Inpage Navigation Section: Överblick
Upplev Supersport-passionen med den nya Ninja ZX-6R motorcykeln. Överskrid alla gränser med oöverträffad prestanda under sportkörning. För oss är förmågan att ge fullt självförtroende och säkerhet när det behövs som mest den ultimata känslan av spänning.
Färger
Show all
Show less
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Den helt nya designen är inspirerad av Ninja ZX-10R och förkroppsligar den ideala supersportbilden. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bak. Kompakta nya strålkastare och en intrikat lager-på-lager frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya ”ansikte”, medan svartlackade motorlock och ljuddämpare förstärker supersportintrycket och LED-blinkers fullbordar ett helt LED-belysningspaket.
Den helt nya designen är inspirerad av Ninja ZX-10R och förkroppsligar den ideala supersportbilden. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bak. Kompakta nya strålkastare och en intrikat lager-på-lager frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya ”ansikte”, medan svartlackade motorlock och ljuddämpare förstärker supersportintrycket och LED-blinkers fullbordar ett helt LED-belysningspaket.
Med en motor och ett chassi baserade på racing och optimerade för gatkörning, erbjuder Ninja ZX-6R en spännande körupplevelse i många olika situationer. Trots sina racingrötter, som ger stor potential för banåkning, är dess fokus på gatkörning vad som gör den till supersportcykeln i 600cc-klassen att föredra för en dag i bergsdalar eller över fjällpass.
Med en motor och ett chassi baserade på racing och optimerade för gatkörning, erbjuder Ninja ZX-6R en spännande körupplevelse i många olika situationer. Trots sina racingrötter, som ger stor potential för banåkning, är dess fokus på gatkörning vad som gör den till supersportcykeln i 600cc-klassen att föredra för en dag i bergsdalar eller över fjällpass.
Kawasakis avancerade teknikpaket omfattar traction control, bromssystem i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter – nu kompletterat med en fullfärg TFT-instrumentering. Denna erbjuder en rad nya funktioner, inklusive smartphone-anslutning och integrerade körlägen, vilket lyfter körupplevelsen till en ny nivå.
Kawasakis avancerade teknikpaket omfattar traction control, bromssystem i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter – nu kompletterat med en fullfärg TFT-instrumentering. Denna erbjuder en rad nya funktioner, inklusive smartphone-anslutning och integrerade körlägen, vilket lyfter körupplevelsen till en ny nivå.
Den nya helt digitala 4,3-tums TFT-färginstrumenteringen ger cockpit en högteknologisk och exklusiv känsla. Utöver smartphone-anslutning erbjuder den nya mätaren även flera funktioner som inte fanns på den tidigare modellen.
Den nya helt digitala 4,3-tums TFT-färginstrumenteringen ger cockpit en högteknologisk och exklusiv känsla. Utöver smartphone-anslutning erbjuder den nya mätaren även flera funktioner som inte fanns på den tidigare modellen.
Fyra integrerade körlägen (Sport, Väg, Regn eller Rider (manuellt)) gör det enkelt att välja en nivå av antispinn och effektläge som passar de aktuella körförhållandena.
Fyra integrerade körlägen (Sport, Väg, Regn eller Rider (manuellt)) gör det enkelt att välja en nivå av antispinn och effektläge som passar de aktuella körförhållandena.
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Den korta vindrutan bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportiga image. Likt Ninja ZX-10R stödjer frontkåpan sidorna på vindrutan. Hål i vindrutan släpper ut tryck som byggs upp bakom skärmen för att hjälpa till att minska buffring vid höga hastigheter.
Den korta vindrutan bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportiga image. Likt Ninja ZX-10R stödjer frontkåpan sidorna på vindrutan. Hål i vindrutan släpper ut tryck som byggs upp bakom skärmen för att hjälpa till att minska buffring vid höga hastigheter.
Kompakta nya hybridstrålkastare med projektor och reflektor är en nyckelkomponent i Ninja ZX-6R:s nya front. Mono-focus LED-teknik kompletteras av djupt placerade reflektorer som får de obelysta delarna av strålkastaren att se mörka ut, vilket skapar ett aggressivt uttryck. Frontkåpans intrikat lager-på-lager-design förstärks av vingspetsliknande luftintag och vinklade hakspoilers för att skapa en mycket distinkt profil.
Kompakta nya hybridstrålkastare med projektor och reflektor är en nyckelkomponent i Ninja ZX-6R:s nya front. Mono-focus LED-teknik kompletteras av djupt placerade reflektorer som får de obelysta delarna av strålkastaren att se mörka ut, vilket skapar ett aggressivt uttryck. Frontkåpans intrikat lager-på-lager-design förstärks av vingspetsliknande luftintag och vinklade hakspoilers för att skapa en mycket distinkt profil.
Precis som utformningen av bakre kåpan använder den främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till den högklassiga designen. Karossens mjuka, flytande design leder blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatfokuserade supersportprestanda.
Precis som utformningen av bakre kåpan använder den främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till den högklassiga designen. Karossens mjuka, flytande design leder blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatfokuserade supersportprestanda.
Raceutvecklad perimeterram är nyckeln till Ninja ZX-6R:s suveräna balans mellan lättmanövrerad hantering, stabilitet mitt i kurvan och förmågan att snabbt ändra linje, samtidigt som den ger utmärkt chassikänsla.
Raceutvecklad perimeterram är nyckeln till Ninja ZX-6R:s suveräna balans mellan lättmanövrerad hantering, stabilitet mitt i kurvan och förmågan att snabbt ändra linje, samtidigt som den ger utmärkt chassikänsla.
Standardmonterad quick shifter möjliggör kopplingsfria uppväxlingar, vilket ökar glädjen vid sportkörning.
Standardmonterad quick shifter möjliggör kopplingsfria uppväxlingar, vilket ökar glädjen vid sportkörning.
Körställningen, idealisk för sportkörning, ger en intuitiv passform som får föraren att känna sig bekväm direkt. Tank, sadel och bakre ram ger god kontakt med hojen för förbättrad förarfeedback.
Körställningen, idealisk för sportkörning, ger en intuitiv passform som får föraren att känna sig bekväm direkt. Tank, sadel och bakre ram ger god kontakt med hojen för förbättrad förarfeedback.
Genom att kombinera koncepten Showa SFF och BPF erbjuder denna avancerade gaffel både prestanda för racingbanan och användbarhet för vardagskörning. Förspänning och dämpning (återstuds och kompression) är separerade, vilket underlättar inställning.
Genom att kombinera koncepten Showa SFF och BPF erbjuder denna avancerade gaffel både prestanda för racingbanan och användbarhet för vardagskörning. Förspänning och dämpning (återstuds och kompression) är separerade, vilket underlättar inställning.
Föraren kan välja mellan full effekt eller lägre effekt.
Tre lägen täcker ett brett spektrum av körförhållanden och erbjuder antingen förbättrad sportprestanda eller trygghet under vissa förhållanden för att med självförtroende hantera ytor med låg greppförmåga.
Tre lägen täcker ett brett spektrum av körförhållanden och erbjuder antingen förbättrad sportprestanda eller trygghet under vissa förhållanden för att med självförtroende hantera ytor med låg greppförmåga.
Kawasakis högprecisions bromssystem i SuperSport-klass, designat för att ta hänsyn till de specifika köregenskaperna hos SuperSport-motorcyklar, säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal påverkan under sportkörning.
Kawasakis högprecisions bromssystem i SuperSport-klass, designat för att ta hänsyn till de specifika köregenskaperna hos SuperSport-motorcyklar, säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal påverkan under sportkörning.
Den helt nya designen är inspirerad av Ninja ZX-10R och förkroppsligar den ideala supersportbilden. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bak. Kompakta nya strålkastare och en intrikat lager-på-lager frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya ”ansikte”, medan svartlackade motorlock och ljuddämpare förstärker supersportintrycket och LED-blinkers fullbordar ett helt LED-belysningspaket.
Den helt nya designen är inspirerad av Ninja ZX-10R och förkroppsligar den ideala supersportbilden. Nya front- och sidokåpor skapar en design som flyter smidigt från front till bak. Kompakta nya strålkastare och en intrikat lager-på-lager frontkåpa ger Ninja ZX-6R sitt nya ”ansikte”, medan svartlackade motorlock och ljuddämpare förstärker supersportintrycket och LED-blinkers fullbordar ett helt LED-belysningspaket.
Med en motor och ett chassi baserade på racing och optimerade för gatkörning, erbjuder Ninja ZX-6R en spännande körupplevelse i många olika situationer. Trots sina racingrötter, som ger stor potential för banåkning, är dess fokus på gatkörning vad som gör den till supersportcykeln i 600cc-klassen att föredra för en dag i bergsdalar eller över fjällpass.
Med en motor och ett chassi baserade på racing och optimerade för gatkörning, erbjuder Ninja ZX-6R en spännande körupplevelse i många olika situationer. Trots sina racingrötter, som ger stor potential för banåkning, är dess fokus på gatkörning vad som gör den till supersportcykeln i 600cc-klassen att föredra för en dag i bergsdalar eller över fjällpass.
Kawasakis avancerade teknikpaket omfattar traction control, bromssystem i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter – nu kompletterat med en fullfärg TFT-instrumentering. Denna erbjuder en rad nya funktioner, inklusive smartphone-anslutning och integrerade körlägen, vilket lyfter körupplevelsen till en ny nivå.
Kawasakis avancerade teknikpaket omfattar traction control, bromssystem i supersportklass, valbara effektlägen och quickshifter – nu kompletterat med en fullfärg TFT-instrumentering. Denna erbjuder en rad nya funktioner, inklusive smartphone-anslutning och integrerade körlägen, vilket lyfter körupplevelsen till en ny nivå.
Den nya helt digitala 4,3-tums TFT-färginstrumenteringen ger cockpit en högteknologisk och exklusiv känsla. Utöver smartphone-anslutning erbjuder den nya mätaren även flera funktioner som inte fanns på den tidigare modellen.
Den nya helt digitala 4,3-tums TFT-färginstrumenteringen ger cockpit en högteknologisk och exklusiv känsla. Utöver smartphone-anslutning erbjuder den nya mätaren även flera funktioner som inte fanns på den tidigare modellen.
Fyra integrerade körlägen (Sport, Väg, Regn eller Rider (manuellt)) gör det enkelt att välja en nivå av antispinn och effektläge som passar de aktuella körförhållandena.
Fyra integrerade körlägen (Sport, Väg, Regn eller Rider (manuellt)) gör det enkelt att välja en nivå av antispinn och effektläge som passar de aktuella körförhållandena.
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Fördelen som erbjuds av Ninja ZX-6R:s 37 cm³ större slagvolym är betydande för den verkliga körglädjen. Större prestanda över varvtalsområdet är välkommet vid sportåkning, både på småvägar och på racerbanan. Men starkare vridmoment i låg- och mellanregistret jämfört med "vanliga" mellanstora supersportmodeller ger också ökad användbarhet i vardagliga situationer med gatukörning, som att åka i stadstrafik eller accelerera för att passera ett annat fordon på motorvägen. Uppdateringar för 2024 inkluderar utsläppsrelaterade justeringar.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Radiellt monterade monoblocksok ger en fast känsla i bromsgreppet för suverän kontroll. Stora Ø 310 mm skivbromsar och en radialpump i främre bromshuvudcylinder kompletterar frambromspaketet, vilket ger en kraftfull bromsning med utmärkt känsla. En Ø 220 mm skivbroms och ett lätt bromsok bromsar bakhjulet. Nya runda skivor som liknar de i Ninja ZX-10R bidrar till den starka Ninja ZX-familjens image.
Den korta vindrutan bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportiga image. Likt Ninja ZX-10R stödjer frontkåpan sidorna på vindrutan. Hål i vindrutan släpper ut tryck som byggs upp bakom skärmen för att hjälpa till att minska buffring vid höga hastigheter.
Den korta vindrutan bidrar till Ninja ZX-6R:s supersportiga image. Likt Ninja ZX-10R stödjer frontkåpan sidorna på vindrutan. Hål i vindrutan släpper ut tryck som byggs upp bakom skärmen för att hjälpa till att minska buffring vid höga hastigheter.
Kompakta nya hybridstrålkastare med projektor och reflektor är en nyckelkomponent i Ninja ZX-6R:s nya front. Mono-focus LED-teknik kompletteras av djupt placerade reflektorer som får de obelysta delarna av strålkastaren att se mörka ut, vilket skapar ett aggressivt uttryck. Frontkåpans intrikat lager-på-lager-design förstärks av vingspetsliknande luftintag och vinklade hakspoilers för att skapa en mycket distinkt profil.
Kompakta nya hybridstrålkastare med projektor och reflektor är en nyckelkomponent i Ninja ZX-6R:s nya front. Mono-focus LED-teknik kompletteras av djupt placerade reflektorer som får de obelysta delarna av strålkastaren att se mörka ut, vilket skapar ett aggressivt uttryck. Frontkåpans intrikat lager-på-lager-design förstärks av vingspetsliknande luftintag och vinklade hakspoilers för att skapa en mycket distinkt profil.
Precis som utformningen av bakre kåpan använder den främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till den högklassiga designen. Karossens mjuka, flytande design leder blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatfokuserade supersportprestanda.
Precis som utformningen av bakre kåpan använder den främre och sidokåporna sammanvävda lager för att skapa en 3D-effekt, där de flera lagren bidrar till den högklassiga designen. Karossens mjuka, flytande design leder blicken från front till bak och antyder Ninja ZX-6R:s gatfokuserade supersportprestanda.
Raceutvecklad perimeterram är nyckeln till Ninja ZX-6R:s suveräna balans mellan lättmanövrerad hantering, stabilitet mitt i kurvan och förmågan att snabbt ändra linje, samtidigt som den ger utmärkt chassikänsla.
Raceutvecklad perimeterram är nyckeln till Ninja ZX-6R:s suveräna balans mellan lättmanövrerad hantering, stabilitet mitt i kurvan och förmågan att snabbt ändra linje, samtidigt som den ger utmärkt chassikänsla.
Standardmonterad quick shifter möjliggör kopplingsfria uppväxlingar, vilket ökar glädjen vid sportkörning.
Standardmonterad quick shifter möjliggör kopplingsfria uppväxlingar, vilket ökar glädjen vid sportkörning.
Körställningen, idealisk för sportkörning, ger en intuitiv passform som får föraren att känna sig bekväm direkt. Tank, sadel och bakre ram ger god kontakt med hojen för förbättrad förarfeedback.
Körställningen, idealisk för sportkörning, ger en intuitiv passform som får föraren att känna sig bekväm direkt. Tank, sadel och bakre ram ger god kontakt med hojen för förbättrad förarfeedback.
Genom att kombinera koncepten Showa SFF och BPF erbjuder denna avancerade gaffel både prestanda för racingbanan och användbarhet för vardagskörning. Förspänning och dämpning (återstuds och kompression) är separerade, vilket underlättar inställning.
Genom att kombinera koncepten Showa SFF och BPF erbjuder denna avancerade gaffel både prestanda för racingbanan och användbarhet för vardagskörning. Förspänning och dämpning (återstuds och kompression) är separerade, vilket underlättar inställning.
Föraren kan välja mellan full effekt eller lägre effekt.
Tre lägen täcker ett brett spektrum av körförhållanden och erbjuder antingen förbättrad sportprestanda eller trygghet under vissa förhållanden för att med självförtroende hantera ytor med låg greppförmåga.
Tre lägen täcker ett brett spektrum av körförhållanden och erbjuder antingen förbättrad sportprestanda eller trygghet under vissa förhållanden för att med självförtroende hantera ytor med låg greppförmåga.
Kawasakis högprecisions bromssystem i SuperSport-klass, designat för att ta hänsyn till de specifika köregenskaperna hos SuperSport-motorcyklar, säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal påverkan under sportkörning.
Kawasakis högprecisions bromssystem i SuperSport-klass, designat för att ta hänsyn till de specifika köregenskaperna hos SuperSport-motorcyklar, säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal påverkan under sportkörning.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
---|---|
Kompressionsförhållande | 12.9:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 67.0 x 45.1 mm |
Motorvolym | 636 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning med ovala sub-gasspjäll: 38 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump med oljekylare |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 91.0 kW {124 PS} / 13,000 varv/min |
---|---|
Maximal effekt med RAM Air | 95,2 kW {129 PS} / 13.000 varv/min |
Maximalt vridmoment | 69.0 N•m {7.0 kgf•m} / 10,800 varv/min |
CO2-utsläpp | 145 g/km |
Bränsleförbrukning | 6.1 l/100km |
CO2-utsläpp 85 kW kit | 147.0 g/km |
Bränsleförbrukning 85kW kit | 6.2 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Primär reduktionskvot | 1.900 (76/40) |
Växelförhållanden 1:a | 2.846 (37/13) |
Växelförhållanden 2:a | 2.200 (33/15) |
Växelförhållanden 3:e | 1.850 (37/20) |
Växelförhållanden 4:e | 1.600 (32/20) |
Växelförhållanden 5:e | 1.421 (27/19) |
Växelförhållanden 6:e | 1.300 (26/20) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.867 (43/15) |
Ramtyp | Perimeter, aluminium |
---|---|
Spår | 101 mm |
Fjädringsväg fram | 120 mm |
Fjädringsväg bak | 151 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,025 x 710 x 1,105 mm |
Styrvinkel V H | 27° / 27° |
Hjulbas | 1,400 mm |
Markfrigång | 130 mm |
Bränslekapacitet | 17.0 liter |
Sadelhöjd | 830 mm |
Tjänstevikt | 198 kg |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 310 mm |
Typ av frambromsok | Radialmontering, monoblock, motsatt 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 220 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkelborr glidpinne |
Typ av framfjädring | USD-gaffel (SFF-BP) med kompressions- och returdämpning, justerbar fjäderförspänning och toppfjädrar |
Framfjädringens diameter | Ø 41 mm |
Typ av bakre fjädring | Nedre länk Uni-Trak, gasfylld stötdämpare med piggyback-reservoar, kompressions- och returdämpning samt justerbar fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Hjälper till att skydda tankens lack mot repor och normalt slitage med detta knäskydds set.
LÄS MERFörebygg vältningsskador på din framaxel, axelmutter, gaffelben och bromsok.
Lås hjälmen smidigt när du går av motorcykeln.
Tillverkat av slitstarkt, rivsäkert Honeycomb ripstop-tyg. Värmetåligt upp till 120 grader. Diskret branding.
100 % polyester. Levereras med mångsidig förvaringspåse.
Passar:
Oavsett om du vill parkera din motorcykel i en depån eller i garaget – låt din värdefulla maskin vila med stil på denna Kawasaki garagematta. Mattan uppfyller FIM:s nya miljökrav och erbjuder hög absorptionsförmåga samt dammkontroll.
Ett oumbärligt verktyg för både motorcykelentusiaster och mekaniker. Designat för att ge stabilitet och bekvämlighet gör detta paddock stativ det enkelt att komma åt hjul, fjädring och andra komponenter.
Detta premium bakre motorcykelstativ kan monteras isär, vilket gör det mycket enklare att transportera. Det kompakta stativet levereras i ett butiksanpassat bärfodral med inbyggt handtag. Stativet är tillverkat i premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stålet.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser: