Inpage Navigation Section: Överblick
Ninja ZX-10R är skapad för dem som antar utmaningen – en äkta Supersport-maskin i mästarklass.
Från att ha burit Kawasaki-förare till sju WorldSBK mästerskapstitlar till att hjälpa prestandaentusiaster tänja sina gränser på banan, tar Ninja ZX-10R nu prestandan till nya höjder.
Med nya aerodynamiska vingelement och en skarpare, mer aggressiv design markerar den nästa generation av Ninja.
Utmana dina gränser med nya Ninja ZX-10R – utrustad med en kraftfull 998cc fyracylindrig motor, ett finjusterat chassi och fjädring, ett toppmodernt elektronikpaket och mycket mer.
Actionbilder visar motorcykeln förberedd för banbruk (inte tillgänglig för leverans i detta utförande). Gatuversionen av motorcykeln inkluderar blinkers, backspeglar och registreringsskylt.
Färger
Show all
Show less
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Ett utmärkt exempel på form som följer funktion: den senaste karossen på Ninja ZX-10R har utvecklats med aerodynamisk prestanda som högsta prioritet. Den omdesignade främre kåpan har stora vingspetsar som avsevärt ökar marktrycket vid höga hastigheter. Tillsammans med uppdaterad chassigeometri förbättrar det nya aerodynamik paketet kontrollen i hög hastighet, kurvtagning och den övergripande banprestandan.
Ett utmärkt exempel på form som följer funktion: den senaste karossen på Ninja ZX-10R har utvecklats med aerodynamisk prestanda som högsta prioritet. Den omdesignade främre kåpan har stora vingspetsar som avsevärt ökar marktrycket vid höga hastigheter. Tillsammans med uppdaterad chassigeometri förbättrar det nya aerodynamik paketet kontrollen i hög hastighet, kurvtagning och den övergripande banprestandan.
Med en motor och ett chassi utformat för att slå varvtider på banan erbjuder Ninja ZX-10R en hög nivå av prestandapotential för bankörning. För att säkerställa att den fortsätter sin segerrika bana har Kawasakis ingenjörer finjusterat chassigeometrin för att fullt ut dra nytta av den förbättrade aerodynamiken.
Med en motor och ett chassi utformat för att slå varvtider på banan erbjuder Ninja ZX-10R en hög nivå av prestandapotential för bankörning. För att säkerställa att den fortsätter sin segerrika bana har Kawasakis ingenjörer finjusterat chassigeometrin för att fullt ut dra nytta av den förbättrade aerodynamiken.
Drivs av Kawasakis egenutvecklade dynamiska modelleringsprogram och kompletterad med data från en Bosch IMU, förbättrar Ninja ZX-10R:s toppmoderna elektronik upplevelsen av att köra en högpresterande supersportmotorcykel. Funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare och TFT-instrumentering med möjlighet till vägvisning ökar både bekvämlighet och underhållningsvärde, vilket gör gatkörningen ännu roligare.
Drivs av Kawasakis egenutvecklade dynamiska modelleringsprogram och kompletterad med data från en Bosch IMU, förbättrar Ninja ZX-10R:s toppmoderna elektronik upplevelsen av att köra en högpresterande supersportmotorcykel. Funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare och TFT-instrumentering med möjlighet till vägvisning ökar både bekvämlighet och underhållningsvärde, vilket gör gatkörningen ännu roligare.
Dubbel uppsättning högpresterande Brembo M50 monoblock bromsok som greppar stora Ø 330 mm-skivor, tillsammans med en specialanpassad radialpumpad huvudcylinder, levererar bromsprestanda på nästa nivå.
Dubbel uppsättning högpresterande Brembo M50 monoblock bromsok som greppar stora Ø 330 mm-skivor, tillsammans med en specialanpassad radialpumpad huvudcylinder, levererar bromsprestanda på nästa nivå.
Utöver Ninja ZX-10R:s mycket hyllade kontroll, kurvtagning och lätta hantering bidrar uppdateringar av chassigeometrin—finjusterade för att matcha effekten av de nya vingspetsarna—till förbättrat grepp på bakhjulet och ökad sekundär kurvkraft, vilket underlättar styrningen av motorcykeln från bakhjulet vid banåkning.
Utöver Ninja ZX-10R:s mycket hyllade kontroll, kurvtagning och lätta hantering bidrar uppdateringar av chassigeometrin—finjusterade för att matcha effekten av de nya vingspetsarna—till förbättrat grepp på bakhjulet och ökad sekundär kurvkraft, vilket underlättar styrningen av motorcykeln från bakhjulet vid banåkning.
Inställningar som en inriktade på bana för den WorldSBK-utvecklade BFF (Balance Free Front Fork) och BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) stötdämpare underlättar viktöverföring mellan fram och bak och bidrar till en lättmanövrerad hantering.
Inställningar som en inriktade på bana för den WorldSBK-utvecklade BFF (Balance Free Front Fork) och BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) stötdämpare underlättar viktöverföring mellan fram och bak och bidrar till en lättmanövrerad hantering.
För förare som uppskattar gatkörning erbjuder funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare, smartphone-anslutning och fullfärgade TFT-instrument med gimbal-liknande lutningsvinkel indikator samt vägvisning steg för steg* ännu större körupplevelse.
*Vägvisningsfunktionen är endast tillgänglig för användare med licens.
**Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
För förare som uppskattar gatkörning erbjuder funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare, smartphone-anslutning och fullfärgade TFT-instrument med gimbal-liknande lutningsvinkel indikator samt vägvisning steg för steg* ännu större körupplevelse.
*Vägvisningsfunktionen är endast tillgänglig för användare med licens.
**Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
Positionerna på styr- och fotpinnarna bidrar till en aggressiv, bana-inriktad körställning som även hjälper föraren att minimera luftmotstånd när föraren ligger ned bakom vindrutan på raksträckorna.
Positionerna på styr- och fotpinnarna bidrar till en aggressiv, bana-inriktad körställning som även hjälper föraren att minimera luftmotstånd när föraren ligger ned bakom vindrutan på raksträckorna.
Ninja ZX-10R:s motor balanserar häpnadsväckande kraft med full kontroll och levererar en linjär kraftkurva hela vägen upp till det imponerande effektuttaget. För maximal effektivitet på bana har särskild omsorg lagts vid att säkerställa optimal kontroll i varje del av kurvan: vid avslag inför ingång, vid pådrag mitt i kurvan och vid full gas ut ur kurvan. Den nya motorn behåller föregångarens höga prestanda samtidigt som utsläppsvärdena har förbättrats.
Ninja ZX-10R:s motor balanserar häpnadsväckande kraft med full kontroll och levererar en linjär kraftkurva hela vägen upp till det imponerande effektuttaget. För maximal effektivitet på bana har särskild omsorg lagts vid att säkerställa optimal kontroll i varje del av kurvan: vid avslag inför ingång, vid pådrag mitt i kurvan och vid full gas ut ur kurvan. Den nya motorn behåller föregångarens höga prestanda samtidigt som utsläppsvärdena har förbättrats.
Kompakta projektor/reflektor-hybridstrålkastare, en ompositionerad Ram Air-intagning och framträdande nya vingelement ger Ninja ZX-10R ett helt nytt ”ansikte” och förstärker det starka Ninja-uttrycket. Den helt nya, skarpa och aggressiva kåpdesignen skapar ett dynamiskt intryck som fulländar nästa generations Ninja-styling.
Kompakta projektor/reflektor-hybridstrålkastare, en ompositionerad Ram Air-intagning och framträdande nya vingelement ger Ninja ZX-10R ett helt nytt ”ansikte” och förstärker det starka Ninja-uttrycket. Den helt nya, skarpa och aggressiva kåpdesignen skapar ett dynamiskt intryck som fulländar nästa generations Ninja-styling.
De utstickande vingelementen på vardera sida understryker inte bara motorcykelns avancerade aerodynamiska prestanda, utan genererar även effektivt marktryck som ökar känslan framtill och ger större förtroende i kurvor.
De utstickande vingelementen på vardera sida understryker inte bara motorcykelns avancerade aerodynamiska prestanda, utan genererar även effektivt marktryck som ökar känslan framtill och ger större förtroende i kurvor.
De högteknologiska elektroniska systemen på Ninja ZX-10R underlättar förarkontroll och låter föraren uppleva hur det är att köra en högprestanda-superbike på gränsen – ute på banan.
De högteknologiska elektroniska systemen på Ninja ZX-10R underlättar förarkontroll och låter föraren uppleva hur det är att köra en högprestanda-superbike på gränsen – ute på banan.
Ett utmärkt exempel på form som följer funktion: den senaste karossen på Ninja ZX-10R har utvecklats med aerodynamisk prestanda som högsta prioritet. Den omdesignade främre kåpan har stora vingspetsar som avsevärt ökar marktrycket vid höga hastigheter. Tillsammans med uppdaterad chassigeometri förbättrar det nya aerodynamik paketet kontrollen i hög hastighet, kurvtagning och den övergripande banprestandan.
Ett utmärkt exempel på form som följer funktion: den senaste karossen på Ninja ZX-10R har utvecklats med aerodynamisk prestanda som högsta prioritet. Den omdesignade främre kåpan har stora vingspetsar som avsevärt ökar marktrycket vid höga hastigheter. Tillsammans med uppdaterad chassigeometri förbättrar det nya aerodynamik paketet kontrollen i hög hastighet, kurvtagning och den övergripande banprestandan.
Med en motor och ett chassi utformat för att slå varvtider på banan erbjuder Ninja ZX-10R en hög nivå av prestandapotential för bankörning. För att säkerställa att den fortsätter sin segerrika bana har Kawasakis ingenjörer finjusterat chassigeometrin för att fullt ut dra nytta av den förbättrade aerodynamiken.
Med en motor och ett chassi utformat för att slå varvtider på banan erbjuder Ninja ZX-10R en hög nivå av prestandapotential för bankörning. För att säkerställa att den fortsätter sin segerrika bana har Kawasakis ingenjörer finjusterat chassigeometrin för att fullt ut dra nytta av den förbättrade aerodynamiken.
Drivs av Kawasakis egenutvecklade dynamiska modelleringsprogram och kompletterad med data från en Bosch IMU, förbättrar Ninja ZX-10R:s toppmoderna elektronik upplevelsen av att köra en högpresterande supersportmotorcykel. Funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare och TFT-instrumentering med möjlighet till vägvisning ökar både bekvämlighet och underhållningsvärde, vilket gör gatkörningen ännu roligare.
Drivs av Kawasakis egenutvecklade dynamiska modelleringsprogram och kompletterad med data från en Bosch IMU, förbättrar Ninja ZX-10R:s toppmoderna elektronik upplevelsen av att köra en högpresterande supersportmotorcykel. Funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare och TFT-instrumentering med möjlighet till vägvisning ökar både bekvämlighet och underhållningsvärde, vilket gör gatkörningen ännu roligare.
Dubbel uppsättning högpresterande Brembo M50 monoblock bromsok som greppar stora Ø 330 mm-skivor, tillsammans med en specialanpassad radialpumpad huvudcylinder, levererar bromsprestanda på nästa nivå.
Dubbel uppsättning högpresterande Brembo M50 monoblock bromsok som greppar stora Ø 330 mm-skivor, tillsammans med en specialanpassad radialpumpad huvudcylinder, levererar bromsprestanda på nästa nivå.
Utöver Ninja ZX-10R:s mycket hyllade kontroll, kurvtagning och lätta hantering bidrar uppdateringar av chassigeometrin—finjusterade för att matcha effekten av de nya vingspetsarna—till förbättrat grepp på bakhjulet och ökad sekundär kurvkraft, vilket underlättar styrningen av motorcykeln från bakhjulet vid banåkning.
Utöver Ninja ZX-10R:s mycket hyllade kontroll, kurvtagning och lätta hantering bidrar uppdateringar av chassigeometrin—finjusterade för att matcha effekten av de nya vingspetsarna—till förbättrat grepp på bakhjulet och ökad sekundär kurvkraft, vilket underlättar styrningen av motorcykeln från bakhjulet vid banåkning.
Inställningar som en inriktade på bana för den WorldSBK-utvecklade BFF (Balance Free Front Fork) och BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) stötdämpare underlättar viktöverföring mellan fram och bak och bidrar till en lättmanövrerad hantering.
Inställningar som en inriktade på bana för den WorldSBK-utvecklade BFF (Balance Free Front Fork) och BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) stötdämpare underlättar viktöverföring mellan fram och bak och bidrar till en lättmanövrerad hantering.
För förare som uppskattar gatkörning erbjuder funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare, smartphone-anslutning och fullfärgade TFT-instrument med gimbal-liknande lutningsvinkel indikator samt vägvisning steg för steg* ännu större körupplevelse.
*Vägvisningsfunktionen är endast tillgänglig för användare med licens.
**Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
För förare som uppskattar gatkörning erbjuder funktioner som integrerade Riding Modes, elektronisk farthållare, smartphone-anslutning och fullfärgade TFT-instrument med gimbal-liknande lutningsvinkel indikator samt vägvisning steg för steg* ännu större körupplevelse.
*Vägvisningsfunktionen är endast tillgänglig för användare med licens.
**Funktionernas tillgänglighet kan variera beroende på marknad.
Positionerna på styr- och fotpinnarna bidrar till en aggressiv, bana-inriktad körställning som även hjälper föraren att minimera luftmotstånd när föraren ligger ned bakom vindrutan på raksträckorna.
Positionerna på styr- och fotpinnarna bidrar till en aggressiv, bana-inriktad körställning som även hjälper föraren att minimera luftmotstånd när föraren ligger ned bakom vindrutan på raksträckorna.
Ninja ZX-10R:s motor balanserar häpnadsväckande kraft med full kontroll och levererar en linjär kraftkurva hela vägen upp till det imponerande effektuttaget. För maximal effektivitet på bana har särskild omsorg lagts vid att säkerställa optimal kontroll i varje del av kurvan: vid avslag inför ingång, vid pådrag mitt i kurvan och vid full gas ut ur kurvan. Den nya motorn behåller föregångarens höga prestanda samtidigt som utsläppsvärdena har förbättrats.
Ninja ZX-10R:s motor balanserar häpnadsväckande kraft med full kontroll och levererar en linjär kraftkurva hela vägen upp till det imponerande effektuttaget. För maximal effektivitet på bana har särskild omsorg lagts vid att säkerställa optimal kontroll i varje del av kurvan: vid avslag inför ingång, vid pådrag mitt i kurvan och vid full gas ut ur kurvan. Den nya motorn behåller föregångarens höga prestanda samtidigt som utsläppsvärdena har förbättrats.
Kompakta projektor/reflektor-hybridstrålkastare, en ompositionerad Ram Air-intagning och framträdande nya vingelement ger Ninja ZX-10R ett helt nytt ”ansikte” och förstärker det starka Ninja-uttrycket. Den helt nya, skarpa och aggressiva kåpdesignen skapar ett dynamiskt intryck som fulländar nästa generations Ninja-styling.
Kompakta projektor/reflektor-hybridstrålkastare, en ompositionerad Ram Air-intagning och framträdande nya vingelement ger Ninja ZX-10R ett helt nytt ”ansikte” och förstärker det starka Ninja-uttrycket. Den helt nya, skarpa och aggressiva kåpdesignen skapar ett dynamiskt intryck som fulländar nästa generations Ninja-styling.
De utstickande vingelementen på vardera sida understryker inte bara motorcykelns avancerade aerodynamiska prestanda, utan genererar även effektivt marktryck som ökar känslan framtill och ger större förtroende i kurvor.
De utstickande vingelementen på vardera sida understryker inte bara motorcykelns avancerade aerodynamiska prestanda, utan genererar även effektivt marktryck som ökar känslan framtill och ger större förtroende i kurvor.
De högteknologiska elektroniska systemen på Ninja ZX-10R underlättar förarkontroll och låter föraren uppleva hur det är att köra en högprestanda-superbike på gränsen – ute på banan.
De högteknologiska elektroniska systemen på Ninja ZX-10R underlättar förarkontroll och låter föraren uppleva hur det är att köra en högprestanda-superbike på gränsen – ute på banan.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
S-KTRC (Sport-Kawasaki Traction Control) är ett prediktivt antispinnsystem baserat på racingteknik, utvecklat för att hjälpa förare att utnyttja maximal acceleration och köra hårdare på banan.
S-KTRC, Kawasakis originala prediktiva antispinnsystem, bygger på samma teknik som Kawasakis tävlingsmotorcyklar. Systemet är utformat för att maximera acceleration och gör det möjligt att köra i gränslandet för traction på banan. Teknologin kontrollerar kontinuerligt bakhjulsslirning som uppstår när kraft appliceras, vilket säkerställer optimal acceleration. Generellt kräver maximal framdrivning en viss mängd slirning. För att överföra kraften till vägen på ett effektivt sätt övervakar S-KTRC slirningsförhållandet i realtid och reglerar motoreffekten för att optimera bakhjulsgreppet.
S-KTRC övervakar flera parametrar, inklusive fram- och bakhjulshastighet (slip), motorvarvtal, gaspådrag och acceleration. Dessa förhållanden kontrolleras var femte millisekund, och systemet analyserar då både värdena och hur snabbt de förändras (dvs. deras förändringshastighet). Denna unika Kawasaki-metod gör det möjligt att göra interpoleringar och exakt kalibrera motoreffekten efter rådande tractionförhållanden. Genom att agera innan slirningen överstiger greppgränsen kan kraftfall minimeras, vilket resulterar i en mycket mjuk och följsam körning.
Eftersom den avancerade mjukvaran baserar sin dynamiska analys på chassits orientering i förhållande till banytan (och inte i förhållande till ett horisontellt plan) kan den ta hänsyn till kurvbankning, lutning m.m. och anpassa effekten därefter. Systemet justerar också automatiskt för däckslitage, olika däckprofiler, höggrepps-däck och många andra faktorer som fasta inställningssystem normalt betraktar som oföränderliga parametrar. Modeller utrustade med IMU använder återkoppling från chassits orientering för ännu mer exakt kontroll.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) optimerar acceleration från stillastående genom att elektroniskt hantera motorns effekt för att förhindra hjulspinn.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) är designad för att hjälpa förare genom att optimera accelerationen från stillastående. Den elektroniskt hanterar motorns effekt för att förhindra hjulspinn när man rör sig iväg. Förare kan välja mellan tre lägen, där varje läge erbjuder en allt större nivå av ingripande. Varje läge gör det möjligt för föraren att starta från stillastående med full gas. Med kopplingshandtaget intryckt och systemet aktiverat, begränsas motorvarvtalet till en bestämd nivå medan föraren håller gasen öppen. När föraren släpper kopplingshandtaget för att koppla i kopplingen, tillåts motorvarvtalet att öka, men effekten regleras för att förhindra hjulspinn och hjälpa till att hålla framhjulet på marken. (I läge 1, det minst ingripande, kan framhjulet lyfta lite.) Systemet kopplas automatiskt ur vid 150 km/h eller när föraren växlar upp till 3:e växeln.
KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) låter föraren välja önskad nivå av motorbroms, vilket gör det möjligt att anpassa bromskraften från motorn efter körstil och vägförhållanden.
Motorbroms kan användas fördelaktigt för att hjälpa motorcykeln att sakta ner, men inte alla förare föredrar kraftig motorbroms. Med KEBC kan föraren välja önskad nivå av motorbroms. När KEBC är aktiverat minskas motorbromseffekten, vilket ger mindre störning vid körning på banan.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
S-KTRC (Sport-Kawasaki Traction Control) är ett prediktivt antispinnsystem baserat på racingteknik, utvecklat för att hjälpa förare att utnyttja maximal acceleration och köra hårdare på banan.
S-KTRC, Kawasakis originala prediktiva antispinnsystem, bygger på samma teknik som Kawasakis tävlingsmotorcyklar. Systemet är utformat för att maximera acceleration och gör det möjligt att köra i gränslandet för traction på banan. Teknologin kontrollerar kontinuerligt bakhjulsslirning som uppstår när kraft appliceras, vilket säkerställer optimal acceleration. Generellt kräver maximal framdrivning en viss mängd slirning. För att överföra kraften till vägen på ett effektivt sätt övervakar S-KTRC slirningsförhållandet i realtid och reglerar motoreffekten för att optimera bakhjulsgreppet.
S-KTRC övervakar flera parametrar, inklusive fram- och bakhjulshastighet (slip), motorvarvtal, gaspådrag och acceleration. Dessa förhållanden kontrolleras var femte millisekund, och systemet analyserar då både värdena och hur snabbt de förändras (dvs. deras förändringshastighet). Denna unika Kawasaki-metod gör det möjligt att göra interpoleringar och exakt kalibrera motoreffekten efter rådande tractionförhållanden. Genom att agera innan slirningen överstiger greppgränsen kan kraftfall minimeras, vilket resulterar i en mycket mjuk och följsam körning.
Eftersom den avancerade mjukvaran baserar sin dynamiska analys på chassits orientering i förhållande till banytan (och inte i förhållande till ett horisontellt plan) kan den ta hänsyn till kurvbankning, lutning m.m. och anpassa effekten därefter. Systemet justerar också automatiskt för däckslitage, olika däckprofiler, höggrepps-däck och många andra faktorer som fasta inställningssystem normalt betraktar som oföränderliga parametrar. Modeller utrustade med IMU använder återkoppling från chassits orientering för ännu mer exakt kontroll.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) optimerar acceleration från stillastående genom att elektroniskt hantera motorns effekt för att förhindra hjulspinn.
KLCM (Kawasaki Startkontroll-läge) är designad för att hjälpa förare genom att optimera accelerationen från stillastående. Den elektroniskt hanterar motorns effekt för att förhindra hjulspinn när man rör sig iväg. Förare kan välja mellan tre lägen, där varje läge erbjuder en allt större nivå av ingripande. Varje läge gör det möjligt för föraren att starta från stillastående med full gas. Med kopplingshandtaget intryckt och systemet aktiverat, begränsas motorvarvtalet till en bestämd nivå medan föraren håller gasen öppen. När föraren släpper kopplingshandtaget för att koppla i kopplingen, tillåts motorvarvtalet att öka, men effekten regleras för att förhindra hjulspinn och hjälpa till att hålla framhjulet på marken. (I läge 1, det minst ingripande, kan framhjulet lyfta lite.) Systemet kopplas automatiskt ur vid 150 km/h eller när föraren växlar upp till 3:e växeln.
KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) låter föraren välja önskad nivå av motorbroms, vilket gör det möjligt att anpassa bromskraften från motorn efter körstil och vägförhållanden.
Motorbroms kan användas fördelaktigt för att hjälpa motorcykeln att sakta ner, men inte alla förare föredrar kraftig motorbroms. Med KEBC kan föraren välja önskad nivå av motorbroms. När KEBC är aktiverat minskas motorbromseffekten, vilket ger mindre störning vid körning på banan.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Denna rökfärgade, racingstilade vindruta är designad för att minska vindtryck och förbättra aerodynamiken. Homologiserad med motorcykeltypgodkännande.
Complete Unit: Assembly includes the rim, O-ring, valve, and bolts.
Däckvärmarset ”Avancerad”
Utrustad med en högprecisions termostat som visar när temperaturen (80 °C) har uppnåtts och håller den inom ±2 °C.
Värmedelen är tillverkad av ett kolresistorelement täckt med värmeledande silikon. Materialet som kommer i kontakt med däcket är non-stick, skär- och slitstarkt. Yttermaterialet är tvättbart.
Tillverkat av slitstarkt, rivsäkert Honeycomb ripstop-tyg. Värmetåligt upp till 120 grader. Diskret branding.
100 % polyester. Levereras med mångsidig förvaringspåse.
Passar:
Oavsett om du vill parkera din motorcykel i en depån eller i garaget – låt din värdefulla maskin vila med stil på denna Kawasaki garagematta. Mattan uppfyller FIM:s nya miljökrav och erbjuder hög absorptionsförmåga samt dammkontroll.