Inpage Navigation Section: Överblick
Åk långt med din ultimata resesällskap. Den nya Versys 1100 ger komfort med lång räckvidd, mångsidighet på alla vägar och mer in-line 4-cylindrig kraft till varje åktur – oavsett om du reser på långsemester, pendlar eller tar en tur på stan. Ensam eller med en passagerare, förbered dig på att utöka dina horisonter med flexibla bagagelösningar plus avancerade förarhjälpmedel. Välkommen upp på nya Versys 1100 och ställ siktet på horisonten.
Färg
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
149900,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Både Versys 1100:s motor och chassi designades för att maximera förarens njutning på vägen. Oavsett om du är på stan, utforskar småvägar eller är på väg mot horisonten, ger dess In-Line Four-motor en direkt acceleration – ännu mer med dess ökade slagvolym. Ökningen av motorprestanda kombineras med utmärkt chassibalans och långvägsfjädringsinställningar, vilket möjliggör superb kontroll och feedback, och ger en hög nivå av självförtroende i många situationer när man kör.
Både Versys 1100:s motor och chassi designades för att maximera förarens njutning på vägen. Oavsett om du är på stan, utforskar småvägar eller är på väg mot horisonten, ger dess In-Line Four-motor en direkt acceleration – ännu mer med dess ökade slagvolym. Ökningen av motorprestanda kombineras med utmärkt chassibalans och långvägsfjädringsinställningar, vilket möjliggör superb kontroll och feedback, och ger en hög nivå av självförtroende i många situationer när man kör.
Versys 1100 är inte bara spännande att köra, utan den erbjuder också komforten och lastförmågan som gör det möjligt för förare att åka långt och längre. En mycket bekväm sadel och bra vindskydd kompletterar den avslappnade körställningen, vilket gör det lättare att tillbringa många timmar i sadeln. Passagerarkomforten är också utmärkt, vilket gör det enkelt att dela det roliga. Långvägsfjädring klarar ett brett spektrum av vägförhållanden, vilket ökar förarens självförtroende, medan på SE-modellen bidrar elektronisk fjädring med Skyhook Technology ytterligare till åkkomforten för både förare och passagerare. En hög nyttolast kan rymma väskor och en toppbox samtidigt, och många tillbehör bidrar till komfort och bekvämlighet – speciellt välkommen på flerdagarsresor.
Versys 1100 är inte bara spännande att köra, utan den erbjuder också komforten och lastförmågan som gör det möjligt för förare att åka långt och längre. En mycket bekväm sadel och bra vindskydd kompletterar den avslappnade körställningen, vilket gör det lättare att tillbringa många timmar i sadeln. Passagerarkomforten är också utmärkt, vilket gör det enkelt att dela det roliga. Långvägsfjädring klarar ett brett spektrum av vägförhållanden, vilket ökar förarens självförtroende, medan på SE-modellen bidrar elektronisk fjädring med Skyhook Technology ytterligare till åkkomforten för både förare och passagerare. En hög nyttolast kan rymma väskor och en toppbox samtidigt, och många tillbehör bidrar till komfort och bekvämlighet – speciellt välkommen på flerdagarsresor.
Versys 1100:s inbjudande design lockar föraren. Den flytande stilen har en tydlig färglinje som kan spåras från framdelen av cykeln till bakändan. En balanserad användning av färg och material framhäver den funktionella skönheten hos cykelns individuella delar och den skulpterade chassit utformad med förarkomfort i åtanke.
Versys 1100:s inbjudande design lockar föraren. Den flytande stilen har en tydlig färglinje som kan spåras från framdelen av cykeln till bakändan. En balanserad användning av färg och material framhäver den funktionella skönheten hos cykelns individuella delar och den skulpterade chassit utformad med förarkomfort i åtanke.
En ökning av cylindervolymen från 1 043 cm3 till 1 099 cm3 ger Versys 1100:s motor en effektökning från 120 PS till 135 HK. Det mer robusta mellanregistret och ökade kraften vid höga varvtal bidrar till ökad komfort vid cruising på motorvägen, vilket underlättar långdistansturer. Motorkänslan från lågt till högt varvtal är ännu mer upphetsande, superb gasrespons och starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugningsljud bidrar ytterligare till körupplevelsen.
En ökning av cylindervolymen från 1 043 cm3 till 1 099 cm3 ger Versys 1100:s motor en effektökning från 120 PS till 135 HK. Det mer robusta mellanregistret och ökade kraften vid höga varvtal bidrar till ökad komfort vid cruising på motorvägen, vilket underlättar långdistansturer. Motorkänslan från lågt till högt varvtal är ännu mer upphetsande, superb gasrespons och starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugningsljud bidrar ytterligare till körupplevelsen.
Rymlig, upprätt körställning erbjuder en hög nivå av förarkontroll under olika förhållanden samtidigt som det bidrar till komforten.
Rymlig, upprätt körställning erbjuder en hög nivå av förarkontroll under olika förhållanden samtidigt som det bidrar till komforten.
Ett USB Type-C-uttag monterat på det vänstra styrhalvan erbjuder förare en bekväm strömkälla.
Ett USB Type-C-uttag monterat på det vänstra styrhalvan erbjuder förare en bekväm strömkälla.
Från de dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till LED-bakljus och LED-nummerskyltslampa erbjuder Versys 1100 ett helt LED-belysningspaket.
Från de dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till LED-bakljus och LED-nummerskyltslampa erbjuder Versys 1100 ett helt LED-belysningspaket.
Både förar- och passagerarsadeln erbjuder tjock uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra många timmar i sadeln.
Både förar- och passagerarsadeln erbjuder tjock uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra många timmar i sadeln.
Monteringssystemet för tillbehörsväskorna gör att väskorna kan fästas och tas bort mycket enkelt, vilket bidrar till ökad bekvämlighet. Genom att sömlöst integrera väskorna med bakänden av cykeln, placerar monteringssystemet väskorna nära cykelns mittlinje, dess rena design säkerställer att bakdelen av cykeln fortfarande ser bra ut, även med väskorna borttagna.
Monteringssystemet för tillbehörsväskorna gör att väskorna kan fästas och tas bort mycket enkelt, vilket bidrar till ökad bekvämlighet. Genom att sömlöst integrera väskorna med bakänden av cykeln, placerar monteringssystemet väskorna nära cykelns mittlinje, dess rena design säkerställer att bakdelen av cykeln fortfarande ser bra ut, även med väskorna borttagna.
Versys 1100 har en mängd teknik för förarstöd, för att öka förarens trygghet i en mängd olika körsituationer samtidigt som den hjälper förare att njuta av maskinens sportprestanda till fullo.
Versys 1100 har en mängd teknik för förarstöd, för att öka förarens trygghet i en mängd olika körsituationer samtidigt som den hjälper förare att njuta av maskinens sportprestanda till fullo.
Den långa fjädringsvägens förmåga att klara av mindre perfekta vägförhållanden gör att Versys 1100 kan förbli stabil och trygg på många typer av vägar. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Den långa fjädringsvägens förmåga att klara av mindre perfekta vägförhållanden gör att Versys 1100 kan förbli stabil och trygg på många typer av vägar. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Versys 1100:s chassi har flytande linjer som ger ett sportigt utseende samtidigt som det erbjuder både förare och passagerare ett utmärkt vindskydd, vilket bidrar till åkkomforten.
Versys 1100:s chassi har flytande linjer som ger ett sportigt utseende samtidigt som det erbjuder både förare och passagerare ett utmärkt vindskydd, vilket bidrar till åkkomforten.
Som ett komplement till vindskyddet som ge av Versys 1100:s främre kåpa och breda höljen, kan en steglös justerbar vindruta skräddarsys efter förarens önskemål, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan enkelt justeras från förarsätet.
Som ett komplement till vindskyddet som ge av Versys 1100:s främre kåpa och breda höljen, kan en steglös justerbar vindruta skräddarsys efter förarens önskemål, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan enkelt justeras från förarsätet.
Komplettering till sin 21-liters bränsletank bidrar avancerad ECU-programmering till Versys 1100:s höga bränsleeffektivitet.
Komplettering till sin 21-liters bränsletank bidrar avancerad ECU-programmering till Versys 1100:s höga bränsleeffektivitet.
Det elektroniska farthållarsystemet gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. Det minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Det elektroniska farthållarsystemet gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. Det minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Både Versys 1100:s motor och chassi designades för att maximera förarens njutning på vägen. Oavsett om du är på stan, utforskar småvägar eller är på väg mot horisonten, ger dess In-Line Four-motor en direkt acceleration – ännu mer med dess ökade slagvolym. Ökningen av motorprestanda kombineras med utmärkt chassibalans och långvägsfjädringsinställningar, vilket möjliggör superb kontroll och feedback, och ger en hög nivå av självförtroende i många situationer när man kör.
Både Versys 1100:s motor och chassi designades för att maximera förarens njutning på vägen. Oavsett om du är på stan, utforskar småvägar eller är på väg mot horisonten, ger dess In-Line Four-motor en direkt acceleration – ännu mer med dess ökade slagvolym. Ökningen av motorprestanda kombineras med utmärkt chassibalans och långvägsfjädringsinställningar, vilket möjliggör superb kontroll och feedback, och ger en hög nivå av självförtroende i många situationer när man kör.
Versys 1100 är inte bara spännande att köra, utan den erbjuder också komforten och lastförmågan som gör det möjligt för förare att åka långt och längre. En mycket bekväm sadel och bra vindskydd kompletterar den avslappnade körställningen, vilket gör det lättare att tillbringa många timmar i sadeln. Passagerarkomforten är också utmärkt, vilket gör det enkelt att dela det roliga. Långvägsfjädring klarar ett brett spektrum av vägförhållanden, vilket ökar förarens självförtroende, medan på SE-modellen bidrar elektronisk fjädring med Skyhook Technology ytterligare till åkkomforten för både förare och passagerare. En hög nyttolast kan rymma väskor och en toppbox samtidigt, och många tillbehör bidrar till komfort och bekvämlighet – speciellt välkommen på flerdagarsresor.
Versys 1100 är inte bara spännande att köra, utan den erbjuder också komforten och lastförmågan som gör det möjligt för förare att åka långt och längre. En mycket bekväm sadel och bra vindskydd kompletterar den avslappnade körställningen, vilket gör det lättare att tillbringa många timmar i sadeln. Passagerarkomforten är också utmärkt, vilket gör det enkelt att dela det roliga. Långvägsfjädring klarar ett brett spektrum av vägförhållanden, vilket ökar förarens självförtroende, medan på SE-modellen bidrar elektronisk fjädring med Skyhook Technology ytterligare till åkkomforten för både förare och passagerare. En hög nyttolast kan rymma väskor och en toppbox samtidigt, och många tillbehör bidrar till komfort och bekvämlighet – speciellt välkommen på flerdagarsresor.
Versys 1100:s inbjudande design lockar föraren. Den flytande stilen har en tydlig färglinje som kan spåras från framdelen av cykeln till bakändan. En balanserad användning av färg och material framhäver den funktionella skönheten hos cykelns individuella delar och den skulpterade chassit utformad med förarkomfort i åtanke.
Versys 1100:s inbjudande design lockar föraren. Den flytande stilen har en tydlig färglinje som kan spåras från framdelen av cykeln till bakändan. En balanserad användning av färg och material framhäver den funktionella skönheten hos cykelns individuella delar och den skulpterade chassit utformad med förarkomfort i åtanke.
En ökning av cylindervolymen från 1 043 cm3 till 1 099 cm3 ger Versys 1100:s motor en effektökning från 120 PS till 135 HK. Det mer robusta mellanregistret och ökade kraften vid höga varvtal bidrar till ökad komfort vid cruising på motorvägen, vilket underlättar långdistansturer. Motorkänslan från lågt till högt varvtal är ännu mer upphetsande, superb gasrespons och starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugningsljud bidrar ytterligare till körupplevelsen.
En ökning av cylindervolymen från 1 043 cm3 till 1 099 cm3 ger Versys 1100:s motor en effektökning från 120 PS till 135 HK. Det mer robusta mellanregistret och ökade kraften vid höga varvtal bidrar till ökad komfort vid cruising på motorvägen, vilket underlättar långdistansturer. Motorkänslan från lågt till högt varvtal är ännu mer upphetsande, superb gasrespons och starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugningsljud bidrar ytterligare till körupplevelsen.
Rymlig, upprätt körställning erbjuder en hög nivå av förarkontroll under olika förhållanden samtidigt som det bidrar till komforten.
Rymlig, upprätt körställning erbjuder en hög nivå av förarkontroll under olika förhållanden samtidigt som det bidrar till komforten.
Ett USB Type-C-uttag monterat på det vänstra styrhalvan erbjuder förare en bekväm strömkälla.
Ett USB Type-C-uttag monterat på det vänstra styrhalvan erbjuder förare en bekväm strömkälla.
Från de dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till LED-bakljus och LED-nummerskyltslampa erbjuder Versys 1100 ett helt LED-belysningspaket.
Från de dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till LED-bakljus och LED-nummerskyltslampa erbjuder Versys 1100 ett helt LED-belysningspaket.
Både förar- och passagerarsadeln erbjuder tjock uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra många timmar i sadeln.
Både förar- och passagerarsadeln erbjuder tjock uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra många timmar i sadeln.
Monteringssystemet för tillbehörsväskorna gör att väskorna kan fästas och tas bort mycket enkelt, vilket bidrar till ökad bekvämlighet. Genom att sömlöst integrera väskorna med bakänden av cykeln, placerar monteringssystemet väskorna nära cykelns mittlinje, dess rena design säkerställer att bakdelen av cykeln fortfarande ser bra ut, även med väskorna borttagna.
Monteringssystemet för tillbehörsväskorna gör att väskorna kan fästas och tas bort mycket enkelt, vilket bidrar till ökad bekvämlighet. Genom att sömlöst integrera väskorna med bakänden av cykeln, placerar monteringssystemet väskorna nära cykelns mittlinje, dess rena design säkerställer att bakdelen av cykeln fortfarande ser bra ut, även med väskorna borttagna.
Versys 1100 har en mängd teknik för förarstöd, för att öka förarens trygghet i en mängd olika körsituationer samtidigt som den hjälper förare att njuta av maskinens sportprestanda till fullo.
Versys 1100 har en mängd teknik för förarstöd, för att öka förarens trygghet i en mängd olika körsituationer samtidigt som den hjälper förare att njuta av maskinens sportprestanda till fullo.
Den långa fjädringsvägens förmåga att klara av mindre perfekta vägförhållanden gör att Versys 1100 kan förbli stabil och trygg på många typer av vägar. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Den långa fjädringsvägens förmåga att klara av mindre perfekta vägförhållanden gör att Versys 1100 kan förbli stabil och trygg på många typer av vägar. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Versys 1100:s chassi har flytande linjer som ger ett sportigt utseende samtidigt som det erbjuder både förare och passagerare ett utmärkt vindskydd, vilket bidrar till åkkomforten.
Versys 1100:s chassi har flytande linjer som ger ett sportigt utseende samtidigt som det erbjuder både förare och passagerare ett utmärkt vindskydd, vilket bidrar till åkkomforten.
Som ett komplement till vindskyddet som ge av Versys 1100:s främre kåpa och breda höljen, kan en steglös justerbar vindruta skräddarsys efter förarens önskemål, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan enkelt justeras från förarsätet.
Som ett komplement till vindskyddet som ge av Versys 1100:s främre kåpa och breda höljen, kan en steglös justerbar vindruta skräddarsys efter förarens önskemål, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan enkelt justeras från förarsätet.
Komplettering till sin 21-liters bränsletank bidrar avancerad ECU-programmering till Versys 1100:s höga bränsleeffektivitet.
Komplettering till sin 21-liters bränsletank bidrar avancerad ECU-programmering till Versys 1100:s höga bränsleeffektivitet.
Det elektroniska farthållarsystemet gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. Det minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Det elektroniska farthållarsystemet gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. Det minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
---|---|
Kompressionsförhållande | 11.8:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 77.0 x 59.0 mm |
Motorvolym | 1,099 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 38 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 99.0 kW {135 PS} / 9,000 varv/min |
---|---|
Maximalt vridmoment | 112.0 N•m {11.4 kgf•m} / 7,600 varv/min |
CO2-utsläpp | 128 g/km |
Bränsleförbrukning | 5.6 l/100km |
CO2-utsläpp 85 kW kit | 128.0 g/km |
Bränsleförbrukning 85kW kit | 5.6 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 1.528 (81/53) |
Växelförhållanden 1:a | 2.600 (39/15) |
Växelförhållanden 2:a | 1.950 (39/20) |
Växelförhållanden 3:e | 1.600 (24/15) |
Växelförhållanden 4:e | 1.389 (25/18) |
Växelförhållanden 5:e | 1.217 (28/23) |
Växelförhållanden 6:e | 1.069 (31/29) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.800 (42/15) |
Ramtyp | Tvillingrör aluminium |
---|---|
Spår | 106 mm |
Fjädringsväg fram | 150 mm |
Fjädringsväg bak | 152 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,270 x 895 x 1,400 mm (1,465 mm high position screen) |
Styrvinkel V H | 34° / 34° |
Hjulbas | 1,520 mm |
Markfrigång | 150 mm |
Bränslekapacitet | 21.0 liter |
Sadelhöjd | 840 mm |
Tjänstevikt* | 255 kg |
| *Tjänstevikt inkluderar alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank (mer än 90 procent kapacitet) samt verktygssats (om den medföljer). |
Beräknad torrvikt** | 233 kg |
| **Beräknad torrvikt inkluderar inte alla nödvändiga material och vätskor för att fordonet ska fungera korrekt, full tank bränsle (mer än 90 procent av kapaciteten) och verktygssats (om det medföljer). |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 310 mm |
Typ av frambromsok | Radialmontering, monoblock, motsatt 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 260 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel med justerbar returdämpning och fjäderförspänning |
Framfjädringens diameter | Ø 43 mm |
Typ av bakre fjädring | Horisontell Back-link, gasfylld stötdämpare, returdämpning och fjärrstyrd fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Svarta självhäftande tank pads i gelharts hjälper till att skydda lacken mot repor och normalt slitage.
Robust och aerodynamisk dubbel LED-ljusramp som ger extra belysning för förbättrad synlighet.
Skydda motorn från skador. Två individuella skydd med stark självhäftande baksida för enkel montering på kopplings- och generatorhuset.
Hjälp till att skydda ditt fordons kaross med detta robusta ramskydd märkta med Kawasaki-logotyp.
Dragkedjeförsedda svarta nylonfoder gör det enkelt att packa ditt last och stoppa ner det i de låsbara packväskorna.
När du har anlänt till din destination är det bara att ta tag i innerväskan och lämna väskan på din motorcykel och fortsätta..
Snabbt avtagbart sidoväskset på 56L som rymmer de flesta hjälmar. Sidoväskorna är designade för att fästas vid handtag och fotstöd och ger ett rent, sportigt utseende när de tas bort. Den smala monteringsbredden på 93 cm gör dem lämpliga för hög hastighet.
Setet kräver:
Den robusta, vattentäta väskan med olika innerfack gör det enklare att packa in bagage i den låsbara övre väskan. När du anländer till din destination tar du bara din packade innerväska, lämnar toppväskan på din motorcykel och du är redo att åka. Nylonkonstruktion med reflekterande remsor. Finns som tillvalsdel i toppväskan (47L).
Förvara dina personliga saker i 47 liter låsbart, vattentåligt utrymme; tillräckligt med plats för två hjälmar. Kräver bottenplatta och modellspecifika tillbehör.