Inpage Navigation Section: Överblick
Den nya Kawasaki Ninja H2 SX är Kawasakis mest avancerade Sport Tourer någonsin; den ultimata integreringen av de högsta standarderna inom teknologi, prestanda och körkomfort. Nya specialfunktioner som ARAS-systemet ger verkliga fördelar, inklusive adaptiv farthållare och dödavinkelvarning. Integrerat i den nya 6,5-tums färg-TFT-instrumenteringen finns Kawasakis SPIN-infotainmentsystem. Upplev spänningen från den unikt balanserade supercharge-motorn både för långdistansresor och daglig körning. Den bästa teknologin är den som blir en naturlig förlängning av oss själva och ger oss frihet. Ninja H2 SX. KONSTRUERAD FÖR FRIHET.
Färg
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
276400,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
När systemet fastställer att fortsatt hastighet kan resultera i en kollision med framförvarande fordon, varnar det föraren.
När systemet fastställer att fortsatt hastighet kan resultera i en kollision med framförvarande fordon, varnar det föraren.
VHA aktiveras när föraren har stannat och bromsat bestämt, då aktiveras bakbromsen för att låta föraren slappna av sin hand/fot.
VHA aktiveras när föraren har stannat och bromsat bestämt, då aktiveras bakbromsen för att låta föraren slappna av sin hand/fot.
Vid hård inbromsning får ESS bromsljuset att blinka, vilket visar bakomliggande att cykeln gör en hård inbromsning.
Vid hård inbromsning får ESS bromsljuset att blinka, vilket visar bakomliggande att cykeln gör en hård inbromsning.
Ergonomiskt utformad sadel ger både komfort för att spendera långa timmar i sadeln, och rymmer positionsändringar för sportigare körning. Både förar- och passagerarsadel är bredare än tidigare, och reviderade former, tjocklek och densitet bidrar till förarens och passagerarnas komfort.
Ergonomiskt utformad sadel ger både komfort för att spendera långa timmar i sadeln, och rymmer positionsändringar för sportigare körning. Både förar- och passagerarsadel är bredare än tidigare, och reviderade former, tjocklek och densitet bidrar till förarens och passagerarnas komfort.
Den bakåtvända radarsensorn övervakar cykelns omgivning och varnar föraren om närvaron av ett fordon som närmar sig förarens döda vinkel.
Den bakåtvända radarsensorn övervakar cykelns omgivning och varnar föraren om närvaron av ett fordon som närmar sig förarens döda vinkel.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
Med sin stora vindruta och helkåpa ger Ninja H2 SX ett rejält vindskydd, vilket bidrar till förarens komfort på långa turer. Förutom att bidra till sportig stil, är den aerodynamiskt formade helkåpan också en fördel när man kör i motorvägshastigheter
Med sin stora vindruta och helkåpa ger Ninja H2 SX ett rejält vindskydd, vilket bidrar till förarens komfort på långa turer. Förutom att bidra till sportig stil, är den aerodynamiskt formade helkåpan också en fördel när man kör i motorvägshastigheter
Kawasakis nya smartphonebaserade app gör att olika tredjepartsappar kan laddas ner och visas på cockpitens TFT-skärm.
Kawasakis nya smartphonebaserade app gör att olika tredjepartsappar kan laddas ner och visas på cockpitens TFT-skärm.
Cykellutnings-aktiverade lampor inbyggda i kåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning.
Cykellutnings-aktiverade lampor inbyggda i kåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning.
TPMS övervakar kontinuerligt lufttrycket i däcken under färd, vilket ökar förarens trygghet på långa turer.
TPMS övervakar kontinuerligt lufttrycket i däcken under färd, vilket ökar förarens trygghet på långa turer.
KIPASS (Kawasakis Intelligent Proximity Activation Start System) Systemet tillåter fjärraktivering av cykelns huvudströmbrytare och styrlås.
KIPASS (Kawasakis Intelligent Proximity Activation Start System) Systemet tillåter fjärraktivering av cykelns huvudströmbrytare och styrlås.
En mer avancerad version av elektronisk farthållare, ACC bibehåller den hastighet som ställts in av föraren, men justerar fordonshastigheten för att bibehålla ett lämpligt avstånd från fordonet framför.
En mer avancerad version av elektronisk farthållare, ACC bibehåller den hastighet som ställts in av föraren, men justerar fordonshastigheten för att bibehålla ett lämpligt avstånd från fordonet framför.
Stor, lättläst 6,5-tums TFT-instrument i fullfärg ger cockpiten en högteknologisk touch. Som ett komplement till de många visningslägena och smartphone-anslutning, erbjuder kompatibilitet med Kawasaki SPIN många infotainmentmöjligheter.
Stor, lättläst 6,5-tums TFT-instrument i fullfärg ger cockpiten en högteknologisk touch. Som ett komplement till de många visningslägena och smartphone-anslutning, erbjuder kompatibilitet med Kawasaki SPIN många infotainmentmöjligheter.
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
När systemet fastställer att fortsatt hastighet kan resultera i en kollision med framförvarande fordon, varnar det föraren.
När systemet fastställer att fortsatt hastighet kan resultera i en kollision med framförvarande fordon, varnar det föraren.
VHA aktiveras när föraren har stannat och bromsat bestämt, då aktiveras bakbromsen för att låta föraren slappna av sin hand/fot.
VHA aktiveras när föraren har stannat och bromsat bestämt, då aktiveras bakbromsen för att låta föraren slappna av sin hand/fot.
Vid hård inbromsning får ESS bromsljuset att blinka, vilket visar bakomliggande att cykeln gör en hård inbromsning.
Vid hård inbromsning får ESS bromsljuset att blinka, vilket visar bakomliggande att cykeln gör en hård inbromsning.
Ergonomiskt utformad sadel ger både komfort för att spendera långa timmar i sadeln, och rymmer positionsändringar för sportigare körning. Både förar- och passagerarsadel är bredare än tidigare, och reviderade former, tjocklek och densitet bidrar till förarens och passagerarnas komfort.
Ergonomiskt utformad sadel ger både komfort för att spendera långa timmar i sadeln, och rymmer positionsändringar för sportigare körning. Både förar- och passagerarsadel är bredare än tidigare, och reviderade former, tjocklek och densitet bidrar till förarens och passagerarnas komfort.
Den bakåtvända radarsensorn övervakar cykelns omgivning och varnar föraren om närvaron av ett fordon som närmar sig förarens döda vinkel.
Den bakåtvända radarsensorn övervakar cykelns omgivning och varnar föraren om närvaron av ett fordon som närmar sig förarens döda vinkel.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
Med sin stora vindruta och helkåpa ger Ninja H2 SX ett rejält vindskydd, vilket bidrar till förarens komfort på långa turer. Förutom att bidra till sportig stil, är den aerodynamiskt formade helkåpan också en fördel när man kör i motorvägshastigheter
Med sin stora vindruta och helkåpa ger Ninja H2 SX ett rejält vindskydd, vilket bidrar till förarens komfort på långa turer. Förutom att bidra till sportig stil, är den aerodynamiskt formade helkåpan också en fördel när man kör i motorvägshastigheter
Kawasakis nya smartphonebaserade app gör att olika tredjepartsappar kan laddas ner och visas på cockpitens TFT-skärm.
Kawasakis nya smartphonebaserade app gör att olika tredjepartsappar kan laddas ner och visas på cockpitens TFT-skärm.
Cykellutnings-aktiverade lampor inbyggda i kåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning.
Cykellutnings-aktiverade lampor inbyggda i kåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning.
TPMS övervakar kontinuerligt lufttrycket i däcken under färd, vilket ökar förarens trygghet på långa turer.
TPMS övervakar kontinuerligt lufttrycket i däcken under färd, vilket ökar förarens trygghet på långa turer.
KIPASS (Kawasakis Intelligent Proximity Activation Start System) Systemet tillåter fjärraktivering av cykelns huvudströmbrytare och styrlås.
KIPASS (Kawasakis Intelligent Proximity Activation Start System) Systemet tillåter fjärraktivering av cykelns huvudströmbrytare och styrlås.
En mer avancerad version av elektronisk farthållare, ACC bibehåller den hastighet som ställts in av föraren, men justerar fordonshastigheten för att bibehålla ett lämpligt avstånd från fordonet framför.
En mer avancerad version av elektronisk farthållare, ACC bibehåller den hastighet som ställts in av föraren, men justerar fordonshastigheten för att bibehålla ett lämpligt avstånd från fordonet framför.
Stor, lättläst 6,5-tums TFT-instrument i fullfärg ger cockpiten en högteknologisk touch. Som ett komplement till de många visningslägena och smartphone-anslutning, erbjuder kompatibilitet med Kawasaki SPIN många infotainmentmöjligheter.
Stor, lättläst 6,5-tums TFT-instrument i fullfärg ger cockpiten en högteknologisk touch. Som ett komplement till de många visningslägena och smartphone-anslutning, erbjuder kompatibilitet med Kawasaki SPIN många infotainmentmöjligheter.
Designad helt internt, är den enorma potentialen hos den kompakta och högpresterande superladdade motorn ett bevis på teknologin som KHI-gruppen besitter.
Med hjälp av den kunskap och teknologi som KHI-gruppen besitter levererar Kawasakis superladdade motor hög motoreffekt samtidigt som en kompakt design bibehålls. Nyckeln till att uppnå denna otroliga prestanda ligger i motorns kompressor – en motorcykelspecifik enhet som är helt designad internt med teknologi från Kawasakis Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company och Corporate Technology Division. En av de största fördelarna med att designa kompressorn internt och skräddarsy dess design för att passa motorns egenskaper var att ingenjörer kunde uppnå hög-effektiv drift över ett brett spektrum av förhållanden – något som inte hade varit möjligt genom att bara använda eller försöka anpassa en eftermarknads bilkompressor. Vikten av hög effektivitet i en kompressor är att när luften komprimeras, är värmeökningen som stjäl effekt minimal. Och medan många kompressorer kan erbjuda hög-effektiv drift i ett mycket begränsat spektrum av förhållanden, erbjuder Kawasakis kompressor hög effektivitet över ett brett spektrum av tryckförhållanden och flödeshastigheter – vilket innebär över ett brett spektrum av motorvarvtal och fordonshastigheter. Detta breda spektrum av effektiv drift (liknande att ha ett brett effektband) översätts enkelt till stark acceleration. Kompressorns höga effektivitet och minimala värmeökning innebar också att en intercooler var onödig, vilket sparade både vikt och utrymme och möjliggjorde motorns kompakta design.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
Kawasaki SPIN is a smartphone-based infotainment app that enables various third-party applications to be downloaded and mirrored on the cockpit’s TFT display.
Kawasaki SPIN is a smartphone-based infotainment app that enables various third-party applications to be downloaded and mirrored on the cockpit’s TFT display. Kawasaki’s new smartphone-based infotainment app enables various third-party applications to be downloaded and mirrored on the cockpit’s TFT display. Basic functions available in the app include telephone, map display, music, calendar, and contacts. Additionally, riders can opt to download third-party apps to add to their Kawasaki SPIN library to be able to interact with them on the TFT display.
FCW (Forward Collision Warning) warns the rider when the system determines that continuing at the current speed may result in a collision with the vehicle in front.
FCW (Forward Collision Warning) warns the rider when the system determines that continuing at the current speed may result in a collision with the vehicle in front. When the system determines that continuing at the current speed may result in a collision with the vehicle in front, it warns the rider. A front-facing radar sensor monitors the distance and speed of the vehicle in front. When a vehicle is in close proximity and there is danger of a collision should the current speed be maintained, the system alerts the rider using a bright flashing red LED light above the instrument panel. A warning is also shown on the TFT display. Riders can set the alert timing according to preference: Early, Medium, Late.
BSD (Blind-Spot Detection) monitors the bike’s surroundings and alerts the rider to presence of a vehicle approaching in the rider’s blind spot.
BSD (Blind-Spot Detection) monitors the bike’s surroundings and alerts the rider to presence of a vehicle approaching in the rider’s blind spot. Using a rear-facing radar sensor, BSD monitors the bike’s surroundings and alerts the rider to presence of a vehicle approaching in the rider’s blind spot. The rear-facing radar sensor scans behind in the lanes to the left and right of the rider. When an approaching vehicle is detected, an LED built into the rearview mirror will light up. (Note: BSD will not alert the rider to vehicles directly behind the bike, or vehicles that are moving away from the bike.) Should the rider indicate the intent to change lanes by switching on their turn signal while a vehicle is detected in a blind spot, the mirror LED will flash.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
KIPASS (Kawasaki Intelligenta Proximity Aktiveringsstartsystem) är ett huvudnyckelsystem som gör det möjligt att fjärraktivera motorcykelns huvudströmbrytare och styrlås.
Med den kompakta nyckelbrickan (portabelt immobiliseringssystem) i fickan, gör KIPASS det möjligt för förare att på distans frigöra motorcykelns styrlås och huvudströmbrytare genom att helt enkelt närma sig motorcykeln. När nyckelbrickan är nära motorcykeln, plockas signalen upp och känns igen av KIPASS-enheten i motorcykeln. Liksom immobiliseringsnycklar har varje nyckelbricka en unik signal, vilket gör detta system också användbart som ett stöldskydd. Nyckelbrickan kan kännas igen även om den är i en jackficka, så föraren behöver inte ta ut nyckeln för att använda motorcykelns huvudströmbrytare. Väskor och bränsletanklock öppnas med hjälp av knapplåset inuti nyckelhålet. Eftersom knapplåset inte kan tas bort när nyckelbrickan är utom räckhåll, är nyckelhålet aldrig synligt, vilket hjälper till att förhindra manipulering. Detta system använder krypteringsalgoritmen "MISTY" som utvecklats av MITSUBISHI ELECTRIC CORPORATION.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) optimerar acceleration från stillastående genom att elektroniskt hantera motorns effekt för att förhindra hjulspinn.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) är designad för att hjälpa förare genom att optimera accelerationen från stillastående. Den elektroniskt hanterar motorns effekt för att förhindra hjulspinn när man rör sig iväg. Förare kan välja mellan tre lägen, där varje läge erbjuder en allt större nivå av ingripande. Varje läge gör det möjligt för föraren att starta från stillastående med full gas. Med kopplingshandtaget intryckt och systemet aktiverat, begränsas motorvarvtalet till en bestämd nivå medan föraren håller gasen öppen. När föraren släpper kopplingshandtaget för att koppla i kopplingen, tillåts motorvarvtalet att öka, men effekten regleras för att förhindra hjulspinn och hjälpa till att hålla framhjulet på marken. (I läge 1, det minst ingripande, kan framhjulet lyfta lite.) Systemet kopplas automatiskt ur vid 150 km/h eller när föraren växlar upp till 3:e växeln.
KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) allows riders to select their preferred amount of engine braking.
Engine braking can be used advantageously to help a bike decelerate, but not all riders prefer strong engine braking. With KEBC, riders are able to select the amount of engine braking they prefer. When KEBC is activated, the engine braking effect is reduced, providing less interference when riding on the circuit.
The Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) continuously monitors tyre air pressure while riding, adding to rider reassurance on long tours.
Maintaining the correct tyre air pressure is very important as it can greatly affect a motorcycle's handling, and riding with low tyre pressure, due to a puncture, leak or other, increases the risk of a tyre bursting. Tyre air escapes naturally over time, so it is also important to check tyre pressure regularly. The Tyre Pressure Monitoring System continuously measures tyre pressure (using sensors attached to the air valves of each wheel) and displays the current pressure on the bike's instrument panel while riding. Tyre air pressure varies greatly as the tyres warm up, but the Tyre Pressure Monitoring System takes this into consideration and recalculates the pressure for 20? to avoid confusion and false warnings. When tyre air pressure is excessively low, a tyre mark appears on the display, warning the rider. On the 1400GTR / Concours 14, recommended pressure for both the front and rear wheels is 290 kPa (approximately 2.9 kgf/cm2). Should the pressure fall below 220 kPa (approximately 2.2 kgf/cm2), the warning mark will appear. Not only does this system eliminate the hassle of manually checking tyre pressure on long tours, it quickly lets the rider know of any sudden pressure loss due to, say, a punctured tyre.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
ACC (Adaptive Cruise Control) maintains the speed set by the rider, but adjusts the vehicle speed to maintain a suitable following distance from the vehicle in front.
ACC (Adaptive Cruise Control) maintains the speed set by the rider, but adjusts the vehicle speed to maintain a suitable following distance from the vehicle in front. A more advanced version of Electronic Cruise Control, ACC maintains the speed set by the rider, but adjusts the vehicle speed to maintain a suitable following distance from the vehicle in front. A front-facing radar sensor uses millimetre-wave radar to scan ahead in the rider’s lane. The system takes into account the proximity of the vehicle ahead, degree of road slope, front/rear wheel speed, and the rider-selected distance setting (Near, Medium, or Far). When the distance to the vehicle in front is deemed insufficient, the system directs speed to be reduced. When the necessary decrease in speed is not great, this can be accomplished with engine braking; when stronger deceleration is required, the system also activates the brakes. Once more space becomes available, the system directs speed to be increased and the throttle is increased to return to the set speed.
Activated when the rider has stopped and firmly applies the brake(s), VHA (Vehicle Hold Assist) engages the rear brake to allow the rider to relax their brake hand/foot.
Activated when the rider has stopped and firmly applies the brake(s), VHA engages the rear brake to allow the rider to relax their brake hand/foot. In addition to brake fluid pressure, the system examines the degree of road slope, front/rear wheel speed, throttle position, and side stand switch to determine whether operation conditions have been met. When the rider has stopped, VHA is initiated after the rider exerts a given amount of pressure (to either the front and/or rear brake). The ABS pump exerts pressure to engage the rear brake, and a light/signal is indicated on the instrument panel to let the rider know that they can relax their brake hand (and foot) and the bike will remain in place. The system disengages automatically when the rider turns the throttle to accelerate, when the side stand goes down, or 10 minutes after activation. The rider can also disengage the system by quickly squeezing and releasing the brake lever (for less than 1 second).
Kurvljus ger extra belysning vid kurvtagning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
Set med tre LED-lampor, inbyggda på varje sida av kåpan, hjälper till att belysa vägen vid kurvtagning nattetid. Varje lampa har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkeln. När motorcykeln lutar, tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
ESS (Emergency Stop Signal) causes the brake light to flash during hard braking, calling attention to the bike’s quick deceleration.
ESS (Emergency Stop Signal) causes the brake light to flash during hard braking, calling attention to the bike’s quick deceleration. During hard braking, ESS causes the brake light to flash – a visual clue to following vehicles calling attention to the bike’s quick deceleration.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Designad helt internt, är den enorma potentialen hos den kompakta och högpresterande superladdade motorn ett bevis på teknologin som KHI-gruppen besitter.
Med hjälp av den kunskap och teknologi som KHI-gruppen besitter levererar Kawasakis superladdade motor hög motoreffekt samtidigt som en kompakt design bibehålls. Nyckeln till att uppnå denna otroliga prestanda ligger i motorns kompressor – en motorcykelspecifik enhet som är helt designad internt med teknologi från Kawasakis Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company och Corporate Technology Division. En av de största fördelarna med att designa kompressorn internt och skräddarsy dess design för att passa motorns egenskaper var att ingenjörer kunde uppnå hög-effektiv drift över ett brett spektrum av förhållanden – något som inte hade varit möjligt genom att bara använda eller försöka anpassa en eftermarknads bilkompressor. Vikten av hög effektivitet i en kompressor är att när luften komprimeras, är värmeökningen som stjäl effekt minimal. Och medan många kompressorer kan erbjuda hög-effektiv drift i ett mycket begränsat spektrum av förhållanden, erbjuder Kawasakis kompressor hög effektivitet över ett brett spektrum av tryckförhållanden och flödeshastigheter – vilket innebär över ett brett spektrum av motorvarvtal och fordonshastigheter. Detta breda spektrum av effektiv drift (liknande att ha ett brett effektband) översätts enkelt till stark acceleration. Kompressorns höga effektivitet och minimala värmeökning innebar också att en intercooler var onödig, vilket sparade både vikt och utrymme och möjliggjorde motorns kompakta design.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
Kawasaki SPIN is a smartphone-based infotainment app that enables various third-party applications to be downloaded and mirrored on the cockpit’s TFT display.
Kawasaki SPIN is a smartphone-based infotainment app that enables various third-party applications to be downloaded and mirrored on the cockpit’s TFT display. Kawasaki’s new smartphone-based infotainment app enables various third-party applications to be downloaded and mirrored on the cockpit’s TFT display. Basic functions available in the app include telephone, map display, music, calendar, and contacts. Additionally, riders can opt to download third-party apps to add to their Kawasaki SPIN library to be able to interact with them on the TFT display.
FCW (Forward Collision Warning) warns the rider when the system determines that continuing at the current speed may result in a collision with the vehicle in front.
FCW (Forward Collision Warning) warns the rider when the system determines that continuing at the current speed may result in a collision with the vehicle in front. When the system determines that continuing at the current speed may result in a collision with the vehicle in front, it warns the rider. A front-facing radar sensor monitors the distance and speed of the vehicle in front. When a vehicle is in close proximity and there is danger of a collision should the current speed be maintained, the system alerts the rider using a bright flashing red LED light above the instrument panel. A warning is also shown on the TFT display. Riders can set the alert timing according to preference: Early, Medium, Late.
BSD (Blind-Spot Detection) monitors the bike’s surroundings and alerts the rider to presence of a vehicle approaching in the rider’s blind spot.
BSD (Blind-Spot Detection) monitors the bike’s surroundings and alerts the rider to presence of a vehicle approaching in the rider’s blind spot. Using a rear-facing radar sensor, BSD monitors the bike’s surroundings and alerts the rider to presence of a vehicle approaching in the rider’s blind spot. The rear-facing radar sensor scans behind in the lanes to the left and right of the rider. When an approaching vehicle is detected, an LED built into the rearview mirror will light up. (Note: BSD will not alert the rider to vehicles directly behind the bike, or vehicles that are moving away from the bike.) Should the rider indicate the intent to change lanes by switching on their turn signal while a vehicle is detected in a blind spot, the mirror LED will flash.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
KIPASS (Kawasaki Intelligenta Proximity Aktiveringsstartsystem) är ett huvudnyckelsystem som gör det möjligt att fjärraktivera motorcykelns huvudströmbrytare och styrlås.
Med den kompakta nyckelbrickan (portabelt immobiliseringssystem) i fickan, gör KIPASS det möjligt för förare att på distans frigöra motorcykelns styrlås och huvudströmbrytare genom att helt enkelt närma sig motorcykeln. När nyckelbrickan är nära motorcykeln, plockas signalen upp och känns igen av KIPASS-enheten i motorcykeln. Liksom immobiliseringsnycklar har varje nyckelbricka en unik signal, vilket gör detta system också användbart som ett stöldskydd. Nyckelbrickan kan kännas igen även om den är i en jackficka, så föraren behöver inte ta ut nyckeln för att använda motorcykelns huvudströmbrytare. Väskor och bränsletanklock öppnas med hjälp av knapplåset inuti nyckelhålet. Eftersom knapplåset inte kan tas bort när nyckelbrickan är utom räckhåll, är nyckelhålet aldrig synligt, vilket hjälper till att förhindra manipulering. Detta system använder krypteringsalgoritmen "MISTY" som utvecklats av MITSUBISHI ELECTRIC CORPORATION.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) optimerar acceleration från stillastående genom att elektroniskt hantera motorns effekt för att förhindra hjulspinn.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) är designad för att hjälpa förare genom att optimera accelerationen från stillastående. Den elektroniskt hanterar motorns effekt för att förhindra hjulspinn när man rör sig iväg. Förare kan välja mellan tre lägen, där varje läge erbjuder en allt större nivå av ingripande. Varje läge gör det möjligt för föraren att starta från stillastående med full gas. Med kopplingshandtaget intryckt och systemet aktiverat, begränsas motorvarvtalet till en bestämd nivå medan föraren håller gasen öppen. När föraren släpper kopplingshandtaget för att koppla i kopplingen, tillåts motorvarvtalet att öka, men effekten regleras för att förhindra hjulspinn och hjälpa till att hålla framhjulet på marken. (I läge 1, det minst ingripande, kan framhjulet lyfta lite.) Systemet kopplas automatiskt ur vid 150 km/h eller när föraren växlar upp till 3:e växeln.
KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) allows riders to select their preferred amount of engine braking.
Engine braking can be used advantageously to help a bike decelerate, but not all riders prefer strong engine braking. With KEBC, riders are able to select the amount of engine braking they prefer. When KEBC is activated, the engine braking effect is reduced, providing less interference when riding on the circuit.
The Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) continuously monitors tyre air pressure while riding, adding to rider reassurance on long tours.
Maintaining the correct tyre air pressure is very important as it can greatly affect a motorcycle's handling, and riding with low tyre pressure, due to a puncture, leak or other, increases the risk of a tyre bursting. Tyre air escapes naturally over time, so it is also important to check tyre pressure regularly. The Tyre Pressure Monitoring System continuously measures tyre pressure (using sensors attached to the air valves of each wheel) and displays the current pressure on the bike's instrument panel while riding. Tyre air pressure varies greatly as the tyres warm up, but the Tyre Pressure Monitoring System takes this into consideration and recalculates the pressure for 20? to avoid confusion and false warnings. When tyre air pressure is excessively low, a tyre mark appears on the display, warning the rider. On the 1400GTR / Concours 14, recommended pressure for both the front and rear wheels is 290 kPa (approximately 2.9 kgf/cm2). Should the pressure fall below 220 kPa (approximately 2.2 kgf/cm2), the warning mark will appear. Not only does this system eliminate the hassle of manually checking tyre pressure on long tours, it quickly lets the rider know of any sudden pressure loss due to, say, a punctured tyre.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
ACC (Adaptive Cruise Control) maintains the speed set by the rider, but adjusts the vehicle speed to maintain a suitable following distance from the vehicle in front.
ACC (Adaptive Cruise Control) maintains the speed set by the rider, but adjusts the vehicle speed to maintain a suitable following distance from the vehicle in front. A more advanced version of Electronic Cruise Control, ACC maintains the speed set by the rider, but adjusts the vehicle speed to maintain a suitable following distance from the vehicle in front. A front-facing radar sensor uses millimetre-wave radar to scan ahead in the rider’s lane. The system takes into account the proximity of the vehicle ahead, degree of road slope, front/rear wheel speed, and the rider-selected distance setting (Near, Medium, or Far). When the distance to the vehicle in front is deemed insufficient, the system directs speed to be reduced. When the necessary decrease in speed is not great, this can be accomplished with engine braking; when stronger deceleration is required, the system also activates the brakes. Once more space becomes available, the system directs speed to be increased and the throttle is increased to return to the set speed.
Activated when the rider has stopped and firmly applies the brake(s), VHA (Vehicle Hold Assist) engages the rear brake to allow the rider to relax their brake hand/foot.
Activated when the rider has stopped and firmly applies the brake(s), VHA engages the rear brake to allow the rider to relax their brake hand/foot. In addition to brake fluid pressure, the system examines the degree of road slope, front/rear wheel speed, throttle position, and side stand switch to determine whether operation conditions have been met. When the rider has stopped, VHA is initiated after the rider exerts a given amount of pressure (to either the front and/or rear brake). The ABS pump exerts pressure to engage the rear brake, and a light/signal is indicated on the instrument panel to let the rider know that they can relax their brake hand (and foot) and the bike will remain in place. The system disengages automatically when the rider turns the throttle to accelerate, when the side stand goes down, or 10 minutes after activation. The rider can also disengage the system by quickly squeezing and releasing the brake lever (for less than 1 second).
Kurvljus ger extra belysning vid kurvtagning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
Set med tre LED-lampor, inbyggda på varje sida av kåpan, hjälper till att belysa vägen vid kurvtagning nattetid. Varje lampa har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkeln. När motorcykeln lutar, tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
ESS (Emergency Stop Signal) causes the brake light to flash during hard braking, calling attention to the bike’s quick deceleration.
ESS (Emergency Stop Signal) causes the brake light to flash during hard braking, calling attention to the bike’s quick deceleration. During hard braking, ESS causes the brake light to flash – a visual clue to following vehicles calling attention to the bike’s quick deceleration.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra med kompressor |
---|---|
Kompressionsförhållande | 11.2:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 76.0 x 55.0 mm |
Motorvolym | 998 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning med dubbel insprutning: 40 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 147.1 kW {200 PS} / 11,000 varv/min |
---|---|
Maximal effekt med RAM Air | 154,1 kW {210 PS} / 11.000 varv/min |
Maximalt vridmoment | 137.3 N•m {14.0 kgf•m} / 8,500 varv/min |
CO2-utsläpp | 128 g/km |
Bränsleförbrukning | 5.4 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 1.480 (74/50) |
Växelförhållanden 1:a | 3.077 (40/13) |
Växelförhållanden 2:a | 2.429 (34/14) |
Växelförhållanden 3:e | 2.045 (45/22) |
Växelförhållanden 4:e | 1.727 (38/22) |
Växelförhållanden 5:e | 1.524 (32/21) |
Växelförhållanden 6:e | 1.348 (31/23) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.444 (44/18) |
Ramtyp | Fackverk, höghållfast stål med svingarmsmonteringsplatta |
---|---|
Spår | 103 mm |
Fjädringsväg fram | 120 mm |
Fjädringsväg bak | 139 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 190/55 ZR17 M/C (75W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,175 x 790 x 1,260 mm |
Styrvinkel V H | 30° / 30° |
Hjulbas | 1,480 mm |
Markfrigång | 130 mm |
Bränslekapacitet | 19.0 liter |
Sadelhöjd | 835 mm |
Tjänstevikt | 266 kg |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 320 mm |
Typ av frambromsok | Radialmontering, monoblock, motsatt 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 250 mm |
Typ av bakre bromsok | Dubbel-kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel med kompressions- och returdämpning, justerbar fjäderförspänning och toppfjädrar |
Framfjädringens diameter | Ø 43 mm |
Typ av bakre fjädring | Uni-Trak, gasfylld stötdämpare med piggyback-reservoar, justerbar kompression (hög/låg hastighet) och justerbar returdämpning, fjärrstyrd fjäderförspänning och toppfjäder |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Fitting kit for quick release 56L pannier system. Designed to attach to handgrips and footrest to give a clean sporty look when panniers are are removed. Narrow mounting width of 93cm.
LÄS MERHjälp till att skydda din motorcykel från vältningsskador.
Depåstöd fram för modeller med radial frambromsok. Denna ställning är designad för att ge stabilt och säkert stöd för din motorcykel under underhåll, och gör det lätt att utföra uppgifter som däckbyten och rengöring. De justerbara adaptrarna säkerställer en anpassad passform för olika modeller med radiala frambromsok.
Speciellt enkelsidig bakre depåstöd gjord speciellt för Ninja H2-modellerna.
Ge din Kawasaki-motorcykel ett mer sportigt utseende och ljud med detta Akrapovič slip-on avgassystem. Det lätta slip-on ljuddämparen i titan har en laserskuren logotyp, kolfiberändkåpa och kolfiber värmeskydd. Detta avgassystem med katalysator är homologerat och har ECE typgodkännande (Euro 5+).
Dragkedjeförsedda svarta nylonfoder gör det enkelt att packa ditt last och stoppa ner det i de låsbara packväskorna.
När du har anlänt till din destination är det bara att ta tag i innerväskan och lämna väskan på din motorcykel och fortsätta..
Original Kawasaki-kedjesats som innehåller motordrev, bricka, bakdrev, muttrar och saxnål etc. Detta kompletta paket från Kawasaki innehåller alla kvalificerade original delar som krävs för korrekt byte av drivkedja för populära modeller. Jämfört med eftermarknadskit har de orginalkiten fördelen av ett gummiklädd främre kedjehjul, vilket gör att kedjans drift blir mycket tystare. Den som har använt ett eftermarknadskit kommer att känna skillnaden. De nya kedjesatserna har den igenkännbara gröna Kawasaki-märkta förpackningen.
Tillverkat av slitstarkt, rivsäkert Honeycomb ripstop-tyg. Värmetåligt upp till 120 grader. Diskret branding.
100 % polyester. Levereras med mångsidig förvaringspåse.
Passar:
Snabbt avtagbart sidoväskset på 56L som rymmer de flesta hjälmar. Sidoväskorna är designade för att fästas vid handtag och fotstöd och ger ett rent, sportigt utseende när de tas bort. Den smala monteringsbredden på 93 cm gör dem lämpliga för hög hastighet.
Setet kräver:
Tillverkat av slitstarkt, rivsäkert Honeycomb-tyg. Värmetåligt upp till 120 grader. Diskret märkning.
100 % polyester. Med multianvändbar (rygg)packningsväska.
Passar: