Inpage Navigation Section: Överblick
Motorcykeläventyr är livets bästa äventyr. Varje dag ger möjligheter till nya utmaningar. Bortom vägarna du känner ligger helt nya vyer. Okända vägar är lättare att nå och avlägsna platser kommer närmare med Versys 1000. När äventyret ringer har du och Versys 1000 svaret. VILKET VÄG SOM HELST. NÄR SOM HELST.
Färger
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
Version tillbehör
Show all
Show less
193000,00SEK
Inpage Navigation Section: Galleri
Inpage Navigation Section: Funktioner och specifikationer
Eftersom motorcykelkörning i verkligheten förekommer på gator som ofta är mindre än släta – vägfel (bulor, gropar) och är långt ifrån sällsynta, och vissa gator är inte ens asfalterade (kullersten, etc.) – valde Kawasakis ingenjörer långslagigfjädring för att möjliggöra för förare att köra i kurvor med självförtroende. Även om den inte är designad för Offroad-körning, gör den långslagiga fjädringens förmåga att klara av mindre perfekta gatuförhållanden att Versys 1000 förblir harmonisk, där cyklar med styvare, sportigare fjädring skulle kräva att man drar av farten. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Eftersom motorcykelkörning i verkligheten förekommer på gator som ofta är mindre än släta – vägfel (bulor, gropar) och är långt ifrån sällsynta, och vissa gator är inte ens asfalterade (kullersten, etc.) – valde Kawasakis ingenjörer långslagigfjädring för att möjliggöra för förare att köra i kurvor med självförtroende. Även om den inte är designad för Offroad-körning, gör den långslagiga fjädringens förmåga att klara av mindre perfekta gatuförhållanden att Versys 1000 förblir harmonisk, där cyklar med styvare, sportigare fjädring skulle kräva att man drar av farten. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Versys 1000 SE har fördelen av en uppdatering av dess KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension). Med Kawasakis första användning av Showas Skyhook-teknik, ger den nya fjädringen en mjukare körning för förare och passagerare, vilket bidrar till ökad komfort under körning. Skyhook-konceptet fungerar som att en krok lyfter motorcykelns fjädrande vikt och justerar fjädringens dämpning så att hjulen kan hålla markkontakt genom ojämnheter i vägen och att körningen får minimala störningar.
Versys 1000 SE har fördelen av en uppdatering av dess KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension). Med Kawasakis första användning av Showas Skyhook-teknik, ger den nya fjädringen en mjukare körning för förare och passagerare, vilket bidrar till ökad komfort under körning. Skyhook-konceptet fungerar som att en krok lyfter motorcykelns fjädrande vikt och justerar fjädringens dämpning så att hjulen kan hålla markkontakt genom ojämnheter i vägen och att körningen får minimala störningar.
Kawasakis bromssystem av supersportkvalitet är nu standardutrustning på Versys 1000. Detta är samma bassystem som används på Ninja H2 och Ninja ZX-10R, med programmering och inställningar reviderade för att passa parametrarna för gatuprestanda och långresor med Versys 1000.
Kawasakis bromssystem av supersportkvalitet är nu standardutrustning på Versys 1000. Detta är samma bassystem som används på Ninja H2 och Ninja ZX-10R, med programmering och inställningar reviderade för att passa parametrarna för gatuprestanda och långresor med Versys 1000.
Med hjälp av den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade programvara och feedback från en kompakt Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), övervakar KCMF motor- och chassiparametrar i hela kurvan – från ingång, till utgång – hanterar broms och motorkraften till underlätta smidig övergång från acceleration till inbromsning och tillbaka igen, och för att hjälpa förare att hålla sitt spår genom kurvan.
Med hjälp av den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade programvara och feedback från en kompakt Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), övervakar KCMF motor- och chassiparametrar i hela kurvan – från ingång, till utgång – hanterar broms och motorkraften till underlätta smidig övergång från acceleration till inbromsning och tillbaka igen, och för att hjälpa förare att hålla sitt spår genom kurvan.
Den kompakta heldigitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Den högkvalitativa fullfärgsskärmen har TFT-teknik (tunnfilmstransistor), vilket ger en hög synlighet. Skärmens bakgrundsfärg är valbar (svart eller vit), och skärmens ljusstyrka justeras automatiskt efter ljusförhållandet. Förutom rullningsbara multifunktionsfönster erbjuder två visningslägen förarna ett val av hur de vill att informationen ska presenteras.
Den kompakta heldigitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Den högkvalitativa fullfärgsskärmen har TFT-teknik (tunnfilmstransistor), vilket ger en hög synlighet. Skärmens bakgrundsfärg är valbar (svart eller vit), och skärmens ljusstyrka justeras automatiskt efter ljusförhållandet. Förutom rullningsbara multifunktionsfönster erbjuder två visningslägen förarna ett val av hur de vill att informationen ska presenteras.
Värmehandtag ger ökad komfort under kalla dagar. De omsluter handtagen helt, vilket säkerställer utmärkt värme.
Värmehandtag ger ökad komfort under kalla dagar. De omsluter handtagen helt, vilket säkerställer utmärkt värme.
Var och en av LED-strålkastarna har halv- och helljus samt en positionslampa. De nya strålkastarna är mycket synliga och ger avsevärt ökad ljusstyrka för att lysa upp vägen när mörkret faller på.
Var och en av LED-strålkastarna har halv- och helljus samt en positionslampa. De nya strålkastarna är mycket synliga och ger avsevärt ökad ljusstyrka för att lysa upp vägen när mörkret faller på.
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Kawasakis avancerade Traction Control ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Kawasakis avancerade Traction Control ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Ljus inbyggda i underkåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning på natten. Var och en av de tre lamporna har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkel. När cykeln lutar sig över tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning som cykeln är på väg.
Ljus inbyggda i underkåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning på natten. Var och en av de tre lamporna har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkel. När cykeln lutar sig över tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning som cykeln är på väg.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
De främre vågformade skivorna på Ø 310 mm stoppas nu av mycket styva, radiellt monterade monoblocksok kompletterade med en huvudcylinder för frambroms med radialpump, vilket bidrar till enastående känsla och formidabel stoppkraft.
De främre vågformade skivorna på Ø 310 mm stoppas nu av mycket styva, radiellt monterade monoblocksok kompletterade med en huvudcylinder för frambroms med radialpump, vilket bidrar till enastående känsla och formidabel stoppkraft.
Versys 1000 är utrustad med Comfort Seat som har tjockare uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra långa timmar i sadeln, samtidigt som den erbjuder längre ryttare en avslappnad knävinkel. Båda cyklarna kan även förses med tillbehöret Low Seat (20 mm lägre) som prioriterar lägre räckvidd till marken.
Versys 1000 är utrustad med Comfort Seat som har tjockare uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra långa timmar i sadeln, samtidigt som den erbjuder längre ryttare en avslappnad knävinkel. Båda cyklarna kan även förses med tillbehöret Low Seat (20 mm lägre) som prioriterar lägre räckvidd till marken.
Den steglöst justerbara vindrutan kan skräddarsys efter förarens preferenser, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan nu enkelt justeras från förarsätet.
Den steglöst justerbara vindrutan kan skräddarsys efter förarens preferenser, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan nu enkelt justeras från förarsätet.
Den stora 1 043 cm³ In-line Four, inställd för flexibilitet, erbjuder suverän gasrespons, starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugsljud.
Den stora 1 043 cm³ In-line Four, inställd för flexibilitet, erbjuder suverän gasrespons, starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugsljud.
Bekvämt placerad bakom styret finns ett DC-uttag, är nu standardutrustning. Uttaget kompletteras med förberedd kabeldragning. Totalt 40 W effekt är tillgänglig.
Bekvämt placerad bakom styret finns ett DC-uttag, är nu standardutrustning. Uttaget kompletteras med förberedd kabeldragning. Totalt 40 W effekt är tillgänglig.
Som komplement till Versys 1000´s spännande motorkaraktär möjliggör Quick shifter kopplingsfria upp- och nedväxlingar för acceleration och snabb och enkel inbromsning.
Som komplement till Versys 1000´s spännande motorkaraktär möjliggör Quick shifter kopplingsfria upp- och nedväxlingar för acceleration och snabb och enkel inbromsning.
Elektroniska gasreglage gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränslet (via bränsleinsprutare) och luften (via gasreglagen) som levereras till motorn. Idealisk bränsleinsprutning och gasreglageposition resulterar i en jämn, naturlig motorns respons och optimal motoreffekt.
Elektroniska gasreglage gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränslet (via bränsleinsprutare) och luften (via gasreglagen) som levereras till motorn. Idealisk bränsleinsprutning och gasreglageposition resulterar i en jämn, naturlig motorns respons och optimal motoreffekt.
Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Från de nya dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till den nya LED-baklyktan och LED-nummerskyltslampan erbjuder Versys 1000 ett helt LED-belysningspaket.
Från de nya dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till den nya LED-baklyktan och LED-nummerskyltslampan erbjuder Versys 1000 ett helt LED-belysningspaket.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
Eftersom motorcykelkörning i verkligheten förekommer på gator som ofta är mindre än släta – vägfel (bulor, gropar) och är långt ifrån sällsynta, och vissa gator är inte ens asfalterade (kullersten, etc.) – valde Kawasakis ingenjörer långslagigfjädring för att möjliggöra för förare att köra i kurvor med självförtroende. Även om den inte är designad för Offroad-körning, gör den långslagiga fjädringens förmåga att klara av mindre perfekta gatuförhållanden att Versys 1000 förblir harmonisk, där cyklar med styvare, sportigare fjädring skulle kräva att man drar av farten. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Eftersom motorcykelkörning i verkligheten förekommer på gator som ofta är mindre än släta – vägfel (bulor, gropar) och är långt ifrån sällsynta, och vissa gator är inte ens asfalterade (kullersten, etc.) – valde Kawasakis ingenjörer långslagigfjädring för att möjliggöra för förare att köra i kurvor med självförtroende. Även om den inte är designad för Offroad-körning, gör den långslagiga fjädringens förmåga att klara av mindre perfekta gatuförhållanden att Versys 1000 förblir harmonisk, där cyklar med styvare, sportigare fjädring skulle kräva att man drar av farten. Lätta 17” hjul fram och bak bidrar till snabb, sportig hantering.
Versys 1000 SE har fördelen av en uppdatering av dess KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension). Med Kawasakis första användning av Showas Skyhook-teknik, ger den nya fjädringen en mjukare körning för förare och passagerare, vilket bidrar till ökad komfort under körning. Skyhook-konceptet fungerar som att en krok lyfter motorcykelns fjädrande vikt och justerar fjädringens dämpning så att hjulen kan hålla markkontakt genom ojämnheter i vägen och att körningen får minimala störningar.
Versys 1000 SE har fördelen av en uppdatering av dess KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension). Med Kawasakis första användning av Showas Skyhook-teknik, ger den nya fjädringen en mjukare körning för förare och passagerare, vilket bidrar till ökad komfort under körning. Skyhook-konceptet fungerar som att en krok lyfter motorcykelns fjädrande vikt och justerar fjädringens dämpning så att hjulen kan hålla markkontakt genom ojämnheter i vägen och att körningen får minimala störningar.
Kawasakis bromssystem av supersportkvalitet är nu standardutrustning på Versys 1000. Detta är samma bassystem som används på Ninja H2 och Ninja ZX-10R, med programmering och inställningar reviderade för att passa parametrarna för gatuprestanda och långresor med Versys 1000.
Kawasakis bromssystem av supersportkvalitet är nu standardutrustning på Versys 1000. Detta är samma bassystem som används på Ninja H2 och Ninja ZX-10R, med programmering och inställningar reviderade för att passa parametrarna för gatuprestanda och långresor med Versys 1000.
Med hjälp av den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade programvara och feedback från en kompakt Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), övervakar KCMF motor- och chassiparametrar i hela kurvan – från ingång, till utgång – hanterar broms och motorkraften till underlätta smidig övergång från acceleration till inbromsning och tillbaka igen, och för att hjälpa förare att hålla sitt spår genom kurvan.
Med hjälp av den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade programvara och feedback från en kompakt Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), övervakar KCMF motor- och chassiparametrar i hela kurvan – från ingång, till utgång – hanterar broms och motorkraften till underlätta smidig övergång från acceleration till inbromsning och tillbaka igen, och för att hjälpa förare att hålla sitt spår genom kurvan.
Den kompakta heldigitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Den högkvalitativa fullfärgsskärmen har TFT-teknik (tunnfilmstransistor), vilket ger en hög synlighet. Skärmens bakgrundsfärg är valbar (svart eller vit), och skärmens ljusstyrka justeras automatiskt efter ljusförhållandet. Förutom rullningsbara multifunktionsfönster erbjuder två visningslägen förarna ett val av hur de vill att informationen ska presenteras.
Den kompakta heldigitala TFT-färginstrumenteringen ger förarmiljön ett högteknologiskt, högklassigt utseende. Den högkvalitativa fullfärgsskärmen har TFT-teknik (tunnfilmstransistor), vilket ger en hög synlighet. Skärmens bakgrundsfärg är valbar (svart eller vit), och skärmens ljusstyrka justeras automatiskt efter ljusförhållandet. Förutom rullningsbara multifunktionsfönster erbjuder två visningslägen förarna ett val av hur de vill att informationen ska presenteras.
Värmehandtag ger ökad komfort under kalla dagar. De omsluter handtagen helt, vilket säkerställer utmärkt värme.
Värmehandtag ger ökad komfort under kalla dagar. De omsluter handtagen helt, vilket säkerställer utmärkt värme.
Var och en av LED-strålkastarna har halv- och helljus samt en positionslampa. De nya strålkastarna är mycket synliga och ger avsevärt ökad ljusstyrka för att lysa upp vägen när mörkret faller på.
Var och en av LED-strålkastarna har halv- och helljus samt en positionslampa. De nya strålkastarna är mycket synliga och ger avsevärt ökad ljusstyrka för att lysa upp vägen när mörkret faller på.
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Allomfattande körlägen som länkar samman KTRC och Power Mode tillåter förare att enkelt ställa in Traction Control och motorstyrkan för att passa en given körsituation. Föraren kan välja mellan tre inställningar (Sport, Road, Rain) eller en manuell inställning (Rider). I det manuella Rider-läget kan vart och ett av systemen ställas in oberoende av varandra
Kawasakis avancerade Traction Control ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Kawasakis avancerade Traction Control ger både fördelar vid sportig körning och trygghet att köra på underlag som kan vara hala. Tre valbara lägen erbjuder olika nivåer för att passa körsituationen och förarens önskemål.
Ljus inbyggda i underkåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning på natten. Var och en av de tre lamporna har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkel. När cykeln lutar sig över tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning som cykeln är på väg.
Ljus inbyggda i underkåpan hjälper till att lysa upp vägen vid kurvtagning på natten. Var och en av de tre lamporna har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkel. När cykeln lutar sig över tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning som cykeln är på väg.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
Kawasakis farthållarsystem gör det möjligt att hålla en önskad hastighet med ett enkelt knapptryck. När det är aktiverat behöver föraren inte ständigt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på högerhanden vid långdistansåkning, vilket möjliggör avslappnad cruising och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
De främre vågformade skivorna på Ø 310 mm stoppas nu av mycket styva, radiellt monterade monoblocksok kompletterade med en huvudcylinder för frambroms med radialpump, vilket bidrar till enastående känsla och formidabel stoppkraft.
De främre vågformade skivorna på Ø 310 mm stoppas nu av mycket styva, radiellt monterade monoblocksok kompletterade med en huvudcylinder för frambroms med radialpump, vilket bidrar till enastående känsla och formidabel stoppkraft.
Versys 1000 är utrustad med Comfort Seat som har tjockare uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra långa timmar i sadeln, samtidigt som den erbjuder längre ryttare en avslappnad knävinkel. Båda cyklarna kan även förses med tillbehöret Low Seat (20 mm lägre) som prioriterar lägre räckvidd till marken.
Versys 1000 är utrustad med Comfort Seat som har tjockare uretan-dämpning för att ge komforten för att möjliggöra långa timmar i sadeln, samtidigt som den erbjuder längre ryttare en avslappnad knävinkel. Båda cyklarna kan även förses med tillbehöret Low Seat (20 mm lägre) som prioriterar lägre räckvidd till marken.
Den steglöst justerbara vindrutan kan skräddarsys efter förarens preferenser, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan nu enkelt justeras från förarsätet.
Den steglöst justerbara vindrutan kan skräddarsys efter förarens preferenser, vilket bidrar till bekväm motorvägscruising. Vindrutans höjd kan nu enkelt justeras från förarsätet.
Den stora 1 043 cm³ In-line Four, inställd för flexibilitet, erbjuder suverän gasrespons, starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugsljud.
Den stora 1 043 cm³ In-line Four, inställd för flexibilitet, erbjuder suverän gasrespons, starkt vridmoment vid alla varvtal och ett förföriskt insugsljud.
Bekvämt placerad bakom styret finns ett DC-uttag, är nu standardutrustning. Uttaget kompletteras med förberedd kabeldragning. Totalt 40 W effekt är tillgänglig.
Bekvämt placerad bakom styret finns ett DC-uttag, är nu standardutrustning. Uttaget kompletteras med förberedd kabeldragning. Totalt 40 W effekt är tillgänglig.
Som komplement till Versys 1000´s spännande motorkaraktär möjliggör Quick shifter kopplingsfria upp- och nedväxlingar för acceleration och snabb och enkel inbromsning.
Som komplement till Versys 1000´s spännande motorkaraktär möjliggör Quick shifter kopplingsfria upp- och nedväxlingar för acceleration och snabb och enkel inbromsning.
Elektroniska gasreglage gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränslet (via bränsleinsprutare) och luften (via gasreglagen) som levereras till motorn. Idealisk bränsleinsprutning och gasreglageposition resulterar i en jämn, naturlig motorns respons och optimal motoreffekt.
Elektroniska gasreglage gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränslet (via bränsleinsprutare) och luften (via gasreglagen) som levereras till motorn. Idealisk bränsleinsprutning och gasreglageposition resulterar i en jämn, naturlig motorns respons och optimal motoreffekt.
Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Ett Bluetooth-chip inbyggt i instrumentpanelen gör det möjligt för förare att ansluta till sin motorcykel trådlöst. Genom att använda smartphoneappen "RIDEOLOGY THE APP" kan ett antal funktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad och förhöjd motorcykelupplevelse
Från de nya dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till den nya LED-baklyktan och LED-nummerskyltslampan erbjuder Versys 1000 ett helt LED-belysningspaket.
Från de nya dubbla strålkastarna och kompakta LED-blinkers till den nya LED-baklyktan och LED-nummerskyltslampan erbjuder Versys 1000 ett helt LED-belysningspaket.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
Enkelt system för att ta av eller sätta på sidoväskorna. Ett system som gör att sidoväskorna kommer närmre motorcykeln. Ser lika snyggt ut med eller utan väskor.
KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension) anpassar sig i realtid till väg- och körförhållanden, och ger den ideala mängden dämpning som krävs.
KECS (Kawasaki Elektronisk Styrd Fjädring) anpassar sig i realtid till väg- och körförhållanden, och ger den ideala mängden dämpning genom att elektroniskt justera dämpningen för att passa fordonets hastighet och fjädringsrörelsens hastighet. Deceleration beaktas också, vilket gör att systemet kan hjälpa till att hantera pitching som kan uppstå vid inbromsning. Kontroll via solenoidventil med direktaktivering möjliggör en extremt snabb reaktionstid, vilket gör KECS idealiskt för sportkörning, där en naturlig känsla är avgörande för att känna sig ett med motorcykeln. Inbyggda rörelsesensorer på både framgaffel och bakstötdämpare ger realtidsinformation om rörelsehastighet och kompression. Input från sensorspolar till KECS ECU kompletteras med information från IMU (acceleration/deceleration) och FI ECU (fordonets hastighet). KECS ECU styr sedan strömmen till solenoiderna för att justera dämpningen enligt den aktuella situationen. Valbara lägen gör att förare kan välja mjukare eller fastare grundinställningar.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Kurvljus ger extra belysning vid kurvtagning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
Set med tre LED-lampor, inbyggda på varje sida av kåpan, hjälper till att belysa vägen vid kurvtagning nattetid. Varje lampa har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkeln. När motorcykeln lutar, tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension) anpassar sig i realtid till väg- och körförhållanden, och ger den ideala mängden dämpning som krävs.
KECS (Kawasaki Elektronisk Styrd Fjädring) anpassar sig i realtid till väg- och körförhållanden, och ger den ideala mängden dämpning genom att elektroniskt justera dämpningen för att passa fordonets hastighet och fjädringsrörelsens hastighet. Deceleration beaktas också, vilket gör att systemet kan hjälpa till att hantera pitching som kan uppstå vid inbromsning. Kontroll via solenoidventil med direktaktivering möjliggör en extremt snabb reaktionstid, vilket gör KECS idealiskt för sportkörning, där en naturlig känsla är avgörande för att känna sig ett med motorcykeln. Inbyggda rörelsesensorer på både framgaffel och bakstötdämpare ger realtidsinformation om rörelsehastighet och kompression. Input från sensorspolar till KECS ECU kompletteras med information från IMU (acceleration/deceleration) och FI ECU (fordonets hastighet). KECS ECU styr sedan strömmen till solenoiderna för att justera dämpningen enligt den aktuella situationen. Valbara lägen gör att förare kan välja mjukare eller fastare grundinställningar.
