Inpage Navigation Section: Överblick
Denna Z900 (70 kW) supernaked markerar den mest utvecklade versionen av Sugomi och kombinerar en radikal streetfighter-attityd med premiumfunktioner. Gör inga misstag – utmanarandan är starkare än någonsin. Z900 (70 kW) utstrålar en kraftfull aura med sin raffinerade design och väcker sinnena med varje vrål från den 948 cc starka motorn.
Färger
Show all
Show less
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Sugomi prestanda erbjuder en spänning som ökar när varvtalet stiger och gör att körningen av Z900 blir en kraftfull upplevelse. Den snabba responsen från dess fyrcylindriga radmotor balanseras perfekt av dess lätta och smidiga hantering. Kombinationen är upplyftande utan att vara överväldigande – helt enkelt sublim.
Sugomi prestanda erbjuder en spänning som ökar när varvtalet stiger och gör att körningen av Z900 blir en kraftfull upplevelse. Den snabba responsen från dess fyrcylindriga radmotor balanseras perfekt av dess lätta och smidiga hantering. Kombinationen är upplyftande utan att vara överväldigande – helt enkelt sublim.
Z900:s skarpa och edgy nya design, som är centrerad kring motorn, ger ett oöverträffat intryck som fångar och håller kvar allas uppmärksamhet. Den eleganta, kroppsnära karossen kompletteras av metalldetaljer som ger ett intryck av hög kvalitet. Från det intensiva utseendet hos den mer aggressiva fronten till det futuristiska intrycket av den avancerade nya baklyktedesignen förmedlar Z900:s kompakta utseende en lätt och smidig känsla som speglar dess sportiga prestanda.
Z900:s skarpa och edgy nya design, som är centrerad kring motorn, ger ett oöverträffat intryck som fångar och håller kvar allas uppmärksamhet. Den eleganta, kroppsnära karossen kompletteras av metalldetaljer som ger ett intryck av hög kvalitet. Från det intensiva utseendet hos den mer aggressiva fronten till det futuristiska intrycket av den avancerade nya baklyktedesignen förmedlar Z900:s kompakta utseende en lätt och smidig känsla som speglar dess sportiga prestanda.
Som ett komplement till Z900:s spännande motor och smidiga hantering förbättrar komforthöjande funktioner som den mycket informativa stora nya displayen, röststyrning och elektronisk farthållare den dagliga körglädjen.
Som ett komplement till Z900:s spännande motor och smidiga hantering förbättrar komforthöjande funktioner som den mycket informativa stora nya displayen, röststyrning och elektronisk farthållare den dagliga körglädjen.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörningen ännu bekvämare.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörningen ännu bekvämare.
Kawasakis mycket avancerade elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att bättre kunna uppleva hur roligt och givande det är att kontrollera Z900. IMU-feedback bidrar till ökad noggrannhet i ABS-systemet.
Kawasakis mycket avancerade elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att bättre kunna uppleva hur roligt och givande det är att kontrollera Z900. IMU-feedback bidrar till ökad noggrannhet i ABS-systemet.
Frambromsar med nya radialmonterade 4-kolvsok ger en linjär bromskänsla med utmärkt kontroll.
Frambromsar med nya radialmonterade 4-kolvsok ger en linjär bromskänsla med utmärkt kontroll.
En stor del av den skarpare och mer kompakta fronten är de nya, mer distinkta strålkastarna, som är designade för att vara en integrerad del av Z:s sugomi-stil. De möjliggör en slankare frontkåpa och skapar en kompakt, aggressiv framtoning som säkerligen tilltalar fans av Supernaked Z. Strålkastarna omges av svarta plastdetaljer som liknar ögonskugga om strålkastarna vore ögon, vilket förstärker frontens utseende.
En stor del av den skarpare och mer kompakta fronten är de nya, mer distinkta strålkastarna, som är designade för att vara en integrerad del av Z:s sugomi-stil. De möjliggör en slankare frontkåpa och skapar en kompakt, aggressiv framtoning som säkerligen tilltalar fans av Supernaked Z. Strålkastarna omges av svarta plastdetaljer som liknar ögonskugga om strålkastarna vore ögon, vilket förstärker frontens utseende.
Den helt digitala 5-tums TFT-färgdisplayen är större än föregående modells skärm och ger cockpit en modern och exklusiv känsla. Den glasbundna displayen med IPS (in-plane switching) LCD-teknik erbjuder utmärkt synlighet.
Den helt digitala 5-tums TFT-färgdisplayen är större än föregående modells skärm och ger cockpit en modern och exklusiv känsla. Den glasbundna displayen med IPS (in-plane switching) LCD-teknik erbjuder utmärkt synlighet.
Sidokåpor i borstad aluminium, förkromade delar runt nyckelcylindern och en metallprydnad ovanför sätet med Kawasaki-loggan är attraktiva detaljer som ger Z900 ett högkvalitativt, metalliskt utseende.
Sidokåpor i borstad aluminium, förkromade delar runt nyckelcylindern och en metallprydnad ovanför sätet med Kawasaki-loggan är attraktiva detaljer som ger Z900 ett högkvalitativt, metalliskt utseende.
Det avancerade LED-bakljuset har ljusledarteknik för att skapa en futuristisk design med ett modernt, tredimensionellt utseende som framhäver Z900:s skarpa, kantiga stil samtidigt som det bidrar till ett högkvalitativt intryck.
Det avancerade LED-bakljuset har ljusledarteknik för att skapa en futuristisk design med ett modernt, tredimensionellt utseende som framhäver Z900:s skarpa, kantiga stil samtidigt som det bidrar till ett högkvalitativt intryck.
Med en ny gummiblandning ger Dunlop Sportmax Q5A-däck en stabil och fast känsla i kurvorna för en njutbar sportkörning.
Med en ny gummiblandning ger Dunlop Sportmax Q5A-däck en stabil och fast känsla i kurvorna för en njutbar sportkörning.
Kraftfull 948 cm³ vätskekyld fyrcylindrig radmotor med snabbvarvande karaktär och ett starkt mellankraftsområde som drar kraftfullt ända upp till rödlinjen. För att öka förarkänslan ger det distinkta insugsljudet en uppmuntran att vrida på gasen. Silkeslen kraftleverans underlättar kontrollen samtidigt som den bidrar till förarens komfort och självförtroende. Precisa elektroniska gasklaffar bidrar till jämn och linjär acceleration, vilket ger föraren ökad trygghet och körglädje i kurvorna.
Kraftfull 948 cm³ vätskekyld fyrcylindrig radmotor med snabbvarvande karaktär och ett starkt mellankraftsområde som drar kraftfullt ända upp till rödlinjen. För att öka förarkänslan ger det distinkta insugsljudet en uppmuntran att vrida på gasen. Silkeslen kraftleverans underlättar kontrollen samtidigt som den bidrar till förarens komfort och självförtroende. Precisa elektroniska gasklaffar bidrar till jämn och linjär acceleration, vilket ger föraren ökad trygghet och körglädje i kurvorna.
För första gången hos Kawasaki kan sväng-för-sväng-navigering visas på instrumentpanelen, vilket gör att föraren kan se var nästa sväng ska tas. Dessutom möjliggör kompatibiliteten med RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE att föraren kan styra olika funktioner med röststyrning. *Röstkommandon och navigeringsfunktioner är endast tillgängliga för användare med licens. Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
För första gången hos Kawasaki kan sväng-för-sväng-navigering visas på instrumentpanelen, vilket gör att föraren kan se var nästa sväng ska tas. Dessutom möjliggör kompatibiliteten med RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE att föraren kan styra olika funktioner med röststyrning. *Röstkommandon och navigeringsfunktioner är endast tillgängliga för användare med licens. Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
Nyckeln till Z900:s smidiga hantering är ett chassi som består av lättviktskomponenter, inklusive dess ram i gitterdesign. Omarbetade fjädringsinställningar för den nya modellen gör att föraren kan njuta av sportkörning med större självförtroende.
Nyckeln till Z900:s smidiga hantering är ett chassi som består av lättviktskomponenter, inklusive dess ram i gitterdesign. Omarbetade fjädringsinställningar för den nya modellen gör att föraren kan njuta av sportkörning med större självförtroende.
Sugomi prestanda erbjuder en spänning som ökar när varvtalet stiger och gör att körningen av Z900 blir en kraftfull upplevelse. Den snabba responsen från dess fyrcylindriga radmotor balanseras perfekt av dess lätta och smidiga hantering. Kombinationen är upplyftande utan att vara överväldigande – helt enkelt sublim.
Sugomi prestanda erbjuder en spänning som ökar när varvtalet stiger och gör att körningen av Z900 blir en kraftfull upplevelse. Den snabba responsen från dess fyrcylindriga radmotor balanseras perfekt av dess lätta och smidiga hantering. Kombinationen är upplyftande utan att vara överväldigande – helt enkelt sublim.
Z900:s skarpa och edgy nya design, som är centrerad kring motorn, ger ett oöverträffat intryck som fångar och håller kvar allas uppmärksamhet. Den eleganta, kroppsnära karossen kompletteras av metalldetaljer som ger ett intryck av hög kvalitet. Från det intensiva utseendet hos den mer aggressiva fronten till det futuristiska intrycket av den avancerade nya baklyktedesignen förmedlar Z900:s kompakta utseende en lätt och smidig känsla som speglar dess sportiga prestanda.
Z900:s skarpa och edgy nya design, som är centrerad kring motorn, ger ett oöverträffat intryck som fångar och håller kvar allas uppmärksamhet. Den eleganta, kroppsnära karossen kompletteras av metalldetaljer som ger ett intryck av hög kvalitet. Från det intensiva utseendet hos den mer aggressiva fronten till det futuristiska intrycket av den avancerade nya baklyktedesignen förmedlar Z900:s kompakta utseende en lätt och smidig känsla som speglar dess sportiga prestanda.
Som ett komplement till Z900:s spännande motor och smidiga hantering förbättrar komforthöjande funktioner som den mycket informativa stora nya displayen, röststyrning och elektronisk farthållare den dagliga körglädjen.
Som ett komplement till Z900:s spännande motor och smidiga hantering förbättrar komforthöjande funktioner som den mycket informativa stora nya displayen, röststyrning och elektronisk farthållare den dagliga körglädjen.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörningen ännu bekvämare.
Med ett knapptryck kan föraren enkelt hålla en förinställd hastighet, vilket gör motorvägskörningen ännu bekvämare.
Kawasakis mycket avancerade elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att bättre kunna uppleva hur roligt och givande det är att kontrollera Z900. IMU-feedback bidrar till ökad noggrannhet i ABS-systemet.
Kawasakis mycket avancerade elektroniska styrsystem ger föraren stöd för att bättre kunna uppleva hur roligt och givande det är att kontrollera Z900. IMU-feedback bidrar till ökad noggrannhet i ABS-systemet.
Frambromsar med nya radialmonterade 4-kolvsok ger en linjär bromskänsla med utmärkt kontroll.
Frambromsar med nya radialmonterade 4-kolvsok ger en linjär bromskänsla med utmärkt kontroll.
En stor del av den skarpare och mer kompakta fronten är de nya, mer distinkta strålkastarna, som är designade för att vara en integrerad del av Z:s sugomi-stil. De möjliggör en slankare frontkåpa och skapar en kompakt, aggressiv framtoning som säkerligen tilltalar fans av Supernaked Z. Strålkastarna omges av svarta plastdetaljer som liknar ögonskugga om strålkastarna vore ögon, vilket förstärker frontens utseende.
En stor del av den skarpare och mer kompakta fronten är de nya, mer distinkta strålkastarna, som är designade för att vara en integrerad del av Z:s sugomi-stil. De möjliggör en slankare frontkåpa och skapar en kompakt, aggressiv framtoning som säkerligen tilltalar fans av Supernaked Z. Strålkastarna omges av svarta plastdetaljer som liknar ögonskugga om strålkastarna vore ögon, vilket förstärker frontens utseende.
Den helt digitala 5-tums TFT-färgdisplayen är större än föregående modells skärm och ger cockpit en modern och exklusiv känsla. Den glasbundna displayen med IPS (in-plane switching) LCD-teknik erbjuder utmärkt synlighet.
Den helt digitala 5-tums TFT-färgdisplayen är större än föregående modells skärm och ger cockpit en modern och exklusiv känsla. Den glasbundna displayen med IPS (in-plane switching) LCD-teknik erbjuder utmärkt synlighet.
Sidokåpor i borstad aluminium, förkromade delar runt nyckelcylindern och en metallprydnad ovanför sätet med Kawasaki-loggan är attraktiva detaljer som ger Z900 ett högkvalitativt, metalliskt utseende.
Sidokåpor i borstad aluminium, förkromade delar runt nyckelcylindern och en metallprydnad ovanför sätet med Kawasaki-loggan är attraktiva detaljer som ger Z900 ett högkvalitativt, metalliskt utseende.
Det avancerade LED-bakljuset har ljusledarteknik för att skapa en futuristisk design med ett modernt, tredimensionellt utseende som framhäver Z900:s skarpa, kantiga stil samtidigt som det bidrar till ett högkvalitativt intryck.
Det avancerade LED-bakljuset har ljusledarteknik för att skapa en futuristisk design med ett modernt, tredimensionellt utseende som framhäver Z900:s skarpa, kantiga stil samtidigt som det bidrar till ett högkvalitativt intryck.
Med en ny gummiblandning ger Dunlop Sportmax Q5A-däck en stabil och fast känsla i kurvorna för en njutbar sportkörning.
Med en ny gummiblandning ger Dunlop Sportmax Q5A-däck en stabil och fast känsla i kurvorna för en njutbar sportkörning.
Kraftfull 948 cm³ vätskekyld fyrcylindrig radmotor med snabbvarvande karaktär och ett starkt mellankraftsområde som drar kraftfullt ända upp till rödlinjen. För att öka förarkänslan ger det distinkta insugsljudet en uppmuntran att vrida på gasen. Silkeslen kraftleverans underlättar kontrollen samtidigt som den bidrar till förarens komfort och självförtroende. Precisa elektroniska gasklaffar bidrar till jämn och linjär acceleration, vilket ger föraren ökad trygghet och körglädje i kurvorna.
Kraftfull 948 cm³ vätskekyld fyrcylindrig radmotor med snabbvarvande karaktär och ett starkt mellankraftsområde som drar kraftfullt ända upp till rödlinjen. För att öka förarkänslan ger det distinkta insugsljudet en uppmuntran att vrida på gasen. Silkeslen kraftleverans underlättar kontrollen samtidigt som den bidrar till förarens komfort och självförtroende. Precisa elektroniska gasklaffar bidrar till jämn och linjär acceleration, vilket ger föraren ökad trygghet och körglädje i kurvorna.
För första gången hos Kawasaki kan sväng-för-sväng-navigering visas på instrumentpanelen, vilket gör att föraren kan se var nästa sväng ska tas. Dessutom möjliggör kompatibiliteten med RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE att föraren kan styra olika funktioner med röststyrning. *Röstkommandon och navigeringsfunktioner är endast tillgängliga för användare med licens. Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
För första gången hos Kawasaki kan sväng-för-sväng-navigering visas på instrumentpanelen, vilket gör att föraren kan se var nästa sväng ska tas. Dessutom möjliggör kompatibiliteten med RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE att föraren kan styra olika funktioner med röststyrning. *Röstkommandon och navigeringsfunktioner är endast tillgängliga för användare med licens. Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
Nyckeln till Z900:s smidiga hantering är ett chassi som består av lättviktskomponenter, inklusive dess ram i gitterdesign. Omarbetade fjädringsinställningar för den nya modellen gör att föraren kan njuta av sportkörning med större självförtroende.
Nyckeln till Z900:s smidiga hantering är ett chassi som består av lättviktskomponenter, inklusive dess ram i gitterdesign. Omarbetade fjädringsinställningar för den nya modellen gör att föraren kan njuta av sportkörning med större självförtroende.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
---|---|
Kompressionsförhållande | 11.8:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 73.4 x 56.0 mm |
Motorvolym | 948 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 36 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 70.0 kW {95 PS} / 7,200 varv/min |
---|---|
Maximalt vridmoment | 92.8 N•m {9.4 kgf•m} / 7,200 varv/min |
CO2-utsläpp | 113 g/km |
Bränsleförbrukning | 4.7 l/100km |
CO2-utsläpp 35 kW kit | 113.0 g/km |
Bränsleförbrukning 35 kW kit | 4.7 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 1.627 (83/51) |
Växelförhållanden 1:a | 2.600 (39/15) |
Växelförhållanden 2:a | 1.950 (39/20) |
Växelförhållanden 3:e | 1.600 (24/15) |
Växelförhållanden 4:e | 1.389 (25/18) |
Växelförhållanden 5:e | 1.217 (28/23) |
Växelförhållanden 6:e | 1.069 (31/29) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.933 (44/15) |
Ramtyp | Fackverk, höghållfast stål |
---|---|
Spår | 110 mm |
Fjädringsväg fram | 120 mm |
Fjädringsväg bak | 140 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,065 x 830 x 1,075 mm |
Styrvinkel V H | 33° / 33° |
Hjulbas | 1,450 mm |
Markfrigång | 145 mm |
Bränslekapacitet | 17.0 liter |
Sadelhöjd | 830 mm |
Tjänstevikt* | 213 kg |
| *Tjänstevikt inkluderar alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank (mer än 90 procent kapacitet) samt verktygssats (om den medföljer). |
Beräknad torrvikt** | 193 kg |
| **Beräknad torrvikt inkluderar inte alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank bränsle (mer än 90 procent av kapaciteten) och verktygssats (om det medföljer). |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 300 mm |
Typ av frambromsok | Radialmontering, motsatt 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 250 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Kawasaki Quick Shifter (KQS) för upp- och nedväxling. (Standard på Z900 och Z900 SE från och med 2025 års modell) Som ett komplement till Z900 70kW:s spännande motorprestanda möjliggör detta tillbehör, en kontaktlös quick shifter, kopplingsfria upp- och nedväxlingar för sömlös acceleration och snabb, smidig inbromsning. KQS är konstruerad för att fungera även vid lägre varvtal, vilket gör växling i stadstrafik eller vid lugnare touringkörning enklare och mer njutbar. Observera: Quick Shifter-funktionen måste aktiveras i motorcykelns ECU med hjälp av återförsäljarens KVCI-verktyg. Kontakta din Kawasaki-återförsäljare för hjälp.