Inpage Navigation Section: Överblick
Möt den nya äventyrsmotorcykeln KLE500, designad för att hjälpa dig upptäcka nya horisonter.
Dess målmedvetna rallyinspirerade design är ett utmärkt exempel på funktionell skönhet som inte bara ser rätt ut, utan också levererar mångsidig prestanda både på och utanför asfalten.
Med en responsiv och vridstark bränsleinsprutad parallelltwin-motor, kombinerad med ett välbalanserat chassi och lättmanövrerad hantering med bekväm touringergonomi, är själva resan till ditt offroadmål bara en del av äventyret.
Oavsett om du är en pendlare som söker en äventyrsmotorcykel med civiliserade vägegenskaper, eller en offroad-åkare som vill ha mer komfort utan att förlora terrängkapacitet, är nya KLE500 ditt perfekta pass till en värld av möjligheter.
Färger
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Att utforska nästa grusväg är en möjlighet till ren körglädje tack vare ett välbalanserat chassi och lätt, intuitiv hantering. Den genomtänkta körställningen ger KLE500 en naturlig känsla oavsett om du står upp eller sitter ner, medan den sömlösa karossen låter föraren röra sig fritt. Den förarfokuserade och mycket lättkontrollerade karaktären gör KLE500 till det självklara valet för alla långa äventyrsresor.
Att utforska nästa grusväg är en möjlighet till ren körglädje tack vare ett välbalanserat chassi och lätt, intuitiv hantering. Den genomtänkta körställningen ger KLE500 en naturlig känsla oavsett om du står upp eller sitter ner, medan den sömlösa karossen låter föraren röra sig fritt. Den förarfokuserade och mycket lättkontrollerade karaktären gör KLE500 till det självklara valet för alla långa äventyrsresor.
Den distinkta rally inspirerade designen får Kawasakis nya äventyrsmaskin att stå ut. KLE500 ser lika redo ut att bli smutsig på stigarna som att bekvämt ta sig an en lång motorvägsresa. En kombination av tre designelement – en autentisk rally-raid-look, igenkännbara drag från gatmotorcyklar och influenser från KX Motocross – skapar Kawasakis nya äventyrsstil.
Den distinkta rally inspirerade designen får Kawasakis nya äventyrsmaskin att stå ut. KLE500 ser lika redo ut att bli smutsig på stigarna som att bekvämt ta sig an en lång motorvägsresa. En kombination av tre designelement – en autentisk rally-raid-look, igenkännbara drag från gatmotorcyklar och influenser från KX Motocross – skapar Kawasakis nya äventyrsstil.
På väg mot nästa äventyr glider KLE500 lätt fram på asfalten och bär föraren med komfort. Vinden skyddas av en vindruta med tre justerbara lägen, den väl vadderade sadeln bidrar till överlägsen komfort, och den utmärkta bränsleekonomin minimerar tankstopp på långa resor.
På väg mot nästa äventyr glider KLE500 lätt fram på asfalten och bär föraren med komfort. Vinden skyddas av en vindruta med tre justerbara lägen, den väl vadderade sadeln bidrar till överlägsen komfort, och den utmärkta bränsleekonomin minimerar tankstopp på långa resor.
Den rallyinspirerade bränsletanken är designad för att sitta högt för att ge bra markfrigång. Den rymmer 16 liter, vilket tillsammans med låg bränsleförbrukning ger en generös räckvidd på en tank.
Den rallyinspirerade bränsletanken är designad för att sitta högt för att ge bra markfrigång. Den rymmer 16 liter, vilket tillsammans med låg bränsleförbrukning ger en generös räckvidd på en tank.
Speciellt utvecklad för utmärkt prestanda i en mängd olika körsituationer arbetar en KYB-framgaffel av patrontyp (inverterad) tillsammans med den nya Uni-Trak-bakfjädringen för att ge förstklassig hjulresning (210 mm fram, 200 mm bak) och dämpningsinställningar som ger goda egenskaper på asfalten och suverän stötdämpning offroad.
Speciellt utvecklad för utmärkt prestanda i en mängd olika körsituationer arbetar en KYB-framgaffel av patrontyp (inverterad) tillsammans med den nya Uni-Trak-bakfjädringen för att ge förstklassig hjulresning (210 mm fram, 200 mm bak) och dämpningsinställningar som ger goda egenskaper på asfalten och suverän stötdämpning offroad.
21”-eker framhjul och 17”-eker bakhjul ger den äkta rallylooken och robust offroad-prestanda. De fortsätter arvet från den ursprungliga KLE-serien, som sedan starten har använt just denna 21”/17”-kombination.
21”-eker framhjul och 17”-eker bakhjul ger den äkta rallylooken och robust offroad-prestanda. De fortsätter arvet från den ursprungliga KLE-serien, som sedan starten har använt just denna 21”/17”-kombination.
KLE500:s originalram i högdrag stålram utgör grunden för denna högpresterande äventyrsmaskin. Ingenjörerna har fokuserat på verklig mångsidighet och körglädje under olika förhållanden – från grusvägar till skogsstigar – och placerar KLE500 som en äkta brygga mellan vardagskörning och äventyrsåkning. Upprepade tester i de faktiska offroad-miljöer som förare sannolikt kommer att möta har hjälpt till att optimera chassits styvhetsbalans och vikt.
KLE500:s originalram i högdrag stålram utgör grunden för denna högpresterande äventyrsmaskin. Ingenjörerna har fokuserat på verklig mångsidighet och körglädje under olika förhållanden – från grusvägar till skogsstigar – och placerar KLE500 som en äkta brygga mellan vardagskörning och äventyrsåkning. Upprepade tester i de faktiska offroad-miljöer som förare sannolikt kommer att möta har hjälpt till att optimera chassits styvhetsbalans och vikt.
Fyra unika sittuppsättningar är möjliga med tillägget av ERGO-FIT passagerarsadel (låg) och låg framsadel, tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör. Föraren kan hitta sin idealiska sittposition, oavsett om det är standardkombinationen (hög/hög) som är utformad för komfort på vägen och vardagsanvändning, med specialutformad stoppning för långfärdskomfort, eller en helt plan uppsättning (hög/låg) som underlättar rörelsefrihet för föraren vid offroad-åkning.
Fyra unika sittuppsättningar är möjliga med tillägget av ERGO-FIT passagerarsadel (låg) och låg framsadel, tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör. Föraren kan hitta sin idealiska sittposition, oavsett om det är standardkombinationen (hög/hög) som är utformad för komfort på vägen och vardagsanvändning, med specialutformad stoppning för långfärdskomfort, eller en helt plan uppsättning (hög/låg) som underlättar rörelsefrihet för föraren vid offroad-åkning.
Förare kan välja vindrutans höjd i tre olika lägen. Den lägsta inställningen ger maximal sikt, vilket är användbart vid sittande offroad-åkning, medan den högsta inställningen blockerar mest vind för att hålla föraren bekväm vid högre hastigheter.
Förare kan välja vindrutans höjd i tre olika lägen. Den lägsta inställningen ger maximal sikt, vilket är användbart vid sittande offroad-åkning, medan den högsta inställningen blockerar mest vind för att hålla föraren bekväm vid högre hastigheter.
KLE500:s körställning erbjuder den bästa balansen mellan komfort och kontroll i en mängd olika körsituationer. Ett brett styre placerat framåt, en bekväm sadel och optimalt placerade fotpinnar samverkar för att ge gott om rörelsefrihet för att kontrollera motorcykeln, oavsett om du sitter eller står upp.
KLE500:s körställning erbjuder den bästa balansen mellan komfort och kontroll i en mängd olika körsituationer. Ett brett styre placerat framåt, en bekväm sadel och optimalt placerade fotpinnar samverkar för att ge gott om rörelsefrihet för att kontrollera motorcykeln, oavsett om du sitter eller står upp.
Bromsskivorna fram och bak ger säker bromskraft. Valbar ABS gör det möjligt för föraren att stänga av ABS-funktionen efter egen önskan.*
*Lokala lagar kan kräva att ABS förblir aktiverad vid körning på allmän väg.
Bromsskivorna fram och bak ger säker bromskraft. Valbar ABS gör det möjligt för föraren att stänga av ABS-funktionen efter egen önskan.*
*Lokala lagar kan kräva att ABS förblir aktiverad vid körning på allmän väg.
En motor med mjuk acceleration levererar kraft på begäran, både för att utforska grusvägar och för att färdas bekvämt på motorvägen. Den responsiva motorn och den förarfokuserade karaktären underlättar kontrollen och ökar förtroendet i en mängd olika körsituationer.
En motor med mjuk acceleration levererar kraft på begäran, både för att utforska grusvägar och för att färdas bekvämt på motorvägen. Den responsiva motorn och den förarfokuserade karaktären underlättar kontrollen och ökar förtroendet i en mängd olika körsituationer.
SE-modellen har offroad-inriktade funktioner för att utforska grusvägar samtidigt som komforten på vägen förbättras. En stor vindruta och handskydd ökar komforten under olika körförhållanden. En stor motorplåt bidrar till skydd av motorn och ökar tryggheten vid offroad-åkning.
SE-modellen har offroad-inriktade funktioner för att utforska grusvägar samtidigt som komforten på vägen förbättras. En stor vindruta och handskydd ökar komforten under olika körförhållanden. En stor motorplåt bidrar till skydd av motorn och ökar tryggheten vid offroad-åkning.
Möjligheten att samtidigt bära två sidoväskor och en toppbox (tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör) ger föraren många valmöjligheter för touringuppsättningar. Detta möjliggörs av ett väl förstärkt bakre chassi som klarar höga belastningar och samtidigt ger stabil och säker körning i högre hastigheter.
Möjligheten att samtidigt bära två sidoväskor och en toppbox (tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör) ger föraren många valmöjligheter för touringuppsättningar. Detta möjliggörs av ett väl förstärkt bakre chassi som klarar höga belastningar och samtidigt ger stabil och säker körning i högre hastigheter.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellen och TFT-displayen på SE-modellen erbjuder smartphone-anslutning via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE, vilket gör det möjligt för föraren att trådlöst koppla upp sig mot motorcykeln för en förbättrad körupplevelse.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellen och TFT-displayen på SE-modellen erbjuder smartphone-anslutning via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE, vilket gör det möjligt för föraren att trådlöst koppla upp sig mot motorcykeln för en förbättrad körupplevelse.
Nyckeln till KLE500:s rallyinspirerade stil är den höga frontkåpan som reser sig markant fram. Instrumentpanelens lutning ger föraren god sikt även när man står upp, i sann rallystil. Klara plastpaneler omger frontkåpan för att förbättra vindskyddet och ge fronten ett mycket kompakt och funktionellt utseende.
Nyckeln till KLE500:s rallyinspirerade stil är den höga frontkåpan som reser sig markant fram. Instrumentpanelens lutning ger föraren god sikt även när man står upp, i sann rallystil. Klara plastpaneler omger frontkåpan för att förbättra vindskyddet och ge fronten ett mycket kompakt och funktionellt utseende.
Kawasakis expertkunskap från KX-serien användes för att bestämma styrets och fotpinnarnas positioner, vilket ger utmärkt kontroll när föraren står upp. KX-influenser har även påverkat KLE500:s kaross och motorskydd, som är designade för att vara släta och diskreta när föraren förflyttar sin vikt på motorcykeln.
Kawasakis expertkunskap från KX-serien användes för att bestämma styrets och fotpinnarnas positioner, vilket ger utmärkt kontroll när föraren står upp. KX-influenser har även påverkat KLE500:s kaross och motorskydd, som är designade för att vara släta och diskreta när föraren förflyttar sin vikt på motorcykeln.
Att utforska nästa grusväg är en möjlighet till ren körglädje tack vare ett välbalanserat chassi och lätt, intuitiv hantering. Den genomtänkta körställningen ger KLE500 en naturlig känsla oavsett om du står upp eller sitter ner, medan den sömlösa karossen låter föraren röra sig fritt. Den förarfokuserade och mycket lättkontrollerade karaktären gör KLE500 till det självklara valet för alla långa äventyrsresor.
Att utforska nästa grusväg är en möjlighet till ren körglädje tack vare ett välbalanserat chassi och lätt, intuitiv hantering. Den genomtänkta körställningen ger KLE500 en naturlig känsla oavsett om du står upp eller sitter ner, medan den sömlösa karossen låter föraren röra sig fritt. Den förarfokuserade och mycket lättkontrollerade karaktären gör KLE500 till det självklara valet för alla långa äventyrsresor.
Den distinkta rally inspirerade designen får Kawasakis nya äventyrsmaskin att stå ut. KLE500 ser lika redo ut att bli smutsig på stigarna som att bekvämt ta sig an en lång motorvägsresa. En kombination av tre designelement – en autentisk rally-raid-look, igenkännbara drag från gatmotorcyklar och influenser från KX Motocross – skapar Kawasakis nya äventyrsstil.
Den distinkta rally inspirerade designen får Kawasakis nya äventyrsmaskin att stå ut. KLE500 ser lika redo ut att bli smutsig på stigarna som att bekvämt ta sig an en lång motorvägsresa. En kombination av tre designelement – en autentisk rally-raid-look, igenkännbara drag från gatmotorcyklar och influenser från KX Motocross – skapar Kawasakis nya äventyrsstil.
På väg mot nästa äventyr glider KLE500 lätt fram på asfalten och bär föraren med komfort. Vinden skyddas av en vindruta med tre justerbara lägen, den väl vadderade sadeln bidrar till överlägsen komfort, och den utmärkta bränsleekonomin minimerar tankstopp på långa resor.
På väg mot nästa äventyr glider KLE500 lätt fram på asfalten och bär föraren med komfort. Vinden skyddas av en vindruta med tre justerbara lägen, den väl vadderade sadeln bidrar till överlägsen komfort, och den utmärkta bränsleekonomin minimerar tankstopp på långa resor.
Den rallyinspirerade bränsletanken är designad för att sitta högt för att ge bra markfrigång. Den rymmer 16 liter, vilket tillsammans med låg bränsleförbrukning ger en generös räckvidd på en tank.
Den rallyinspirerade bränsletanken är designad för att sitta högt för att ge bra markfrigång. Den rymmer 16 liter, vilket tillsammans med låg bränsleförbrukning ger en generös räckvidd på en tank.
Speciellt utvecklad för utmärkt prestanda i en mängd olika körsituationer arbetar en KYB-framgaffel av patrontyp (inverterad) tillsammans med den nya Uni-Trak-bakfjädringen för att ge förstklassig hjulresning (210 mm fram, 200 mm bak) och dämpningsinställningar som ger goda egenskaper på asfalten och suverän stötdämpning offroad.
Speciellt utvecklad för utmärkt prestanda i en mängd olika körsituationer arbetar en KYB-framgaffel av patrontyp (inverterad) tillsammans med den nya Uni-Trak-bakfjädringen för att ge förstklassig hjulresning (210 mm fram, 200 mm bak) och dämpningsinställningar som ger goda egenskaper på asfalten och suverän stötdämpning offroad.
21”-eker framhjul och 17”-eker bakhjul ger den äkta rallylooken och robust offroad-prestanda. De fortsätter arvet från den ursprungliga KLE-serien, som sedan starten har använt just denna 21”/17”-kombination.
21”-eker framhjul och 17”-eker bakhjul ger den äkta rallylooken och robust offroad-prestanda. De fortsätter arvet från den ursprungliga KLE-serien, som sedan starten har använt just denna 21”/17”-kombination.
KLE500:s originalram i högdrag stålram utgör grunden för denna högpresterande äventyrsmaskin. Ingenjörerna har fokuserat på verklig mångsidighet och körglädje under olika förhållanden – från grusvägar till skogsstigar – och placerar KLE500 som en äkta brygga mellan vardagskörning och äventyrsåkning. Upprepade tester i de faktiska offroad-miljöer som förare sannolikt kommer att möta har hjälpt till att optimera chassits styvhetsbalans och vikt.
KLE500:s originalram i högdrag stålram utgör grunden för denna högpresterande äventyrsmaskin. Ingenjörerna har fokuserat på verklig mångsidighet och körglädje under olika förhållanden – från grusvägar till skogsstigar – och placerar KLE500 som en äkta brygga mellan vardagskörning och äventyrsåkning. Upprepade tester i de faktiska offroad-miljöer som förare sannolikt kommer att möta har hjälpt till att optimera chassits styvhetsbalans och vikt.
Fyra unika sittuppsättningar är möjliga med tillägget av ERGO-FIT passagerarsadel (låg) och låg framsadel, tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör. Föraren kan hitta sin idealiska sittposition, oavsett om det är standardkombinationen (hög/hög) som är utformad för komfort på vägen och vardagsanvändning, med specialutformad stoppning för långfärdskomfort, eller en helt plan uppsättning (hög/låg) som underlättar rörelsefrihet för föraren vid offroad-åkning.
Fyra unika sittuppsättningar är möjliga med tillägget av ERGO-FIT passagerarsadel (låg) och låg framsadel, tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör. Föraren kan hitta sin idealiska sittposition, oavsett om det är standardkombinationen (hög/hög) som är utformad för komfort på vägen och vardagsanvändning, med specialutformad stoppning för långfärdskomfort, eller en helt plan uppsättning (hög/låg) som underlättar rörelsefrihet för föraren vid offroad-åkning.
Förare kan välja vindrutans höjd i tre olika lägen. Den lägsta inställningen ger maximal sikt, vilket är användbart vid sittande offroad-åkning, medan den högsta inställningen blockerar mest vind för att hålla föraren bekväm vid högre hastigheter.
Förare kan välja vindrutans höjd i tre olika lägen. Den lägsta inställningen ger maximal sikt, vilket är användbart vid sittande offroad-åkning, medan den högsta inställningen blockerar mest vind för att hålla föraren bekväm vid högre hastigheter.
KLE500:s körställning erbjuder den bästa balansen mellan komfort och kontroll i en mängd olika körsituationer. Ett brett styre placerat framåt, en bekväm sadel och optimalt placerade fotpinnar samverkar för att ge gott om rörelsefrihet för att kontrollera motorcykeln, oavsett om du sitter eller står upp.
KLE500:s körställning erbjuder den bästa balansen mellan komfort och kontroll i en mängd olika körsituationer. Ett brett styre placerat framåt, en bekväm sadel och optimalt placerade fotpinnar samverkar för att ge gott om rörelsefrihet för att kontrollera motorcykeln, oavsett om du sitter eller står upp.
Bromsskivorna fram och bak ger säker bromskraft. Valbar ABS gör det möjligt för föraren att stänga av ABS-funktionen efter egen önskan.*
*Lokala lagar kan kräva att ABS förblir aktiverad vid körning på allmän väg.
Bromsskivorna fram och bak ger säker bromskraft. Valbar ABS gör det möjligt för föraren att stänga av ABS-funktionen efter egen önskan.*
*Lokala lagar kan kräva att ABS förblir aktiverad vid körning på allmän väg.
En motor med mjuk acceleration levererar kraft på begäran, både för att utforska grusvägar och för att färdas bekvämt på motorvägen. Den responsiva motorn och den förarfokuserade karaktären underlättar kontrollen och ökar förtroendet i en mängd olika körsituationer.
En motor med mjuk acceleration levererar kraft på begäran, både för att utforska grusvägar och för att färdas bekvämt på motorvägen. Den responsiva motorn och den förarfokuserade karaktären underlättar kontrollen och ökar förtroendet i en mängd olika körsituationer.
SE-modellen har offroad-inriktade funktioner för att utforska grusvägar samtidigt som komforten på vägen förbättras. En stor vindruta och handskydd ökar komforten under olika körförhållanden. En stor motorplåt bidrar till skydd av motorn och ökar tryggheten vid offroad-åkning.
SE-modellen har offroad-inriktade funktioner för att utforska grusvägar samtidigt som komforten på vägen förbättras. En stor vindruta och handskydd ökar komforten under olika körförhållanden. En stor motorplåt bidrar till skydd av motorn och ökar tryggheten vid offroad-åkning.
Möjligheten att samtidigt bära två sidoväskor och en toppbox (tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör) ger föraren många valmöjligheter för touringuppsättningar. Detta möjliggörs av ett väl förstärkt bakre chassi som klarar höga belastningar och samtidigt ger stabil och säker körning i högre hastigheter.
Möjligheten att samtidigt bära två sidoväskor och en toppbox (tillgängliga som Kawasakis originaltillbehör) ger föraren många valmöjligheter för touringuppsättningar. Detta möjliggörs av ett väl förstärkt bakre chassi som klarar höga belastningar och samtidigt ger stabil och säker körning i högre hastigheter.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellen och TFT-displayen på SE-modellen erbjuder smartphone-anslutning via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE, vilket gör det möjligt för föraren att trådlöst koppla upp sig mot motorcykeln för en förbättrad körupplevelse.
Både den fullständiga LCD-instrumentpanelen på standardmodellen och TFT-displayen på SE-modellen erbjuder smartphone-anslutning via RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE, vilket gör det möjligt för föraren att trådlöst koppla upp sig mot motorcykeln för en förbättrad körupplevelse.
Nyckeln till KLE500:s rallyinspirerade stil är den höga frontkåpan som reser sig markant fram. Instrumentpanelens lutning ger föraren god sikt även när man står upp, i sann rallystil. Klara plastpaneler omger frontkåpan för att förbättra vindskyddet och ge fronten ett mycket kompakt och funktionellt utseende.
Nyckeln till KLE500:s rallyinspirerade stil är den höga frontkåpan som reser sig markant fram. Instrumentpanelens lutning ger föraren god sikt även när man står upp, i sann rallystil. Klara plastpaneler omger frontkåpan för att förbättra vindskyddet och ge fronten ett mycket kompakt och funktionellt utseende.
Kawasakis expertkunskap från KX-serien användes för att bestämma styrets och fotpinnarnas positioner, vilket ger utmärkt kontroll när föraren står upp. KX-influenser har även påverkat KLE500:s kaross och motorskydd, som är designade för att vara släta och diskreta när föraren förflyttar sin vikt på motorcykeln.
Kawasakis expertkunskap från KX-serien användes för att bestämma styrets och fotpinnarnas positioner, vilket ger utmärkt kontroll när föraren står upp. KX-influenser har även påverkat KLE500:s kaross och motorskydd, som är designade för att vara släta och diskreta när föraren förflyttar sin vikt på motorcykeln.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Tillverkade av svart pulverlackerat stålrör är dessa motorskydd speciellt designade för att passa KLE500 och KLE500 SE.
Kompakt LED-dimljussats.
Mittställ
Stilfullt kylarskydd som skyddar kylaren från vägskräp med ett robust metallskydd.
Robust och lättinstallerat fäste för ditt navigationssystem. Passar de flesta vanliga nuvarande navigationssystem.
Värmehandtagssats som ersätter standardhandtag och gasreglage.
Ladda dina USB-enheter på resande fot med en USB-uttagssats.
Tvåfärgad ERGO-FIT™ låg förarsadel som är 30 mm lägre än originalsadeln, för smidigare markkontakt.
Tvåfärgad ERGO-FIT™ låg bakre rallysadel.
Bakre pakethållare med 42 L sidoväskeset för KLE500 & KLE500 SE
Förvara dina personliga saker säkert i 2 x 21 liters låsbara väskor.
Inkluderar vårt One-Key System: motorcykelns tändnyckel låser och låser upp sidoväskorna.
Denna sidoväskeset inkluderar:
42 L sidoväskesats för KLE500 & KLE500 SE
Förvara dina personliga saker säkert i 2 x 21 liters låsbara väskor.
Inkluderar vårt One-Key System: motorcykelns tändnyckel låser och låser upp sidoväskorna.
Denna sidoväskeset inkluderar:
Bakre pakethållare med 42 L toppbox kit för KLE500 & KLE500 SE
Förvara dina personliga saker säkert i 42 liters låsbart utrymme.
Inkluderar vårt One-Key System: motorcykelns tändnyckel låser och låser upp toppboxen.
Detta kit inkluderar:
Tillverkad av slitstarkt Anti-tear Honeycomb ripstop-tyg. Värmetålig upp till 120 grader Celsius. Diskret branding.
100 % polyester. Levereras med mångsidig förvarings-/packpåse med dragsko.
Utvecklat i samarbete med SP Connect. Kitet består av ett kopplingsfäste, en antivibrationsmodul och en universell telefonklämma. Passar de flesta mobiltelefoner – dra helt enkelt ut kronan, skruva åt den och tryck sedan tillbaka kronan för att låsa din telefon på plats. Telefonen förblir fullt fungerande och kan fästas eller tas bort från fästet på några sekunder.