I kombination med Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram möjliggör input från IMU (Inertialmätningsenhet) en ännu mer precis medvetenhet om chassiets orientering, vilket är nyckeln till att ta Kawasakis elektronik till nästa nivå.
IMU betyder Förbättrad medvetenhet om chassiets orientering. Styrkan i Kawasakis banbrytande elektronik har alltid varit den mycket sofistikerade programmeringen som, med minimal hårdvara, ger ECU:n en exakt realtidsbild av vad chassiet gör. Kawasakis egna dynamiska modelleringsprogram gör skicklig användning av den magiska formeln för däckmodeller, eftersom det undersöker förändringar i flera parametrar, vilket gör att det kan ta hänsyn till förändrade väg- och däckförhållanden. Tillägget av en IMU (Inertialmätningsenhet) gör det möjligt att övervaka inerta krafter längs 6 DOF (grader av frihet). Acceleration längs de longitudinella, tvärgående och vertikala axlarna, samt rullhastighet och pitchhastighet mäts. Yaw-hastigheten beräknas av ECU:n. Denna extra feedback bidrar till en ännu tydligare realtidsbild av chassiets orientering, vilket möjliggör ännu mer exakt hantering för kontroll vid gränsen. Med tillägget av IMU och den senaste utvecklingen av Kawasakis avancerade modelleringsprogramvara, tar Kawasakis elektroniska motor- och chassihanteringsteknologi steget till nästa nivå och går från inställnings- och reaktionssystem till feedback-system för att leverera ännu högre nivåer av körglädje.
3-läges KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasakis mest avancerade traction control-system, erbjuder ett urval av lägen som passar en mängd olika körsituationer, från sportkörning till touring.
3-läges KTRC kombinerar traction control-teknologin från både 1-läges KTRC, som ger förbättrad stabilitet i hala situationer genom att förhindra hjulspinn, och S-KTRC, som hjälper till att bibehålla optimal dragkraft vid sportkörning genom att förutsäga bakhjulens slir förhållande under acceleration, i ett enda system. Den praktiska handtagsbrytaren gör det möjligt att byta typ av traction control direkt genom att välja ett av de tre lägena, även under körning. Läge 1 och 2 bibehåller optimalt grepp vid kurvtagning, precis som S-KTRC. Designad med sportkörning i åtanke, möjliggör de snabb acceleration ut ur kurvor genom att maximera framdrivningen från bakhjulet. Läge 1 och 2 skiljer sig åt i hur mycket de ingriper. Läge 1, som är inställt för torra, bra greppande vägförhållanden, bibehåller den ideala slir förhållande för att säkerställa optimal dragkraft. Läge 3 fungerar som 1-läges KTRC och minskar effekten för att tillåta att grepp återfås när bakhjulens spin upptäcks. Det är idealiskt vid körning på hala vägar eller vid regn. Genom att göra det enkelt för förare att förändra traction control-karaktären är 3-läges KTRC Kawasakis mest avancerade motorhanteringssystem.
Kurvljus ger extra belysning vid kurvtagning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
Set med tre LED-lampor, inbyggda på varje sida av kåpan, hjälper till att belysa vägen vid kurvtagning nattetid. Varje lampa har en fast riktning och aktiveras baserat på lutningsvinkeln. När motorcykeln lutar, tänds lamporna i ordning, vilket skapar en bredare upplyst väg i den riktning motorcykeln är på väg.
Elektroniskt styrda gasspjäll gör det möjligt för ECU:n att leverera den optimala mängden bränsle och luft till motorn.
Kawasakis helt elektroniska gasregleringssystem gör det möjligt för ECU:n att kontrollera volymen av både bränsle (via bränsleinsprutare) och luft (via gasspjäll) som levereras till motorn. Den optimala bränsleinsprutningen och gasspjällens position resulterar i en jämn och naturlig motorrespons samt den ideala motoreffekten. Systemet bidrar också avsevärt till minskade utsläpp. Elektroniska gasspjäll möjliggör även mer exakt kontroll av elektroniska motorhanteringssystem som S-KTRC och KTRC, samt gör det möjligt att implementera elektroniska system som KLCM, Kawasaki Engine Brake Control och Elektronisk farthållare.
Baserad på racingteknologi fungerar assistans- och slirkopplingen både som en back momentbegränsare och en självservo-mekanism som möjliggör ett lättare kopplingshandtag.
Baserad på feedback från racingaktiviteter använder Assistans- och Slirkopplingen två typer av kamaxlar (en assistanskam och en slirkam) för att antingen driva kopplingshubb och driftplatta ihop eller isär. Vid normal drift fungerar assistanskammen som en självservo-mekanism, som drar kopplingshubben och driftplattan samman för att komprimera kopplingsplattorna. Detta gör att den totala fjäderbelastningen på kopplingen kan minskas, vilket resulterar i en lättare känsla vid kopplingshandtaget när man använder kopplingen. När överdriven motorbromsning uppstår som en följd av snabba nedväxlingar (eller en oavsiktlig nedväxling) träder slirkammen i funktion och tvingar kopplingshubben och driftplattan isär. Detta avlastar trycket på kopplingsplattorna för att minska backmoment och hjälper till att förhindra att bakdäcket hoppar eller slirar. Denna racingfunktion är särskilt användbar vid sport- eller banåkning.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar under hela svängen.
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrar genom hela svängen, från inbromsning, genom apex, till svängutgång, och justerar bromskraft och motoreffekt för att underlätta en smidig övergång från acceleration till bromsning och tillbaka igen. Systemet hjälper föraren att följa den tänkta linjen genom svängen. KCMF övervakar följande system (där tillämpligt): KTRC (inklusive traction, wheelie och sliding control), KIBS (inklusive pitching control), Kawasaki Engine Brake Control.
KQS (Kawasaki Quick Shifter) möjliggör växling utan att använda kopplingen.
Designad för att hjälpa förare att maximera sin acceleration på banan genom att möjliggöra växling utan koppling vid fullgas, upptäcker KQS att växelspaken har aktiverats och skickar ett signal till ECU:n för att stänga av tändningen så att nästa växel kan läggas i utan att använda kopplingen. På modeller som erbjuder växling utan koppling även vid nedväxling, kontrollerar systemet automatiskt motorvarvtalet vid inbromsning så att nästa lägre växel kan väljas utan att använda kopplingen.
KIBS (Kawasaki Intelligenta Antispinn-bromssystem) är ett högprecisions bromssystem designat specifikt för supersportmodeller, som erbjuder mycket effektiv bromsning samtidigt som en naturlig känsla bibehålls.
Kawasaki utvecklade KIBS för att ta hänsyn till de specifika hanteringsegenskaperna hos supersportmotorcyklar, vilket säkerställer mycket effektiv bromsning med minimal inverkan under hård sportkörning. Det är det första massproducerade bromssystemet som kopplar samman ABS ECU (Electronic Control Unit) och motor-ECU. Förutom hastigheten på fram- och bakhjulen övervakar KIBS också bromstrycket på frambromsoket, gasreglage position, motorvarvtal, kopplingsaktivering och växelposition. Denna mångsidiga information analyseras för att bestämma det ideala hydrauliska bromstrycket för frambromsen. Genom precis kontroll kan de stora tryckfall som ses i standard ABS-system undvikas. Dessutom kan tendensen hos supersportmodeller att bakhjulet lyfter vid kraftig inbromsning undertryckas, och bakbromsens kontrollerbarhet kan bibehållas vid nedväxling.
Smartphone-anslutning bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse genom att möjliggöra för förare att koppla upp sig trådlöst till sin motorcykel.
Smart teknologi gör det möjligt för förare att trådlöst koppla upp sig till sin motorcykel. Genom smartphone-applikationen RIDEOLOGY THE APP kan flera instrumentfunktioner nås, vilket bidrar till en förbättrad motorcykelupplevelse. Fordonsinformation (såsom färddator, bränslemätare, underhållsschema, etc.) kan visas på smartphone. Körloggar (varierar beroende på modell, men kan inkludera GPS-rutt, växelläge, varvtal och annan information) kan visas på smartphone. När ansluten visas telefonnotiser (samtal, e-post) på instrumentpanelen. Förare kan också göra ändringar i motorcykelns instrumentinställningar (föredragna enheter, klock- och datuminställningar, etc.) via smartphone. Och på vissa modeller är det till och med möjligt att kontrollera och justera fordonsinställningar (såsom Rider Mode, elektroniska förarstödsfunktioner och lastinställningar) via smartphone.
Horisontell baklänk bakfjädring placerar sin stötdämpare horisontellt, vilket bidrar avsevärt till effektivt utnyttjande av utrymme och masscentralisering.
Jämfört med Kawasakis traditionella Uni-Trak bakfjädring, som monterar stötdämparen vertikalt, är stötdämparen nästan horisontell med Horisentell baklänk bakfjädring. Kawasakis ursprungliga fjädrings arrangemang placerar stötdämparen mycket nära motorcykelns tyngdpunkt, vilket bidrar avsevärt till masscentralisering. Eftersom det inte finns någon länk eller stötdämpare som sticker ut under svängarmen, frigör detta utrymme för en större avgaskammare (en expansionskammare för avgaser som är placerad precis före ljuddämparen). Med en större kammare kan volymen på ljuddämparen minskas, och tunga avgaskomponenter kan koncentreras närmare motorcykelns mittpunkt, vilket ytterligare bidrar till masscentralisering. Resultatet är avsevärt förbättrad hantering. En annan fördel är att stötdämparen placeras långt bort från avgassystemets värme. Eftersom det blir svårare för värme från avgassystemet att påverka fjädringsolja och gastryck negativt, blir fjädringsprestandan mer stabil. Horisontell baklänk bakfjädring erbjuder många sekundära fördelar som dessa.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla ett konstant fordons hastighet. Detta förarstödsystem hjälper till att minska förartrötthet vid långa resor och bidrar till ökad komfort under långfärder.
Elektronisk farthållare gör det möjligt att hålla en önskad hastighet (motorvarvtal) med ett enkelt knapptryck. När systemet har aktiverats behöver föraren inte kontinuerligt hålla på gasen. Detta minskar belastningen på höger hand vid långresor, vilket möjliggör avslappnad körning och bidrar till en hög nivå av körkomfort.
ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att känna sig som ett med sin motorcykel.
Rätt passform är avgörande för förarens komfort och kontroll. Den ideala passformen varierar dock från förare till förare, beroende på deras fysiska mått och körstil. ERGO-FIT är ett gränssnittssystem som är designat för att göra det möjligt för förare att hitta sin idealiska körposition. Olika delar av chassits gränssnitt (som handtag, fotpinnar och sadel) kan justeras genom en kombination av utbytbara delar och delar med justerbara positioner. Detta gör det möjligt för ett brett spektrum av förare att hitta en körposition som erbjuder både komfort och kontroll. Genom att känna sig som ett med sin motorcykel kommer de att kunna uppleva hur Kawasakis motorcyklar är roliga och belönande att köra. Justerbara delar och deras justeringsomfång varierar beroende på modell.
Val av effektläge gör det möjligt att ändra motorns effekt för att passa körsituationen.
Modeller utrustade med flera effektlägen ger föraren ett enkelt val av motorns kraftleverans för att passa körförhållanden eller preferenser. Förutom Full Power-läget finns ett (Low) eller två (Middle, Low) alternativlägen där den maximala effekten är begränsad och gasresponsen är mjukare.
Indikator för ekonomisk körning är en symbol som visas på instrumentpanelen för att indikera fördelaktig bränsleförbrukning, och uppmuntrar till bränsleeffektiv körning.
Genom att använda högprecisions elektronisk kontroll för motorstyrning kan Kawasaki-modeller uppnå en hög nivå av bränsleeffektivitet. Bränsleförbrukningen påverkas dock i stor grad av gaspådrag, växelläge och andra faktorer som föraren har kontroll över. Indikatorn för ekonomisk körning är en funktion som visar när de aktuella körförhållandena resulterar i låg bränsleförbrukning. Systemet övervakar kontinuerligt bränsleförbrukningen, oavsett fordonshastighet, motorns varvtal, gaspådrag och andra körförhållanden. När bränsleförbrukningen är låg vid en viss hastighet (dvs. bränsleeffektiviteten är hög) visas en "ECO"-symbol på instrumentpanelens LCD-skärm. Genom att köra på ett sätt så att "ECO"-symbolen förblir tänd kan bränsleförbrukningen minskas. Medan den effektiva fordonshastigheten och motorns varvtal kan variera beroende på modell, kan föraren genom att vara uppmärksam på de förhållanden som gör att "ECO"-symbolen visas, förbättra sin bränsleeffektivitet – ett praktiskt sätt att öka räckvidden. Att hålla bränsleförbrukningen låg bidrar dessutom till att minimera den negativa miljöpåverkan.
ABS (Antispinnsystem) säkerställer stabil bromsprestanda genom att förhindra hjullåsning under bromsning.
Plötslig överanvändning av bromsarna, eller inbromsning på hala ytor (ytor med låg friktionskoefficient) såsom blöt asfalt eller gatubrunnar, kan orsaka att motorcykelns hjul låser sig och slirar. ABS (Antispinnsystem) utvecklades för att förhindra sådana incidenter. Kawasakis ABS-system styrs av högprecisionsprogrammering som är ytterst tillförlitlig, baserad på omfattande tester av olika körsituationer. Genom att säkerställa stabil bromsprestanda ger systemen föraren trygghet, vilket bidrar till större körglädje. För att möta särskilda krav hos vissa förare finns även specialiserade ABS-system. Till exempel är KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System) ett högprecisions bromssystem som är designat specifikt för supersportmodeller, vilket gör det möjligt för en bredare grupp förare att njuta av sportkörning. Genom att koppla samman fram- och bakbromsar ger K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) ABS förtroende för att njuta av långfärder på tunga modeller. Kawasaki arbetar kontinuerligt med att utveckla andra avancerade ABS-system.
Motortyp | Vätskekyld, 4-takts, rak fyra |
---|---|
Kompressionsförhållande | 10.3:1 |
Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler |
Cylinderdiameter x slaglängd | 77.0 x 56.0 mm |
Motorvolym | 1,043 cm³ |
Bränslesystem | Bränsleinsprutning: 38 mm x 4 |
Smörjning | Tvångssmörjning, våtoljesump |
Startsystem | Elektrisk |
Tändning | Digital |
Maximal effekt | 88.2 kW {120 PS} / 9,000 varv/min |
---|---|
Maximalt vridmoment | 102.0 N•m {10.4 kgf•m} / 7,500 varv/min |
CO2-utsläpp | 128 g/km |
Bränsleförbrukning | 5.5 l/100km |
CO2-utsläpp 85 kW kit | 128.0 g/km |
Bränsleförbrukning 85kW kit | 5.5 l/100km |
Växellåda | 6-växlad, returväxel |
Koppling | Våt, flerskivig koppling |
Primär reduktionskvot | 1.627 (83/51) |
Växelförhållanden 1:a | 2.692 (35/13) |
Växelförhållanden 2:a | 1.950 (39/20) |
Växelförhållanden 3:e | 1.529 (26/17) |
Växelförhållanden 4:e | 1.304 (30/23) |
Växelförhållanden 5:e | 1.136 (25/22) |
Växelförhållanden 6:e | 0.958 (23/24) |
Slutväxel | Förseglad kedja |
Slutlig utväxlingsförhållande | 2.867 (43/15) |
Ramtyp | Tvillingrör aluminium |
---|---|
Spår | 106 mm |
Fjädringsväg fram | 150 mm |
Fjädringsväg bak | 152 mm |
Framdäck | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bakdäck | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
Längd x Bredd x Höjd | 2,270 x 950 x 1,490 mm (1,530 mm high position screen) - SE |
Styrvinkel V H | 34° / 34° |
Hjulbas | 1,520 mm |
Markfrigång | 150 mm |
Bränslekapacitet | 21.0 liter |
Sadelhöjd | 840 mm |
Tjänstevikt | 257 kg |
Typ av frambroms | Dubbla halvflytande petalformade skivor |
---|---|
Frambromsens diameter | Ø 310 mm |
Typ av frambromsok | Radialmontering, monoblock, motsatt 4-kolvs |
Typ av bakre broms | Enkel petalformad skiva |
Diameter på bakre broms | Ø 250 mm |
Typ av bakre bromsok | Enkel kolv |
Typ av framfjädring | USD-gaffel med KECS-kontrollerad kompressions- och returdämpning, manuell fjäderförspänning och toppfjädrar |
Framfjädringens diameter | Ø 43 mm |
Typ av bakre fjädring | Horisontell Back-link, BFRC lite gasfylld stötdämpare, KECS-kontrollerad kompressions- och returdämpning samt justerbar fjäderförspänning |
Inpage Navigation Section: Tillbehör
Starkt och slitstarkt flerskiktsmaterial med tejpade sömmar. Värmetåligt bikakemönster upp till 120 °C. Diskret märkning.
100 % polyester. Levereras med mångsidig förvaringsryggsäck.
(XL + toppbox-versionen har ett extra fack som kan öppnas med dragkedja för att ge plats åt toppboxen.)
Tillverkat av slitstarkt, rivsäkert Honeycomb-tyg. Värmetåligt upp till 120 grader Celsius. Diskret märkning.
100 % polyester. Med multianvändbar (rygg)packningsväska.
(XL + toppboxöverdrag har ett extra fack som kan öppnas med dragkedja för att ge plats åt toppboxen.)
Robust och aerodynamisk dubbel LED-ljus ger ytterligare belysning för förbättrad synlighet.
Hjälp till att skydda ditt fordons kaross med detta robusta ramskydd märkta med Kawasaki-logotyp.
Akrapovič svart titanium slip-on avgassystem.
En kombination av racingmaterial som titanium för dämparens yttre hylsa och kolfiber för slutkåpan ger detta avgassystem en racingkänsla. Detta homologerade avgassystem uppfyller Euro 4- och Euro 5-reglerna (emissioner och ljud) och har EC-typegodkännande. Värmeskölden ingår.
Dragkedjeförsedda svarta nylonfoder gör det enkelt att packa ditt last och stoppa ner det i de låsbara packväskorna.
När du har anlänt till din destination är det bara att ta tag i innerväskan och lämna väskan på din motorcykel och fortsätta..
Snabbt avtagbart sidoväskset på 56L som rymmer de flesta hjälmar. Sidoväskorna är designade för att fästas vid handtag och fotstöd och ger ett rent, sportigt utseende när de tas bort. Den smala monteringsbredden på 93 cm gör dem lämpliga för hög hastighet.
Setet kräver:
Den robusta, vattentäta väskan med olika innerfack gör det enklare att packa in bagage i den låsbara övre väskan. När du anländer till din destination tar du bara din packade innerväska, lämnar toppväskan på din motorcykel och du är redo att åka. Nylonkonstruktion med reflekterande remsor. Finns som tillvalsdel i toppväskan (47L).
Förvara dina personliga saker i 47 liter låsbart, vattentåligt utrymme; tillräckligt med plats för två hjälmar. Kräver bottenplatta och modellspecifika tillbehör.
Utvecklat i samarbete med SP Connect. Kitet består av ett kopplingsfäste, en antivibrationsmodul och en universell telefonklämma. Passar de flesta mobiltelefoner – dra helt enkelt ut kronan, skruva åt den och tryck sedan tillbaka kronan för att låsa din telefon på plats. Telefonen förblir fullt fungerande och kan fästas eller tas bort från fästet på några sekunder.
Oavsett om du vill parkera din motorcykel i en depån eller i garaget – låt din värdefulla maskin vila med stil på denna Kawasaki garagematta. Mattan uppfyller FIM:s nya miljökrav och erbjuder hög absorptionsförmåga samt dammkontroll.
Upptäck ditt nästa äventyr
Kör utmaningsnivå. Planera blåsiga och kuperade vägar
Upptäck världens bästa utvalda körvägar exklusivt
Uppdateringar via Wi-Fi®. Ingen dator behövs
Upptäck, anpassa och njut av fantastiska körvägar med MyDrive
Kompatibel med Siri och Google Now™
Smartphone-meddelanden upplästa högt, handsfree-samtal
Livstids världsomspännande kartor, TomTom Traffic och tjänster
Dubblad processorkraft och fem gånger snabbare uppstart
Ett oumbärligt verktyg för motorcykelentusiaster och mekaniker. Designad för att ge stabilitet och bekvämlighet, detta depåstöd gör det enkelt att få åtkomst till hjul, fjädring och andra komponenter.
Denna premium bakställ kan demonteras, vilket gör transporten mycket enklare. Det kompakta stället levereras i en butiksvärdig bärväska med inbyggt bärhandtag. Stället är tillverkat av premiumstål och har en grön och svart finish. Kawasaki-logotypen är laserskuren i stål.
Valfria gafflar för att passa dina preferenser: