör det mycket enklare att transportera. Det kompakta stativet levereras i ett butiksanpassat bärfodral med inbyggt handtag. Stativet är tillverkat i premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stålet.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser:
Ett oumbärligt verktyg för både motorcykelentusiaster och mekaniker. Designat för att ge stabilitet och bekvämlighet gör detta paddock stativ det enkelt att komma åt hjul, fjädring och andra komponenter.
Detta premium bakre motorcykelstativ kan monteras isär, vilket gör det mycket enklare att transportera. Det kompakta stativet levereras i ett butiksanpassat bärfodral med inbyggt handtag. Stativet är tillverkat i premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stålet.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser:
Oavsett om du vill parkera din motorcykel i en depån eller i garaget – låt din värdefulla maskin vila med stil på denna Kawasaki garagematta. Mattan uppfyller FIM:s nya miljökrav och erbjuder hög absorptionsförmåga samt dammkontroll.