Inpage Navigation Section: Överblick
Förvandla gatan till din lekplats med nya Z650 S.
Bred, aggressiv till utseendet men ändå förtroendeingivande och lättkörd – denna maskin drar blickarna till sig tack vare sin unika Sugomi-stil och karakteristiska Z-prestanda. Med skarpa linjer, en dynamisk, hukande form och en distinkt siluett förstärks Z Supernaked-familjens kännetecken genom detaljer som aluminiumaccenter och en bredare, mer framåtlutad körställning – allt för en dynamisk körupplevelse kombinerad med ett unikt utseende.
Avancerad Kawasaki-teknik med föraren i fokus finns i överflöd. Tillsammans med den responsiva 649 cm³ parallelltwin motorn erbjuder Z650 S en perfekt balans mellan sportig prestanda och komfort för heldagskörning.
För förare som vägrar kompromissa har tiden kommit att ta nästa steg. Det är dags för nya Z650 S.
Färger
Version tillbehör
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Med sitt kompakta chassi, smidiga karaktär och sportiga körställning har nya Z650 S nu fått Sugomi-design med karossdetaljer som ger ett bredare och mer aggressivt utseende. Den tilltalar förare som vill synas på en imponerande motorcykel – men som samtidigt uppskattar en körvänlig och lättillgänglig karaktär.
Med sitt kompakta chassi, smidiga karaktär och sportiga körställning har nya Z650 S nu fått Sugomi-design med karossdetaljer som ger ett bredare och mer aggressivt utseende. Den tilltalar förare som vill synas på en imponerande motorcykel – men som samtidigt uppskattar en körvänlig och lättillgänglig karaktär.
Nya Z650 S erbjuder avancerad Kawasaki teknologi, inklusive traction control, KQS som tillval för rolig och engagerande växling, digital TFT-instrumentering som ger tydlig information vid en snabb blick samt smartphone-anslutning som håller föraren väl informerad. Allt detta bidrar till att göra motorcykellivet ännu mer njutbart.
Nya Z650 S erbjuder avancerad Kawasaki teknologi, inklusive traction control, KQS som tillval för rolig och engagerande växling, digital TFT-instrumentering som ger tydlig information vid en snabb blick samt smartphone-anslutning som håller föraren väl informerad. Allt detta bidrar till att göra motorcykellivet ännu mer njutbart.
Nya Z650 S behåller sin karakteristiska låga vikt och smidiga hantering trots sitt bredare och mer aggressiva utseende. Förare upplever den som lättmanövrerad, och mer erfarna förare uppskattar hur kvick och lättstyrd den är, särskilt i stadstrafik.
Nya Z650 S behåller sin karakteristiska låga vikt och smidiga hantering trots sitt bredare och mer aggressiva utseende. Förare upplever den som lättmanövrerad, och mer erfarna förare uppskattar hur kvick och lättstyrd den är, särskilt i stadstrafik.
Inte nog med att åskådare kommer att vrida på huvudet för att beundra Z650 S – även föraren imponeras när de sitter på hojen, med de breda, muskulösa kåporna i synfältet. Delade Z-designinslag, som metalliska detaljer runt motorcykeln, ger ett exklusivt intryck, medan LED-ljus fram och bak speglar dess sportiga prestanda.
Inte nog med att åskådare kommer att vrida på huvudet för att beundra Z650 S – även föraren imponeras när de sitter på hojen, med de breda, muskulösa kåporna i synfältet. Delade Z-designinslag, som metalliska detaljer runt motorcykeln, ger ett exklusivt intryck, medan LED-ljus fram och bak speglar dess sportiga prestanda.
Z-hojar kännetecknas av sin Sugomi-stil och prestanda, och nya Z650 S är inget undantag. Z650 S har en tydlig silhuett med de klassiska Z-proportionerna – framåtlutad position, lågt placerat huvud och uppåtsvängd bakdel – som är kännetecken för hela Z Supernaked-familjen. Små detaljer som aluminiumkylarlock och aggressivt utformade moderna strålkastare, som delas med andra modeller i Z-familjen, gör det tydligt att detta är en Z-modell.
Z-hojar kännetecknas av sin Sugomi-stil och prestanda, och nya Z650 S är inget undantag. Z650 S har en tydlig silhuett med de klassiska Z-proportionerna – framåtlutad position, lågt placerat huvud och uppåtsvängd bakdel – som är kännetecken för hela Z Supernaked-familjen. Små detaljer som aluminiumkylarlock och aggressivt utformade moderna strålkastare, som delas med andra modeller i Z-familjen, gör det tydligt att detta är en Z-modell.
Denna moderna fjädringslösning – som också används på Kawasakis supersport- och andra Supernaked-modeller – ger en balans mellan sportig prestanda och komfort, vilket resulterar i förutsägbar hantering för en spännande och njutbar körupplevelse.
Denna moderna fjädringslösning – som också används på Kawasakis supersport- och andra Supernaked-modeller – ger en balans mellan sportig prestanda och komfort, vilket resulterar i förutsägbar hantering för en spännande och njutbar körupplevelse.
Kawasaki Traction Control (KTRC) förhindrar att bakhjulet slirar, vilket ger föraren extra trygghet och låter dem njuta av Z650 S på gatan.
Kawasaki Traction Control (KTRC) förhindrar att bakhjulet slirar, vilket ger föraren extra trygghet och låter dem njuta av Z650 S på gatan.
För förare som vill ha ännu mer körglädje finns Kawasaki Quick Shifter (KQS) som ett äkta Kawasaki-tillbehör. Den gör det möjligt att växla upp smidigt och snabbt, vilket ger extra nöje på varje åktur.
För förare som vill ha ännu mer körglädje finns Kawasaki Quick Shifter (KQS) som ett äkta Kawasaki-tillbehör. Den gör det möjligt att växla upp smidigt och snabbt, vilket ger extra nöje på varje åktur.
Den 649 cm³ stora parallel twin motorn levererar en gasrespons med kraftfull känsla och snabbvarvande karaktär. För att optimera prestandan för vardagskörning har särskild omsorg lagts på att maximera vridmomentet i låga till medelhöga varvtal. Detta ger både hög kontroll vid små gaspådrag och en härlig acceleration i de lägre varvtalsområdena.
Den 649 cm³ stora parallel twin motorn levererar en gasrespons med kraftfull känsla och snabbvarvande karaktär. För att optimera prestandan för vardagskörning har särskild omsorg lagts på att maximera vridmomentet i låga till medelhöga varvtal. Detta ger både hög kontroll vid små gaspådrag och en härlig acceleration i de lägre varvtalsområdena.
4,3” helt digital TFT-färgdisplay med ny layout ger förarplatsen ett högteknologiskt och exklusivt intryck.
4,3” helt digital TFT-färgdisplay med ny layout ger förarplatsen ett högteknologiskt och exklusivt intryck.
Möjligheten för föraren att koppla sin smartphone till Z650 S ger både nöje och bekvämlighet på varje åktur. Med appen RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE får föraren tillgång till en rad funktioner, från fordonsinformation till körloggar och mycket mer.
Möjligheten för föraren att koppla sin smartphone till Z650 S ger både nöje och bekvämlighet på varje åktur. Med appen RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE får föraren tillgång till en rad funktioner, från fordonsinformation till körloggar och mycket mer.
Z650 S:s låga vikt och hanterbara sadelhöjd bidrar båda till god manövrerbarhet, både vid promenad bredvid hojen eller när man flyttar den med foten på parkeringen. Den jämna motorresponsen och det starka vridmomentet i låga varvtal underlättar ytterligare vid låg hastighet. Detta ger extra trygghet för många olika förare.
Z650 S:s låga vikt och hanterbara sadelhöjd bidrar båda till god manövrerbarhet, både vid promenad bredvid hojen eller när man flyttar den med foten på parkeringen. Den jämna motorresponsen och det starka vridmomentet i låga varvtal underlättar ytterligare vid låg hastighet. Detta ger extra trygghet för många olika förare.
Förare kan göra gatan till sin lekplats med en bredare och mer framåtlutad körställning, tack vare ett styre som sitter längre fram än på föregående modell, kombinerat med ett säte med optimerad sadelhöjd.
Förare kan göra gatan till sin lekplats med en bredare och mer framåtlutad körställning, tack vare ett styre som sitter längre fram än på föregående modell, kombinerat med ett säte med optimerad sadelhöjd.
Med ett chassi bestående av lättviktskomponenter har Z650 S designats med Kawasakis egen analysteknologi, vilket resulterat i ett lättviktschassi och svingarm som är avgörande för dess ultralätta hantering. Detta bidrar till en njutbar körupplevelse och gör hojen lämplig för många olika typer av förare.
Med ett chassi bestående av lättviktskomponenter har Z650 S designats med Kawasakis egen analysteknologi, vilket resulterat i ett lättviktschassi och svingarm som är avgörande för dess ultralätta hantering. Detta bidrar till en njutbar körupplevelse och gör hojen lämplig för många olika typer av förare.
Med sitt kompakta chassi, smidiga karaktär och sportiga körställning har nya Z650 S nu fått Sugomi-design med karossdetaljer som ger ett bredare och mer aggressivt utseende. Den tilltalar förare som vill synas på en imponerande motorcykel – men som samtidigt uppskattar en körvänlig och lättillgänglig karaktär.
Med sitt kompakta chassi, smidiga karaktär och sportiga körställning har nya Z650 S nu fått Sugomi-design med karossdetaljer som ger ett bredare och mer aggressivt utseende. Den tilltalar förare som vill synas på en imponerande motorcykel – men som samtidigt uppskattar en körvänlig och lättillgänglig karaktär.
Nya Z650 S erbjuder avancerad Kawasaki teknologi, inklusive traction control, KQS som tillval för rolig och engagerande växling, digital TFT-instrumentering som ger tydlig information vid en snabb blick samt smartphone-anslutning som håller föraren väl informerad. Allt detta bidrar till att göra motorcykellivet ännu mer njutbart.
Nya Z650 S erbjuder avancerad Kawasaki teknologi, inklusive traction control, KQS som tillval för rolig och engagerande växling, digital TFT-instrumentering som ger tydlig information vid en snabb blick samt smartphone-anslutning som håller föraren väl informerad. Allt detta bidrar till att göra motorcykellivet ännu mer njutbart.
Nya Z650 S behåller sin karakteristiska låga vikt och smidiga hantering trots sitt bredare och mer aggressiva utseende. Förare upplever den som lättmanövrerad, och mer erfarna förare uppskattar hur kvick och lättstyrd den är, särskilt i stadstrafik.
Nya Z650 S behåller sin karakteristiska låga vikt och smidiga hantering trots sitt bredare och mer aggressiva utseende. Förare upplever den som lättmanövrerad, och mer erfarna förare uppskattar hur kvick och lättstyrd den är, särskilt i stadstrafik.
Inte nog med att åskådare kommer att vrida på huvudet för att beundra Z650 S – även föraren imponeras när de sitter på hojen, med de breda, muskulösa kåporna i synfältet. Delade Z-designinslag, som metalliska detaljer runt motorcykeln, ger ett exklusivt intryck, medan LED-ljus fram och bak speglar dess sportiga prestanda.
Inte nog med att åskådare kommer att vrida på huvudet för att beundra Z650 S – även föraren imponeras när de sitter på hojen, med de breda, muskulösa kåporna i synfältet. Delade Z-designinslag, som metalliska detaljer runt motorcykeln, ger ett exklusivt intryck, medan LED-ljus fram och bak speglar dess sportiga prestanda.
Z-hojar kännetecknas av sin Sugomi-stil och prestanda, och nya Z650 S är inget undantag. Z650 S har en tydlig silhuett med de klassiska Z-proportionerna – framåtlutad position, lågt placerat huvud och uppåtsvängd bakdel – som är kännetecken för hela Z Supernaked-familjen. Små detaljer som aluminiumkylarlock och aggressivt utformade moderna strålkastare, som delas med andra modeller i Z-familjen, gör det tydligt att detta är en Z-modell.
Z-hojar kännetecknas av sin Sugomi-stil och prestanda, och nya Z650 S är inget undantag. Z650 S har en tydlig silhuett med de klassiska Z-proportionerna – framåtlutad position, lågt placerat huvud och uppåtsvängd bakdel – som är kännetecken för hela Z Supernaked-familjen. Små detaljer som aluminiumkylarlock och aggressivt utformade moderna strålkastare, som delas med andra modeller i Z-familjen, gör det tydligt att detta är en Z-modell.
Denna moderna fjädringslösning – som också används på Kawasakis supersport- och andra Supernaked-modeller – ger en balans mellan sportig prestanda och komfort, vilket resulterar i förutsägbar hantering för en spännande och njutbar körupplevelse.
Denna moderna fjädringslösning – som också används på Kawasakis supersport- och andra Supernaked-modeller – ger en balans mellan sportig prestanda och komfort, vilket resulterar i förutsägbar hantering för en spännande och njutbar körupplevelse.
Kawasaki Traction Control (KTRC) förhindrar att bakhjulet slirar, vilket ger föraren extra trygghet och låter dem njuta av Z650 S på gatan.
Kawasaki Traction Control (KTRC) förhindrar att bakhjulet slirar, vilket ger föraren extra trygghet och låter dem njuta av Z650 S på gatan.
För förare som vill ha ännu mer körglädje finns Kawasaki Quick Shifter (KQS) som ett äkta Kawasaki-tillbehör. Den gör det möjligt att växla upp smidigt och snabbt, vilket ger extra nöje på varje åktur.
För förare som vill ha ännu mer körglädje finns Kawasaki Quick Shifter (KQS) som ett äkta Kawasaki-tillbehör. Den gör det möjligt att växla upp smidigt och snabbt, vilket ger extra nöje på varje åktur.
Den 649 cm³ stora parallel twin motorn levererar en gasrespons med kraftfull känsla och snabbvarvande karaktär. För att optimera prestandan för vardagskörning har särskild omsorg lagts på att maximera vridmomentet i låga till medelhöga varvtal. Detta ger både hög kontroll vid små gaspådrag och en härlig acceleration i de lägre varvtalsområdena.
Den 649 cm³ stora parallel twin motorn levererar en gasrespons med kraftfull känsla och snabbvarvande karaktär. För att optimera prestandan för vardagskörning har särskild omsorg lagts på att maximera vridmomentet i låga till medelhöga varvtal. Detta ger både hög kontroll vid små gaspådrag och en härlig acceleration i de lägre varvtalsområdena.
4,3” helt digital TFT-färgdisplay med ny layout ger förarplatsen ett högteknologiskt och exklusivt intryck.
4,3” helt digital TFT-färgdisplay med ny layout ger förarplatsen ett högteknologiskt och exklusivt intryck.
Möjligheten för föraren att koppla sin smartphone till Z650 S ger både nöje och bekvämlighet på varje åktur. Med appen RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE får föraren tillgång till en rad funktioner, från fordonsinformation till körloggar och mycket mer.
Möjligheten för föraren att koppla sin smartphone till Z650 S ger både nöje och bekvämlighet på varje åktur. Med appen RIDEOLOGY THE APP MOTORCYCLE får föraren tillgång till en rad funktioner, från fordonsinformation till körloggar och mycket mer.
Z650 S:s låga vikt och hanterbara sadelhöjd bidrar båda till god manövrerbarhet, både vid promenad bredvid hojen eller när man flyttar den med foten på parkeringen. Den jämna motorresponsen och det starka vridmomentet i låga varvtal underlättar ytterligare vid låg hastighet. Detta ger extra trygghet för många olika förare.
Z650 S:s låga vikt och hanterbara sadelhöjd bidrar båda till god manövrerbarhet, både vid promenad bredvid hojen eller när man flyttar den med foten på parkeringen. Den jämna motorresponsen och det starka vridmomentet i låga varvtal underlättar ytterligare vid låg hastighet. Detta ger extra trygghet för många olika förare.
Förare kan göra gatan till sin lekplats med en bredare och mer framåtlutad körställning, tack vare ett styre som sitter längre fram än på föregående modell, kombinerat med ett säte med optimerad sadelhöjd.
Förare kan göra gatan till sin lekplats med en bredare och mer framåtlutad körställning, tack vare ett styre som sitter längre fram än på föregående modell, kombinerat med ett säte med optimerad sadelhöjd.
Med ett chassi bestående av lättviktskomponenter har Z650 S designats med Kawasakis egen analysteknologi, vilket resulterat i ett lättviktschassi och svingarm som är avgörande för dess ultralätta hantering. Detta bidrar till en njutbar körupplevelse och gör hojen lämplig för många olika typer av förare.
Med ett chassi bestående av lättviktskomponenter har Z650 S designats med Kawasakis egen analysteknologi, vilket resulterat i ett lättviktschassi och svingarm som är avgörande för dess ultralätta hantering. Detta bidrar till en njutbar körupplevelse och gör hojen lämplig för många olika typer av förare.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder flera körlägen anpassade för en mängd olika situationer – från sportig körning till längre touringturer.
KTRC, Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder både förbättrad prestanda vid sportig körning och ökad trygghet vid körning på hala underlag. Flera körlägen (antalet varierar beroende på modell) ger föraren möjlighet att välja den grad av ingripande som bäst passar körsituationen och den personliga körstilen. De mindre ingripande lägena upprätthåller optimalt grepp vid kurvtagning. Utvecklade med sportig körning i fokus hjälper de till att maximera framdrivningen ut ur kurvor genom att optimera bakhjulets grepp. Tack vare Kawasakis sofistikerade mjukvara, som baserar sin analys på chassits orientering i förhållande till vägytan (snarare än en horisontell referens), kan systemet även ta hänsyn till faktorer som vägbanans lutning och dosering och anpassa sig därefter. I de mer ingripande lägena – och på vissa modeller i samtliga lägen – reduceras motoreffekten när överdriven hjulspinn upptäcks, vilket gör det möjligt att återfå grepp och tryggt ta sig över både korta hala partier (som spårvidd eller brunnslock) och längre sträckor med dåligt väglag (som våt asfalt, kullersten eller grus). Modeller utrustade med IMU (Inertial Measurement Unit) erbjuder dessutom ännu mer exakt hantering tack vare återkoppling från chassits rörelser och lutning.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Dubbla gasventiler erbjuder ökad effekt och större användarvänlighet tack vare ett andra set ECU-styrda gasventiler.
Nyare sportcyklar använder ofta stora gasreglage för att generera höga effekt-nivåer. Men med gasreglage av stor diameter, när en förare plötsligt öppnar gasen, kan den obegränsade vridmomentresponsen vara kraftig. Teknologin med dubbla gasventiler designades för att dämpa motorresponsen samtidigt som den bidrar till prestanda. På modeller med dubbla gasventiler finns det två gasventiler per cylinder: förutom huvudventilerna, som är fysiskt kopplade till gasreglaget och styrs av föraren, finns ett andra set ventiler som öppnas och stängs av ECU:n och noggrant reglerar luftflödet till intaget för att säkerställa ett naturligt, linjärt svar. Med att luften som passerar genom gasreglagen blir jämnare förbättras förbränningseffektiviteten och effekten ökar.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Smartphone-anslutning förbättrar körupplevelsen genom att låta föraren ansluta trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för föraren att ansluta trådlöst till sin motorcykel. Med hjälp av smartphone-appen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad körupplevelse. Fordonsinformation – såsom mätarställning, bränslenivå, serviceintervall med mera – kan visas direkt i mobilen. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan data) är också tillgängliga via appen. När telefonen är ansluten visas samtals- och meddelandenotiser på instrumentpanelen. Föraren kan dessutom justera inställningar för instrumentdisplayen – som enhetsval, klocka och datum – direkt från sin smartphone. På vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonets inställningar, som körläge, elektroniska förarhjälpssystem och lastinställningar, via mobilen.
KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder flera körlägen anpassade för en mängd olika situationer – från sportig körning till längre touringturer.
KTRC, Kawasakis avancerade antispinnsystem, erbjuder både förbättrad prestanda vid sportig körning och ökad trygghet vid körning på hala underlag. Flera körlägen (antalet varierar beroende på modell) ger föraren möjlighet att välja den grad av ingripande som bäst passar körsituationen och den personliga körstilen. De mindre ingripande lägena upprätthåller optimalt grepp vid kurvtagning. Utvecklade med sportig körning i fokus hjälper de till att maximera framdrivningen ut ur kurvor genom att optimera bakhjulets grepp. Tack vare Kawasakis sofistikerade mjukvara, som baserar sin analys på chassits orientering i förhållande till vägytan (snarare än en horisontell referens), kan systemet även ta hänsyn till faktorer som vägbanans lutning och dosering och anpassa sig därefter. I de mer ingripande lägena – och på vissa modeller i samtliga lägen – reduceras motoreffekten när överdriven hjulspinn upptäcks, vilket gör det möjligt att återfå grepp och tryggt ta sig över både korta hala partier (som spårvidd eller brunnslock) och längre sträckor med dåligt väglag (som våt asfalt, kullersten eller grus). Modeller utrustade med IMU (Inertial Measurement Unit) erbjuder dessutom ännu mer exakt hantering tack vare återkoppling från chassits rörelser och lutning.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
Dubbla gasventiler erbjuder ökad effekt och större användarvänlighet tack vare ett andra set ECU-styrda gasventiler.
Nyare sportcyklar använder ofta stora gasreglage för att generera höga effekt-nivåer. Men med gasreglage av stor diameter, när en förare plötsligt öppnar gasen, kan den obegränsade vridmomentresponsen vara kraftig. Teknologin med dubbla gasventiler designades för att dämpa motorresponsen samtidigt som den bidrar till prestanda. På modeller med dubbla gasventiler finns det två gasventiler per cylinder: förutom huvudventilerna, som är fysiskt kopplade till gasreglaget och styrs av föraren, finns ett andra set ventiler som öppnas och stängs av ECU:n och noggrant reglerar luftflödet till intaget för att säkerställa ett naturligt, linjärt svar. Med att luften som passerar genom gasreglagen blir jämnare förbättras förbränningseffektiviteten och effekten ökar.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Stilrent sadelskydd för att förbättra motorcykelns sportiga utseende. Inkluderar gummipad. Finns i nästan alla fabriksstandardfärger. Ersätter passagerarsadeln på Z650 S.
Stort rökfärgat mätarskydd för bättre skydd och ett sportigt utseende.
Ladda dina USB-enheter under färd med ett USB-uttag kit.
Tryckt självhäftande tank pad av gelharts hjälper till att skydda ytan från repor och vanligt slitage.
Hjälper till att skydda tankens lack mot repor och normalt slitage med detta knäskydds set.
Genom att låta föraren utnyttja Z650 S:s roliga och sportiga köregenskaper möjliggör det tillbehöret Quick Shifter växling upp utan koppling för smidig acceleration. Användning av koppling rekommenderas vid nedväxlingar.
Ge din passagerare extra komfort med detta passagerarhandtag
ERGO-FIT™ låg framsadel, 20 mm lägre än originalsadeln.
Stilig sadel med samma tvåfärgade läderliknande utseende som Z900:s sadel, vilket ger en känsla av lyx och stil samt förstärker Z-familjekänslan.
Lås fast hjälmen säkert och smidigt när du är av motorcykeln.
Ett oumbärligt verktyg för både motorcykelentusiaster och mekaniker. Designat för att ge stabilitet och bekvämlighet gör detta paddock stativ det enkelt att komma åt hjul, fjädring och andra komponenter.
Detta premium bakre motorcykelstativ kan monteras isär, vilket gör det mycket enklare att transportera. Det kompakta stativet levereras i ett butiksanpassat bärfodral med inbyggt handtag. Stativet är tillverkat i premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stålet.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser:
Ninja 650 / Z650 Toppbox Set
Hållbar toppbox i ABS, 30 liter.
Ger ökad lastkapacitet samtidigt som motorcykelns smala profil bibehålls, vilket underlättar körning i stadstrafik.
Styv stålbygel med svart pulverlackering. Toppboxen har lock i samma färg som motorcykeln, eget lås och nyckel. Basplatta ingår.
Artiklar som krävs:
Fäste för tankväska till Ninja 650 & Z650 för montering av 999940803 – Tankväska (4L) med fönster
Halvmjuk sadelväska i nylon med reflekterande rör och Kawasaki-logotyp.
Halvmjuk sadelväska i nylon med reflekterande rör och Kawasaki-logotyp.
Hjälp till att skydda din motorcykel från vältningsskador.
Ett oumbärligt verktyg för både motorcykelentusiaster och mekaniker. Designat för att ge stabilitet och bekvämlighet gör detta paddock stativ det enkelt att komma åt hjul, fjädring och andra komponenter.
Detta premium bakre motorcykelstativ kan monteras isär, vilket gör det mycket enklare att transportera. Det kompakta stativet levereras i ett butiksanpassat bärfodral med inbyggt handtag. Stativet är tillverkat i premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stålet.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser:
Halvstyv nylon-tankväska, speciellt utformad för bränsletankens form.
Svart/grå tankväska med reflekterande passpoaler och Kawasaki-logotyp..
Ficka med genomskinligt plastfönster på ovansidan av tankväskan med hål för hörlurar.
Inuti har den skiljeväggar för att förhindra att varor rör sig.
Inkluderar axelrem och regnskydd med genomskinligt fönster.
L350 mm, B223 mm, H150 mm
Max lastvikt: 2 kg
Kapacitet: cirka 4 liter
Ett matchande fäste krävs för montering.
Utvecklat i samarbete med SP Connect. Kitet består av ett kopplingsfäste, en antivibrationsmodul och en universell telefonklämma. Passar de flesta mobiltelefoner – dra helt enkelt ut kronan, skruva åt den och tryck sedan tillbaka kronan för att låsa din telefon på plats. Telefonen förblir fullt fungerande och kan fästas eller tas bort från fästet på några sekunder.
Ett oumbärligt verktyg för både motorcykelentusiaster och mekaniker. Designat för att ge stabilitet och bekvämlighet gör detta paddock stativ det enkelt att komma åt hjul, fjädring och andra komponenter.
Detta premium bakre motorcykelstativ kan monteras isär, vilket gör det mycket enklare att transportera. Det kompakta stativet levereras i ett butiksanpassat bärfodral med inbyggt handtag. Stativet är tillverkat i premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stålet.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser:
Oavsett om du vill parkera din motorcykel i en depån eller i garaget – låt din värdefulla maskin vila med stil på denna Kawasaki garagematta. Mattan uppfyller FIM:s nya miljökrav och erbjuder hög absorptionsförmåga samt dammkontroll.