Inpage Navigation Section: Överblick
Supercharge-genialitet omdefinierar Supernaked. Vår världsdominerande liter-motor är förstärkt bortom alla förväntningar med Supercharger-teknologi från den oöverträffade Ninja H2. Sugomi-stilen genomsyrar Kawasakis DNA. SUPERCHARGE YOUR RIDING LIFE.
Färg
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
209000,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
Z H2:s specialdesignade ram kan utnyttja den fulla kraften från den kompressorladdade motorn och erbjuder en kombination av höghastighetsstabilitet och lätt handhavande som underlättar kontrollen när du åker i staden eller på krokiga vägar – till synes motsatta egenskaper. Den kompakta ramen, en idealisk bas för formen av en naken modell, har en balans mellan styvhet och flexibilitet på hög nivå, vilket gör att ett brett spektrum av körsituationer kan hanteras.
Z H2:s specialdesignade ram kan utnyttja den fulla kraften från den kompressorladdade motorn och erbjuder en kombination av höghastighetsstabilitet och lätt handhavande som underlättar kontrollen när du åker i staden eller på krokiga vägar – till synes motsatta egenskaper. Den kompakta ramen, en idealisk bas för formen av en naken modell, har en balans mellan styvhet och flexibilitet på hög nivå, vilket gör att ett brett spektrum av körsituationer kan hanteras.
Z H2:s avancerade elektronikpaket inkluderar flera elektroniska styrsystem som KTRC, KCMF och KIBS, samt en IMU som ger chassiets orientering till KIBS och KTRC. Dessa förarstödssystem ger trygghet för att hantera den superladdade motorns kraft, samtidigt som de erbjuder ett brett spektrum av information. Dessutom förbättrar Elektronisk Farthållare och KQS körbekvämligheten ytterligare. Vidare finns tre olika effektlägen att välja mellan, samt integrerade körlägen som kopplar ihop KTRC och effektläget, vilket gör dem mycket enkla att använda och låter föraren fokusera på körningen.
Z H2:s avancerade elektronikpaket inkluderar flera elektroniska styrsystem som KTRC, KCMF och KIBS, samt en IMU som ger chassiets orientering till KIBS och KTRC. Dessa förarstödssystem ger trygghet för att hantera den superladdade motorns kraft, samtidigt som de erbjuder ett brett spektrum av information. Dessutom förbättrar Elektronisk Farthållare och KQS körbekvämligheten ytterligare. Vidare finns tre olika effektlägen att välja mellan, samt integrerade körlägen som kopplar ihop KTRC och effektläget, vilket gör dem mycket enkla att använda och låter föraren fokusera på körningen.
Utformningen av Z-seriens flaggskepp Z H2 designades enligt dess SUGOMI & Minimalistiska designkoncept. Dess dynamiska formspråk, som påminner om ett rovdjur som är redo att attackera, och det asymmetriska Ram Air-intaget på dess vänstra sida är delar av dess extremt intensiva och mycket individualistiska SUGOMI-design. Dess kompakta chassi är produkten av en minimalistisk designfilosofi, med alla funktionella delar gjorda så små som möjligt. Kawasaki River Mark-emblemet som visas på frontkåpan är endast tillåten för maskiner som drivs av överladdade motorer, bekräftar Z H2 som en flaggskeppsmodell.
Utformningen av Z-seriens flaggskepp Z H2 designades enligt dess SUGOMI & Minimalistiska designkoncept. Dess dynamiska formspråk, som påminner om ett rovdjur som är redo att attackera, och det asymmetriska Ram Air-intaget på dess vänstra sida är delar av dess extremt intensiva och mycket individualistiska SUGOMI-design. Dess kompakta chassi är produkten av en minimalistisk designfilosofi, med alla funktionella delar gjorda så små som möjligt. Kawasaki River Mark-emblemet som visas på frontkåpan är endast tillåten för maskiner som drivs av överladdade motorer, bekräftar Z H2 som en flaggskeppsmodell.
För att vara lätt att köra i låga och medelhöga hastigheter, såväl som höga hastigheter, behövde Z H2 ett bromssystem som matchar dess prestanda. De främre bromsarna greppas av Brembo M4.32 monoblock bromsok. Bearbetade av gjutna aluminiumblock, deras mycket styva strukturer i ett stycke har stark bromskraft. Bromsoken är radiellt monterade, vilket ytterligare bidrar till deras höga prestanda. Nissin huvudcylinder, finjusterad med Kawasakis originalinställningar, erbjuder funktionalitet perfekt anpassad till Z H2:s karaktär, vilket gör det möjligt för förare att inte bara kontrollera retardation från olika hastighetsområden, utan också att använda bromsarna för att initiera viktöverföring för att ändra cykelns hållning vid hörningång.
För att vara lätt att köra i låga och medelhöga hastigheter, såväl som höga hastigheter, behövde Z H2 ett bromssystem som matchar dess prestanda. De främre bromsarna greppas av Brembo M4.32 monoblock bromsok. Bearbetade av gjutna aluminiumblock, deras mycket styva strukturer i ett stycke har stark bromskraft. Bromsoken är radiellt monterade, vilket ytterligare bidrar till deras höga prestanda. Nissin huvudcylinder, finjusterad med Kawasakis originalinställningar, erbjuder funktionalitet perfekt anpassad till Z H2:s karaktär, vilket gör det möjligt för förare att inte bara kontrollera retardation från olika hastighetsområden, utan också att använda bromsarna för att initiera viktöverföring för att ändra cykelns hållning vid hörningång.
Vid motorvarvtal (rpm) över 2 500 varv/min, möjliggör KQS kopplingsfria upp- och nedväxlingar. Som ett komplement till den kraftfulla motorn och växellådan är Quick shifter en praktisk funktion som kan användas inte bara för sportåkning utan också för stadsåkning och touring. Den möjliggör snabba upp- och nedväxlingar, vilket underlättar mjuk acceleration och fartminskning. Under fartminskning styr KQS-systemet automatiskt motorvarvtalet, vilket gör att du kan växla ner utan att använda kopplingen. Under acceleration upptäcker systemet att växelspaken har aktiverats och skickar en signal till ECU:n om att bryta tändningen så att föraren smidigt kan lägga i nästa växel utan att behöva använda kopplingen
Vid motorvarvtal (rpm) över 2 500 varv/min, möjliggör KQS kopplingsfria upp- och nedväxlingar. Som ett komplement till den kraftfulla motorn och växellådan är Quick shifter en praktisk funktion som kan användas inte bara för sportåkning utan också för stadsåkning och touring. Den möjliggör snabba upp- och nedväxlingar, vilket underlättar mjuk acceleration och fartminskning. Under fartminskning styr KQS-systemet automatiskt motorvarvtalet, vilket gör att du kan växla ner utan att använda kopplingen. Under acceleration upptäcker systemet att växelspaken har aktiverats och skickar en signal till ECU:n om att bryta tändningen så att föraren smidigt kan lägga i nästa växel utan att behöva använda kopplingen
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Denna modell är utrustad med en smartphone-anslutningsfunktion, som möjliggör anslutning via Bluetooth. Eftersom systemet kan nås via Bluetooth-teknik finns det inget behov av att ansluta kablar, vilket gör att bekvämligheten förbättras dramatiskt. Förutom att kontrollera maskininformation och registrera och ladda ner loggar, kan inställningar som Riding Mode förberedas på distans. Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Denna modell är utrustad med en smartphone-anslutningsfunktion, som möjliggör anslutning via Bluetooth. Eftersom systemet kan nås via Bluetooth-teknik finns det inget behov av att ansluta kablar, vilket gör att bekvämligheten förbättras dramatiskt. Förutom att kontrollera maskininformation och registrera och ladda ner loggar, kan inställningar som Riding Mode förberedas på distans. Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Alla lampor – inklusive strålkastare, bakljus, blinkers och nummerplåtsbelysning – är utrustade med LED-lampor. Den låga energiförbrukningen och höga hållbarheten förbättrar underhållsvänligheten samtidigt som de erbjuder hög ljusstyrka och effektiv belysning. Lampornas klara färgåtergivning bidrar till utmärkt synlighet från omgivningen, vilket i sin tur ökar säkerheten vid nattkörning avsevärt. Den rammonterade strålkastaren påverkar även designen framtill och skapar ett innovativt utseende som skiljer sig från tidigare nakenmodeller.
Alla lampor – inklusive strålkastare, bakljus, blinkers och nummerplåtsbelysning – är utrustade med LED-lampor. Den låga energiförbrukningen och höga hållbarheten förbättrar underhållsvänligheten samtidigt som de erbjuder hög ljusstyrka och effektiv belysning. Lampornas klara färgåtergivning bidrar till utmärkt synlighet från omgivningen, vilket i sin tur ökar säkerheten vid nattkörning avsevärt. Den rammonterade strålkastaren påverkar även designen framtill och skapar ett innovativt utseende som skiljer sig från tidigare nakenmodeller.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort. Den elektroniska farthållaren aktiveras bekvämt från vänster handtag.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort. Den elektroniska farthållaren aktiveras bekvämt från vänster handtag.
Monterad på det starka, smidiga Fat-barstyret, vänster och höger handtagsomkopplare låter förare göra inställnings- och displayändringar utan att släppa handtagen. Den vänstra handtagsomkopplaren används för att manövrera den elektroniska farthållaren, göra ändringar i mätardisplayen och uppdatera inställningar, medan den högra handtagets omkopplare används för att komma åt maskinens inställningsmeny.
Monterad på det starka, smidiga Fat-barstyret, vänster och höger handtagsomkopplare låter förare göra inställnings- och displayändringar utan att släppa handtagen. Den vänstra handtagsomkopplaren används för att manövrera den elektroniska farthållaren, göra ändringar i mätardisplayen och uppdatera inställningar, medan den högra handtagets omkopplare används för att komma åt maskinens inställningsmeny.
Instrumentpanelen visar omfattande information på TFT LCD-skärmen i färg. Den har också funktioner som kan hjälpa dig att hantera dagliga fordonsdriftstatus och schema för långdistanskörning. Displayfunktionerna inkluderar en digital hastighetsmätare, växellägesindikator, växlingsindikator, vägmätare, dubbla trippmätare, bränslemätare, återstående räckvidd, nuvarande/genomsnittlig bränsleförbrukning, utomhustemperatur, kylvätsketemperatur, klocka, ekonomisk körindikator, IMU-indikator, KIBS-indikator, laddtryck och laddtemperatur.
Instrumentpanelen visar omfattande information på TFT LCD-skärmen i färg. Den har också funktioner som kan hjälpa dig att hantera dagliga fordonsdriftstatus och schema för långdistanskörning. Displayfunktionerna inkluderar en digital hastighetsmätare, växellägesindikator, växlingsindikator, vägmätare, dubbla trippmätare, bränslemätare, återstående räckvidd, nuvarande/genomsnittlig bränsleförbrukning, utomhustemperatur, kylvätsketemperatur, klocka, ekonomisk körindikator, IMU-indikator, KIBS-indikator, laddtryck och laddtemperatur.
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
Hanterbarhet vid alla hastigheter har noggrant eftersträvats i motorn gör att du kan uppleva den höga effekten på 200 PS. Traditionellt för att få mer kraft är en ökning av större motor det första steget, men detta ökar också vikten, vilket minskar fördelen med den vunna kraften. Med den nakna Z H2 har den överladdade motorn eliminerat det problemet. Den vattenkylda DOHC 4-ventils parallella 4-cylindriga 998 cm3 överladdade motorn genererar hög effekt på upp till 147Kw (200 PS) samtidigt som den är lätt och kompakt. Den ger en överväldigande acceleration som du inte kan känna med en konventionell motor.
Z H2:s specialdesignade ram kan utnyttja den fulla kraften från den kompressorladdade motorn och erbjuder en kombination av höghastighetsstabilitet och lätt handhavande som underlättar kontrollen när du åker i staden eller på krokiga vägar – till synes motsatta egenskaper. Den kompakta ramen, en idealisk bas för formen av en naken modell, har en balans mellan styvhet och flexibilitet på hög nivå, vilket gör att ett brett spektrum av körsituationer kan hanteras.
Z H2:s specialdesignade ram kan utnyttja den fulla kraften från den kompressorladdade motorn och erbjuder en kombination av höghastighetsstabilitet och lätt handhavande som underlättar kontrollen när du åker i staden eller på krokiga vägar – till synes motsatta egenskaper. Den kompakta ramen, en idealisk bas för formen av en naken modell, har en balans mellan styvhet och flexibilitet på hög nivå, vilket gör att ett brett spektrum av körsituationer kan hanteras.
Z H2:s avancerade elektronikpaket inkluderar flera elektroniska styrsystem som KTRC, KCMF och KIBS, samt en IMU som ger chassiets orientering till KIBS och KTRC. Dessa förarstödssystem ger trygghet för att hantera den superladdade motorns kraft, samtidigt som de erbjuder ett brett spektrum av information. Dessutom förbättrar Elektronisk Farthållare och KQS körbekvämligheten ytterligare. Vidare finns tre olika effektlägen att välja mellan, samt integrerade körlägen som kopplar ihop KTRC och effektläget, vilket gör dem mycket enkla att använda och låter föraren fokusera på körningen.
Z H2:s avancerade elektronikpaket inkluderar flera elektroniska styrsystem som KTRC, KCMF och KIBS, samt en IMU som ger chassiets orientering till KIBS och KTRC. Dessa förarstödssystem ger trygghet för att hantera den superladdade motorns kraft, samtidigt som de erbjuder ett brett spektrum av information. Dessutom förbättrar Elektronisk Farthållare och KQS körbekvämligheten ytterligare. Vidare finns tre olika effektlägen att välja mellan, samt integrerade körlägen som kopplar ihop KTRC och effektläget, vilket gör dem mycket enkla att använda och låter föraren fokusera på körningen.
Utformningen av Z-seriens flaggskepp Z H2 designades enligt dess SUGOMI & Minimalistiska designkoncept. Dess dynamiska formspråk, som påminner om ett rovdjur som är redo att attackera, och det asymmetriska Ram Air-intaget på dess vänstra sida är delar av dess extremt intensiva och mycket individualistiska SUGOMI-design. Dess kompakta chassi är produkten av en minimalistisk designfilosofi, med alla funktionella delar gjorda så små som möjligt. Kawasaki River Mark-emblemet som visas på frontkåpan är endast tillåten för maskiner som drivs av överladdade motorer, bekräftar Z H2 som en flaggskeppsmodell.
Utformningen av Z-seriens flaggskepp Z H2 designades enligt dess SUGOMI & Minimalistiska designkoncept. Dess dynamiska formspråk, som påminner om ett rovdjur som är redo att attackera, och det asymmetriska Ram Air-intaget på dess vänstra sida är delar av dess extremt intensiva och mycket individualistiska SUGOMI-design. Dess kompakta chassi är produkten av en minimalistisk designfilosofi, med alla funktionella delar gjorda så små som möjligt. Kawasaki River Mark-emblemet som visas på frontkåpan är endast tillåten för maskiner som drivs av överladdade motorer, bekräftar Z H2 som en flaggskeppsmodell.
För att vara lätt att köra i låga och medelhöga hastigheter, såväl som höga hastigheter, behövde Z H2 ett bromssystem som matchar dess prestanda. De främre bromsarna greppas av Brembo M4.32 monoblock bromsok. Bearbetade av gjutna aluminiumblock, deras mycket styva strukturer i ett stycke har stark bromskraft. Bromsoken är radiellt monterade, vilket ytterligare bidrar till deras höga prestanda. Nissin huvudcylinder, finjusterad med Kawasakis originalinställningar, erbjuder funktionalitet perfekt anpassad till Z H2:s karaktär, vilket gör det möjligt för förare att inte bara kontrollera retardation från olika hastighetsområden, utan också att använda bromsarna för att initiera viktöverföring för att ändra cykelns hållning vid hörningång.
För att vara lätt att köra i låga och medelhöga hastigheter, såväl som höga hastigheter, behövde Z H2 ett bromssystem som matchar dess prestanda. De främre bromsarna greppas av Brembo M4.32 monoblock bromsok. Bearbetade av gjutna aluminiumblock, deras mycket styva strukturer i ett stycke har stark bromskraft. Bromsoken är radiellt monterade, vilket ytterligare bidrar till deras höga prestanda. Nissin huvudcylinder, finjusterad med Kawasakis originalinställningar, erbjuder funktionalitet perfekt anpassad till Z H2:s karaktär, vilket gör det möjligt för förare att inte bara kontrollera retardation från olika hastighetsområden, utan också att använda bromsarna för att initiera viktöverföring för att ändra cykelns hållning vid hörningång.
Vid motorvarvtal (rpm) över 2 500 varv/min, möjliggör KQS kopplingsfria upp- och nedväxlingar. Som ett komplement till den kraftfulla motorn och växellådan är Quick shifter en praktisk funktion som kan användas inte bara för sportåkning utan också för stadsåkning och touring. Den möjliggör snabba upp- och nedväxlingar, vilket underlättar mjuk acceleration och fartminskning. Under fartminskning styr KQS-systemet automatiskt motorvarvtalet, vilket gör att du kan växla ner utan att använda kopplingen. Under acceleration upptäcker systemet att växelspaken har aktiverats och skickar en signal till ECU:n om att bryta tändningen så att föraren smidigt kan lägga i nästa växel utan att behöva använda kopplingen
Vid motorvarvtal (rpm) över 2 500 varv/min, möjliggör KQS kopplingsfria upp- och nedväxlingar. Som ett komplement till den kraftfulla motorn och växellådan är Quick shifter en praktisk funktion som kan användas inte bara för sportåkning utan också för stadsåkning och touring. Den möjliggör snabba upp- och nedväxlingar, vilket underlättar mjuk acceleration och fartminskning. Under fartminskning styr KQS-systemet automatiskt motorvarvtalet, vilket gör att du kan växla ner utan att använda kopplingen. Under acceleration upptäcker systemet att växelspaken har aktiverats och skickar en signal till ECU:n om att bryta tändningen så att föraren smidigt kan lägga i nästa växel utan att behöva använda kopplingen
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Race-inspirerad kopplingsteknik erbjuder både en mycket lättare känsla vid växelspaken, såväl som en vridmomentbegränsande funktion som hjälper till att förhindra bakhjulslåsning vid nedväxling.
Denna modell är utrustad med en smartphone-anslutningsfunktion, som möjliggör anslutning via Bluetooth. Eftersom systemet kan nås via Bluetooth-teknik finns det inget behov av att ansluta kablar, vilket gör att bekvämligheten förbättras dramatiskt. Förutom att kontrollera maskininformation och registrera och ladda ner loggar, kan inställningar som Riding Mode förberedas på distans. Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Denna modell är utrustad med en smartphone-anslutningsfunktion, som möjliggör anslutning via Bluetooth. Eftersom systemet kan nås via Bluetooth-teknik finns det inget behov av att ansluta kablar, vilket gör att bekvämligheten förbättras dramatiskt. Förutom att kontrollera maskininformation och registrera och ladda ner loggar, kan inställningar som Riding Mode förberedas på distans. Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Alla lampor – inklusive strålkastare, bakljus, blinkers och nummerplåtsbelysning – är utrustade med LED-lampor. Den låga energiförbrukningen och höga hållbarheten förbättrar underhållsvänligheten samtidigt som de erbjuder hög ljusstyrka och effektiv belysning. Lampornas klara färgåtergivning bidrar till utmärkt synlighet från omgivningen, vilket i sin tur ökar säkerheten vid nattkörning avsevärt. Den rammonterade strålkastaren påverkar även designen framtill och skapar ett innovativt utseende som skiljer sig från tidigare nakenmodeller.
Alla lampor – inklusive strålkastare, bakljus, blinkers och nummerplåtsbelysning – är utrustade med LED-lampor. Den låga energiförbrukningen och höga hållbarheten förbättrar underhållsvänligheten samtidigt som de erbjuder hög ljusstyrka och effektiv belysning. Lampornas klara färgåtergivning bidrar till utmärkt synlighet från omgivningen, vilket i sin tur ökar säkerheten vid nattkörning avsevärt. Den rammonterade strålkastaren påverkar även designen framtill och skapar ett innovativt utseende som skiljer sig från tidigare nakenmodeller.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort. Den elektroniska farthållaren aktiveras bekvämt från vänster handtag.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort. Den elektroniska farthållaren aktiveras bekvämt från vänster handtag.
Monterad på det starka, smidiga Fat-barstyret, vänster och höger handtagsomkopplare låter förare göra inställnings- och displayändringar utan att släppa handtagen. Den vänstra handtagsomkopplaren används för att manövrera den elektroniska farthållaren, göra ändringar i mätardisplayen och uppdatera inställningar, medan den högra handtagets omkopplare används för att komma åt maskinens inställningsmeny.
Monterad på det starka, smidiga Fat-barstyret, vänster och höger handtagsomkopplare låter förare göra inställnings- och displayändringar utan att släppa handtagen. Den vänstra handtagsomkopplaren används för att manövrera den elektroniska farthållaren, göra ändringar i mätardisplayen och uppdatera inställningar, medan den högra handtagets omkopplare används för att komma åt maskinens inställningsmeny.
Instrumentpanelen visar omfattande information på TFT LCD-skärmen i färg. Den har också funktioner som kan hjälpa dig att hantera dagliga fordonsdriftstatus och schema för långdistanskörning. Displayfunktionerna inkluderar en digital hastighetsmätare, växellägesindikator, växlingsindikator, vägmätare, dubbla trippmätare, bränslemätare, återstående räckvidd, nuvarande/genomsnittlig bränsleförbrukning, utomhustemperatur, kylvätsketemperatur, klocka, ekonomisk körindikator, IMU-indikator, KIBS-indikator, laddtryck och laddtemperatur.
Instrumentpanelen visar omfattande information på TFT LCD-skärmen i färg. Den har också funktioner som kan hjälpa dig att hantera dagliga fordonsdriftstatus och schema för långdistanskörning. Displayfunktionerna inkluderar en digital hastighetsmätare, växellägesindikator, växlingsindikator, vägmätare, dubbla trippmätare, bränslemätare, återstående räckvidd, nuvarande/genomsnittlig bränsleförbrukning, utomhustemperatur, kylvätsketemperatur, klocka, ekonomisk körindikator, IMU-indikator, KIBS-indikator, laddtryck och laddtemperatur.
Designad helt internt, är den enorma potentialen hos den kompakta och högpresterande superladdade motorn ett bevis på teknologin som KHI-gruppen besitter.
Med hjälp av den kunskap och teknologi som KHI-gruppen besitter levererar Kawasakis superladdade motor hög motoreffekt samtidigt som en kompakt design bibehålls. Nyckeln till att uppnå denna otroliga prestanda ligger i motorns kompressor – en motorcykelspecifik enhet som är helt designad internt med teknologi från Kawasakis Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company och Corporate Technology Division. En av de största fördelarna med att designa kompressorn internt och skräddarsy dess design för att passa motorns egenskaper var att ingenjörer kunde uppnå hög-effektiv drift över ett brett spektrum av förhållanden – något som inte hade varit möjligt genom att bara använda eller försöka anpassa en eftermarknads bilkompressor. Vikten av hög effektivitet i en kompressor är att när luften komprimeras, är värmeökningen som stjäl effekt minimal. Och medan många kompressorer kan erbjuda hög-effektiv drift i ett mycket begränsat spektrum av förhållanden, erbjuder Kawasakis kompressor hög effektivitet över ett brett spektrum av tryckförhållanden och flödeshastigheter – vilket innebär över ett brett spektrum av motorvarvtal och fordonshastigheter. Detta breda spektrum av effektiv drift (liknande att ha ett brett effektband) översätts enkelt till stark acceleration. Kompressorns höga effektivitet och minimala värmeökning innebar också att en intercooler var onödig, vilket sparade både vikt och utrymme och möjliggjorde motorns kompakta design.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) optimerar acceleration från stillastående genom att elektroniskt hantera motorns effekt för att förhindra hjulspinn.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) är designad för att hjälpa förare genom att optimera accelerationen från stillastående. Den elektroniskt hanterar motorns effekt för att förhindra hjulspinn när man rör sig iväg. Förare kan välja mellan tre lägen, där varje läge erbjuder en allt större nivå av ingripande. Varje läge gör det möjligt för föraren att starta från stillastående med full gas. Med kopplingshandtaget intryckt och systemet aktiverat, begränsas motorvarvtalet till en bestämd nivå medan föraren håller gasen öppen. När föraren släpper kopplingshandtaget för att koppla i kopplingen, tillåts motorvarvtalet att öka, men effekten regleras för att förhindra hjulspinn och hjälpa till att hålla framhjulet på marken. (I läge 1, det minst ingripande, kan framhjulet lyfta lite.) Systemet kopplas automatiskt ur vid 150 km/h eller när föraren växlar upp till 3:e växeln.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Designad helt internt, är den enorma potentialen hos den kompakta och högpresterande superladdade motorn ett bevis på teknologin som KHI-gruppen besitter.
Med hjälp av den kunskap och teknologi som KHI-gruppen besitter levererar Kawasakis superladdade motor hög motoreffekt samtidigt som en kompakt design bibehålls. Nyckeln till att uppnå denna otroliga prestanda ligger i motorns kompressor – en motorcykelspecifik enhet som är helt designad internt med teknologi från Kawasakis Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company och Corporate Technology Division. En av de största fördelarna med att designa kompressorn internt och skräddarsy dess design för att passa motorns egenskaper var att ingenjörer kunde uppnå hög-effektiv drift över ett brett spektrum av förhållanden – något som inte hade varit möjligt genom att bara använda eller försöka anpassa en eftermarknads bilkompressor. Vikten av hög effektivitet i en kompressor är att när luften komprimeras, är värmeökningen som stjäl effekt minimal. Och medan många kompressorer kan erbjuda hög-effektiv drift i ett mycket begränsat spektrum av förhållanden, erbjuder Kawasakis kompressor hög effektivitet över ett brett spektrum av tryckförhållanden och flödeshastigheter – vilket innebär över ett brett spektrum av motorvarvtal och fordonshastigheter. Detta breda spektrum av effektiv drift (liknande att ha ett brett effektband) översätts enkelt till stark acceleration. Kompressorns höga effektivitet och minimala värmeökning innebar också att en intercooler var onödig, vilket sparade både vikt och utrymme och möjliggjorde motorns kompakta design.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) optimerar acceleration från stillastående genom att elektroniskt hantera motorns effekt för att förhindra hjulspinn.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) är designad för att hjälpa förare genom att optimera accelerationen från stillastående. Den elektroniskt hanterar motorns effekt för att förhindra hjulspinn när man rör sig iväg. Förare kan välja mellan tre lägen, där varje läge erbjuder en allt större nivå av ingripande. Varje läge gör det möjligt för föraren att starta från stillastående med full gas. Med kopplingshandtaget intryckt och systemet aktiverat, begränsas motorvarvtalet till en bestämd nivå medan föraren håller gasen öppen. När föraren släpper kopplingshandtaget för att koppla i kopplingen, tillåts motorvarvtalet att öka, men effekten regleras för att förhindra hjulspinn och hjälpa till att hålla framhjulet på marken. (I läge 1, det minst ingripande, kan framhjulet lyfta lite.) Systemet kopplas automatiskt ur vid 150 km/h eller när föraren växlar upp till 3:e växeln.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Sound tuning enhances the exhilaration a Kawasaki motorcycle offers by complementing the sensations the rider feels with a carefully crafted auditory component.
Kawasaki has long had a reputation for building great-sounding bikes – a characteristic inherent in Kawasaki’s engine architecture – but it is only recently that effort has been put into crafting a specific auditory experience though careful sound tuning of either the intake or exhaust system.
Designed specifically to allow riders to enjoy their motorcycles aurally as well as physically, the carefully crafted auditory notes can be the key components of the street riding exhilaration offered by models that have benefitted from sound tuning. Sound tuning can include conducting sound research, designing intake and exhaust system components based on acoustic test carried out in a sound room, and careful consideration of every detail of a system’s components to ensure a balance of performance and the desired sound.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra med kompressor |
---|---|
Kompressionsförhållande | 11.2:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 76.0 x 55.0 mm |
Motorvolym | 998 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 40 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 147.1 kW {200 PS} / 11,000 varv/min |
---|---|
Maximalt vridmoment | 137.0 N•m {14.0 kgf•m} / 8,500 varv/min |
CO2-utsläpp | 134 g/km |
Bränsleförbrukning | 6.0 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 1.480 (74/50) |
Växelförhållanden 1:a | 3.077 (40/13) |
Växelförhållanden 2:a | 2.471 (42/17) |
Växelförhållanden 3:e | 2.045 (45/22) |
Växelförhållanden 4:e | 1.727 (38/22) |
Växelförhållanden 5:e | 1.524 (32/21) |
Växelförhållanden 6:e | 1.348 (31/23) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.556 (46/18) |
Ramtyp | Fackverk, höghållfast stål |
---|---|
Spår | 104 mm |
Fjädringsväg fram | 120 mm |
Fjädringsväg bak | 134 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 190/55 ZR17 M/C (75W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,085 x 810 x 1,130 mm |
Styrvinkel V H | 29° / 29° |
Hjulbas | 1,455 mm |
Markfrigång | 140 mm |
Bränslekapacitet | 19.0 liter |
Sadelhöjd | 830 mm |
Tjänstevikt | 239 kg |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 320 mm |
Typ av frambromsok | Brembo radialmontering, M4.32 monoblock, motsatta 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 260 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel (SFF-BP) med justerbar kompressions- och returdämpning samt fjäderförspänning |
Typ av bakre fjädring | Uni-Trak, gasfylld stötdämpare, justerbar returdämpning och fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Hjälp till att hålla händerna varma på vägen med ett handtagsvärmesystem som är ergonomiskt designat för att minimera extra bulk på handtagen.
Hjälp till att skydda din motorcykel från vältningsskador.
Halvstyv polyester tankväska, speciellt designad för tankens form.
Ett oumbärligt verktyg för motorcykelentusiaster och mekaniker. Designad för att ge stabilitet och bekvämlighet, detta depåstöd gör det enkelt att få åtkomst till hjul, fjädring och andra komponenter.
Denna premium bakställ kan demonteras, vilket gör transporten mycket enklare. Det kompakta stället levereras i en butiksvärdig bärväska med inbyggt bärhandtag. Stället är tillverkat av premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stål.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser:
Stiligt fälgdekalset för att fullända din motorcykels utseende. (Set om 4 ringar för 1 motorcykel)
LÄS MERStylish wheel rim tape to complete the sporty looks of your bike. (Set of four rings for one bike)
LÄS MEROavsett om du vill parkera din motorcykel i en depån eller i garaget – låt din värdefulla maskin vila med stil på denna Kawasaki garagematta. Mattan uppfyller FIM:s nya miljökrav och erbjuder hög absorptionsförmåga samt dammkontroll.
Ett oumbärligt verktyg för motorcykelentusiaster och mekaniker. Designad för att ge stabilitet och bekvämlighet, detta depåstöd gör det enkelt att få åtkomst till hjul, fjädring och andra komponenter.
Denna premium bakställ kan demonteras, vilket gör transporten mycket enklare. Det kompakta stället levereras i en butiksvärdig bärväska med inbyggt bärhandtag. Stället är tillverkat av premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stål.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser: